Sporta psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt Sporta un veselīgā dzīvesveida psiholoģijas teorētisko un praktisko jautājumu apguvi sporta skolotāja profesionālo kompetenču veicināšanai, attīstīt prasmi analizēt un novērtēt mūsdienu izglītības tehnoloģijas; spēja analizēt un izvērtēt izglītības zinātniski praktisku Sporta psiholoģijas problemātiku.
Priekšzināšanas
Apgūti Mācību kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem; Skolotāju profesionālās prasmes; Sociāli emocionālā mācīšanās; Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti; Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā; Kvalitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā; Kvantitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā; Pirmsskolas sporta pedagoģija; Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija; Sporta fizioloģija; Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija; Vides veselība; Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes; Basketbola, Volejbola, Futbola, Florbola, Handbola, Badmintona un frīsbija, Slēpošnas, Vieglatlētikas vingrinājumu, Peldēšana, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Pašaizsardzības, Vingrošanas pamati un metodikas; Ritmika un ritmiskās kombinācijas, kā arī Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Veselības izglītība un veselības veicināšana; Skolas sporta pedagoģija, klases darba vadīšana; Kustību rotaļas un Sporta vienspēles; Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, skolotāju prakse I, II, III
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzinās: 1. Bērnu, pusaudžu, jauniešu FA rādītājus un dzīves kvalitātes rādītājus, sporta un veselīgā dzīves veida pedagoģiski psiholoģisko teoriju saistību ar FA, analizējot jaunākos pētījumus FA psiholoģijas jomā. 2. FA bērnu un jauniešu vecumposma Sporta psiholoģijas, kā izglītības jomas aktuālu jautājumu. 3. FA pieaugušo vecumposma Sporta psiholoģija, kā izglītības jomas aktuāls jautājums. 4. Gerantoloģijas psiholoģiskos aspektus, kā izglītības jomas aktuālu jautājumu. 5. Kategorizē motivāciju un motīvus FA iesaistei ilgtermiņā un to pastiprināšanas metodes multikulturālās vides kontekstā, FA un uzvedības modeļus. 6. Refleksīvi un kritiski novērtē savas zināšanas, prasmes un motivāciju par FA motivāciju un motīviem, to pastiprināšanas metodēm multikulturālās vides kontekstā un uzvedības modeļiem.
Prasmes
1.7. Spēj attīstīt izglītojamā un savas sociālās un emocionālās kompetences, izprotot to rādītāju saturu FA psiholoģijas kontekstā. 8. Plāno, izvēlas FA psiholoģijas mācību metodes atbilstoši izglītojamā individuālās attīstības vajadzībām un sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem. 9. Pielāgo FA psiholoģijas mācību saturu un līdzekļus izglītojamā individuālajām mācīšanās vajadzībām un mērķiem. 10. Spēs pielietot prasmes (spēja lietot zināšanas) laika plānošanas uzdevumu lietošanā un stresa menedžmentā. 11. Salīdzina un kritiski izvērtē stresa menedžmenta pamatatziņas mūsdienu multikulturālajā vidē. 14. Demonstrē prasmi analizēt FA izpratni par FA kopveseluma jēdzienu un faktorus, kas ietekmē veselību (psiholoģiskā triāde: pašizjūta; ķermeņa uztvere; ēšanas traucējumi un to pārvarēšana). 15. Prot analizēt atsevišķus riska faktorus un ergonomikas pamatus (Atkarības no fiziskajām aktivitātēm). 16. Prot lietot klases vai grupas mijiedarbību diagnosticējošo instrumentāriju. 17. Prot prognozēt un preventīvi atpazīt un piedāvāt risinājumus konfliktsituāciju vai nelabvēlīgo grupējumus.
Kompetences
1.18. Spēj atbilstoši risināt konfliktsituācijas, identificējot izglītojamo uzvedības, saskarsmes un vardarbības riskus. 19. Novērtē un prot identificēt profesionālās izdegšanas sindroma pamatus (identificē, klasificē, interpretē profesionālās izdegšanas skalu saturu) skolotāju profesionālajā darbā. 20. Nosaka skolotāja darba psihiskās spriedzes, ka profesionālās darba vides apstākļu kaitīgo ietekmi uz psihisko veselību. 21. Novērtē bērnu iekļaušanos FA grūtības biheiviorālo, kognitīvo un sociāli kognitīvo aspektu kontekstā un sniedz priekšlikumus to risināšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Studentu uzstāšanās ar grāmatu apskatiem (6 stundas).
2. Studentu uzstāšanās ar izvēlētās pedagoģiskās psiholoģijas tēmas prezentācijām (6 stundas).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Mācību kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240.
