Vingrošanas veselībai treniņu veidošana un vadīšana
Studiju kursa īstenotājs
Kristiana.Jansone@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Studentiem sniegt informāciju un papildināt zināšanas par kustību kontraindikācijām; sniegt iespēju studentiem attīstīt praktiskas iemaņas vingrinājumu pasniegšanas metodikā (izpildījuma tehnika, ietekme uz organismu, modifikacijas, pasniegšana), kā arī nodarbību detalizētā plānošanā un nodarbību vadīšanā; veidot kompetenci analizēt vingrošanas veselībai nodarbībā pielietojamo metožu efektivitāti nodarbības mērķa sasniegšanai un kritiski izvērtēt nodarbības norisi pēc tās vadīšanas.
Priekšzināšanas
Anatomija, fizioloģija, sporta treniņu teorija, pedagoģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zina plaši pielietojamus bāzes vingrinājumus vingrošanā veselībai bez inventāra.
Trīs vingrinājumu video un atgriezeniskā saite. • Teorijas pašpārbaudes tests. • Saīsināta nodarbības vadīšana.
2.Pārzina plaši pielietojamus bāzes vingrinājumus vingrošanā veselībai ar inventāru.
Saīsināta nodarbības vadīšana. • Trīs secīgu vingrinājumu video.
3.Zina vingrošanas veselībai nodarbību dažādiem mērķiem veidošanas principus.
Teorijas pašpārbaudes tests.
4.Raksturo nodarbības drošas un pozitīvas vides jēdzienu.
Teorijas pašpārbaudes tests. • Kustību kontrindikāciju analīze.
Prasmes
1.Izpilda vingrinājumus pareizā tehnikā.
Trīs vingrinājumu video un atgriezeniskā saite. • Saīsināta nodarbības vadīšana. • Trīs secīgu vingrinājumu video.
2.Pamato vingrinājuma izpildījuma tehniku.
Saīsināta nodarbības vadīšana. • Trīs vingrinājumu video un atgriezeniskā saite. • Trīs secīgu vingrinājumu video. • Teorijas pašpārbaudes tests.
3.Veido un pamato nodarbības struktūru atbilstoši tās mērķim un uzdevumiem.
4.Pielieto vingrošanā veselībai vingrinājumus bez un ar inventāra nodabību dažādiem mērķiem strukturēšanā.
5.Atpazīst kustību kontraindikācijas.
Kustību kontrindikāciju analīze. • Teorijas pašpārbaudes tests.
6.Variē vingrinājumus atbilstoši to mērķim, kustību kontrindikācijām un fiziskai sagatavotībai.
Trīs secīgu vingrinājumu video. • Trīs vingrinājumu video un atgriezeniskā saite. • Saīsināta nodarbības vadīšana.
7.Pielieto verbālus un taktīlus vingrinājumu korekcijas veidus.
8.Identificē citu un savas kļūdas nodarbības plānošanā un īstenošanā.
Saīsināta nodarbības vadīšana. • Teorijas pašpārbaudes tests.
9.Pilnveido savu sniegumu vingrinājumu pasniegšanā un nodarbības vadīšanā.
Trīs secīgu vingrinājumu video. • Saīsināta nodarbības vadīšana.
Kompetences
1.Patstāvīgi izveido vingrošanas veselībai grupas nodarbību plānus.
2.Vada vingrošanas nodarbību atbilstoši tās plānojumam.
Saīsināta nodarbības vadīšana.
3.Pielieto vingrošanas veselībā pielietotas metodoloģijas nodarbības vadīšanā.
Saīsināta nodarbības vadīšana.
4.Kritiski izvērtē savu sniegumu nodarbības vadīšanā.
Saīsināta nodarbības vadīšana.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Trīs vingrinājumu video un atgriezeniskā saite. |
0,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Studējošais ieraksta trīs atsevišķu vingrinājumu video atbilstoši prasību aprakstam, nosūta video grupas biedram. Studējošais, kurš saņem video, rakstiski analizē video redzamo demonstrējumu atbilstību prasību aprakstam un nosūta šo dokumentu kursa biedram. Video un apraksti tiek ievietoti e-studijās. |
||
|
2.
