Skolotāju profesionālās prasmes
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt pedagoga profesionālo prasmju apguvi pedagoģiskās kompetences attīstībai.
Priekšzināšanas
Vispārējā vidējā izglītība.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Par refleksīvu un kritisku savu zināšanu, prasmju un motivācijas izvērtēšanu un profesionālās pilnveides mērķu izvirzīšanu savas profesionālās darbības attīstībai, sekojot līdzi profesionālās jomas aktualitātēm un inovācijām. 2. Par pedagoģiskās darbības pašanalīzi, pašvērtēšanu un pašrefleksiju un koleģiāli konstruktīvu atgriezenisko saiti. 3. Profesionālās kompetences attīstībai nepieciešamo prasmju mērķtiecīga izvēle un pašvadītas mācīšanās stratēģiju apzināšanās. 4. Komandas darba principi, organizēšanas metodes un pedagoga profesijas sociālā loma.
Prasmes
1.5. Sniegt kolēģiem konstruktīvu atgriezenisko saiti un diskutēt par pedagoģiskās darbības ieguldījumu bērnu dzīves kvalitātes un labizjūtas uzturēšanā, demonstrējot sadarbības un komunikācijas prasmes. 6. Plānot savu profesionālo izaugsmi un karjeru, refleksīvi izvērtēt savus sasniegtos mācīšanās rezultātus un organizēt pašmācīšanos.
Kompetences
1.7. Sniegt profesionālu atbalstu, sekmējot savu un kolēģu pedagoģiskās prakses pilnveidi, atbilstoši izglītības jomas un sociālās vides attīstības prasībām. 8. Refleksīvi un kritiski izvērtēt savu pedagoģisko praksi, ņemot vērā sasniegtos Studiju rezultātus, kolēģu sniegto atgriezenisko saiti, pedagoga profesijas standartu un jaunākās aktualitātes pedagoģijā. 9. Stratēģiski plānot savu profesionālo attīstību, uzņemoties atbildību un izrādot iniciatīvu un līderības prasmes, un piedāvājot radošus risinājumus dažādības apstākļos. 10. Integrēt profesionālās izaugsmes procesā gūtās prasmes un kompetences pedagoģiskajā Studiju procesā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgie darbi tiek organizēti individuāli un grupās, paredzot gan teorētiskus, gan praktiskus risinājumus topošo skolotāju profesionālās darbības attīstībai.
Patstāvīgo darbu izstrādē studenti tiek rosināti izmantot induktīvo pieeju, metaforas, pētniecības un izglītības integrāciju, profesionālo sadarbību.
I patstāvīgais darbs: izmantojot metaforu, grupā izstrādāt jēdziena mācīšanās būt par pedagogu skaidrojumu.
II patstāvīgais darbs: pamatojoties uz induktīvo pieeju un dotajām mācīšanās stratēģijām, izpēta un izstrādā pedagoga profesionālo prasmju raksturojumu un apguves veidus, izskaidro un sniedz piemērus šo prasmju pielietojumam izglītības praksē. Veic savu pedagoģisko prasmju pašnovērtēšanu.
III patstāvīgais darbs: sadarbojoties grupā, analizē un izvērtē labās prakses piemērus/pētījumus un izvēloties konkrētu refleksijas ietvaru un metodi pamato savu jauno pieredzi un izpratni virzītu uz profesionālo izaugsmi.
IV patstāvīgais darbs: orientējoties uz pētniecības un izglītības integrāciju, veic interviju ar skolotāju viņa pedagoģisko prasmju, profesionālās identitātes un karjeras virzības izpētei izglītības praksē.
