Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Zīmju valoda

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_041
Zinātnes nozare
Valodniecība un literatūrzinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Mācība par zīmju valodu, tās veidošanās vēsturiskais aspekts. Apgūt zīmju valodas pamatus praktiskai lietošanai.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas īpašas priekšzināšanas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students iegūst pamatzināšanas un kompetenci par zīmju valodas veidošanos, uzbūvi.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs pielietot zīmju valodu elementārā līmenī darbam ar pacientiem ar dzirdes traucējumiem (nerunājošiem pacientiem).

Kompetences

1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes vājdzirdīgu bērnu runas un valodas traucējumu novērtēšanā, korekcijas darbā un saziņā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Individuālais darbs – gatavošanās ieskaitei, prezentācijas gatavošana, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem, zīmju valodas vārdnīcām par dotajām tēmām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās; 2. Patstāvīga, praktiska prezentācija ar bērnu ar dzirdes traucējumiem 3. Kursa beigās ieskaite.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Zīmju valoda, tās veidošanās vēsturiskais aspekts, paveidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Nedzirdīgo zīmju valoda kā komunikācijas sistēma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Žestu (manuālās zīmes) formas un satura raksturojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Latviešu valodas daktilo zīmju alfabēts. Zīmju valoda kā saziņas līdzeklis ar bērniem ar dzirdes traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Zīmju valodas apgūšana. 1. Ikdienas frāzes; 2. ikdienas darbības; 3. notikumi; 4. emocijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Zīmju valodas apgūšana (nedēļas dienas, gadalaiki, svētki).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Zīmju valodas apgūšana (dzīvnieki, putni). Zīmju valodas apgūšana (māja, dzīvoklis, skola, veikals).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Zīmju valodas apgūšana (krāsas, skaitļi, matemātiskās darbības).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Latviešu zīmju valodas vārdnīca. – Rīga: Latvijas Nedzirdīgo savienība, 1997.

2.

Nedzirdīgo runas žestu vārdnīca. – Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība, 1962.

3.

Brīvais laiks [elektroniskais resurss] : latviešu zīmju valodas video vārdnīca. 1. daļa. - [Rīga]: LNS Zīmju valodas centrs, 2002

4.

Cilvēks [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004.

5.

Daba [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. šifrs:

6.

Ikdiena [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004.

7.

Latviešu zīmju valodas video vārdnīca [elektroniskais resurss] : [3 daļas] / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004.

8.

„Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas gramatikas pamati” D. Bethere, izdota 2004.gadā EK Phare programmas „Pilsoniskas sabiedrības attīstība Latvijā 2002-2003” atbalstam projektam “Zīmju valoda – kā viena no saziņas iespējām" ietvaros.

9.

Pilsēta. Lauki [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga : LNS Zīmju valodas centrs, 2004.

10.

Skola [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004

11.

Veselība [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004.

Papildu literatūra

2.

И.В.Королева Кохлеарная имплантация глухих детей и взрослых. KAPO, 2009.

3.

Plinta Ē. „Runas veidošana bērniem ar dzirdes traucējumiem”, „Mācību apg.”, 1998.

4.

Tavartkiladze G. A., Šmatko N. D. Dzirdes traucējumu diagnosticēšana bērniem, Rēzekne, Rēzeknes augstskola, 2008.

Citi informācijas avoti

1.

www.lns.lv