Teorijas pašpārbaudes tests. |
0,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Pašpārbaudes tests ar atbilžu izvēli par kursā apskatītām tēmām. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Kustību kontrindikāciju analīze. |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Kontrindicēto kustību uzskaitījums un pamatojums četru klientu gadījumu aprakstiem. |
||
|
2.
Trīs secīgu vingrinājumu video. |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studējošais vienā video ieraksta trīs secīgu vingrinājumu izpildījumu atbilstoši prasību aprakstam, ievieto e-studijās. |
||
|
3.
Saīsināta nodarbības vadīšana. |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Iepriekš sagatavotas un starppārbaudījumā e-studijās iesniegtas vingrošanas programmas saīsināta vadīšana grupas biedriem 15 min treniņā. Atgriezeniskā saite no grupas biedriem, atbildes uz papildu jautājumiem, atgriezeniskā saite no pasniedzējas. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas veselībai nodarbību struktūra. Kustību kontrindikācijas, droša un pozitīva vide. Terminoloģijas latviešu un angļu valodā atkārtojums.
Apraksts
Lekcijā studentiem tiek skaidrota vingrošanas veselībai nodarbību struktūra, tās veidošanas principi. Tiek atkārtotas galvenās kontrindikācijas un terminoloģija latviešu un angļu valodā - terminoloģijas kopuma lietošanas pilnveidošana- , kā arī pārrunāts drošas un pozitīvas nodarbību vides jēdziens. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrinājumu repertuārs bez fitnesa inventāra.
Apraksts
Nodarbībās studenti praktiski apgūst vingrošanas veselībai vingrinājumu repertuāru, vingrinājumu variāciju veidošanu, vingrinājumu tehniku. Tiek apgūta vingrinājumu pasniegšana bez inventāra, iekļaujot metodiskās norādes, koriģēšanas tehnikas, runas veidu. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrinājumu repertuārs bez fitnesa inventāra.
Apraksts
Nodarbībās studenti praktiski apgūst vingrošanas veselībai vingrinājumu repertuāru, vingrinājumu variāciju veidošanu, vingrinājumu tehniku. Tiek apgūta vingrinājumu pasniegšana bez inventāra, iekļaujot metodiskās norādes, koriģēšanas tehnikas, runas veidu. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrinājumu repertuārs bez fitnesa inventāra.
Apraksts
Nodarbībās studenti praktiski apgūst vingrošanas veselībai vingrinājumu repertuāru, vingrinājumu variāciju veidošanu, vingrinājumu tehniku. Tiek apgūta vingrinājumu pasniegšana bez inventāra, iekļaujot metodiskās norādes, koriģēšanas tehnikas, runas veidu. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrinājumu repertuārs ar fitnesa inventāru.
Apraksts
Nodarbībās studenti praktiski apgūst vingrošanas veselībai vingrinājumu repertuāru, vingrinājumu variāciju veidošanu, vingrinājumu tehniku. Tiek apgūta vingrinājumu pasniegšana ar inventāru, iekļaujot metodiskās norādes, koriģēšanas tehnikas, runas veidu. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrinājumu repertuārs ar fitnesa inventāru.
Apraksts
Nodarbībās studenti praktiski apgūst vingrošanas veselībai vingrinājumu repertuāru, vingrinājumu variāciju veidošanu, vingrinājumu tehniku. Tiek apgūta vingrinājumu pasniegšana ar inventāru, iekļaujot metodiskās norādes, koriģēšanas tehnikas, runas veidu. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrinājumu repertuārs ar fitnesa inventāru.
Apraksts
Nodarbībās studenti praktiski apgūst vingrošanas veselībai vingrinājumu repertuāru, vingrinājumu variāciju veidošanu, vingrinājumu tehniku. Tiek apgūta vingrinājumu pasniegšana ar inventāru, iekļaujot metodiskās norādes, koriģēšanas tehnikas, runas veidu. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas veselībai grupu nodarbību plānošana un vadīšana.
