Psihologa profesionālās darbības kompetences psiholoģiskajā konsultēšanā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Padziļināt maģistrantu izpratni par psihologa profesionālās darbības kompetencēm psiholoģiskajā konsultēšanā
Priekšzināšanas
Vispārējās zināšanas par psihologa profesionālo darbību bakalaura līmenī.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie lieto terminoloģiju, kas raksturo klīniskās un veselības psiholoģijas, konsultatīvās psiholoģijas, darba un organizāciju psiholoģijas, militārās psiholoģijas, izglītības un skolu psiholoģijas un juridiskās psiholoģijas profesionālās darbības jomas attiecībā uz psiholoģisko konsultēšanu un psiholoģiskās palīdzības sniegšanu.
Pārbaudījums
Prasmes
1.Balstoties uz mācību gadījuma aprakstu un, atbilstoši psihologu profesionālās darbības jomas raksturojumiem, studējošie korekti pielieto zināšanas, lai izvēlētos psiholoģiskās konsultēšanas vai psiholoģiskās palīdzības metodes un izplāno psiholoģiskās palīdzības procesu.
Patstāvīgais darbs
Kompetences
1.Studējošie korekti pielieto zināšanas un prasmes, lai patstāvīgi izstrādātu darba plānu par psiholoģisko konsultēšanu un palīdzību, atbilstoši psihologa profesionālās darbības jomai, balstoties uz gadījuma aprakstu (mācību gadījumu), kā arī izvēlas piemērotas psiholoģiskās izpētes metodes un psiholoģiskās konsultēšanas stratēģiju, izvērtējot ierobežojumus.
Pārbaudījums
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
10 balles
|
|
1. Konsultatīvo attiecību analīze konsultēšanas attiecībās 2. Laikā iesniegts prasībām atbilstošs videofragments no psiholoģiskās konsultēšanas sesijas 3. Laikā iesniegta viena studējošā psiholoģiskās konsultēšanas video fragmenta analīzes novērošanas veidlapa 4. Vienas Psiholoģijas dienu prezentācijias analīze, kas saistīta ar klientu konsultēšanu |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2.
Pārbaudījums |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
1.Konsultatīvo attiecību analīze konsultēšanas attiecībās - 20%. 2.Laikā iesniegts prasībām atbilstošs videofragments no psiholoģiskās konsultēšanas sesijas - 5%. 3.Laikā iesniegta viena studējošā psiholoģiskās konsultēšanas video fragmenta analīzes novērošanas veidlapa - 30%. 4.Vienas Psiholoģijas dienu prezentācijias analīze, kas saistīta ar klientu konsultēšanu - 5%. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija. Psiholoģiskās konsultēšanas pamatprincipi.
Apraksts
Anotācija: Studiju kursa mērķis, struktūra, rezultāti, prasības un vērtēšanas kritēriji.
Psihologu profesionālā darbība: aktuālie jautajumi un izaicinājumi.
Klīniskā un veselības psihologa profesionālās darbības raksturojums.
Profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē, psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā.
Nodarbības jautājumi: Kādi ir klīniskā un veselības psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē?
Kādi ir klīniskā un veselības psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā?
Literatūra: Dāvidsone, G. un Koļesņikova, J. (2018). Psihologa profesionālās darbības jomas. No K. Mārtinsone un B. Girgensone (red). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri (117.-130.lpp). Rīga: Tiesu namu aģentūra.
Hooley, J. M., Butcher, J. N., Matthew, K., N., & Mineka, S. (2017). Abnormal psychology and modern life (17th edition). London: Pearson Education Limited.
Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība.
Psihologu likums
Psihologu profesijas standarts, (2019). PINTSA. protokols Nr. 4. Iegūts no https://registri.visc.gov.lv/profizglitiba/dokumenti/standarti/2017/PS-108.pdf
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija. Psiholoģiskās konsultēšanas pamatprincipi.
Apraksts
Anotācija: Studiju kursa mērķis, struktūra, rezultāti, prasības un vērtēšanas kritēriji.
Psihologu profesionālā darbība: aktuālie jautajumi un izaicinājumi.
Klīniskā un veselības psihologa profesionālās darbības raksturojums.
Profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē, psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā.
Nodarbības jautājumi: Kādi ir klīniskā un veselības psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē?
Kādi ir klīniskā un veselības psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā?
Literatūra: Dāvidsone, G. un Koļesņikova, J. (2018). Psihologa profesionālās darbības jomas. No K. Mārtinsone un B. Girgensone (red). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri (117.-130.lpp). Rīga: Tiesu namu aģentūra.
Hooley, J. M., Butcher, J. N., Matthew, K., N., & Mineka, S. (2017). Abnormal psychology and modern life (17th edition). London: Pearson Education Limited.
Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība.
Psihologu likums
Psihologu profesijas standarts, (2019). PINTSA. protokols Nr. 4. Iegūts no https://registri.visc.gov.lv/profizglitiba/dokumenti/standarti/2017/PS-108.pdf
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologu profesionālā darbība - kontakta veidošana, mērķu izvirzīšana, sadarbība ar klientu, sadarbības noslēgums
Apraksts
Anotācija: Juridiskā psihologa profesionālās darbības raksturojums.
Profesionālās darbības veidi/virzieni psiholoģiskā izpētē, psiholoģiskā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā.
Nodarbības jautājumi: Kādi ir juridiskā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē?
Kādi ir juridiskā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā?
Literatūra: Fiscal, Z. J. M. (2019). Forensic Psychology. Society Publishing.
Brown, J. Shell, Y. & Cole, T. (2015). Forensic Psychology: Theory, Research, Policy and Practice. SAGE Publications Ltd.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologu profesionālā darbība - kontakta veidošana, mērķu izvirzīšana, sadarbība ar klientu, sadarbības noslēgums
Apraksts
Anotācija: Juridiskā psihologa profesionālās darbības raksturojums.
Profesionālās darbības veidi/virzieni psiholoģiskā izpētē, psiholoģiskā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā.
Nodarbības jautājumi: Kādi ir juridiskā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē?
Kādi ir juridiskā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā?
Literatūra: Fiscal, Z. J. M. (2019). Forensic Psychology. Society Publishing.
Brown, J. Shell, Y. & Cole, T. (2015). Forensic Psychology: Theory, Research, Policy and Practice. SAGE Publications Ltd.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologu profesionālā darbība - kontakta veidošana, mērķu izvirzīšana, sadarbība ar klientu, sadarbības noslēgums
Apraksts
Anotācija: Juridiskā psihologa profesionālās darbības raksturojums.
Profesionālās darbības veidi/virzieni psiholoģiskā izpētē, psiholoģiskā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā.
Nodarbības jautājumi: Kādi ir juridiskā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē?
Kādi ir juridiskā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā?
Literatūra: Fiscal, Z. J. M. (2019). Forensic Psychology. Society Publishing.
Brown, J. Shell, Y. & Cole, T. (2015). Forensic Psychology: Theory, Research, Policy and Practice. SAGE Publications Ltd.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās konsultēšana un palīdzības sniegšana dažādās psihologa profesionālās darbības jomās.
Apraksts
Anotācija: Konsultatīvā psihologa profesionālās darbības apraksts.
Profesionālās darbības veidi/virzieni psiholoģiskajā izpētē, psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā.
Nodarbības jautājumi: Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē?
Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā?
Literatūra: Fuertes, J. N., Spokane, A., & Holloway, E. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press.
Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās konsultēšana un palīdzības sniegšana dažādās psihologa profesionālās darbības jomās.
Apraksts
Anotācija: Konsultatīvā psihologa profesionālās darbības apraksts.
Profesionālās darbības veidi/virzieni psiholoģiskajā izpētē, psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā.
Nodarbības jautājumi: Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē?
Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā?
Literatūra: Fuertes, J. N., Spokane, A., & Holloway, E. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press.
Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās konsultēšana un palīdzības sniegšana dažādās psihologa profesionālās darbības jomās.
Apraksts
Anotācija: Konsultatīvā psihologa profesionālās darbības apraksts.
Profesionālās darbības veidi/virzieni psiholoģiskajā izpētē, psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā.
Nodarbības jautājumi: Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē?
Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā?
