Psihes bioloģiskie pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Kursa mērķis ir attīstīt studentiem izpratni par cilvēka organisma sistēmām un to mijiedarbības saistību ar psiholoģiskām funkcijām; attīstīt prasmes un kompetences pielietot iegūtās zināšanas, lai skaidrotu un raksturotu organisma anatomiskās struktūras un fizioloģiskos procesus psihobioloģijas kontekstā.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students/-e pēc kursa apguves lieto psihobioloģijas terminoloģiju, apraksta un paskaidro nervu sistēmas (NS) darbības molekulāros un šūnu mehānismus.
2.Atpazīst neirofizioloģiskos un ģenētiskos pamata mehānismus, kas ir uzvedības pamatā, kā arī raksturo centrālās un perifērās NS, muguras smadzeņu un maņu sistēmu uzbūvi un funkcijas, kustību kontroles principus, galveno organisma sistēmu fizioloģiskos procesus un to mijiedarbību ar nervu sistēmu.
Prasmes
1.Students/-e pielieto iegūtās zināšanas, lai identificētu uzvedības pamatā esošos neirofizioloģiskos un organisma funkcionēšanas procesus, veicot analīzi psihobioloģijai atbilstošām publikācijām, kā arī sistematizē iegūtās zināšanas, izstrādājot prezentāciju grupā.
Kompetences
1.Students/-e izstrādā patstāvīgo darbu, integrējot iegūtās zināšanas un prasmes, kurā izvēlās psihobioloģijai atbilstošu literatūru, interpretē organisma sistēmu darbību psiholoģisku funkciju kontekstā un secina par konkrētiem psihei pamatā esošajiem bioloģiskiem procesiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Publikāciju analīze psihobioloģijā |
45,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti izvēlās trīs zinātniskus pētījumus par kādu no lekcijās apskatītajām jomām (piem., uzvedības ģenētika, gremošanas sistēma u.c.), apraksta šo pētījumu teorētisko bāzi, metodoloģiju, rezultātus un diskusiju. Kā arī analizē, kas izvēlētajos pētījumos ir kopīgs un kas atšķirīgs. Atsaucas uz šiem pētījumiem atbilstoši APA stilam. Mākslīgā intelekta izmantošana, gatavojot patstāvīgos darbus, ir pieļaujama tikai kā palīglīdzeklis tehnisko un ar noformēšanu saistīto jautājumu risināšanai, piemēram – prezentācijas fona šablona izveidei, krāsu palešu izvēlei, grafiku noformēšanai. Mākslīgā intelekta rīkus students nedrīkst izmantot teksta ģenerēšanai, esejas rakstīšanai vai citu pastāvīgo darbu rakstīšanai, kā arī eksāmena un pārbaudījumu kārtošanai, to laikā. Studenta patstāvīgajam darbam ir jāatspoguļo personisko izpratni, kritisko analīzi un oriģinālo, studenta patstāvīgi veikto darbu un analīzi. |
||
|
2.
Grupu prezentācija |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti tiek grupēti pēc izvēlētā neiroanatomiskā apgabala, lai izveidotu kopīgu grupas prezentāciju, kurā studenti prezentē savas analīzes rezultātus. Prezentācijas kopējais % no gala vērtējuma veido 15%. Ja students nepiedalās grupas darbā, prezentācijas vietā studentam patstāvīgi jāizlasa docētāja atlasīts materiāls un jākārto mutisks pārbaudījums par to. Mākslīgā intelekta izmantošana, gatavojot patstāvīgos darbus, ir pieļaujama tikai kā palīglīdzeklis tehnisko un ar noformēšanu saistīto jautājumu risināšanai, piemēram – prezentācijas fona šablona izveidei, krāsu palešu izvēlei, grafiku noformēšanai. Mākslīgā intelekta rīkus students nedrīkst izmantot teksta ģenerēšanai, esejas rakstīšanai vai citu pastāvīgo darbu rakstīšanai, kā arī eksāmena un pārbaudījumu kārtošanai, to laikā. Studenta patstāvīgajam darbam ir jāatspoguļo personisko izpratni, kritisko analīzi un oriģinālo, studenta patstāvīgi veikto darbu un analīzi. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Atbilžu variantu tests |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti nodarbību laikā izpilda e-studiju vidē ievietotus atbilžu variantu testus par iepriekšējā lekcijā apgūto tēmu. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads psihes bioloģiskajos pamatos
Apraksts
Ievads kursa struktūrā un prasībās; biopsiholoģijas būtība un nozīme; struktūras – funkcijas loma psiholoģisko procesu pamatā - no molekulārā līdz konektoma līmenim un to psiholoģiskās izpausmes; nervu sistēma, vispārīgā nervu sistēmas organizācija; galvenie jēdzieni – virzieni, plaknes, NS daļu apzīmējumi (kodoli, trakti, nervi, gangliji, krokas u.c.); nervu sistēmas pārvalde par organisma sistēmām (gremošanas, imūno, sirds un asinsvadu, elpošanas, skeleta muskuļu u.c. sistēmām). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēma – molekulārais un šūnu līmenis (I)
