Klīniskā psihopatoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zināšanas par psihisko slimību un traucējumu etioloģiju, patoģenēzi, klīniskām izpausmēm, norisi un ārstēšanas pamatprincipiem; slimību un traucējumu profilaksi.
Prasmes
1.Prasmes diagnosticēt psihiskās slimības un traucējumus atbilstoši SSK-10 klasifikācijai, novērtējot vispusīgi pacienta stāvokli dinamikā un atbilstoši to atspoguļojot medicīnas dokumentācijā; prasme ārstēt pacientu, izveidot pacientam individuālu aprūpes plānu ietverot nepieciešamo izmeklēšanu, medikamentozo terapiju, ergoterapiju, ārstniecisko vingrošanu u.c.
Kompetences
1.Kompetences sadarboties ar pacientu, lai nodrošinātu stāvokļa novērtēšanu dinamiskā, medikamentozo līdzestību un ārstēšanas rezultātus ; aprūpes organizēšanā stacionārā un ambulatori, sniedzot neatliekamo psihiatrisko sadarboties ar citiem aprūpes dalībniekiem, pacientu un viņa ģimenes locekļiem ārstēšanas procesa laikā; veikt viņu izglītošanu par slimības norisi un ārstēšanu; apzināties savas profesionālās kompetences robežas
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošiem jāapgūst:
• zināšanas par psihisko traucējumu un slimību izpausmēm, attīstību un norisi,
• prasmes psihisko traucējumu un slimību diagnostikā, novērtēšanā un diferenciāldiagnostikā,
• zināšanas un prasmes, lai varētu ārstēt psihiskus traucējumus un slimības, nosakot mērķus un plānu, lai varētu izvēlēties optimālākās terapijas un profilakses metodes, ņemot vērā biopsihosociālos aspektus.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaude vienu reizi cikla laikā ar testiem un klīnisko situāciju uzdevumiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Psihisko un uzvedības traucējumu klasifikācija (SSK-10).Psihiskās veselības un slimības definīcijas. Saskarsmes un izmeklēšanas īpatnības psihiatrijā (anamnēze, psihiskais statuss, decursus morbi).
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Afektīvie (garastāvokļa) traucējumi. Afektīvo sindromu. Afektīvie- murgainie sindromi. Suicidālā riska galvenie faktori.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Afektīvie (garastāvokļa) traucējumi. Afektīvo sindromu. Afektīvie- murgainie sindromi. Suicidālā riska galvenie faktori
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Instinktu, dziņu un tieksmju pataloģija. Hiperbulija, hipobulija un abulija. Manierība. Katatonisks sindroms. Aptumšotas apziņas pazīmes un sindromi
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Uzmanības un atmiņas traucējumi. Intelekts, tā integrālās funkcijas. Garīgā atpalicība un demence. Demences diagnostika un diferenciāldiagnostiskie kritēriji. Demences paveidi
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Personība, tās apakšstruktūras. Personības traucējum diagnostika, nozīme. Jēdziens par specifiskiem personības traucējumiem un personības pārmaiņām
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Intelekta funkciju traucējumi. Atmiņas traucējumi. Uzmanības patoloģija. Minēto traucējumu novērtēšana. Organiskais psihosindroms. Organiskais amnestiskais sindroms (Korsakova s.) Plānprātības.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Simptomi un sindromi, to īpatnības un maiņa slimību norisē. T.s:neirotipiskie sindromi. Psihotiskie sindromi, produktīvie deficitārie sindromi.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Neirotiskie sindromi, to klīniskās izpausmes. Miega traucējumi psihiatriskajā klīnikā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry, Editors B.J.Sadock, V.A.Sadock. – 11th ed. – Philadelphia; Williams & Wilkins, 2015.
B.J.Sadock, V.A.Sadock. Kaplan & Sadock’s Concise Textbook of Child and Adolescent Psychiatry. – 10th ed. – Philadelphia; Williams & Wilkins, 2009
Semple D, Smyth R. Oxford Handbook of Psychiatry, third edition, Oxford University Press, Oxford, 2013
D. Goldberg, L. Gask, R. Moriss. Psychiatry in Medical Practice. 3rd edition. Routledge, 2008
Harrison, Paul Geddes, John Sharpe, Michael. Lecture Notes : Lecture Notes : Psychiatry (10th Edition), Wiley-Blackwell, 2011
Papildu literatūra
R. Andrēziņa, E. Tērauds. Praktiskā psihofarmakoterapija. Rīga, 2015.g. 40 lpp.
S. Stahl. Stahl’s Essential Psychopharmacology. Fourth edition. Cambridge medicine 2013
Taylor, David Paton, Carol Kapur, Shitij. Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry (11th Edition), Wiley, Hoboken, NJ, USA, 2012http://site.ebrary.com/lib/rsub/docDetail.action?docID=10531429
Bazire S. Psychotropic Drug Directory 2015. The professionals packet handbook and aide memories. 2015.
Pharmacological treatment of mental disorders in primary health care / World Health Organization. Geneva : World Health Organization, 2009.http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241547697_eng.pdf
Citi informācijas avoti
Eglītis I (1982) Vispārīgā psihopatoloģija. Zvaigzne, Rīga.
Caune M., Sertifikācija psihiatrijā. Uzdevumu krājums, 2003.
Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija, Rīga: Jumava, 2001.
Psihiskā veselība Latvijā 2014. gadā. Tematiskais ziņojums. SPKC. 15.izdevums Rīga. 2015.