Sporta treniņa teorijas starpdisciplinārās attīstības tendences
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409159
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studējošajiem padziļinātu izpratni par jaunākajām sporta treniņu teorijas attīstības tendencēm starpdisciplinārā vidē, pamatjēdzieniem un to definēšanas izaicinājumiem, un par pētāmajā tematikā saistītajiem pētījumiem un izaicinājumiem sporta treniņu procesa kontekstā, veicinot gūto zināšanu praktisku izmantošanu, attīstot spēju analizēt un izvērtēt situācijas treniņu procesā sportā, kā arī efektīvi izmantot modernas tehnoloģijas.
Priekšzināšanas
Sporta pedagoģijas pamati, Sporta veidu didaktika, Sporta teorijas pamati, Sporta treniņu teorijas pamati bakalaura vai maģistra līmenī.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Demonstrēt zināšanas un izpratni par sporta treniņu teorijai raksturīgajām zinātniskajām teorijām, modeļiem un koncepcijām, kas veido pētījuma teorētisko pamatu
Prasmes
1.Kritiski izvērtēt jaunāko pasaules mēroga zinātnisko pētījumu rezultātus sporta treniņu teorijas pētniecības interešu jomā;
2.Analizēt un radoši savienot zinātniskos un radošos sasniegumus sporta treniņu teorijā, lai identificētu un risinātu pētnieciskās problēmas, kā arī veidotu secinājumus
Kompetences
1.Kritiski izvērtē sporta treniņu teorijas sasniegumus un kritiski izvērtē savu ieguldījumu šīs disciplīnas attīstībā
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Kursa prasības |
-
|
-
|
|
Attieksme pret studijām, attīstības dinamika, aktīva dalība grupu darbā (30%); studenta individuālais darbs (30%); teorētisko zināšanu un kompetenču demonstrēšana grupas projekta laikā (40%). |
||
|
2.
Vērtēšanas kritēriji |
-
|
-
|
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta treniņu teorijas starpdisciplinārā attīstība un to ietekmējošie faktori, nākotnes attīstības tendences un to ietekme uz sporta industriju un sabiedrību
Apraksts
Lekcijā doktoranti gūs padziļinātu izpratni par sporta treniņu teorijas vēsturisko attīstību un to ietekmējošiem faktoriem, sporta teorijas nākotnes attīstības tendencēm un to ietekmi uz sporta industriju un sabiedrību. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu treniņu procesa teorētiskie modeļi sasniegumu sportā: sportistu fiziskās, psiholoģiskās, tehniskās un taktiskās sagatavotības analīze un pilnveides virzieni
Apraksts
Lekcijā doktoranti gūs izpratni par teorētiskajiem modeļiem, kas tiek izmantoti sasniegumu un veiktspējas sportā, treniņu metodoloģijas un sportistu fiziskās, psiholoģiskās, tehniskās un taktiskās sagatavotības analīzē un par to attīstības tendencēm. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpdisciplinārā pieeja sporta treniņu teorijā un tās integrācija sporta izglītības un treneru profesionālās darbības pētniecībā
Apraksts
Lekcijā tiks analizētas inovācijas neirozinātnē sporta treniņu procesā par kognitīvo funkciju un kustību prasmju attīstību, inovācijas biomehānikā un fizioloģijā par jaunākajām pieejām sportistu sagatavošanas analīzē kā priekšnoteikums sporta prakses kvalitātes pilnveidei, kā arī inovatīvu treniņu stratēģiju izstrādei un ieviešanai, nodrošinot ilgtspējīgu attīstību mūsdienu sporta sistēmā. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo tehnoloģiju un mākslīgā intelekta integrācija sporta treniņu teorijā: teorētiskie izaicinājumi, attīstības perspektīvas un pielietojums mūsdienu sporta praksē
Apraksts
Lekcijā tiks raksturota mākslīgā intelekta un datu analīzes izmantošana sporta treniņu procesa modelēšanā un snieguma prognozēšanā, simulāciju un interaktīvo mācību treniņu metožu integrācija sporta vidē, kā arī sensoru un viedierīču iekļaušana sportistu snieguma analīzē. Tiks izvērtētas tehnoloģiju un automatizētu datu apstrādes un sporta treneru kompetence tos pielietot treniņu procesa optimizācijā kā izaicinājums sporta treniņu teorijas turpmākajā attīstībā. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ilgtspējīgas prakses teorētiskie un metodoloģiskie pamati sporta treniņu sistēmā: pieejas, principi un ieviešanas stratēģijas mūsdienu sporta izglītībā un sasniegumu izaugsmē
Apraksts