Apraksts
Neironi – to tipi, uzbūve un darbības pamata mehānismi; gliju šūnas – to veidi un funkcijas; sinaptiskā pārvade un neiromediatori; neirālā plasticitāte – atmiņas un mācīšanās pamatmehānismi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēma - molekulārais un šūnu līmenis (II)
Apraksts
Neironi – to tipi, uzbūve un darbības pamata mehānismi; gliju šūnas – to veidi un funkcijas; sinaptiskā pārvade un neiromediatori; neirālā plasticitāte – atmiņas un mācīšanās pamatmehānismi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Centrālās nervu sistēmas uzbūve un funkcijas (I)
Apraksts
Smadzenes – garoza, zemgarozas struktūras, smadzeņu stumbrs – vidussmadzenes, smadzeņu tilts, iegarenās smadzenes. Smadzeņu reģionu funkcionālā specializācija. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Centrālās nervu sistēmas uzbūve un funkcijas (II)
Apraksts
Smadzenes – garoza, zemgarozas struktūras, smadzeņu stumbrs – vidussmadzenes, smadzeņu tilts, iegarenās smadzenes. Smadzeņu reģionu funkcionālā specializācija. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Muguras smadzenes un perifērā nervu sistēma
Apraksts
Muguras smadzeņu uzbūve un funkcijas; refleksi un sensori motorā integrācija; PNS – somatiskā sistēma un autonomā sistēma. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sensorās sistēmas un maņu orgāni (I)
Apraksts
Redze; dzirde; līdzsvars; garša; oža; somatosensorās – taktilā, propriocepcija, nocicepcija, temperatūras uztvere. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sensorās sistēmas un maņu orgāni (II)
Apraksts
Redze; dzirde; līdzsvars; garša; oža; somatosensorās – taktilā, propriocepcija, nocicepcija, temperatūras uztvere. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Skeleta muskuļu sistēma un tās neirālā vadība (I)
Apraksts
Anatomija – veidojošie orgāni, to uzbūve, sistēma; fizioloģija – funkcijas, regulācija. Neirālā vadība – motorie centri, sistēmas, pārvade, neiromuskulārā vadība; sensorās ievades un motorās izvades integrācija. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Skeleta muskuļu sistēma un tās neirālā vadība (II)
Apraksts
Anatomija – veidojošie orgāni, to uzbūve, sistēma; fizioloģija – funkcijas, regulācija. Neirālā vadība – motorie centri, sistēmas, pārvade, neiromuskulārā vadība; sensorās ievades un motorās izvades integrācija. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēma
Apraksts
Anatomija – veidojošie orgāni, to uzbūve, sistēma; fizioloģija – funkcijas, regulācija. Neirālā vadība – iesaistītās CNS struktūras, ENS, vagālais nervs, mikrobiotas – zarnu – smadzeņu ass. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kardiovaskulārā sistēma
Apraksts
Anatomija – veidojošie orgāni, to uzbūve, sistēma (sirds, asinsvadi, asinis), fizioloģija – funkcijas, regulācija (asinrite, asinsrites loki). Neirālā vadība – sirds vadītājsistēma, iesaistītās CNS struktūras, HRV. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēma
Apraksts
Anatomija – veidojošie orgāni, to uzbūve, sistēma (elpošanas orgāni, elpceļi); fizioloģija – funkcijas, regulācija, gāzu apmaiņa. Neirālā vadība – iesaistītie CNS centri, smadzeņu stumbra loma, trauksmes un stresa ietekme. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Endokrīnā sistēma un reproduktīvā sistēma (I)
Apraksts
Anatomija – veidojošie orgāni, to uzbūve, sistēma, dzimumatšķirības; fizioloģija – funkcijas, regulācija (hormonālā regulācija, dzimumatšķirības). Neirālā vadība – neiroendokrīnā sistēma, HPA ass, ANS loma reproduktīvajā sistēmā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Endokrīnā sistēma un reproduktīvā sistēma (II)
Apraksts
Anatomija – veidojošie orgāni, to uzbūve, sistēma, dzimumatšķirības; fizioloģija – funkcijas, regulācija (hormonālā regulācija, dzimumatšķirības). Neirālā vadība – neiroendokrīnā sistēma, HPA ass, ANS loma reproduktīvajā sistēmā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vielmaiņa un termoregulācija, limfātiskā sistēma, urīnizvades sistēma
Apraksts
Anatomija – iesaistītie orgāni, to uzbūve, sistēma; fizioloģija – funkcijas, regulācija; Neirālā vadība – iesaistītie CNS centri, hipotalāma loma, imūnās atbildes neirālā kontrole, ANS loma. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Molekulārā ģenētika
Apraksts