„izcili” (10) – zināšanas pārsniedz Mācību kursa apguves prasības, liecina par spēju veikt patstāvīgus pētījumus, problēmu dziļu izpratni;
„teicami” (9) – pilnīgi apgūts Mācību kursa saturs, iegūta prasme patstāvīgi lietot zināšanas dažādās situācijās;
„ļoti labi” (8) – pilnīgi apgūts Mācību kursa saturs, taču atsevišķos jautājumos nav pietiekoši dziļas izpratnes, lai zināšanas patstāvīgi pielietotu sarežģītāku problēmu risināšanā;
„labi” (7) – kopumā apgūtas zināšanas Mācību kursa prasību līmenī, taču konstatējama atsevišķu mazāk svarīgu jautājumu neizpratne, ir nelielas grūtības atsevišķu praktisku uzdevumu risināšanā;
„gandrīz labi” (6) – kopumā apgūts Mācību kursa saturs, taču vienlaikus konstatējama atsevišķu lielāku problēmu nepietiekoša izpratne, ir daļējas grūtības iegūto zināšanu praktiskā lietošanā;
„viduvēji” (5) – visumā apgūts Mācību kursa saturs, lai gan konstatējama vairāku svarīgu problēmu nepietiekoši dziļa izpratne, ir grūtības iegūto zināšanu praktiskā izmantošanā;
„gandrīz viduvēji” (4) – visumā apgūts Mācību kursa saturs, tomēr konstatējama nepietiekama dažu pamatkoncepciju izpratne, ir ievērojamas grūtības iegūto zināšanu praktiskā izmantošanā;
„vāji” (3) – zināšanas virspusējas un nepilnīgas, students nespēj tās lietot konkrētās situācijās;
„ļoti vāji” (2) – ir virspusējas zināšanas tikai par atsevišķām problēmām, kursa satura lielākā daļa nav apgūta;
„ļoti ļoti vāji” (1) – nav izpratnes par Mācību kursa pamatproblemātiku, priekšmetā praktiski zināšanu nav.
Pārabudījumi 50%, eksāmens 50%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu pedagoģiski psiholoģiskās teorijas kopsakarībā ar fiziskajām aktivitātēm.
Ievads Sporta un veselīgā dzīves veida psiholoģijas problemātikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu pedagoģiski psiholoģiskās teorijas kopsakarībā ar fiziskajām aktivitātēm.
Ievads Sporta un veselīgā dzīves veida psiholoģijas problemātikā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta zinātnisko pētījumu pedagoģiski psiholoģiskais pamatojums multikulturālajā vidē.
Sporta un veselīgā dzīves veida psiholoģiskais pamatojums. FA un dzīves kvalitāte FA un personība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta zinātnisko pētījumu pedagoģiski psiholoģiskais pamatojums multikulturālajā vidē.
Sporta un veselīgā dzīves veida psiholoģiskais pamatojums. FA un dzīves kvalitāte FA un personība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un veselība.
Stresa konceptuālais modelis. Stresa menedžmenta tehnoloģijas, kas nodrošina fizioloģisko un psiholoģisko efektu. Fizisko traumu un krīžu izpratne, to psiholoģiskās pārvarēšanas metodes. Skolotāju un audzēkņu mijiedarbība multikulturālajā vidē. Profesionālā izdegšana un tā profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un veselība.
Stresa konceptuālais modelis. Stresa menedžmenta tehnoloģijas, kas nodrošina fizioloģisko un psiholoģisko efektu. Fizisko traumu un krīžu izpratne, to psiholoģiskās pārvarēšanas metodes. Skolotāju un audzēkņu mijiedarbība multikulturālajā vidē. Profesionālā izdegšana un tā profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA un motivācija.
Uzvedības modeļi un motivācija stratēģijas, kas veicina iekļaušanos FA.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA un motivācija.
Uzvedības modeļi un motivācija stratēģijas, kas veicina iekļaušanos FA.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA, traumu un krīžu izpratne un to psiholoģiskā pārvarēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA, traumu un krīžu izpratne un to psiholoģiskā pārvarēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes un psiholoģiskā triāde. Pašizjūta un ķermeņa uztvere.
Ēšanas traucējumu psiholoģiskais pamatojums un to saistība ar stresu. Atkarības no fiziskajām aktivitātēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes un psiholoģiskā triāde. Pašizjūta un ķermeņa uztvere.
Ēšanas traucējumu psiholoģiskais pamatojums un to saistība ar stresu. Atkarības no fiziskajām aktivitātēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA vecums un dzimums.
FA bērnu un jauniešu vecumposma Sporta psiholoģija.
FA pieaugušo vecumposma Sporta psiholoģija.
Gerantoloģijas psiholoģiskie aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA vecums un dzimums.
FA bērnu un jauniešu vecumposma Sporta psiholoģija.
FA pieaugušo vecumposma Sporta psiholoģija.
Gerantoloģijas psiholoģiskie aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kolektīva veidošanās un rekreatīvo aktivitāšu psiholoģija.
Grupas un klases saliedētības modeļi.
Rekreatīvo aktivitāšu psiholoģiskais efekts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kolektīva veidošanās un rekreatīvo aktivitāšu psiholoģija.
Grupas un klases saliedētības modeļi.
Rekreatīvo aktivitāšu psiholoģiskais efekts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta psiholoģijas trīs zinātnisko pētījumu satura prezentācijas un diskusija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta psiholoģijas trīs zinātnisko pētījumu satura prezentācijas un diskusija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Razon, S., & Sach, M., L. (2017). Applied Exercise Psychology. Routlege, 458p
2. Pargman, D., Weinberg, R., & Berger, B. (2006). Foundation of Exercise Psychology, 2nd Edition, 391p.