Apraksts
Nodarbībās studenti apgūst un uzlabo prasmes plānot vingrošanas veselībai grupu nodarbības un nodarbību vadīšanas prasmes. (Starpdisciplinaritāte: sporta treniņu teorija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas veselībai grupu nodarbību plānošana un vadīšana.
Apraksts
Nodarbībās studenti apgūst un uzlabo prasmes plānot vingrošanas veselībai grupu nodarbības un nodarbību vadīšanas prasmes. (Starpdisciplinaritāte: sporta treniņu teorija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība stājas uzlabošanai.
Apraksts
Nodarbībā studenti apgūst nodarbības stājas uzlabošanai veidošanas principus. Teorijas, ar kuru studējošie iepazinušies pirms nodarbības, pārrunāšana un atbildes uz jautājumiem. Saīsināta demo nodarbība. Vingrinājumu pasniegšanas prasmju pilnveidošana praktiska uzdevuma laikā. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība sēdoša darba radītu problēmu profilaksei.
Apraksts
Nodarbībā studenti apgūst nodarbības sēdoša darba radītu stājas problēmu profilaksei veidošanas principus. Teorijas, ar kuru studējošie iepazinušies pirms nodarbības, pārrunāšana un atbildes uz jautājumiem. Saīsināta demo nodarbība. Vingrinājumu pasniegšanas prasmju pilneveidošana praktiska uzdevuma laikā. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība muskuļu elastībai un locītavu kustību amplitūdai.
Apraksts
Nodarbībā studenti apgūst nodarbības muskuļu elastības un locītavu kustību amplitudas uzlabošanai veidošanas principus. Teorijas, ar kuru studējošie iepazinušies pirms nodarbības, pārrunāšana un atbildes uz jautājumiem. Saīsināta demo nodarbība. Vingrinājumu pasniegšanas prasmju pilneveidošana praktiska uzdevuma laikā. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība līdzsvara uzlabošanai.
Apraksts
Nodarbībā studenti apgūst nodarbības stājas uzlabošanai veidošanas principus. Teorijas, ar kuru studējošie iepazinušies pirms nodarbīnas, pārrunāšana un atbildes uz jautājumiem. Saīsināta demo nodarbība. Vingrinājumu pasniegšanas prasmju pilneveidošana praktiska uzdevuma laikā. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmena nodarbība.
Apraksts
Nodarbībās studenti vada saīsinātu treniņu, atbilstoši iepriekš sagatavotai programmai. Atbild uz docētāja papildu jautājumiem. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmena nodarbība.
Apraksts
Nodarbībās studenti vada saīsinātu treniņu, atbilstoši iepriekš sagatavotai programmai. Atbild uz docētāja papildu jautājumiem. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmena nodarbība.
Apraksts
Nodarbībās studenti vada saīsinātu treniņu, atbilstoši iepriekš sagatavotai programmai. Atbild uz docētāja papildu jautājumiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas veselībai nodarbību struktūra. Kustību kontrindikācijas, droša un pozitīva vide. Terminoloģijas latviešu un angļu valodā atkārtojums.
Apraksts
Lekcijā studentiem tiek skaidrota vingrošanas veselībai nodarbību struktūra, tās veidošanas principi. Tiek atkārtotas galvenās kontrindikācijas un terminoloģija latviešu un angļu valodā - terminoloģijas kopuma lietošanas pilnveidošana- , kā arī pārrunāts drošas un pozitīvas nodarbību vides jēdziens. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vingrinājumu repertuārs bez fitnesa inventāra.
Apraksts
Nodarbībās studenti praktiski apgūst vingrošanas veselībai vingrinājumu repertuāru, vingrinājumu variāciju veidošanu, vingrinājumu tehniku. Tiek apgūta vingrinājumu pasniegšana bez inventāra, iekļaujot metodiskās norādes, koriģēšanas tehnikas, runas veidu. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vingrinājumu repertuārs ar fitnesa inventāru.
