Pielāgotās fiziskās aktivitātes
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studentiem zināšanas par pielāgotām fiziskām aktivitātēm personām ar funkcionēšanas traucējumiem, veicinot viņu fizisko veselību, sociālo integrāciju un dzīves kvalitāti.
Priekšzināšanas
Sekmīga studiju kursu "Cilvēka funkcionēšana" un "Treniņu teorijas pamati" apguve.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apgūs zināšanas par pielāgotām fiziskām aktivitātēm, mācību metodēm un stratēģijām darbā ar dažāda vecuma personām ar funkcionēšanas traucējumiem.
"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"
2.Apgūs zināšanas par iekļaujošas izglītības principiem, par sporta veidiem un klasifikācijas principiem sportistiem ar funkcionēšanas traucējumiem.
"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"
Prasmes
1.Attīstīs prasmi pielāgot mācību procesu un dažādus sporta veidus personām ar funkcionēšanas traucējumiem, ņemot vērā viņu individuālās vajadzības un iespējas.
"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"
2.Attīstīs prasmi pielāgot fiziskās aktivitātes dažādu funkcionēšanas traucējumu gadījumos, izmantojot atbilstošas mācību metodes, tehniskos palīglīdzekļus un individuālu pieeju.
"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"
Kompetences
1.Analizēs pielāgoto fizisko aktivitāšu ietekmi uz personu ar funkcionēšanas traucējumiem spēju izmaiņām dinamikā, izvērtējot to efektivitāti un pielāgošanas nepieciešamību.
"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"
2.Izstrādās un analizēs pielāgotas programmas, kas veicina personu ar speciālām vajadzībām fizisko un sociālo integrāciju.
"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām" |
100,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studējošiem jāveic vienu patstāvīgo darbu "Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām" A) Izveidot aktivitāti (spēle, vingrojumu komplekss, vingrinājums, stafete vai kāds cits uzdevums) sports un veselība stundai un pielāgot to skolēnam ar speciālajām vajadzībām. B) Aprakstīt aktivitāti, norādot mērķi, norisi, nepieciešamo inventāru. C) Identificēt skolēnu ar speciālajām vajadzībām, kuram aktivitāte tiks pielāgota. Aprakstīt viņa specifiskās vajadzības (piemēram, motoro prasmju traucējumi, uzmanības traucējumi, dzirdes vai redzes traucējumi vai citi fiziski vai intelektuāli ierobežojumi), skolēna stiprās un vājās puses. D) Veikt aktivitātes pielāgojumus (piemēram, vienkāršoti noteikumi, komunikācija, palīgierīču izmantošana, individuāls atbalsts skolēnam ar kustību traucējumiem, skaņas vai taustes signāli skolēnam ar redzes vai dzirdes traucējumiem). E) Aprakstīt, kā pielāgotā aktivitāte palīdzēs konkrētajam skolēnam pilnvērtīgi iesaistīties sports un veselība stundā. Rezultāts: Izveidots sporta aktivitātes plāns ar pielāgojumiem konkrētam skolēnam, nodrošinot viņa iespēju aktīvi piedalīties sporta un veselības stundā. Vērtēšanas kritēriji: Darbs "Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām" iesūtīts pirms tiek prezentēts auditorijā. Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām (iekļauj vizuālus piemērus, uzskates materiālus, lai labāk ilustrētu aktivitātes norisi, pielāgojumus un secinājumus) |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā multidisciplināra sporta zinātnes nozare.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā multidisciplināra sporta zinātnes nozare.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējās izglītības īpašie veidi. Mācību procesa un aktivitāšu plānošana, pielāgošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējās izglītības īpašie veidi. Mācību procesa un aktivitāšu plānošana, pielāgošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
PFA līmeņi, terminoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
PFA līmeņi, terminoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atbalsta pasākumi izglītojamiem ar speciālām vajadzībām vispārējās izglītības programmas apguvē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atbalsta pasākumi izglītojamiem ar speciālām vajadzībām vispārējās izglītības programmas apguvē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atbalsta pasākumi izglītojamiem ar speciālām vajadzībām vispārējās izglītības programmas apguvē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. Individualizācijas un diferenciācijas pieeja.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. Individualizācijas un diferenciācijas pieeja.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. Ergonomika. Universālais dizains.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. Ergonomika. Universālais dizains.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā multidisciplināra sporta zinātnes nozare.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
PFA līmeņi, terminoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
PFA līmeņi, terminoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējās izglītības īpašie veidi. Mācību procesa un aktivitāšu plānošana, pielāgošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atbalsta pasākumi izglītojamiem ar speciālām vajadzībām vispārējās izglītības programmas apguvē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. Individualizācijas un diferenciācijas pieeja.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. Ergonomika. Universālais dizains.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
European Standards in Adapted Physical Activity (2010). Palacký University Olomouc, Faculty of Physical Culture (akceptējams izdevums)
Haegele, J. Hodge, S. & Shapiro, D. (Eds) (2022). Routledge Handbook of Adapted Physical Education. Routledge Internationas Handbook
Kasser S.L., Lytle R.,K. (2013). Inclusive Physical Activity: promoting Health for a Lifetime. Human Kinetics (akceptējams izdevums)
Luke E. Kelly. editor (2020). Adapted Physical Education National Standards, Champaign, IL: Human Kinetics
Rīgas domes Labklājības departaments (2014-2019). Projekts "Vizuālā atbalsta materiālu darbnīcas pozitīvai uzvedībai bērniem un jauniešiem ar uzvedības traucējumiem".
