Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Farmakoloģijas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_358
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt fizioterapeitus ar biežāk izmantojamo medikamentu farmakoloģiskajām grupām, to īpatnībām.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas fizioloģijā, anatomijā, latīņu valodā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Zina galvenās zāļu grupas 2. Zina medikamentu lietošanas svarīgākos principus 3. Zina zāļu grupu iedarbību uz organismu

Prasmes

1.1. Prot atšķirt dažādu zāļu grupu iedarbību uz organismu 2. Prot patstāvīgi formulēt un analītiski raksturot literatūrā esošo informāciju par saslimšanai piemēroto preparātu pielietošanu

Kompetences

1.1. Ir kompetents izskaidrot medikamentu lietošanas svarīgākos principus. 2. Ir kompetents argumentēti diskutēt par zāļu pielietošanu gan ar speciālistiem, gan arī nē

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Katras tēmas noslēgumā students saņem 3 uzdevumus patstāvīgam darbam, kur 1. uzdevums ir atrast piemēroto preparātu dotajai situācijai, 2. uzdevums pēc dotās darbības atrast atbilstošo preparātu un 3. uzdevumu raksturot kādu farmakoloģisko grupu. Veiktais uzdevums tiek vērtēts ar atzīmi.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 baļļu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: 1. Jāiegūst noteikts punktu skaits ( atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) 2. Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. 3. ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. 4. ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek vērtētas pēc diferencēta testa (20%) un pēc ieskaites kontroldarba farmakoloģijā (50%), kā arī pēc patstāvīgā darba rezultātiem (30%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vispārējā farmakoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vispārējā farmakoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdzekļi, kas ietekmē perifēro nervu sistēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdzekļi, ka ietekmē CNS.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdzekļi, kas ietekmē sirds asinsvadu sistēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdzekļi, kas ietekmē sirds asinsvadu sistēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdzekļi, kas ietekmē elpošanu un gremošanu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pretmikrobu līdzekļi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vielmaiņu ietekmējošie līdzekļi. Dopings
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vielmaiņu ietekmējošie līdzekļi. Dopings
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
22 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vispārējā farmakoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdzekļi, kas ietekmē perifēro nervu sistēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdzekļi, ka ietekmē CNS.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdzekļi, kas ietekmē sirds asinsvadu sistēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdzekļi, kas ietekmē sirds asinsvadu sistēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdzekļi, kas ietekmē elpošanu un gremošanu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pretmikrobu līdzekļi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vielmaiņu ietekmējošie līdzekļi. Dopings
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. V.Lāriņš „Sporta farmakoloģija”, Rīga, 1999.

2.

2. Purviņš I. „Praktiskā farmakoloģija", Zvaigzne, Rīga, 2002., 2011.gads 788 Ipp.

3.

3.Gaļina Biksone „Medikamentozā ārstēšana un aprūpe”, SIA „KERENA”, Rīga, 2002. un 2008.gads , 704.lpp.

4.

4. Skutelis A., sast. Zāļu rokasgrāmata. Rīga: Nacionālais apgāds, 2009.

5.

5. Eglīte I. Zāļu lietošana pediatrijā – Rīga: Nacionālais apgāds, 2006., 327. lpp.

6.

6. Krūmiņa A., Žilevica A., Antimikrobiskās terapijas pamati, nozokomiālās infekcijas, hospitālās epidemioloģijas pamati. Mācību līdzeklis – LU P. Stradiņa medicīnas koledža, Rīga: Medicīnas apgāds, 2010., 64.lpp.

7.

7. Gladson, B. (2011). Pharmacology for rehabilitation professionals.

Papildu literatūra

1.

1. Gūtmane R. Dermatoloģijas bilžu ābece. Rīga, 2002. – 112. lpp.

2.

2. Iļķens G. Sāpju patoģenēzes mehānismi. Medikamentozās terapijas iespējas – Valmiera: SIA Lapa, 2003., 111. lpp.

3.

3. Крыжановский С.А. Клиническая фармакология – Москва: Издательство Мастерство 2001., 398. стр.

4.

4. Rozentāle B., Dzenis J. Antimikrobiskās terapijas ceļvedis. Rīga: Nacionālais apgāds, 2004.

5.

5. Zāļu lietošana. Latvijas ārstu biedrība. 1994. – 416. lpp.

6.

6. Žilēvica, A. Antibiotikas un mikroorganismu rezistence.// Latvijas ārsts, 2009

Citi informācijas avoti

1.

1. Rang HP, Dale MM, Ritter JM. ,,PharmacologV’’, 4th ed. Churchill Livingstone, Edinburgh-London-Nevv York-Philadelphia-Sydney-Toronto, 1999.

2.

2. Chatu S, Milson A, Tofield C. „Hands-on guide to clinical pharmokologv", Blackvvell Science, 2000., 16 lpp.

3.

3. Pavv HGW, Park GR, „Handbook of drugs intensive care", Greenvvich Medical Media Ltd, London, 2000., 2 lpp.

4.

4. Opie LH, Gersh BJ. „Drugs tor the hearth", 5th ed. VVB Saunders, Philadelphia-London-Toronto Montreal-Sydney-Tokyo, 2001., 426 lpp.

5.

5. Orleans, L. E. N. P. M. U. O. H. C. N., McCuistion, L. E., Orleans, K. V. D. R. M. P. O. N. U. O. H. C. N., Stephenville, M. B. W. P. R. a. P. T. S. U., Stephenville, J. J. P. Y. T. S. U., & Yeager, J. J. (2022). Pharmacology: A Patient-Centered Nursing Process Approach. Saunders.

6.

6. Workman, M. L., & LaCharity, L. A. (2023). Understanding Pharmacology: Essentials for Medication Safety. Saunders.