V patstāvīgais darbs: veic refleksiju par semināros un lekcijās apgūto saturu pēc MAX shēmas savas pašvadītas mācīšanās apzināšanai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Modulis paredz vienotas prasības visu Studiju rezultātu sasniegšanai:
10. Aktīva līdzdalība lekcijās/semināros 40%
11. Pedagoģisko prasmju demonstrējums modelētā pedagoģiskā situācijā un gadījumu izpētē 20%
12. Eksāmens. Savu profesionālo prasmju un pedagoģiskās kompetences izvērtējums un to tālākas pedagoģiskās karjeras attīstības plāna izstrāde 40%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskais pašvērtējums topošā pedagoga karjeras attīstībā. Karjeras attīstības posmi. Objektīvā un subjektīvā karjera.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Refleksijas prasmju apguve. Refleksijas veidi, ietvari, metodes pedagoģiskās darbības pilnveidei.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās stratēģijas. Profesionālās prasmes: pašrefleksija, pašanalīze, pašvērtēšana, radošums, līderība, sadarbība u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoga loma, iekļaušanās, sociālais statuss, prestižs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās būt par pedagogu izpratne un būtība. Dilemmas skolotāju profesionālajā izaugsmē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Refleksijas prasmju apguve. Refleksijas veidi, ietvari, metodes pedagoģiskās darbības pilnveidei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās un autonomi pašvadītas mācīšanās apzināšanās. Darbības mērķu apzināšanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās un autonomi pašvadītas mācīšanās apzināšanās. Darbības mērķu apzināšanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās būt par pedagogu izpratne un būtība. Dilemmas skolotāju profesionālajā izaugsmē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskais pašvērtējums topošā pedagoga karjeras attīstībā. Karjeras attīstības posmi. Objektīvā un subjektīvā karjera.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoga loma, iekļaušanās, sociālais statuss, prestižs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās identitātes apzināšanās. Es koncepcija un personīgi nozīmīgas jēgas atrašana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās identitātes apzināšanās. Es koncepcija un personīgi nozīmīgas jēgas atrašana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskais pašvērtējums topošā pedagoga karjeras attīstībā. Karjeras attīstības posmi. Objektīvā un subjektīvā karjera.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Refleksijas prasmju apguve. Refleksijas veidi, ietvari, metodes pedagoģiskās darbības pilnveidei.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoga loma, iekļaušanās, sociālais statuss, prestižs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās stratēģijas. Profesionālās prasmes: pašrefleksija, pašanalīze, pašvērtēšana, radošums, līderība, sadarbība u.c.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās identitātes apzināšanās. Es koncepcija un personīgi nozīmīgas jēgas atrašana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās un autonomi pašvadītas mācīšanās apzināšanās. Darbības mērķu apzināšanās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoga loma, iekļaušanās, sociālais statuss, prestižs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās būt par pedagogu izpratne un būtība. Dilemmas skolotāju profesionālajā izaugsmē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoga loma, iekļaušanās, sociālais statuss, prestižs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās un autonomi pašvadītas mācīšanās apzināšanās. Darbības mērķu apzināšanās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskais pašvērtējums topošā pedagoga karjeras attīstībā. Karjeras attīstības posmi. Objektīvā un subjektīvā karjera.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoga loma, iekļaušanās, sociālais statuss, prestižs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Refleksijas prasmju apguve. Refleksijas veidi, ietvari, metodes pedagoģiskās darbības pilnveidei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskais pašvērtējums topošā pedagoga karjeras attīstībā. Karjeras attīstības posmi. Objektīvā un subjektīvā karjera.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Refleksijas prasmju apguve. Refleksijas veidi, ietvari, metodes pedagoģiskās darbības pilnveidei.