Apraksts
Nodarbībās studenti praktiski apgūst vingrošanas veselībai vingrinājumu repertuāru, vingrinājumu variāciju veidošanu, vingrinājumu tehniku. Tiek apgūta vingrinājumu pasniegšana ar inventāru, iekļaujot metodiskās norādes, koriģēšanas tehnikas, runas veidu. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas veselībai grupu nodarbību plānošana un vadīšana.
Apraksts
Nodarbībās studenti apgūst un uzlabo prasmes plānot vingrošanas veselībai grupu nodarbības un nodarbību vadīšanas prasmes. (Starpdisciplinaritāte: sporta treniņu teorija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība stājas uzlabošanai.
Apraksts
Nodarbībā studenti apgūst nodarbības stājas uzlabošanai veidošanas principus. Teorijas, ar kuru studējošie iepazinušies pirms nodarbības, pārrunāšana un atbildes uz jautājumiem. Saīsināta demo nodarbība. Vingrinājumu pasniegšanas prasmju pilnveidošana praktiska uzdevuma laikā. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība sēdoša darba radītu problēmu profilaksei.
Apraksts
Nodarbībā studenti apgūst nodarbības sēdoša darba radītu stājas problēmu profilaksei veidošanas principus. Teorijas, ar kuru studējošie iepazinušies pirms nodarbības, pārrunāšana un atbildes uz jautājumiem. Saīsināta demo nodarbība. Vingrinājumu pasniegšanas prasmju pilneveidošana praktiska uzdevuma laikā. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība muskuļu elastībai un locītavu kustību amplitūdai.
Apraksts
Nodarbībā studenti apgūst nodarbības muskuļu elastības un locītavu kustību amplitudas uzlabošanai veidošanas principus. Teorijas, ar kuru studējošie iepazinušies pirms nodarbības, pārrunāšana un atbildes uz jautājumiem. Saīsināta demo nodarbība. Vingrinājumu pasniegšanas prasmju pilneveidošana praktiska uzdevuma laikā. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība līdzsvara uzlabošanai.
Apraksts
Nodarbībā studenti apgūst nodarbības stājas uzlabošanai veidošanas principus. Teorijas, ar kuru studējošie iepazinušies pirms nodarbīnas, pārrunāšana un atbildes uz jautājumiem. Saīsināta demo nodarbība. Vingrinājumu pasniegšanas prasmju pilneveidošana praktiska uzdevuma laikā. (Starpdisciplinaritāte: anatomija, fizioloģija, pedagoģija.) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmena nodarbība.
Apraksts
Nodarbībās studenti vada saīsinātu treniņu, atbilstoši iepriekš sagatavotai programmai. Atbild uz docētāja papildu jautājumiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmena nodarbība.
Apraksts
Nodarbībās studenti vada saīsinātu treniņu, atbilstoši iepriekš sagatavotai programmai. Atbild uz docētāja papildu jautājumiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmena nodarbība.
Apraksts
Nodarbībās studenti vada saīsinātu treniņu, atbilstoši iepriekš sagatavotai programmai. Atbild uz docētāja papildu jautājumiem. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bushman B. 2025. Fitness professionals handbook. 8th edition. Human Kinetics.
Grasis N. 2022. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava.
Pennington C.G. 2021. Current Issues in Kinesiology and Sport Pedagogy. Nova Science Publishers Inc.
Myers T.W. 2021. Anatomy Trains: myofascial meridians for manual therapists and movement professionals. Elsevier.
Papildu literatūra
Albini E. 2021. Myofascial Training:intelligent movement for mobility, performance, and recovery. Human Kinetics.
Bander L. 2024. Vital Core Training: improve strength and reduce pain with functional movement. Human Kinetics.
Isacowitz R. 2023. Pilates. Human Kinetics.
Schutz N.W. 2019. Kinesiology: The articulation of movement. De Gruyter.
Citi informācijas avoti
Raksti no: PubMed, Science Direct, Ebsco datu bāzēm.