Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Mūsdienu antropoloģijas teorijas

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_167
Zinātnes nozare
Sociālā antropoloģija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Politikas zinātne; Sociālā antropoloģija; Socioloģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Dot studentiem iespēju iegūt padziļinātu ieskatu par nozīmīgākajām sociālajām un filozofiskajām teorijām kopš 20.gs. otrās puses (no lingvistikas ietekmes perioda līdz morāles antropoloģijai), kurās izvirzītie jautājumi noteikuši antropoloģiskajos pētījumos aplūkoto tematu izvēli, kā arī rosinājuši precizēt jēdzienus un kategorijas, kuru ietvarā ticis rakstīts par pētījumos novēroto.

Priekšzināšanas

Nepieciešamas priekšzināšanas klasiskajās antropoloģijas teorijās; vēlamas zināšanas kultūras vēsturē un/vai socioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti orientējas galvenajos teorētiskajos virzienos sociālajā antropoloģijā laikaposmā no 20.gs. vidus līdz mūsdienām un spēj salīdzināt tiem raksturīgās metodes un jēdzienus. Identificē un spēj kritizēt mūsdienu sociālās un kultūras antropoloģijas teoriju autoru tēzes un argumentāciju; spēj salīdzināt dažādu autoru nostājas konkrētos jautājumos. Paskaidro mūsdienu antropoloģijas teoriju autoru uzskatu kultūrvēsturisko un socioloģisko kontekstu.

Prasmes

1.Analizē kopš 20.gs. vidus radītus sociālantropoloģiskus un etnogrāfiskus tekstus, kā arī prot salīdzināt dažādas teorētiskās pieejas. Mutiski un rakstiski diskutē par mūsdienu antropoloģijas teorijām, nostājām un metodēm; izvērtē autoru argumentus un pamato savu nostāju, atsaucoties uz etnogrāfiskiem piemēriem no šajā kursā un citos programmas kursos aplūkotajiem avotiem.

Kompetences

1.Izstudēto teorētisko pieeju prizmā interpretē sociālās attiecības, prakses un procesus, dažādos mūsdienu dzīves kontekstos.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studenti patstāvīgi apgūst obligāto literatūru par katras nodarbības tematu, izmantojot universitātes tiešsaistes datubāzēs pieejamos resursus vai apmeklējot bibliotēku. Uz katru no 6 semināra nodarbībām sagatavojas diskusijai par temata vispārīgajiem jautājumiem, kā arī izveido prezentāciju (10-15 min) par vienu no atbilstošajiem antropoloģijas teorētiķu tekstiem. Kursa noslēgumā raksta referātu 1000 vārdu apjomā (skat. "Kursa pārbaudījumi") par vienu no kursa tematiem. Konkrētāki uzdevumi tiek precizēti katru gadu un izklāstīti e-studiju platformā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Referāts, kurā uzrādītas un izlabotas kļūdas un būtiskas nepilnības MI ģenerētā tekstā par vienu no kursa tematiem.
2.

Pārbaudījums

-
-
1) Atzīme par sniegumu semināru nodarbībās (prezentācijas, atbildes uz jautājumiem, atbilžu pamatojums) veidos 70% no gala vērtējuma; 2) atzīme par referātu veidos no gala vērtējuma – 30%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Strukturālā antropoloģija: tās avoti, pamatjēdzieni un tematiskais spektrs
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Franču strukturālā antropoloģija un tās uztvere anglosakšu zemēs
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Franču strukturālā antropoloģija un tās uztvere anglosakšu zemēs
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Simboliskā antropoloģija un interpretatīvā pieeja kultūrai
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Simboliskā un interpretatīvā antropoloģija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Simboliskā un interpretatīvā antropoloģija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neoevolucionisms un kultūrmateriālisms. Debates par politekonomiju un koloniālismu
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mišela Fuko darbi un to rezonanse antropoloģijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Epistemoloģiskā krīze un pašrefleksija antropoloģijā 20.gs. nogalē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Epistemoloģiskā krīze un pašrefleksija antropoloģijā 20.gs. nogalē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Epistemoloģiskā krīze un pašrefleksija antropoloģijā 20.gs. nogalē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Epistemoloģiskā krīze un pašrefleksija antropoloģijā 20.gs. nogalē
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Postmodernisms un poststrukturālisms sociālajā teorijā. Feministiskie strāvojumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Persona, patība un emocijas kultūrsalīdzinošā aspektā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Persona, patība un emocijas kultūrsalīdzinošā aspektā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pjēra Burdjē prakses teorija. Empīrisma un fenomenoloģijas ietekmes antropoloģijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermenis, izziņa, valoda un pieredze. Fenomenoloģija, kognitīvās zinātnes un antropoloģija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermenis, izziņa, valoda un pieredze. Fenomenoloģija, kognitīvās zinātnes un antropoloģija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermenis, izziņa, valoda un pieredze. Fenomenoloģija, kognitīvās zinātnes un antropoloģija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermenis, izziņa, valoda un pieredze. Fenomenoloģija, kognitīvās zinātnes un antropoloģija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kapitāla plūsmas, nākotnes veidoli un vietas dzīvībai Antropocēna laikmetā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kapitāla plūsmas, nākotnes veidoli un vietas dzīvībai Antropocēna laikmetā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kapitāla plūsmas, nākotnes veidoli un vietas dzīvībai Antropocēna laikmetā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kapitāla plūsmas, nākotnes veidoli un vietas dzīvībai Antropocēna laikmetā
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Gīrcs, Klifords. 1998. Kultūru interpretācija. Rīga: AGB. 10.-37. lpp. (Akceptējams: hrestomātisks nozares teksts; svarīgs arī latviešu terminoloģijas apguvei). (Paredzēts latviešu plūsmai).