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās identitātes apzināšanās. Es koncepcija un personīgi nozīmīgas jēgas atrašana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās identitātes apzināšanās. Es koncepcija un personīgi nozīmīgas jēgas atrašana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Refleksijas prasmju apguve. Refleksijas veidi, ietvari, metodes pedagoģiskās darbības pilnveidei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās identitātes apzināšanās. Es koncepcija un personīgi nozīmīgas jēgas atrašana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās stratēģijas. Profesionālās prasmes: pašrefleksija, pašanalīze, pašvērtēšana, radošums, līderība, sadarbība u.c.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās stratēģijas. Profesionālās prasmes: pašrefleksija, pašanalīze, pašvērtēšana, radošums, līderība, sadarbība u.c.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskais pašvērtējums topošā pedagoga karjeras attīstībā. Karjeras attīstības posmi. Objektīvā un subjektīvā karjera.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās būt par pedagogu izpratne un būtība. Dilemmas skolotāju profesionālajā izaugsmē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bolton, G. (2010). Reflective practice. Writing and professional development. 3rd ed. London: SAGE Publications Ltd.Piemērots angļu valodas plūsmai
Cottrell, S. (2013). The Study Skills Handbook. 4th ed. Palgrave MacmillanPiemērots angļu valodas plūsmai
Lange, J., Burroughs- Lange, S. (2017). Learning to be a teacher. SAGE Publications Ltd.Piemērots angļu valodas plūsmai
Paige, R.,Lambert, S.,Geeson, R. (ed), (2017). Building Skills for Effective Primary Teaching. A quide for trainees and their mentors. Sage: Learning MattersPiemērots angļu valodas plūsmai
Jolliffe,W., Waugh, D. (2017). NQT. The beginning teacher's guide to outstanding practice. Sage: Learning MattersPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Mikelsone, I., Odiņa, I. (2017). How Novice Teachers’ of Different Education Backgrounds Perceive Their Professional Identity. (pp. 523 – 537). 3rd International conference on lifelong education and leadership for all. ICLEL 2017, Polytechnic Institute of Porto, Porto – PORTUGAL.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mikelsone, I., Odina, I. (2016). Future teachers’ reflection to understand their professional identity. (pp.239 -244). 1st International Conference on lifelong learning and leadership for all. ICLEL 2015, Palacky University, Olomouck – Czech Republic.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mikelsone, I., Odina, I., & Grigule, L. (2014). Conceptualizing the Understanding of Professional Identity in Teacher’s Career.// In: European Scientific Journal, 10(10). pp. 238. – 249. ) ISSN: 1857 - 7431 (Online) ESJ`s Index Copernicus Impact Factor, ICV 2013 = 8.25.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mulvey, R., Bimrose, J., Brown, A. (2017). Supporting the professional identity transformation of careers and employment professionals. Ponenciaseningles, IAEVG. Mexico.Piemērots angļu valodas plūsmai
Palmer, P. (1998). The Courage to Teach: Exploring the Inner Landscape of a Teacher’s Life. San Francisco, CA: Jossey – Bass.Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Jakovļeva, J. (2009). Profesionālā identitāte profesijas apguves sākumposmā. Promocijas darbs. Daugavpils Universitāte
Lāce, I. Pedagoģiskais pašvērtējums topošā pedagoga karjeras attīstībā. Promocijas darbs. Liepājas Universitāte.
Lāce, I. Miķelsone, I. (2012). A Model for the Organization of Self-Evaluation Promoting the Future Teachers’ Career.// In: Conference Proceedings of the 36th Conference of the Association for Teacher Education in Europe Teachers’ Life-cycle from Initial Teacher Education to Experienced Professional. (pp. 265. -281). Association for Teacher Education in Europe, ATEE aisbl, Rue Hobbema 67, B, 1000 Brussels, BelgiumPiemērots angļu valodas plūsmai
Miķelsone, I., Odiņa, I. (2018). Goal Setting Skills in Teachers’ Professional Development. (pp. 313 -325). 4th International conference on lifelong education and leadership for all. ICLEL 2018, Lower Silesia University Wroclaw - POLAND.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mikelsone, I., Odiņa, I. (2016). Male Teachers’ Well-Being in the Context of Professional Identity. (pp. 19 – 27). 2nd International Conference on lifelong learning and leadership for all. ICLEL 2016, Liepājas University, Liepaja – LATVIA. WOS: 000392658100003.Piemērots angļu valodas plūsmai