Veselības sistēmu uzbūve
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kursa mērķis ir nodrošināt teorētiskas un praktiskas zināšanas par mūsdienu veselības aprūpes sistēmu uzbūvi – to mērķiem, uzdevumiem un veidošanas pamatprincipiem, kā arī galvenajām aktualitātēm veselības aprūpes pakalpojumu plānošanā, vadībā un nodrošināšanā. Studiju kurss ir orientēts uz veselības politikas un veselības sistēmu snieguma analīzi. Studenti apgūs veselības sistēmu darbības ietvaru, tipus un elementus, kas ir balstīti uz Pasaules Veselības organizācijas (PVO) un citu starptautisko organizāciju pieeju un rekomendācijām. Pēc sekmīgas kursa pabeigšanas studenti izpratīs veselības sistēmu darbības principus, jaunākās konceptuālās pieejas, reformu būtību, un snieguma novērtēšanas principus.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Zināt un izprast veselības aprūpes sistēmu mērķus, elementus un to mijiedarību; • Pārzināt veselības sistēmu tipus un ar tiem saistītos organizācijas modeļus, to galvenās iezīmes un darbības pamatprincipus; • Izprast veselības politikas mērķus, un pārvaldības principus; • Zināt veselības aprūpē izmantojamās klasifikācijas sistēmas; • Zināt un izprast veselības sistēmu problēmu analīzes un reformu būtību; • Izprast veselības sistēmu darbības novērtēšanas principus.
Prasmes
1.• Interpretēt veselības veselības sistēmu mērķus un uzdevumus; • Izskaidrot, kā veselības sistēmas tiek organizētas un pārvaldītas; • Izskaidrot dažādu veselības aprūpes organizāciju modeļus; • Izmantot salīdzinošo analīzi dažādu veselības sistēmu novērtēšanā; • Sagatavot priekšlikumus veselības aprūpes sistēmu problēmsituāciju risināšanā; • Pārzināt veselības sistēmas snieguma analīzi.
Kompetences
1.• Veselības politikas un stratēģijas veidošana; • Veselības sistēmu problēmu analīze un atbilstošu veselības politikas rekomendāciju un risinājumu īstenošana; • Veselības sistēmu darbības snieguma novērtēšana.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga literatūras apguve;
Darbs grupā, grupas lēmuma pieņemšana;
Problēmu risināšana (uz problēmām balstīta mācīšanās);
Datu analīze, vizualizācija un interpretācija;
Prezentēšana, argumentēšana, komunikācija;
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa sekmīgai nokārtošanai nepieciešams vismaz 50% lekciju un nodarbību apmeklējums.
Studiju kursam tiek piemērots kumulatīvais vērtējums, kuru sastāda 3 individuālo uzdevumu vidējais vērtējums.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes sistēmu mērķi, uzdevumi, elementi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes sistēmu mērķi, uzdevumi, elementi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes sistēmu tipi un to raksturojums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes sistēmu tipi un to raksturojums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sistēmu regulācija un pārvaldība, valsts loma
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sistēmu regulācija un pārvaldība, valsts loma
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpē izmantotās klasifikācijas sistēmas un datu bāzes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpē izmantotās klasifikācijas sistēmas un datu bāzes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes reformas un problēmu analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes reformas un problēmu analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sistēmu snieguma novērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sistēmu snieguma novērtēšana
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Behmane, et al. (2019). Latvia: Health System Review 2019, Health Systems in Transition. vol.21, no 4, 2019, European Observatory on Health Systems and Policies, WHO
Behmane, Dūdele. (2022). Vērtībās balstītas veselības aprūpes koncepcija, Amerikas Tirdzniecības palāta Latvijā
Savigny D. (2009). Systems thinking for health systems strengthening. WHO. (akceptējams izdevums)
WHO (2010). Monitoring the building blocks of health systems: a handbook of indicators and their measurement strategies. (akceptējams izdevums)
Figueras J., McKee M. (2012). Health Systems, health, wealth and Societal Well-being. European Observatory
Scott L., et al. (2016). Strengthening Health System Governance Better policies, stronger performance. Euroobservatory, WHO
Roberts J. (2008). Getting Health Reform Right.: A guide to improving performance and equity. Oxford university press. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Larsson S. et.al. (2023). The Patient Priority. Boston Consulting Group
Tsiachristas A., et al. (2013). Exploring payment schemes used to promote integrated chronic care in Europe. Health Policy, Vol. 113, Issue 3, p296–304
Heinemann S., et al. (2013). Managed competition in the Netherlands—A qualitative study. Health Policy, Vol. 109, Issue 2, p113–121;