Farmakoloģijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
-
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Zina galvenās zāļu grupas 2. Zina medikamentu lietošanas svarīgākos principus 3. Zina zāļu grupu iedarbību uz organismu
Prasmes
1.1. Prot atšķirt dažādu zāļu grupu iedarbību uz organismu 2. Prot patstāvīgi formulēt un analītiski raksturot literatūrā esošo informāciju par saslimšanai piemēroto preparātu pielietošanu
Kompetences
1.1. Ir kompetents izskaidrot medikamentu lietošanas svarīgākos principus. 2. Ir kompetents argumentēti diskutēt par zāļu pielietošanu gan ar speciālistiem, gan arī nē
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Katras tēmas noslēgumā students saņem 3 uzdevumus patstāvīgam darbam, kur 1. uzdevums ir atrast piemēroto preparātu dotajai situācijai, 2. uzdevums pēc dotās darbības atrast atbilstošo preparātu un 3. uzdevumu raksturot kādu farmakoloģisko grupu. Veiktais uzdevums tiek vērtēts ar atzīmi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 baļļu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir:
1. Jāiegūst noteikts punktu skaits ( atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam)
2. Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā.
3. ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju.
4. ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā.
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek vērtētas pēc diferencēta testa (20%) un pēc ieskaites kontroldarba farmakoloģijā (50%), kā arī pēc patstāvīgā darba rezultātiem (30%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējā farmakoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējā farmakoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdzekļi, kas ietekmē perifēro nervu sistēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdzekļi, ka ietekmē CNS.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdzekļi, kas ietekmē sirds asinsvadu sistēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdzekļi, kas ietekmē sirds asinsvadu sistēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdzekļi, kas ietekmē elpošanu un gremošanu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pretmikrobu līdzekļi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vielmaiņu ietekmējošie līdzekļi. Dopings
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vielmaiņu ietekmējošie līdzekļi. Dopings
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējā farmakoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdzekļi, kas ietekmē perifēro nervu sistēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdzekļi, ka ietekmē CNS.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdzekļi, kas ietekmē sirds asinsvadu sistēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdzekļi, kas ietekmē sirds asinsvadu sistēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdzekļi, kas ietekmē elpošanu un gremošanu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pretmikrobu līdzekļi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vielmaiņu ietekmējošie līdzekļi. Dopings
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. V.Lāriņš „Sporta farmakoloģija”, Rīga, 1999.
2. Purviņš I. „Praktiskā farmakoloģija", Zvaigzne, Rīga, 2002., 2011.gads 788 Ipp.
3.Gaļina Biksone „Medikamentozā ārstēšana un aprūpe”, SIA „KERENA”, Rīga, 2002. un 2008.gads , 704.lpp.
4. Skutelis A., sast. Zāļu rokasgrāmata. Rīga: Nacionālais apgāds, 2009.
5. Eglīte I. Zāļu lietošana pediatrijā – Rīga: Nacionālais apgāds, 2006., 327. lpp.
6. Krūmiņa A., Žilevica A., Antimikrobiskās terapijas pamati, nozokomiālās infekcijas, hospitālās epidemioloģijas pamati. Mācību līdzeklis – LU P. Stradiņa medicīnas koledža, Rīga: Medicīnas apgāds, 2010., 64.lpp.
7. Gladson, B. (2011). Pharmacology for rehabilitation professionals.
Papildu literatūra
1. Gūtmane R. Dermatoloģijas bilžu ābece. Rīga, 2002. – 112. lpp.
2. Iļķens G. Sāpju patoģenēzes mehānismi. Medikamentozās terapijas iespējas – Valmiera: SIA Lapa, 2003., 111. lpp.
3. Крыжановский С.А. Клиническая фармакология – Москва: Издательство Мастерство 2001., 398. стр.
4. Rozentāle B., Dzenis J. Antimikrobiskās terapijas ceļvedis. Rīga: Nacionālais apgāds, 2004.
5. Zāļu lietošana. Latvijas ārstu biedrība. 1994. – 416. lpp.
6. Žilēvica, A. Antibiotikas un mikroorganismu rezistence.// Latvijas ārsts, 2009
Citi informācijas avoti
1. Rang HP, Dale MM, Ritter JM. ,,PharmacologV’’, 4th ed. Churchill Livingstone, Edinburgh-London-Nevv York-Philadelphia-Sydney-Toronto, 1999.
2. Chatu S, Milson A, Tofield C. „Hands-on guide to clinical pharmokologv", Blackvvell Science, 2000., 16 lpp.
3. Pavv HGW, Park GR, „Handbook of drugs intensive care", Greenvvich Medical Media Ltd, London, 2000., 2 lpp.
4. Opie LH, Gersh BJ. „Drugs tor the hearth", 5th ed. VVB Saunders, Philadelphia-London-Toronto Montreal-Sydney-Tokyo, 2001., 426 lpp.
5. Orleans, L. E. N. P. M. U. O. H. C. N., McCuistion, L. E., Orleans, K. V. D. R. M. P. O. N. U. O. H. C. N., Stephenville, M. B. W. P. R. a. P. T. S. U., Stephenville, J. J. P. Y. T. S. U., & Yeager, J. J. (2022). Pharmacology: A Patient-Centered Nursing Process Approach. Saunders.
6. Workman, M. L., & LaCharity, L. A. (2023). Understanding Pharmacology: Essentials for Medication Safety. Saunders.