Prakse pacientu un sabiedrības izglītošanā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par pacientu un sabiedrības izglītojošo darbu dažādās sabiedrības izglītojošo darbu veicošās institūcijās un projektos, to uzdevumiem un darbības pamatprincipiem, pacientu un sabiedrības veselības tendencēm, izglītošanas veidiem, metodēm, tehnoloģijām un pieejām, kā arī īpatnībām dažādās sabiedrības (sociālās) grupās.
Prasmes
1.Studējošais pratīs identificēt pacientu un sabiedrības izglītošanās aktualitātes un spēs pielietot piemērotas mācību metodes un resursus indivīdu, grupu un sabiedrības izglītošanā, respektējot personības vērtības un vajadzības.
Pārbaudījums
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēs plānot, sniegt un izvērtēt izglītošanu indivīdiem, grupām un sabiedrībai, atbilstoši dažādiem veselības stāvokļiem, dažādām vecuma grupām, dažādiem apstākļiem un lietojot atbilstošas mācību metodes un resursus.
Pārbaudījums
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• nostiprināt teorētiskās zināšanas pedagoģijā;
• ievērot prakses paredzētās darba stundas un nostrādāt pilnā apjomā;
• aizpildīt praksē paredzēto dokumentāciju;
• iegūt un apkopot informāciju par aktuālu tēmu pacientu un sabiedrības izglītošanā;
• ievākt un apkopot informāciju (aptauja) par pacientu un/vai sabiedrības zinašanām pirms un pēc izglītošanas;
• sagatavot un prezentēt izglītojošo materiālu (lekcijas/nodarbības u.c. veidā) par aktuālu tēmu sabiedrības veselībā;
• pamatot izglītošanas jautājumu risinājumus, noformulēt secinājumus un priekšlikumus;
• ņemt dalību sabiedrību/pacientus izglītojošos pasākumos;
• aizstāvēt izglītošanas praksi, prezentēt izglītošanas gadījuma aprakstu un mācību metožu (lekciju/nodarbību u.c.) pašanalīzi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
100,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Prakses aizstāvēšana ar izglītošanas gadījuma aprakstu. Mutiska eksāmena vērtēšanas kritēriji 10 ballu sistēmā. Prakses aizstāvēšanā vērtējumu iegūst pēc 5 kritērijiem, ko vērtē ar 0 – 2 punktiem: 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits 5 sadaļās (katra sadaļa atbilst 20%) ir 10, kas atbilst 10 ballēm: 9 punkti – 9 balles, 8 punkti – 8 balles utt., un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm. Kritēriji: 1. Prakses atskaites izpilde un saturs: 0 – Prakses atskaitē nav vērojama pilna izpilde (90 – 94%) un atbilstošs saturs. 1 – daļēja prakses izpilde (95 – 99%) un saturs, 2 – prakses atskaitē vērojama pilna izpilde (100%) un atbilstošs saturs. 2. Tehniskā noformējuma atbilstība metodiskiem norādījumiem: 0 – neatbilst prakses atskaites metodiskiem norādījumiem. 1 – daļēji atbilst prakses atskaites metodiskiem norādījumiem. 2 – atbilst prakses atskaites metodiskiem norādījumiem. 3. Prakses mācību metožu (lekciju/nodarbību u.c.) apkopojums un secinājumu izdarīšana: 0 – prakses lekcijas/nodarbības apkopojums nepilnīgs, secinājumi neatbilstoši. 1 – prakses lekcijas/nodarbības apkopojums daļējs, secinājumi atbilst daļēji. 2 – prakses lekcijas/nodarbības apkopojums atbilstošs, secinājumi loģiski un pamatoti. 4. Izglītošanas gadījuma prezentēšana atbilstoši mērķim un formulētām problēmām. 0 – izstrāde neatbilst mērķim un formulētām problēmām. 1 – izstrāde daļēji atbilst mērķim un formulētām problēmām. 2 – izstrāde atbilst mērķim un formulētām problēmām. 5. Prakses aizstāvēšanas prezentācijas atbilstība norādījumiem un atbildes uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā: 0 – prezentācija neatbilst norādījumiem un atbildes uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā nesniedz. 