Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pielāgotās fiziskās aktivitātes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_452
Zinātnes nozare
Sporta pedagoģija; Sporta teorija un vēsture; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris; Uzņēmējdarbības vadība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika (neklātiene)

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem zināšanas par pielāgotām fiziskām aktivitātēm personām ar funkcionēšanas traucējumiem, veicinot viņu fizisko veselību, sociālo integrāciju un dzīves kvalitāti.

Priekšzināšanas

Sekmīga studiju kursu "Cilvēka funkcionēšana" un "Treniņu teorijas pamati" apguve.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Apgūs zināšanas par pielāgotām fiziskām aktivitātēm, mācību metodēm un stratēģijām darbā ar dažāda vecuma personām ar funkcionēšanas traucējumiem.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"

2.Apgūs zināšanas par iekļaujošas izglītības principiem, par sporta veidiem un klasifikācijas principiem sportistiem ar funkcionēšanas traucējumiem.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"

Prasmes

1.Attīstīs prasmi pielāgot mācību procesu un dažādus sporta veidus personām ar funkcionēšanas traucējumiem, ņemot vērā viņu individuālās vajadzības un iespējas.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"

2.Attīstīs prasmi pielāgot fiziskās aktivitātes dažādu funkcionēšanas traucējumu gadījumos, izmantojot atbilstošas mācību metodes, tehniskos palīglīdzekļus un individuālu pieeju.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"

Kompetences

1.Analizēs pielāgoto fizisko aktivitāšu ietekmi uz personu ar funkcionēšanas traucējumiem spēju izmaiņām dinamikā, izvērtējot to efektivitāti un pielāgošanas nepieciešamību.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"

2.Izstrādās un analizēs pielāgotas programmas, kas veicina personu ar speciālām vajadzībām fizisko un sociālo integrāciju.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

"Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"

100,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studējošiem jāveic vienu patstāvīgo darbu "Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām"

A) Izveidot aktivitāti (spēle, vingrojumu komplekss, vingrinājums, stafete vai kāds cits uzdevums) sports un veselība stundai un pielāgot to skolēnam ar speciālajām vajadzībām.

B) Aprakstīt aktivitāti, norādot mērķi, norisi, nepieciešamo inventāru.

C) Identificēt skolēnu ar speciālajām vajadzībām, kuram aktivitāte tiks pielāgota. Aprakstīt viņa specifiskās vajadzības (piemēram, motoro prasmju traucējumi, uzmanības traucējumi, dzirdes vai redzes traucējumi vai citi fiziski vai intelektuāli ierobežojumi), skolēna stiprās un vājās puses.

D) Veikt aktivitātes pielāgojumus (piemēram, vienkāršoti noteikumi, komunikācija, palīgierīču izmantošana, individuāls atbalsts skolēnam ar kustību traucējumiem, skaņas vai taustes signāli skolēnam ar redzes vai dzirdes traucējumiem).

E) Aprakstīt, kā pielāgotā aktivitāte palīdzēs konkrētajam skolēnam pilnvērtīgi iesaistīties sports un veselība stundā.

Rezultāts:

Izveidots sporta aktivitātes plāns ar pielāgojumiem konkrētam skolēnam, nodrošinot viņa iespēju aktīvi piedalīties sporta un veselības stundā.

Vērtēšanas kritēriji:

Darbs "Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām" iesūtīts pirms tiek prezentēts auditorijā. Aktivitātes izveide un pielāgošana skolēnam ar speciālajām vajadzībām (iekļauj vizuālus piemērus, uzskates materiālus, lai labāk ilustrētu aktivitātes norisi, pielāgojumus un secinājumus)

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā multidisciplināra sporta zinātnes nozare.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā multidisciplināra sporta zinātnes nozare.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vispārējās izglītības īpašie veidi. Mācību procesa un aktivitāšu plānošana, pielāgošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vispārējās izglītības īpašie veidi. Mācību procesa un aktivitāšu plānošana, pielāgošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

PFA līmeņi, terminoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

PFA līmeņi, terminoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Atbalsta pasākumi izglītojamiem ar speciālām vajadzībām vispārējās izglītības programmas apguvē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Atbalsta pasākumi izglītojamiem ar speciālām vajadzībām vispārējās izglītības programmas apguvē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Atbalsta pasākumi izglītojamiem ar speciālām vajadzībām vispārējās izglītības programmas apguvē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. Individualizācijas un diferenciācijas pieeja.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. Individualizācijas un diferenciācijas pieeja.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. Ergonomika. Universālais dizains.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. Ergonomika. Universālais dizains.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA (NEKLĀTIENE)
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā multidisciplināra sporta zinātnes nozare.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

PFA līmeņi, terminoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

PFA līmeņi, terminoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vispārējās izglītības īpašie veidi. Mācību procesa un aktivitāšu plānošana, pielāgošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Atbalsta pasākumi izglītojamiem ar speciālām vajadzībām vispārējās izglītības programmas apguvē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. Individualizācijas un diferenciācijas pieeja.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. Ergonomika. Universālais dizains.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

European Standards in Adapted Physical Activity (2010). Palacký University Olomouc, Faculty of Physical Culture (akceptējams izdevums)

2.