Literatūra: Fuertes, J. N., Spokane, A., & Holloway, E. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press.
Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās konsultēšana un palīdzības sniegšana dažādās psihologa profesionālās darbības jomās.
Apraksts
Anotācija: Konsultatīvā psihologa profesionālās darbības apraksts.
Profesionālās darbības veidi/virzieni psiholoģiskajā izpētē, psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā.
Nodarbības jautājumi: Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē?
Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā?
Literatūra: Fuertes, J. N., Spokane, A., & Holloway, E. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press.
Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās konsultēšana un palīdzības sniegšana dažādās psihologa profesionālās darbības jomās.
Apraksts
Anotācija: Konsultatīvā psihologa profesionālās darbības apraksts.
Profesionālās darbības veidi/virzieni psiholoģiskajā izpētē, psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā.
Nodarbības jautājumi: Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē?
Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā?
Literatūra: Fuertes, J. N., Spokane, A., & Holloway, E. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press.
Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās konsultēšana un palīdzības sniegšana dažādās psihologa profesionālās darbības jomās.
Apraksts
Anotācija: Konsultatīvā psihologa profesionālās darbības apraksts.
Profesionālās darbības veidi/virzieni psiholoģiskajā izpētē, psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā.
Nodarbības jautājumi: Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē?
Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā?
Literatūra: Fuertes, J. N., Spokane, A., & Holloway, E. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press.
Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās konsultēšana un palīdzības sniegšana dažādās psihologa profesionālās darbības jomās.
Apraksts
Anotācija: Konsultatīvā psihologa profesionālās darbības apraksts.
Profesionālās darbības veidi/virzieni psiholoģiskajā izpētē, psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā.
Nodarbības jautājumi: Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā izpētē?
Kādi ir konsultatīvā psihologa profesionālās darbības virzieni psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzības sniegšanā?
Literatūra: Fuertes, J. N., Spokane, A., & Holloway, E. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press.
Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dāvidsone, G. un Koļesņikova, J. (2018). Psihologa profesionālās darbības jomas. No K. Mārtinsone un B. Girgensone (red). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri (117.-130.lpp). Rīga: Tiesu namu aģentūra.
Papildu literatūra
Hanley, T., & Winter, L. A. (Eds.). (2023). The SAGE handbook of counselling and psychotherapy. SAGE.
Fiscal, Z. J. M. (2019). Forensic Psychology. Society Publishing.
Dipboye, R. L. (2018). The emerald review of industrial and organizational psychology. ProQuest Ebook Central
Brown, J. Shell, Y. & Cole, T. (2015). Forensic Psychology: Theory, Research, Policy and Practice. SAGE Publications Ltd.
Fuertes, J. N., Spokane, A., & Holloway, E. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press.
Hooley, J. M., Butcher, J. N., Matthew, K., N., & Mineka, S. (2017). Abnormal psychology and modern life (17th edition). London: Pearson Education Limited.
Kelly, B., Woolfson, L., & Boyle, J. (2016). Frameworks for Practice in Educational Psychology. 2nd edition: A Textbook for Trainees and Practitioners: Vol. Jessica Kingsley Publishers.
Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.
Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība.
Maheshwari, N., & Kumar, V. V. (2016). Military Psychology: Concepts, Trends and Interventions. New Delhi, India: Sage Publications Pvt. Ltd.
Puckett, J. A. (2022). Affirmative counseling for transgender and gender diverse clients (Vol. 45). Hogrefe Publishing GmbH.
Jastrzębski, A. K. (2022). Integrating spirituality into counseling: methods and practices. Taylor & Francis.
Citi informācijas avoti
American Psychological Association (2021). Annual guide: trends report 2021. What’s ahead for psychologists and the field. Monitor of psychology, 52(1).
E-žurnālu datubāzes: Academic Search Complete, Cambridge journals, Wiley-Blackwell, ScienceDirect.
Psihologu sertifikācijas padome (2019). Psihologa profesionālās darbības jomu apraksts. Izglītības kvalitātes valsts dienests, Jomu aprakstā izmantoti Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2018.
Publikāciju bibliogrāfiskās un citēšanas informācijas datubāzes: Scopus, Web of Science.