Lekcijā tiks analizēta ilgtspējība kā līdzsvars starp sportista fizisko slodzi, veselību, emocionālo labklājību un ilgtermiņa sportista attīstību biopsihosociālā skatījumā uz sportistu sagatavošanu treniņu procesā. Ilgtspējas principu integrācija sporta treniņu teorijā (adaptācija, līdzsvars, ilgtermiņa attīstība), slodzes periodizācija kā ilgtspējīgas prakses sastāvdaļa, datu analīze un monitorings treniņu procesa ilgtspējas kontrolē. Tiks apskatīti jautajumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētisko dilemmu analīze un sociālās atbildības konceptuālā integrācija sporta treniņu teorijā: normatīvie izaicinājumi un profesionālās prakses attīstības virzieni
Apraksts
Lekcijā doktoranti gūs padziļinātu izpratni par ētikas un sociālās atbildības konceptuālo integrāciju sporta treniņu teorijā, pārvarot jaunus izaicinājumus profesionālajā praksē, kas saistīti ar dopinga problēmām, pārslodzi, dzimumu vienlīdzību, iekļaujošiem modeļiem sportā un tehnoloģiju izmantošanu. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Personalizēto un individualizēto treniņu pieeju praktiskās īstenošanas teorētiskie pamati un pielietojuma iespējas inovatīvā sporta vidē
Apraksts
Lekcijā doktoranti gūs padziļinātu izpratni par personalizētās un individualizētās treniņu pieejas teorētisko attīstību un tās pielietojuma iespējām mūsdienu inovatīvā sporta vidē, ņemot vērā sportistu dažādās bioloģiskās, psiholoģiskās un sociālās īpatnības, tiek skatīts, kā individualizācija treniņu procesā veicina veiktspējas uzlabošanos, traumu profilaksi un ilgtermiņa attīstību, sporta tehnoloģiju integrācijas radītās pārmaiņās sporta pedagoģijā un nepieciešamību pēc ilgtspējīgiem, uz sportistu vajadzībām orientētiem risinājumiem sporta treniņu procesā. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunu pētniecisko problēmu identificēšana un risināšana sporta treniņu teorijā
Apraksts
Grupu projekta izstrāde jaunu pētniecisko problēmu identificēšanā un risināšanā sporta treniņu teorijā promocijas darba tēmas izpētes ietvaros. Literatūra: Visi iepriekš minētie literatūras avoti. Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba un referāta tēmu: Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bompa, T.O., Buzzichelli C., (2019). Periodization : theory and methodology of training (Sixth edition). Human KineticsPiemērots angļu valodas plūsmai
Carlstedt, R., (Edit.) (2019). Handbook of Sport Neuroscience and Psychophysiology. 1st Edition. RoutledgePiemērots angļu valodas plūsmai
Dingle, G., Mallen, Ch., (2020). Sport and Environmental Sustainability Research and Strategic Management. (1st Edition). RoutledgePiemērots angļu valodas plūsmai
Dukes, L., (Edit.) (2015). Exercise Training: Types and Methods, Role in Disease Prevention and Health Benefits (Sports and Athletics Preparation, Performance, and Psychology). Nova Science PubPiemērots angļu valodas plūsmai
Eichberg, H. (2016). Questioning Play: What play can tell us about social life (1st ed.). Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Gonçalves, B., Bravo, J., & Folgado, H. (Eds.). (2022). Training Methods to Improve Sports Performance and Health. Basel, Switzerland: MDPI.Piemērots angļu valodas plūsmai
Joyce D., Lewindon D. (Eds.) (2022). High-Performance Training for Sports, 2nd Edition. Human KineticsPiemērots angļu valodas plūsmai
McNamee, M. (Ed.). (2018). Sport, Ethics and Philosophy (1st ed.). Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Sinicki, A., (2021). Functional Training and Beyond: Building the Ultimate Superfunctional Body and Mind. MangoPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
David S, Bačić B, Richter C and Mundt M (2023) Editorial: Artificial intelligence to enhance biomechanical modelling. Front. Sports Act. Living 5:1188035. doi: 10.3389/fspor.2023.1188035Piemērots angļu valodas plūsmai
Cerezo-Esteve, S., Inglés, E., Segui-Urbaneja, J., & Solanellas, F. (2022). The Environmental Impact of Major Sport Events (Giga, Mega and Major): A Systematic Review from 2000 to 2021. Sustainability, 14(20), 13581.Piemērots angļu valodas plūsmai
Chen, J. (2024). The Application and Development of Artificial Intelligence and High Technology in Sports Event. Highlights in Business, Economics and Management, 30, 247–255.Piemērots angļu valodas plūsmai
Chmait, N., & Westerbeek, H. (2021). Artificial Intelligence and Machine Learning in Sport Research: An Introduction for Non-data Scientists. Frontiers in Sports and Active Living, 3. Scopus.Piemērots angļu valodas plūsmai
Cust, E. E., Sweeting, A. J., Ball, K., & Robertson, S. (2019). Machine and deep learning for sportspecific movement recognition: A systematic review of model development and performance. Journal of Sports Sciences, 37(5), 568–600.Piemērots angļu valodas plūsmai