Haegele, J. Hodge, S. & Shapiro, D. (Eds) (2022). Routledge Handbook of Adapted Physical Education. Routledge Internationas Handbook

3.

Kasser S.L., Lytle R.,K. (2013). Inclusive Physical Activity: promoting Health for a Lifetime. Human Kinetics (akceptējams izdevums)

4.

Luke E. Kelly. editor (2020). Adapted Physical Education National Standards, Champaign, IL: Human Kinetics

5.

Rīgas domes Labklājības departaments (2014-2019). Projekts "Vizuālā atbalsta materiālu darbnīcas pozitīvai uzvedībai bērniem un jauniešiem ar uzvedības traucējumiem".

6.

Winnick, J. P., Porretta, D. L. (2022). Adapted physical education and sport (7th Edition). Human Kinetics.

7.

Brahuna I., Gorkija L. (2016). Sociālpedagoģiskais darbs pusaudžu saskarsmes prasmju pilnveidošanā: metodiskais līdzeklis. - Rīga: Aisma, profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs

8.

Special Olympics mājaslapa

9.

Latvijas Autisma apvienība.

10.

Bautre I., Falka G., Pērkone G., Tihomirova I. (2022). Sports un veselība 8. klasei. Metodiskā atbalsta materiāls pārejai uz mācībām valsts valodā. Valsts izglītības satura centrs.

11.

Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā (2020). Pētījuma gala ziņojums. Latvijas Republikas Saeima.

12.

Luke E. Kelly. editor (2020). Adapted Physical Education National Standards, Champaign, IL: Human Kinetics

13.

Zommere L., Ābelniece I. (2022). Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana Metodiskie ieteikumi. Rīga:VISC

14.

Winnick, J. P., Porretta, D. L. (2022). Adapted physical education and sport (7th Edition). Human Kinetics

Papildu literatūra

1.

Bālan V., Mujea A., Gherghel C. (2019). Bocce practical guide. Bucuresti: Discobolul

2.

Bērtule D. (2018). Bērnu ar cerebrālo trieku ģimeņu vajadzības un tās ietekmējošie faktori. Promocijas darbs. RSU.

3.

Falka A., Zommere L. (2023). Atbalsta komandas darba organizācija izglītības iestādē.Metodiskie ieteikumi. Rīga: VISC

4.

Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M.E., Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed., Human Kinetics

5.

Īdo Kedars (2025). Īdo Autisma zemē. Zvaigzne ABC

6.

Lieberman, L. J., Houston-Wilson, C., Grenier M. (2025). Strategies for inclusion: physical education for everyone. Human Kinetics.

7.

Lieberman, L. J., Grenier, M., Brian, A., Arndt, K. (2021). Universal design for learning in physical education. Human Kinetics .

8.

Strazdiņa N. (2023). Veselīga dzīvesveida ieradumu veidošanās fiziskajās aktivitātēs dienas garumā. Drukātava.

9.

Tereško A., Kondrova A., Rozenfelde M., Želve I. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem sociālo prasmju, uzvedības un mācību sasniegumu izvērtēšanai. Rīga:VISC

10.

Tūbele S., Landra T., Šūmane I., Burčaka M., Laganovska E., Kušnere S., Vīgante R. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem darbam ar izglītojamiem, kuriem ir mācīšanās traucējumi un redzes traucējumi. Rīga:VISC

11.

Metodikais materiāls sociālajam darbam ar pilngadīgām personam ar garīga rakstura traucējumiem (2019). Labklājības ministrija.

12.

A Quick Guide to Coach Recruitment and Retention (2024). Special Olympics.

13.

Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M.E., Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed., Human Kinetics

Citi informācijas avoti

1.

Ozols R. (2020). Diferenciācija, individualizācija un personalizācija. IKVD.

2.

Latvijas Autisma apvienība. Piktogrammas PDF formātā pieejamas mājaslapa

3.

Playing for All - Delivery Guide (2022). Special Olympics Australia.

4.

Skolas bibliotēka – atbalsts pilnveidotajā mācību saturā (2022). Skola2030 un Latvijas Nacionālās bibliotēkas Bibliotēku attīstības centra izdevums skolu bibliotekāriem. (Iekļaujoša izglītība 7.lp.)

5.

Special Olympics mājaslapa

6.

Taking stock of the health-related Sustainable Development Goals in the COVID-19 era with a focus on leaving no one behind. The European Health report (2022). World Health Organization.

7.

Vadlīnijas mācību satura plānošanai un īstenošanai Covid-19 izplatības laikā. Metodiskie ieteikumi vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm (2021). Valsts izglītības satura centrs. ESF projekts Nr. 8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā

8.

Vai bērnam ar speciālām vajadzībām ir iespēja saņemt tā spējām, vajadzībām un bērna labākajām interesēm atbilstošu izglītību? Revīzijas ziņojums (2021). Latvijas Republika Valsts kontrole, Rīga.