Molekulārā ģenētika – gēni, DNS uzbūve, hromosomas, replikācija, gēnu ekspresija, Mendeļa likumi, allēlisko un nealēlisko gēnu mijiedarbība. Gēnu ekspresija un regulācija – transkripcija, translācija, epiģenētika, vides ietekme. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības ģenētika
Apraksts
Uzvedības ģenētika – iedzimtības koncepts, uzvedības iezīmju ģenētiskās ietekmes, dvīņu un adopcijas pētījumi; gēnu ietekme uz smadzeņu attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība
Apraksts
Tests par lekciju materiālu. Praktiskā nodarbība – darba ar zinātniskajiem avotiem prasmju attīstīšana: publikāciju meklēšana, publikāciju veidi un struktūra. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - neironu tipi
Apraksts
Tests par lekciju materiālu. Praktiskā nodarbība – studenti apraksta kādu no neironu tipiem vai glija šūnām, īsi stāsta par tām studentu grupai. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - smadzeņu struktūras, to funkcijas
Apraksts
Tests par lekciju materiālu. Praktiskā nodarbība – studenti apraksta smadzeņu struktūras un to funkcijas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - nervu sistēmas karte
Apraksts
Tests par lekciju materiālu. Praktiskā nodarbība – studenti zīmē nervu sistēmas karti, atzīmējot struktūru funkciju, akcentējot galvas smadzenes. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība
Apraksts
Tests par lekciju materiālu. Praktiskā nodarbība – darba ar zinātniskajiem avotiem prasmju attīstīšana: publikāciju meklēšana, publikāciju veidi un struktūra. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - gatavošanās grupu prezentācijām
Apraksts
Tests par lekciju materiālu. Gatavošanās grupu prezentācijām. Studenti tiek iedalīti grupās. Studenti strādā grupās, lai izvēlētos prezentācijas tēmu. Tiek izskaidroti grupu prezentācijas struktūra, vērtēšanas kritēriji. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - organisma sistēmu saistība ar psiholoģiskām funkcijām
Apraksts
Tests par lekciju materiālu. Organisma sistēmu saistība ar psiholoģisko funkcionēšanu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - grupu prezentācijas
Apraksts
Grupu prezentācijas |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - grupu prezentācijas
Apraksts
Grupu prezentācijas |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - grupu prezentācijas
Apraksts
Grupu prezentācijas |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - grupu prezentācijas
Apraksts
Grupu prezentācijas |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - grupu prezentācijas
Apraksts
Grupu prezentācijas |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - atgriezeniskā saite par individuālajiem darbiem
Apraksts
Individuālo darbu rezultātu diskusija – uzzinātais, atziņas, ieteikumi, kā uzlabot zinātnisko rakstīšanu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - anatomijas muzejs
Apraksts
RSU Anatomikuma apmeklējums. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads psihes bioloģiskajos pamatos
Apraksts
Ievads kursa struktūrā un prasībās; biopsiholoģijas būtība un nozīme; struktūras – funkcijas loma psiholoģisko procesu pamatā - no molekulārā līdz konektoma līmenim un to psiholoģiskās izpausmes; nervu sistēma, vispārīgā nervu sistēmas organizācija; galvenie jēdzieni – virzieni, plaknes, NS daļu apzīmējumi (kodoli, trakti, nervi, gangliji, krokas u.c.); nervu sistēmas pārvalde par organisma sistēmām (gremošanas, imūno, sirds un asinsvadu, elpošanas, skeleta muskuļu u.c. sistēmām). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēma – molekulārais un šūnu līmenis (I)
Apraksts
Neironi – to tipi, uzbūve un darbības pamata mehānismi; gliju šūnas – to veidi un funkcijas; sinaptiskā pārvade un neiromediatori; neirālā plasticitāte – atmiņas un mācīšanās pamatmehānismi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Centrālās nervu sistēmas uzbūve un funkcijas (I)
Apraksts
Smadzenes – garoza, zemgarozas struktūras, smadzeņu stumbrs – vidussmadzenes, smadzeņu tilts, iegarenās smadzenes. Smadzeņu reģionu funkcionālā specializācija. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Muguras smadzenes un perifērā nervu sistēma
Apraksts
Muguras smadzeņu uzbūve un funkcijas; refleksi un sensori motorā integrācija; PNS – somatiskā sistēma un autonomā sistēma. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sensorās sistēmas un maņu orgāni (I)
Apraksts
