Pasaules kino - no pagātnes līdz mūsdienām: padziļinātais kurss
Studiju kursa īstenotājs
Kudlīgas iela 9c, Sociālo zinātņu fakultāte
Par studiju kursu
Mērķis
Iepazīstināt studentus ar pasaules kinomākslas vēstures un teorijas pamatiem un galvenajiem virzieniem, lai nodrošinātu studējošo vispārējā humanitārā redzesloka paplašināšanu, kā arī iepazīstinātu ar masu komunikācijas līdzekļa – kino – valodas pamatprincipiem, funkcijām un nozīmīgākajiem stilistiskajiem virzieniem, kā arī dominējošajām teorētiskajām koncepcijām. Kursā iegūtās zināšanas padziļinās izpratni par mūsdienu komunikācijas un mediju vēsturi, kā arī nozīmi Eiropas un pasaules kultūras attīstības kontekstā.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa apguves rezultātā studenti: • Atpazīst un izprot kinomākslas attīstības galvenos posmus un stilistiskos virzienus. • Analizē kinomākslas un sabiedrības attīstības mijiedarbību. • Nosauc un raksturo kinomākslas būtiskākos virzienus, kā arī teorētiskās analīzes pieejas. • Izprot kino valodas uzbūves principus un to izmantojumu dažādos laika posmos un dažādu nacionālo skolu tradīcijās.
Prasmes
1.• Atpazīst dažādas kinomākslas skolas. • Novērtē kinomākslas ietekmi uz mūsdienu masu medijiem. • Analizē kino autorus un kinomākslas paraugus. • Interpretē kinomākslas ietekmi uz sabiedrības komunikāciju. • Izmanto kinomākslas vēstījumu pieejas multimediju komunikācijā.
Kompetences
1.Izvērtē audiovizuālos darbus filmās, kas tapušas dažādos laika posmos. • Prot atpazīt atšķirīgu kinovalodas izmantojumu. • Prot orientēties klasiskos kinovalodas principos, kā arī tiem alternatīvajā modernisma principu izmantojumā. • Izprot galvenos kinomākslas attīstības posmus un dominējošos stilistiskos principus. • Prot saskatīt mūsdienu audiovizuālās kultūras saikni ar būtiskiem kinomākslas attīstības posmiem, un dažādos laika posmos veiktajiem teorētiskajiem un praktiskajiem sasniegumiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Eseja |
-
|
-
|
|
1. Eseja Atbilstība tēmai un skaidrs mērķis Teorētiskais ietvars un avotu izmantojums Analīze un argumentācija Struktūra un loģika Valodas kultūra un stils |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Gala pārbaudījums |
-
|
-
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kinovalodas pamatjēdzieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kinovalodas pamatjēdzieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kino pirmsākumi. Kino kā masu medija dzimšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kino pirmsākumi. Kino kā masu medija dzimšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kino ASV. Studiju sistēmas izveide. Skaņas ienākšana. Skaņas ienākšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Jaunu žanru uzplaukums ASV kinematogrāfijā – 20.gs. gs. 20.-30. gadu mijā. Kino kā sabiedrības noskaņojuma un vēstures (Lielās depresijas) spogulis. Cenzūra.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Jaunu žanru uzplaukums ASV kinematogrāfijā – 20.gs. gs. 20.-30. gadu mijā. Kino kā sabiedrības noskaņojuma un vēstures (Lielās depresijas) spogulis. Cenzūra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Klasiskās Holivudas stils: klasiskā vēstījuma pamatelementi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Modernisms Eiropā 20.gs. 20.-30.gadi. Vācu ekspresionisms, tā ietekme mūsdienās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Modernisms Eiropā. Sirreālisms u.c.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
ASV kino attīstība 40.-50. gados: žanriskais radikālisms, film noir vēstījuma stratēģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
ASV kino attīstība 40.-50. gados: žanriskais radikālisms, film noir vēstījuma stratēģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Starp Eiropu un ASV: A.Hičkoka daiļrade un trillera radīšanas principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas kino 20.gs. otrā puse:
Francijas jaunais vilnis un autorkino.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino principu analīze – filmas skate
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino - seminārs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino - seminārs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino - seminārs
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Modernisma atskaņas Latvijā. R.Kalniņ Četri balti krekli
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neoreālisms. Itālijas autorkino 20. gs. Ievads
Itālijas autorkino no F.Fellīni, Antnioni, mūsdienu Itālijas kino P.Sorentino u.c.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Jaunā Holivuda. Pamatprincipi
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Jaunās Holivudas autori R.Polaņskis, V.Allens, M.Skorsēze, S.Spīlbergs
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Blokbāsteru ēras sākums.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kino attīstība 20. gs. izskaņā: Eiropā un ASV
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kino attīstība 20. gs. izskaņā: Eiropā un ASV
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
ASV postmodernie autori: D.Linčs, K.Tarantino u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas un ASV filmu izplatīšana.