1 – prezentācija daļēji atbilst norādījumiem un atbildes uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā sniedz daļēji. 2 – prezentācija atbilst norādījumiem un atbild uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā, argumentē un pamato. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Prakses pacientu un sabiedrības izglītošanā mērķis un uzdevumi, prasības (t.sk. tehniskais noformējums) un metodiskie norādījumi. Prakses darba plānojums. Līdzdalība izglītojošā ikdienas darba realizācijā (Latvijas Sarkanais Krusts, HIV kabineti, Sociālās integrācijas valsts aģentūra, sociālās aprūpes centri, dienas centri u.c.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu un sabiedrības izglītošanas veidi, pedagoģiskās pieejas, - zināšanu un/vai prasmju apguves un daudzveidīgu metožu apskats, resursu veidi (lekcijas, nodarbības, bukleti, infografikas, vizuāli, audio uzskates materiāli u.c.,t.sk. tehnoloģijas) uzskates materiālu izstrāde un pielietošana pacientu un sabiedrības izglītošanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības tendences. Pacientu un sabiedrības izglītošanas aktualitātes. Pacientu un sabiedrības izvērtējums mācīties un apgūt jaunas zināšanas. Zināšanu pārbaude pirms un pēc izglītošanas, iegūto datu analīze. Pieejas dažādās sociālās grupās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Dažādu sabiedrības grupu un vecumu izglītošana, dažādās situācijās un apstākļos. Prasme identificēt mācīšanās/komunikācijas ierobežojumus/grūtības saistībā ar vecumposmu un veselības situāciju, piemērojot izglītošanas procesam atbilstošas un izpratni veicinošas metodes. Pacientu un/vai sabiedrības zināšanu aptaujas anketas izstrāde un lekcijas/nodarbības, prezentāciju un vizualizāciju sagatavošanas noteikumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Huber Machteld, Jung Hans Peter, Van den Bruekel- Dijkstra Karolien (2022) Handbook Positive Health in Primary Care.Piemērots angļu valodas plūsmai
Communication Skills for Nurses. Boyd, Claire; Dare, Janet John Wiley & Sons, Incorporated (2014) SERIES: Student Survival Skills Ser.Piemērots angļu valodas plūsmai
Communication Skills for Midwives: Challenges in Everyday Practice. England, Carole; Morgan, Ransolina. McGraw-Hill Education (2012)Piemērots angļu valodas plūsmai
Cranmer Pam, Nhemachena Jean. Ethics for Nurses: Theory and PracticePiemērots angļu valodas plūsmai
Howatson-Jones, L. (2016) Reflective practice in nursing / 3rd edition. Los Angeles, Calif.: SAGE; Learning Matters.Piemērots angļu valodas plūsmai
Potter, Patricia A., Perry, Anne Griffin. (2019) Essentials for Nursing Practice. EBSCOhostPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Health literacy in nursing: providing person-centered care / [edited by] Terri Ann Parnell, MA, DNP, RN. (2015) New York, NY: Springer Publishing.Piemērots angļu valodas plūsmai
Šiliņa, M. (2009) Pacientu izglītošana - māsas kompetence: mācību grāmata māsu programmas studentiem un praktizējošām māsām. Rīga: Nacionālais apgāds.
Biksone, G. (2016) Solis pa solim pacientu konsultēšanā. Rīga: Aptieku apvienība.
Falvo, Donna R. (2011) Effective patient education: a guide to increased adherence / Donna R. Falvo. 4th ed. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett.Piemērots angļu valodas plūsmai
McEwen, Abayomi; Kraszewski, Sarah. (2010) Communication Skills for Adult Nurses. McGraw-Hill Education.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bulman Chris, Schutz Sue. (2013) Reflective practice in nursing / 5rd edition. Wiley - BlackwellPiemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Ikdienas aktivitāšu apmācība insulta pacientiem / Inta Sīka, Madara Važa, Anete Kaužēna un Anda Papule. (2016) Rīga.