McClean, Z. J., Pasanen, K., Lun, V., Charest, J., Herzog, W., Werthner, P., Black, A., Vleuten, R. V., Lacoste, E., & Jordan, M. J. (2024). A Biopsychosocial Model for Understanding Training Load, Fatigue, and Musculoskeletal Sport Injury in University Athletes: A Scoping Review. Journal of strength and conditioning research, 38(6), 1177–1188.Piemērots angļu valodas plūsmai
Martín-Rodríguez, A., Gostian-Ropotin, L. A., Beltrán-Velasco, A. I., Belando-Pedreño, N., Simón, J. A., López-Mora, C., Navarro-Jiménez, E., Tornero-Aguilera, J. F., & Clemente-Suárez, V. J. (2024). Sporting Mind: The Interplay of Physical Activity and Psychological Health. Sports (Basel, Switzerland), 12(1), 37.Piemērots angļu valodas plūsmai
Panch, T., Szolovits, P., & Atun, R. (2018). Artificial intelligence, machine learning, and health systems. Journal of Global Health, 8(2), 020303.Piemērots angļu valodas plūsmai
Piggott, B., Müller, S., Chivers, P., Cripps, A., & Hoyne, G. (2020). Interdisciplinary Sport Research Can Better Predict Competition Performance, Identify Individual Differences, and Quantify Task Representation. Frontiers in sports and active living, 2, 14.Piemērots angļu valodas plūsmai
Rana, M., Chhabra, P., & Singh, S. (2020). Role of artificial intelligence in sports injury rehabilitation: A systematic review. Journal of Rehabilitation Research and Development, 57(4), 441-449.Piemērots angļu valodas plūsmai
Rydzik, Ł., Wąsacz, W., Ambroży, T., Javdaneh, N., Brydak, K., & Kopańska, M. (2023). The Use of Neurofeedback in Sports Training: Systematic Review. Brain sciences, 13(4), 660.Piemērots angļu valodas plūsmai
Schneider, S., Mücke, HG. (2024). Sport and climate change—how will climate change affect sport?. Ger J Exerc Sport Res 54, 12–20Piemērots angļu valodas plūsmai
Stone, M. H., Hornsby, W. G., Haff, G. G., Fry, A. C., Suarez, D. G., Liu, J., Gonzalez-Rave, J. M., & Pierce, K. C. (2021). Periodization and Block Periodization in Sports: Emphasis on Strength-Power Training-A Provocative and Challenging Narrative. Journal of strength and conditioning research, 35(8), 2351–2371.Piemērots angļu valodas plūsmai
Veliks, V., Talents, D., Fernate, A., Evelis, K., & Kolesovs, A. (2024). Neural activation patterns in open-skilled and closed-skilled athletes during motor response tasks: insights from ERP analysis. Frontiers in sports and active living, 6, 1476210.Piemērots angļu valodas plūsmai
Woods, C.T., McKeown, I., O’Sullivan, M. et al. (2020). Theory to Practice: Performance Preparation Models in Contemporary High-Level Sport Guided by an Ecological Dynamics Framework. Sports Med - Open 6, 36Piemērots angļu valodas plūsmai
Agnew, D., Henderson, P., & Woods, C. (2017). Ethics, integrity and well-being in elite sport: A systematic review. The Sport Journal.Piemērots angļu valodas plūsmai
Ghanvatkar, S., Kankanhalli, A., & Rajan, V. (2019). User Models for Personalized Physical Activity Interventions: Scoping Review. JMIR mHealth and uHealth, 7(1), e11098.Piemērots angļu valodas plūsmai
Yu, H., & Mi, Y. (2023). Application Model for Innovative Sports Practice Teaching in Colleges Using Internet of Things and Artificial Intelligence. Electronics, 12(4), 874.Piemērots angļu valodas plūsmai
Pickering, C., & Kiely, J. (2019). The Development of a Personalised Training Framework: Implementation of Emerging Technologies for Performance. Journal of Functional Morphology and Kinesiology, 4(2), 25.Piemērots angļu valodas plūsmai
Schliep, E., Schafer, T. & Hawkey, M. (2021). Distributed lag models to identify the cumulative effects of training and recovery in athletes using multivariate ordinal wellness data. Journal of Quantitative Analysis in Sports, 17(3), 241-254.Piemērots angļu valodas plūsmai
Schneider, S., Mücke, HG. (2024). Sport and climate change - how will climate change affect sport?. Ger J Exerc Sport Res 54, 12–20Piemērots angļu valodas plūsmai
Sullivan, M. O., Vaughan, J., Rumbold, J. L., & Davids, K. (2021). The Learning in Development Research Framework for sports organizations. Sport, Education and Society, 27(9), 1100–1114.Piemērots angļu valodas plūsmai
International Journal of Artificial Intelligence in Education. Springer US. ISSN 15604292, 15604306Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuālajiem darba uzdevumiem: Pro Quest ,EBSCO host (SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals , PubMedPiemērots angļu valodas plūsmai