Festivāli kā dienaskārtības teorijas veidotāji
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas un ASV filmu izplatīšana.
Festivāli kā dienaskārtības teorijas veidotāji
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas kino 21 gs. Autorkino prakse
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas kino 21 gs. Autorkino prakse
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas kino 21.gs. Autorkino prakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas kino 21.gs. Autorkino prakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kinovalodas pamatjēdzieni.
|
|
Kino pirmsākumi. Kino kā masu medija dzimšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kino ASV. Studiju sistēmas izveide. Skaņas ienākšana. Skaņas ienākšana.
|
|
Jaunu žanru uzplaukums ASV kinematogrāfijā – 20.gs. gs. 20.-30. gadu mijā. Kino kā sabiedrības noskaņojuma un vēstures (Lielās depresijas) spogulis. Cenzūra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Klasiskās Holivudas stils: klasiskā vēstījuma pamatelementi.
|
|
Modernisms Eiropā 20.gs. 20.-30.gadi. Vācu ekspresionisms, tā ietekme mūsdienās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Modernisms Eiropā. Sirreālisms u.c.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
ASV kino attīstība 40.-50. gados: žanriskais radikālisms, film noir vēstījuma stratēģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Starp Eiropu un ASV: A.Hičkoka daiļrade un trillera radīšanas principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas kino 20.gs. otrā puse:
Francijas jaunais vilnis un autorkino.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino principu analīze – filmas skate
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino principu analīze – filmas skate
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino - seminārs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Autorkino - seminārs
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Modernisma atskaņas Latvijā. R.Kalniņ Četri balti krekli
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Modernisma atskaņas Latvijā. R.Kalniņ Četri balti krekli
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Jaunā Holivuda. Pamatprincipi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Blokbāsteru ēras sākums.
|
|
Kino attīstība 20. gs. izskaņā: Eiropā un ASV
|
|
ASV postmodernie autori: D.Linčs, K.Tarantino u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas un ASV filmu izplatīšana.
Festivāli kā dienaskārtības teorijas veidotāji
|
|
Eiropas kino 21 gs. Autorkino prakse
|
|
Latvijas kino 21.gs. Autorkino prakse.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
The Oxford History of World Cinema. The Definitive History of Cinema Worldwide, Oxford University Press, 1996 (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Bordwell, David, Thompson, Kristin. Film Art. An Introduction. International Edition, McGraw-Hill, Inc, 2017Piemērots angļu valodas plūsmai
Sklar, Robert. Film. An International History of the Medium, Thames and Hudson, 1993 (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
An Introduction to Film Studies. Edited by Jill Nelmes, Routledge, 2012 (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Bordvels, Deivids, Tompsone, Kristīne. Kinomāksla. Ievads. Nacionālais kino centrs, Rīga, 2018
Papildu literatūra
Abrams, Nathan, Ian Bell, Udris, Jan. Studying Film. Oxford University Press: New York., 2010Piemērots angļu valodas plūsmai
Villarejo, Ami. Film Studies. The Basic. Routledge, 2013Piemērots angļu valodas plūsmai
Rietuma, Dita, Naumanis, Normunds. 500 visu laiku filmu filmas. Dienas grāmata: Rīga, 2015
Autoru kolektīvs. Rolanda Kalniņa telpa. Neputns: Rīga, 2018