2.

Moore, H. L., & Sanders, T. (Eds.). 2014. Anthropology in Theory. Issues in Epistemology. Wiley-Blackwell. Pp. 235-605. (Hrestomātisku antropoloģijas teorētisko tekstu krājums). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

3.

Barnard, A. 2021. History and Theory in Anthropology. In History and Theory in Anthropology. Cambridge University Press. Chapters 6-11. Pp. 99-177. (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

4.

Levi-Strauss, C. 2004. "The Story of Asdiwal," in The Structural Study of Myth and Totemism. Edited by E. Leach, Pp. 1-48. London: Tavistock Publications. (Akceptējams: hrestomātisks nozares teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

5.

Wolf, E. R. 2010. Europe and the people without history (New ed.). University of California Press. Pp.3-23. (Akceptējams: hrestomātisks nozares teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

6.

Mauss, M. 1985 [1938]. "The category of the human mind: the notion of person; the notion of self," in The Category of the Person: Anthropology, Philosophy, History. Edited by Michael Carrithers, Steven Collins, and S. Lukes, pp. 1-25. Cambridge , N.Y. : Cambridge University Press. (Akceptējams: hrestomātisks nozares teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

7.

Burdjē, Pjērs. 2004. Praktiskā jēga. Rīga: Omnia Mea. 1, 3.-6. nodaļa. 37.-58., 72.-150. lpp. (Akceptējams: hrestomātisks nozares teksts). (Paredzēts latviešu plūsmai).

8.

Bourdieu, P. (1990) The Logic of Practice. Cambridge: Cambridge University Press. Chapters 1, 3-6. [Akceptējams avots: hrestomātisks nozares teksts]. (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

9.

Haraway, D. 2022. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective (1988). Anthropological Theory: For the Twenty-First Century a Critical Approach, 236–240. (Akceptējams: hrestomātisks nozares teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

10.

Pratt, M. L. 2010. "Fieldwork in Common Places," in Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography. Edited by J. Clifford and G. Marcus, pp. 27-50. Berkeley: University of California Press. (Akceptējams: hrestomātisks nozares teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

11.

Rosaldo, R. 2010. "From the Door of His Tent," in Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography. Edited by J. Clifford and G. Marcus, pp. 77-97. Berkeley: University of California Press. (Akceptējams: hrestomātisks nozares teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

12.

Rosaldo, M. Z. 1984. "Towards an anthropology of self and feeling," in Culture theory. Essays on mind, self, and emotion. Edited by R. A. Shweder and R. A. LeVine, pp. 137-157. Cambridge : Cambridge University Press. (Akceptējams: hrestomātisks nozares teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

13.

Pedersen, M. A. (2020). Anthropological Epochés Phenomenology and the Ontological Turn. Philosophy of the Social Sciences, 50(6), 610–646. (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

14.

Tsing, Anna Lowenhaupt, Andrew S. Mathews, and Nils Bubandt. 2019. “Patchy Anthropocene: Landscape Structure, Multispecies History, and the Retooling of Anthropology: An Introduction to Supplement 20.” Current Anthropology 60(S20):S186–97. (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

15.

Dzenovska, Dace, Volodymyr Artiukh, and Dominic Martin. 2023. “Between Loss and Opportunity. The Fate of Place Aft Er Postsocialism.” Focaal 2023(96):1–15. (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).

16.

Geertz, C. (1993 [1973]) The Interpretation of Cultures. Selected Essays. London: Fontana Press. Chapter 1. (Akceptējams avots - nozares hrestomātisks teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem.)

Papildu literatūra

1.

