Reliģija un mediji
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izpratne par dažādiem mediju veidiem, reliģijas formām, kas mijiedarbojas ar tiem, kā arī ar reliģiju un plašsaziņas līdzekļiem saistītām teorijām un jēdzieniem.
Prasmes
1.Spēja analizēt plašsaziņas līdzekļu produktu reliģiskā satura nozīmi un mērķi, spēja apkopot un analizēt kursa saturu, mutisku prezentāciju izveide, izmantojot komunikācijas līdzekļus, piemēram, video vai PowerPoint.
Kompetences
1.Spēja pielietot reliģijas un komunikācijas teorijas dažādu vēstures un kultūras kontekstu reliģisko mediju produktu analīzē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kopsavilkumu veidošana par kursā iekļautām tēmām, izmantojot plašsaziņas līdzekļu piemērus, nobeiguma darba pētījums vai prezentācija grupā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Izpratne par kursa tēmām, kas vērtējama pēc kopsavilkuma (33%), prezentācijas grupā (33%) un nobeiguma darba pētījuma (34%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reliģija un mediji agrīnā cilvēces vēsturē. Paleolīta alu mākslas un dievietes figūru reliģiskās funkcijas pārbaude. Mākslas izmantošana kā vizuāla rakstība tautām un kultūrām, kurām nav lasītprasmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mutvārdu tradīcija rakstītiem tekstiem. Pētījumi par to, kā reliģija darbojās agrīnajās, mutvārdu kultūrās, un kā pāreja uz rakstītiem tekstiem mainīja reliģijas raksturu, izveidojot “grāmatu reliģijas”.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatu iespiešanas revolūcija. Pētījumi par to, kā grāmatu pieejamības palielināšanās izraisīja plašāku lasītprasmi un pavēra iespēju tekstu atšķirīgai interpretācijai, izraisot protestantu revolūciju Eiropā un līdzīgus izaicinājumus autoritātei citās reliģijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reliģija radio. Diskusija par to, kā 20. gadsimta jaunie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi mainīja reliģisko dzīvi, sākot ar radio kā jaunu reliģiskās saziņas un kopienas līdzekli 1920. gados.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reliģija televīzijā. Pētījums par to, kā televīzija ietekmēja reliģisko dzīvi, ieskaitot “televangelisma” pieaugumu ASV kopš piecdesmitajiem gadiem un mitoloģisko drāmu popularitāti Indijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
"Jēzus dodas uz Holivudu". Reliģisko tēmu attēlojuma izpēte filmu vidē no astoņdesmitajiem gadiem līdz mūsdienām, koncentrējoties uz trim pretrunīgi vērtētām Jēzus dzīves versijām: Žana Luka-Godarda “Sveika Marija” (1985), Martina Skorsēzes “Kristus pēdējā kārdināšana” (1987) un Mela Gibsona filma “Kristus kaislība” (2004). Kristīgā kino kā 21. gadsimta filmas atšķirīgā žanra rašanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskā fantastika: izklaide ar eskeipistu vai alternatīvs garīgums? Nākotnes vīzijas un eksistenciālie jautājumi klasiskās zinātniskās fantastikas filmās no Fritz Langas Metropoles (1927) līdz Stenlija Kubam 2001: A Space Odyssey (1968) un Andreja Tarkovska Stalker (1979), kā arī to ietekme uz popkultūru un pasaules uzskatu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz reliģiju vērstās šausmu filmas, piemēram, The Exorcist un vampīru attēlojums no Nosferata līdz Drakulai un seriālam Buffy the Vampire Slayer izraisa pieaugošu interesi par okultismu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kulta fenomens. Popkultūras parādību, kas kļūst par kvazireliģijām, to uzticīgajiem sekotājiem pārbaude no Star Trek līdz Harijam Poteram un Gredzenu pavēlniekam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reliģija internetā. Interneta kā jauna "transporta līdzekļa" reliģiskai komunikācijai un kopienas veidošanai izpēte. New Age garīguma un neopagānu reliģisko kustību mijiedarbība ar dažādiem plašsaziņas līdzekļu veidiem, sākot ar pagānu tematisko rokmūziku un beidzot ar tādām filmām kā The Wicker Man un interneta ceļvežiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Selections from Gregory J. Wightman, The Origins of Religion in the Paleolithic; selections from E.O. Tyler, “Religion in Primitive Culture;” Clifford Geertz, “Religion as a Cultural System;” Talal Asad, “The Construction of Religion as an Anthropolo
Selections from Walter S. J. Ong, Orality and Literacy: The Technologizing of the Word; Donald S. Lopez Jr.; “Authority and Orality in the Mahāyāna;” Brian Stock, “The Implications of Literacy. Written Language and Models of Interpretation in the El
Klaus Kreiser, “The Beginnings of Printing in the Near and Middle East: Jews, Christians and Muslims;” Koen Goudriaan, “The Devotio Moderna and the Printing Press (ca. 1475-1540);” Mary Kay Duggan, “Bringing Reformed Liturgy to Print at the New Monas
Selections from Tona J. Hangen, Redeeming the Dial: Radio, Religion, and Popular Culture in America; selections from Donald Warren, Radio Priest: Charles Coughlin, the Father of Hate Radio; M.C. Havey, “A Master of Religious Media: The Career of Rev
Selections from Jolyon Mitchell and S. Brent Plate, The Religion and Film Reader: “Introduction to the Reader; Part 1: The Dawn of Cinema: Adherents and Detractors;” “Part 2: The Birth of Film Theory: Realism, Formalism, and Religious Vision;” “Part
Selections from Janice Peck, The Gods of Televangelism; Jeffrey Hadden, “Religious Broadcasting and the Mobilization of the New Christian Right;” Howard Davis, “Mediating Religion in Post-Soviet Russia: Orthodoxy and National Identity in Broadcasting
Jolyon Mitchell, “New Directions in the Study of Film and Religion;” Richard Last, “A Style-Sensitive Approach to Religion and Film;” Anton Karl Kozlovic, “Christian Education and the Popular Cinema: the Creative Fusion of Film, Faith and Fun;” Alan
E. Allen Jones, “A Terminator, a Transformer, and Job Meet: Creator-Created Relations in Film and Scripture;” Dan Chiasson, “ANYBODY THERE? Fifty years later, the tedium and the triumph of “2001: A Space Odyssey;” William Lempert, “Decolonizing Encou
Joseph Laycock, “The Folk Piety of William Peter Blatty: The Exorcist in the Context of Secularization;” Wendy Doniger, ”Sympathy for the Vampire;” Susan A. Owen, “Buffy The Vampire Slayer,” Matthew Pateman, “ “That Was Nifty;” William Rosenberg Sav
Laura Ammon, “Where We Have Gone Before: Star Trek Into and Out of Darkness;” Diana Walsh Pasulka, “The Fairy Tale is True": Social Technologies of the Religious Supernatural in Film and New Media;”; Yo Zushi, “Guardians of the Galaxy: How Star Trek
Selections from Lorne Dawson and Doug E. Cowan, eds., Religion Online: Finding Faith on the Interne, “Introduction,” pp. 1-16, Elena Larsen, “Cyberfaith: How Americans Pursue Religion Online,” pp. 17-22; Christopher Helland, “Popular Religion and th