Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības sistēmu uzbūve

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VVDG_006
Zinātnes nozare
Citas medicīnas un veselības zinātnes, tai skaitā tiesu medicīniskā ekspertīze
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Veselības vadība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības vadības docētāju grupa
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir nodrošināt teorētiskas un praktiskas zināšanas par mūsdienu veselības aprūpes sistēmu uzbūvi – to mērķiem, uzdevumiem un veidošanas pamatprincipiem, kā arī galvenajām aktualitātēm veselības aprūpes pakalpojumu plānošanā, vadībā un nodrošināšanā. Studiju kurss ir orientēts uz veselības politikas un veselības sistēmu snieguma analīzi. Studenti apgūs veselības sistēmu darbības ietvaru, tipus un elementus, kas ir balstīti uz Pasaules Veselības organizācijas (PVO) un citu starptautisko organizāciju pieeju un rekomendācijām. Pēc sekmīgas kursa pabeigšanas studenti izpratīs veselības sistēmu darbības principus, jaunākās konceptuālās pieejas, reformu būtību, un snieguma novērtēšanas principus.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• Zināt un izprast veselības aprūpes sistēmu mērķus, elementus un to mijiedarību; • Pārzināt veselības sistēmu tipus un ar tiem saistītos organizācijas modeļus, to galvenās iezīmes un darbības pamatprincipus; • Izprast veselības politikas mērķus, un pārvaldības principus; • Zināt veselības aprūpē izmantojamās klasifikācijas sistēmas; • Zināt un izprast veselības sistēmu problēmu analīzes un reformu būtību; • Izprast veselības sistēmu darbības novērtēšanas principus.

Prasmes

1.• Interpretēt veselības veselības sistēmu mērķus un uzdevumus; • Izskaidrot, kā veselības sistēmas tiek organizētas un pārvaldītas; • Izskaidrot dažādu veselības aprūpes organizāciju modeļus; • Izmantot salīdzinošo analīzi dažādu veselības sistēmu novērtēšanā; • Sagatavot priekšlikumus veselības aprūpes sistēmu problēmsituāciju risināšanā; • Pārzināt veselības sistēmas snieguma analīzi.

Kompetences

1.• Veselības politikas un stratēģijas veidošana; • Veselības sistēmu problēmu analīze un atbilstošu veselības politikas rekomendāciju un risinājumu īstenošana; • Veselības sistēmu darbības snieguma novērtēšana.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga literatūras apguve; Darbs grupā, grupas lēmuma pieņemšana; Problēmu risināšana (uz problēmām balstīta mācīšanās); Datu analīze, vizualizācija un interpretācija; Prezentēšana, argumentēšana, komunikācija; Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kursa sekmīgai nokārtošanai nepieciešams vismaz 50% lekciju un nodarbību apmeklējums. Studiju kursam tiek piemērots kumulatīvais vērtējums, kuru sastāda 3 individuālo uzdevumu vidējais vērtējums.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes sistēmu mērķi, uzdevumi, elementi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes sistēmu mērķi, uzdevumi, elementi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes sistēmu tipi un to raksturojums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes sistēmu tipi un to raksturojums
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības sistēmu regulācija un pārvaldība, valsts loma
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības sistēmu regulācija un pārvaldība, valsts loma
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpē izmantotās klasifikācijas sistēmas un datu bāzes
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpē izmantotās klasifikācijas sistēmas un datu bāzes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes reformas un problēmu analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes reformas un problēmu analīze
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības sistēmu snieguma novērtēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības sistēmu snieguma novērtēšana
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Latvija: Valsts veselības pārskats 2023

2.

Behmane, et al. (2019). Latvia: Health System Review 2019, Health Systems in Transition. vol.21, no 4, 2019, European Observatory on Health Systems and Policies, WHO

3.

Behmane, Dūdele. (2022). Vērtībās balstītas veselības aprūpes koncepcija, Amerikas Tirdzniecības palāta Latvijā

4.

Savigny D. (2009). Systems thinking for health systems strengthening. WHO. (akceptējams izdevums)

5.

WHO (2010). Monitoring the building blocks of health systems: a handbook of indicators and their measurement strategies. (akceptējams izdevums)

6.

Figueras J., McKee M. (2012). Health Systems, health, wealth and Societal Well-being. European Observatory

7.

Scott L., et al. (2016). Strengthening Health System Governance Better policies, stronger performance. Euroobservatory, WHO

8.

Roberts J. (2008). Getting Health Reform Right.: A guide to improving performance and equity. Oxford university press. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Larsson S. et.al. (2023). The Patient Priority. Boston Consulting Group

2.

Tsiachristas A., et al. (2013). Exploring payment schemes used to promote integrated chronic care in Europe. Health Policy, Vol. 113, Issue 3, p296–304

3.

Heinemann S., et al. (2013). Managed competition in the Netherlands—A qualitative study. Health Policy, Vol. 109, Issue 2, p113–121;

4.

Health system performance studies

Citi informācijas avoti

1.

WHO

2.

Health Policy Journal

3.

Health Policy and Planning