Winnick, J. P., Porretta, D. L. (2022). Adapted physical education and sport (7th Edition). Human Kinetics.
Brahuna I., Gorkija L. (2016). Sociālpedagoģiskais darbs pusaudžu saskarsmes prasmju pilnveidošanā: metodiskais līdzeklis. - Rīga: Aisma, profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs
Bautre I., Falka G., Pērkone G., Tihomirova I. (2022). Sports un veselība 8. klasei. Metodiskā atbalsta materiāls pārejai uz mācībām valsts valodā. Valsts izglītības satura centrs.
Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā (2020). Pētījuma gala ziņojums. Latvijas Republikas Saeima.
Luke E. Kelly. editor (2020). Adapted Physical Education National Standards, Champaign, IL: Human Kinetics
Zommere L., Ābelniece I. (2022). Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana Metodiskie ieteikumi. Rīga:VISC
Winnick, J. P., Porretta, D. L. (2022). Adapted physical education and sport (7th Edition). Human Kinetics
Papildu literatūra
Bālan V., Mujea A., Gherghel C. (2019). Bocce practical guide. Bucuresti: Discobolul
Bērtule D. (2018). Bērnu ar cerebrālo trieku ģimeņu vajadzības un tās ietekmējošie faktori. Promocijas darbs. RSU.
Falka A., Zommere L. (2023). Atbalsta komandas darba organizācija izglītības iestādē.Metodiskie ieteikumi. Rīga: VISC
Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M.E., Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed., Human Kinetics
Īdo Kedars (2025). Īdo Autisma zemē. Zvaigzne ABC
Lieberman, L. J., Houston-Wilson, C., Grenier M. (2025). Strategies for inclusion: physical education for everyone. Human Kinetics.
Lieberman, L. J., Grenier, M., Brian, A., Arndt, K. (2021). Universal design for learning in physical education. Human Kinetics .
Strazdiņa N. (2023). Veselīga dzīvesveida ieradumu veidošanās fiziskajās aktivitātēs dienas garumā. Drukātava.
Tereško A., Kondrova A., Rozenfelde M., Želve I. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem sociālo prasmju, uzvedības un mācību sasniegumu izvērtēšanai. Rīga:VISC
Tūbele S., Landra T., Šūmane I., Burčaka M., Laganovska E., Kušnere S., Vīgante R. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem darbam ar izglītojamiem, kuriem ir mācīšanās traucējumi un redzes traucējumi. Rīga:VISC
Metodikais materiāls sociālajam darbam ar pilngadīgām personam ar garīga rakstura traucējumiem (2019). Labklājības ministrija.
Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M.E., Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed., Human Kinetics
Citi informācijas avoti
Skolas bibliotēka – atbalsts pilnveidotajā mācību saturā (2022). Skola2030 un Latvijas Nacionālās bibliotēkas Bibliotēku attīstības centra izdevums skolu bibliotekāriem. (Iekļaujoša izglītība 7.lp.)
Taking stock of the health-related Sustainable Development Goals in the COVID-19 era with a focus on leaving no one behind. The European Health report (2022). World Health Organization.
Vadlīnijas mācību satura plānošanai un īstenošanai Covid-19 izplatības laikā. Metodiskie ieteikumi vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm (2021). Valsts izglītības satura centrs. ESF projekts Nr. 8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā
Vai bērnam ar speciālām vajadzībām ir iespēja saņemt tā spējām, vajadzībām un bērna labākajām interesēm atbilstošu izglītību? Revīzijas ziņojums (2021). Latvijas Republika Valsts kontrole, Rīga.