Lineārie modeļi
Studiju kursa īstenotājs
Baložu iela 14, Rīga, statistika@rsu.lv, +371 67060897
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• studiju kursa apguves rezultātā studējošais spēj parādīt padziļinātas zināšanas par lineāro modeļu teoriju; • izskaidro lineāro modeļu ierobežojumus un pieņēmumus; • iztirzā dažādas parametrizācijas iespējas lineārajos modeļos.
Prasmes
1.Students spēj patstāvīgi: • izvēlieties datiem piemērotu modeli un pārbaudīt modelēšanas pieņēmumus; • interpretēt un izmantot (prognozes; secinājumus) novērtēto modeli; • veikt multiplā salīdzinājuma testus un retrospektīvās analīzes.
Kompetences
1.Studenti spēs: • atrisināt prognozēšanas problēmas, izmantojot lineāro modeļu metodoloģiju; • izmantot lineāros modeļus, lai atbildētu uz sarežģītiem „ja” jautājumiem (piemēram: kāda būtu vidējā atšķirība starp vīriešu un sieviešu asinsspiedienu, ja liekā svara datu kopas proporcija abiem dzimumiem būtu vienāda?); • kritiski izvērtēt zinātniskajās publikācijās izmantotos lineāros modeļus un autoru izdarīto secinājumu pamatotību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• Patstāvīgais darbs ar kursa materiālu, gatavojoties 12 lekcijām, un 12 īsas Moodle ieskaites (1–3 jautājumi) pēc katras lekcijas pēc plāna.
• Patstāvīgi sagatavot 2 datu analīzes projektus.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Novērtējums 10 ballu skalā saskaņā ar RSU Studiju reglamentu:
• 2 datu analīzes projekti – 30%.
• 12 mājasdarbi – 20%.
• Rakstisks gala eksāmens – 50%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads lineārajos modeļos. Piemēri: regresija, dispersijas analīze. Mazāko kvadrātu metode modeļa parametru novērtēšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Ievads programmatūrā, kas paredzēta lineāro modeļu novērtēšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Maksimālās ticamības metode parametru novērtēšanai, ģeometriskā interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Modeļa parametru interpretēšana. Mijiedarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Parametru lineārās funkcijas. T-tests parametru hipotēžu pārbaudei, ticamības intervālu pārbaudei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Analīzes piemērs (dati ar ievadperiodu / robežvērtības modelēšana).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gausa-Markova teorēma, BLUE (labākais lineārais nenovirzītais novērtējums).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Analīzes piemērs. Pētniecības jautājumi, kuriem nepieciešams pielāgots parametru kontrasts / lineārā funkcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jauna novērojuma prognozēšana, prognozēšanas intervāls. Variācijas koeficients, R2.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Augšanas līknes novērtēšana ar prognozēšanas intervāliem. Polinomu / splainu izmantošana nelineāru attiecību modelēšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
F-tests modeļu salīdzināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Modeļu salīdzināšana. Dažādi testu veidi (I tipa / III tipa kvadrātu summa).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
F-testa jauda, F-testa ģeometriskā interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma plānošana. Izlases lielums, kas nepieciešams, lai sasniegtu vēlamo jaudu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Modeļu pārparametrizācija, dažādas parametrizācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Analīzes paraugs – parametru interpretācija, salīdzinot modeļu ar atšķirīgiem parametriem novērtējumus.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Modeļu veidošanas koncepcijas. Mallows Cp kritērijs, Akaike informācijas kritērijs (AIC), Beijesa informācijas kritērijs (BIC), soļu regresija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Modeļu atlases piemēri. Pareizais modelis ne vienmēr ir labākā izvēle.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Modelēšanas pieņēmumi. Atlikumu, sviras, standartizēto atlikumu teorētiskās īpašības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Problemātiskas datu kopas analīze I.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Modeļa diagnostika, diagrammas modelēšanas pieņēmumu pārbaudei. Transformācijas, reaģējot uz neatbilstību normai un heteroscedasticitāti. Nelineāras attiecības tuvināšana ar splainiem vai polinomiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Problemātiskas datu kopas analīze II.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vairākkārtīga testēšana I. Tjukija metode, testi un ticamības intervāli, kas balstīti uz daudzdimensiju t sadalījumu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Vairākkārtīgi salīdzinājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Ievads lineārajos modeļos. Piemēri: regresija, dispersijas analīze. Mazāko kvadrātu metode modeļa parametru novērtēšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Ievads programmatūrā, kas paredzēta lineāro modeļu novērtēšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Maksimālās ticamības metode parametru novērtēšanai, ģeometriskā interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Modeļa parametru interpretēšana. Mijiedarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Parametru lineārās funkcijas. T-tests parametru hipotēžu pārbaudei, ticamības intervālu pārbaudei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Analīzes piemērs (dati ar ievadperiodu / robežvērtības modelēšana).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Gausa-Markova teorēma, BLUE (labākais lineārais nenovirzītais novērtējums).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Analīzes piemērs. Pētniecības jautājumi, kuriem nepieciešams pielāgots parametru kontrasts / lineārā funkcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Jauna novērojuma prognozēšana, prognozēšanas intervāls. Variācijas koeficients, R2.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Augšanas līknes novērtēšana ar prognozēšanas intervāliem. Polinomu / splainu izmantošana nelineāru attiecību modelēšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
F-tests modeļu salīdzināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Modeļu salīdzināšana. Dažādi testu veidi (I tipa / III tipa kvadrātu summa).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
F-testa jauda, F-testa ģeometriskā interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma plānošana. Izlases lielums, kas nepieciešams, lai sasniegtu vēlamo jaudu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Modeļu pārparametrizācija, dažādas parametrizācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Analīzes paraugs – parametru interpretācija, salīdzinot modeļu ar atšķirīgiem parametriem novērtējumus.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Modeļu veidošanas koncepcijas. Mallows Cp kritērijs, Akaike informācijas kritērijs (AIC), Beijesa informācijas kritērijs (BIC), soļu regresija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Modeļu atlases piemēri. Pareizais modelis ne vienmēr ir labākā izvēle.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Modelēšanas pieņēmumi. Atlikumu, sviras, standartizēto atlikumu teorētiskās īpašības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Problemātiskas datu kopas analīze I.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Modeļa diagnostika, diagrammas modelēšanas pieņēmumu pārbaudei. Transformācijas, reaģējot uz neatbilstību normai un heteroscedasticitāti. Nelineāras attiecības tuvināšana ar splainiem vai polinomiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Problemātiskas datu kopas analīze II.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Vairākkārtīga testēšana I. Tjukija metode, testi un ticamības intervāli, kas balstīti uz daudzdimensiju t sadalījumu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Vairākkārtīgi salīdzinājumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Faraway, J.J. Linear Models with R. Taylor & Francis group, 2014.
Christensen, R. Plane answers to complex questions - the theory of linear models. Springer, 2011.
Papildu literatūra
Harville, D.A. Matrix Algebra From a Statistician's Perspective. Springer, 2008.