Redze; dzirde; līdzsvars; garša; oža; somatosensorās – taktilā, propriocepcija, nocicepcija, temperatūras uztvere. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Skeleta muskuļu sistēma un tās neirālā vadība (I)
Apraksts
Anatomija – veidojošie orgāni, to uzbūve, sistēma; fizioloģija – funkcijas, regulācija. Neirālā vadība – motorie centri, sistēmas, pārvade, neiromuskulārā vadība; sensorās ievades un motorās izvades integrācija. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēma
Apraksts
Anatomija – veidojošie orgāni, to uzbūve, sistēma; fizioloģija – funkcijas, regulācija. Neirālā vadība – iesaistītās CNS struktūras, ENS, vagālais nervs, mikrobiotas – zarnu – smadzeņu ass. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kardiovaskulārā sistēma
Apraksts
Anatomija – veidojošie orgāni, to uzbūve, sistēma (sirds, asinsvadi, asinis), fizioloģija – funkcijas, regulācija (asinrite, asinsrites loki). Neirālā vadība – sirds vadītājsistēma, iesaistītās CNS struktūras, HRV. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēma
Apraksts
Anatomija – veidojošie orgāni, to uzbūve, sistēma (elpošanas orgāni, elpceļi); fizioloģija – funkcijas, regulācija, gāzu apmaiņa. Neirālā vadība – iesaistītie CNS centri, smadzeņu stumbra loma, trauksmes un stresa ietekme. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Endokrīnā sistēma un reproduktīvā sistēma (I)
Apraksts
Anatomija – veidojošie orgāni, to uzbūve, sistēma, dzimumatšķirības; fizioloģija – funkcijas, regulācija (hormonālā regulācija, dzimumatšķirības). Neirālā vadība – neiroendokrīnā sistēma, HPA ass, ANS loma reproduktīvajā sistēmā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Molekulārā ģenētika
Apraksts
Molekulārā ģenētika – gēni, DNS uzbūve, hromosomas, replikācija, gēnu ekspresija, Mendeļa likumi, allēlisko un nealēlisko gēnu mijiedarbība. Gēnu ekspresija un regulācija – transkripcija, translācija, epiģenētika, vides ietekme. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības ģenētika
Apraksts
Uzvedības ģenētika – iedzimtības koncepts, uzvedības iezīmju ģenētiskās ietekmes, dvīņu un adopcijas pētījumi; gēnu ietekme uz smadzeņu attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība
Apraksts
Tests par lekciju materiālu. Praktiskā nodarbība – darba ar zinātniskajiem avotiem prasmju attīstīšana: publikāciju meklēšana, publikāciju veidi un struktūra. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - gatavošanās grupu prezentācijām
Apraksts
Tests par lekciju materiālu. Gatavošanās grupu prezentācijām. Studenti tiek iedalīti grupās. Studenti strādā grupās, lai izvēlētos prezentācijas tēmu. Tiek izskaidroti grupu prezentācijas struktūra, vērtēšanas kritēriji. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - organisma sistēmu saistība ar psiholoģiskām funkcijām
Apraksts
Tests par lekciju materiālu. Organisma sistēmu saistība ar psiholoģisko funkcionēšanu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - grupu prezentācijas
Apraksts
Grupu prezentācijas |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - grupu prezentācijas
Apraksts
Grupu prezentācijas |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība - grupu prezentācijas
Apraksts
Grupu prezentācijas |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kalat, J. W. (2023). Biological psychology (14. ed). Cengage learning.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kandel, E. R., Koester, J., Mack, S., & Siegelbaum, S. (Eds.). (2021). Principles of neural science (Sixth edition). McGraw Hill.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bear, M. F., Connors, B. W., & Paradiso, M. A. (2020). Neuroscience: Exploring the brain (4. ed). Wolters Kluwer.Piemērots angļu valodas plūsmai
Taylor, M. R., Simon, E. J., Dickey, J., Hogan, K. A., & Campbell, N. A. (2021). Campbell biology : concepts & connections (10th edition). Pearson.Piemērots angļu valodas plūsmai
Aberberga-Augškalne, L. un Koroļova, O. (2021). Fizioloģija ārstiem. Medicīnas apgāds.
Papildu literatūra
Drake, R. L., Vogl, W., Mitchell, A. W. M., & Gray, H. (2024). Gray’s anatomy for students (Fifth Edition). Elsevier.Piemērots angļu valodas plūsmai
Hansen, J. T., & Machado, C. A. G. (with Dragonfly Media Group). (2022). Netter’s anatomy coloring book (3rd edition.). Elsevier.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mtui, E., Gruener, G., Dockery, P., & Fitzgerald, M. J. T. (2021). Fitzgerald’s clinical neuroanatomy and neuroscience (8th edition). Elsevier.Piemērots angļu valodas plūsmai