Hacking, I. 2002. "The Archeology of Michel Foucault," in Historical Ontology Edited by I. Hacking, pp. 73-86. Cambridge, Massachusetts & London: Harvard University Press

2.

Fuko, M. 2001. Uzraudzīt un sodīt. Rīga, Omnia MEA (Paredzēts latviešu plūsmai).

3.

Kuper, A. 1996. Anthropology and Anthropologists: the modern British school. London: Routledge & Kegan Paul.

4.

Douglas, M. 1996. Natural Symbols: Explorations in Cosmology. Chapter 4."Grid and Group".

5.

Turner, V. 1995. The ritual process: structure and anti-structure. New York: Aldine de Gruyter.

6.

Bloch, M. 1998. How We Think They Think: Anthropological Approaches to Cognition, Memory, and Literacy. Boulder, Colorado: Westview Press.

7.

MacCormack, C. P., and M. Strathern. Editors. 1980. Nature, Culture and Gender. Cambridge: Cambridge University Press.

8.

Moore, H. L. 1988. Feminism and anthropology. Oxford: Polity Press in association with Basil Blackwell.

9.

Parkin, D. Editor. 1982. Semantic anthropology. London: Academic Press.

10.

Shweder, R. A., and R. A. LeVine. Editors. 1984. Culture theory. Essays on mind, self, and emotion. Cambridge: Cambridge University Press.

11.

Fassin, D. 2012. " Introduction: Toward a Critical Moral Anthropology " in A companion to moral anthropology. Edited by D. Fassin, pp. 1-18. Chicester: John Wiley & Sons, Inc.

12.

Bloch, M. 1991. Language, Anthropology, and Cognitive Science. Man 26:183-198.

13.

Moore, Henrietta 1994: Passion for Difference. Chapter "Master narratives: anthropology and writing", Pp. 107-128. Cambridge: Polity Press.

14.

Turner, V. 1962. "Three Symbols of Passage in Ndembu Circumcision Ritual," in Essays on the Ritual of Social Relations. Edited by M. Gluckman, pp. 124-173. New York: The Humanities Press

15.

Keesing, R. M., et al. 1987. Anthropology as Interpretive Quest [and Comments and Reply]. Current Anthropology 28:161-176.

16.

Dumont, L. 1980. Homo Hierarchicus. The Caste System and its Implications. London: Paladin.

17.

Douglas, M. 2002. Purity and danger: an analysis of concept of pollution and taboo. London, New York: Routledge.

18.

Sheridan, A. 2005. Michel Foucault: the will to truth. London & New York: Tavistock.

19.

Lutz, C. 1988. Unnatural Emotions: Everyday Sentiments on a Micronesian Atoll and their Challenge to Western Theory. Chicago: Chicago University Press.

20.

Lévi-Strauss, C. 1972. Structural Anthropology. New York: Basic Books.

21.

Stein Pedersen, Jakob Valentin, Bruno Latour, and Nikolaj Schultz. 2019. “A Conversation with Bruno Latour and Nikolaj Schultz: Reassembling the Geo-Social.” Theory, Culture & Society 36(7–8):215–30.

22.

Lave, J. 1991. "Situating Learning in Communities of Practice," in Perspectives on Socially Shared Cognition Edited by L. B. Resnick, J. M. Levine, and S. Teasley, pp. 63-82. Washington, D. C.: American Psychological Association.

23.

Hollan, D. 2008. Being There: On the Imaginative Aspects of Understanding Others and Being Understood. Ethos 36:475–489.

24.

Coţofana˘, Alexandra. 2022. Introduction. In: AlexandraCoţofana˘ and Hikmet Kuran (eds). 2022. “Sentient Ecologies: Xenophobic Imaginaries of Landscape.” Sentient Ecologies: Xenophobic Imaginaries of Landscape, pp. 1–22.

25.

Throop, C Jason un Keith M Murphy. 2002. "Bourdieu and phenomenology: A critical assessment". Anthropological Theory 2 (2): 185–207.

26.

Račevskis, Kārlis. 2003. Mišels Fuko, Apziņa un valodas esamība, Rīga: Zinātne, 9.-23.lpp (Paredzēts latviešu plūsmai).

27.

Jackson, M. Editor. 1996. Things ad They Are. New Directions in Phenomenological Anthropology. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press. Pp. 1-50.

28.

Fuko, M. 1995. Patiesība. Vara. Patība. Rīga: Intelekts. – nodaļas „Patiesība, vara, patība” un „Patiesība un vara” 12.-31.lpp. (Akceptējams: hrestomātisks nozares teksts). (Paredzēts latviešu plūsmai).

Citi informācijas avoti

1.

Open Encyclopedia of Anthropology