Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ģimenes psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_380
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Sociālā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt iespēju studentiem iepazīties ar ģimenes sistēmu teorijām, veicināt izpratni par savas personības attīstību un saskarsmi ģimenes kontekstā, dzimtas mantojumu, par veiksmīgu pāru attiecību veidošanu.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija, Sociālā psiholoģija, Attīstības psiholoģija, Personības psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Raksturo ģimenes psiholoģijas teorijas un virzienus. Izprot pāru dinamiku un mīlestības formas. Atpazīst konfliktus ģimenē un izprot to cēloņus un sekas.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pētījuma analīze

Prasmes

1.Prot izveidot savas dzimtas ģeneoloģisko koku. Skaidro faktorus, kas ietekmē ģimenes dinamiku.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Dzimtas ģenealoģiskais koks

Kompetences

1.Izprot ģimenes sistēmas un likumsakarības tajā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Mūsdienu pētījumu analīze par ģimenes sistēmām un likumsakarībām tajā. 2. Genogrammas izveidošana, attiecību raksturojumi, saņemtais mantojums. Paaudžu nozīmīgu stāstu analīze, musturi, komunikāciju modeļi un lomas. 3. Esejas izveide: Es un ģimene. Esejas izstrādei: Izveidot savas izcelsmes ģimenes ģenealoģiju, analizēt tur redzamās likumsakarības kontekstā ar savu personīgo attīstības vēsturi.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pētījuma analīze

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Mūsdienu pētījumu analīze par ģimenes sistēmām un likumsakarībām tajā – 30%

2.

Dzimtas ģenealoģiskais koks

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Genogrammas izveidošana, attiecību raksturojumi, saņemtais mantojums. Paaudžu nozīmīgu stāstu analīze, musturi, komunikāciju modeļi un lomas. Esejas "Es un mana dzimta" izstrādei: Izveidot savas izcelsmes ģimenes ģenealoģiju, analizēt tur redzamās likumsakarības kontekstā ar savu personīgo attīstības vēsturi

3.

Pārbaudījums

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Rakstisks eksāmena darbs par ģimenes psiholoģijas tematiem – 40%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes psiholoģijas priekšmets, teorijas, virzieni un pētījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 1. Klasiskā psihoanalīze par ģimenes attiecībām, psihodinamiskā teorija.
Apraksts

Psihoanalītiskās teorijas pārstāvji Z. Freids, N. Akermans u.c.. Neapzināto procesu ietekme uz dzīves scenārijiem un partnera izvēli. Darba tehnikas un pielietotie paņēmieni (interpretācija, konfrontācija, sapņu analīze u.c.)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 2. Piesaistes teorijas un objektattiecību teorijas.
Apraksts

Piesaistes teorija- D. Boulbijs, M. Einsvorta u.c. Droša piesaiste, nedroša piesaiste

Objektattiecību teorijas pamatlicēji- M. Kleina, D.V. Vinikots u.c. Agrīno attiecību nozīme personības attīstībā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes sistēmu teorijas, ģimenes teorijā balstītās terapijas koncepcijas.
Apraksts

Sistēmiski terapeitisko modeļu apraksts: klasiskie modeļi, naratīvas pieejas. Strukturālās ģimenes terapija, vairākpaaudžu (transģenerāciju) modelis u.c.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apmierinātība ar attiecībām pāriem ar bērniem un bez bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Romantiskā mīlestība, tās loma attiecībās un ģimenes veidošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimene kā sistēma, genogrammas izveidošanas aspekti. Genogrammma – vizuāls un shematisks ģimenes attēlojums, šajā gadījumā, četrās paaudzēs, kas palīdz atsegt ģimenes attiecību veidus, musturus, komunikāciju modeļus, lomas, ģimenes atmosfēra starp dažādām apakšsistēmām, nozīmīgus ģimenes stāstus un noslēpumus.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ģimene kā sistēma, genogrammas izveidošanas aspekti. Genogrammma – vizuāls un shematisks ģimenes attēlojums, šajā gadījumā, četrās paaudzēs, kas palīdz atsegt ģimenes attiecību veidus, musturus, komunikāciju modeļus, lomas, ģimenes atmosfēra starp dažādām apakšsistēmām, nozīmīgus ģimenes stāstus un noslēpumus.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pāra attiecību dinamika: teorija un pētījumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Es un mana ģimene. Diskusija grupā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikti, to risināšana, mediācija, jaunas attiecības, saliktās ģimenes.
Apraksts

Konfliktu risināšanas modeļi. Konfliktu loma ģimenes kontekstā. Mediācija darbā ar ģimeni

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Konflikti, to risināšana, mediācija, jaunas attiecības, saliktās ģimenes.
Apraksts

Konfliktu risināšanas modeļi. Konfliktu loma ģimenes kontekstā. Mediācija darbā ar ģimeni

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes konsultēšanas aspekti.
Apraksts

Konsultēšanas modeļa izvēle. konsultantam nepieciešamās prasmes un zināšanas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ģimenes konsultēšanas aspekti.
Apraksts

Konsultēšanas modeļa izvēle. konsultantam nepieciešamās prasmes un zināšanas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rakstisks eksāmens
Apraksts

Atbildes uz jautājumiem par ģimenes attiecībām un struktūras veidiem, pāru attiecību dinamiku, ģimenes funkcionalitāti un disfunkcionalitāti, attiecību veidiem, emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes pazīmēm, konfliktu risināšanas iespējām ģimenē u.c. kursā apgūtām tēmām

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
30 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes psiholoģijas priekšmets, teorijas, virzieni un pētījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 1. Klasiskā psihoanalīze par ģimenes attiecībām, psihodinamiskā teorija.
Apraksts

Psihoanalītiskās teorijas pārstāvji Z. Freids, N. Akermans u.c.. Neapzināto procesu ietekme uz dzīves scenārijiem un partnera izvēli. Darba tehnikas un pielietotie paņēmieni (interpretācija, konfrontācija, sapņu analīze u.c.)

Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 2. Piesaistes teorijas un objektattiecību teorijas.
Apraksts

Piesaistes teorija- D. Boulbijs, M. Einsvorta u.c. Droša piesaiste, nedroša piesaiste

Objektattiecību teorijas pamatlicēji- M. Kleina, D.V. Vinikots u.c. Agrīno attiecību nozīme personības attīstībā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes sistēmu teorijas, ģimenes teorijā balstītās terapijas koncepcijas.
Apraksts

Sistēmiski terapeitisko modeļu apraksts: klasiskie modeļi, naratīvas pieejas. Strukturālās ģimenes terapija, vairākpaaudžu (transģenerāciju) modelis u.c.

Apmierinātība ar attiecībām pāriem ar bērniem un bez bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Romantiskā mīlestība, tās loma attiecībās un ģimenes veidošanā.
Ģimene kā sistēma, genogrammas izveidošanas aspekti. Genogrammma – vizuāls un shematisks ģimenes attēlojums, šajā gadījumā, četrās paaudzēs, kas palīdz atsegt ģimenes attiecību veidus, musturus, komunikāciju modeļus, lomas, ģimenes atmosfēra starp dažādām apakšsistēmām, nozīmīgus ģimenes stāstus un noslēpumus.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pāra attiecību dinamika: teorija un pētījumi.
Es un mana ģimene. Diskusija grupā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikti, to risināšana, mediācija, jaunas attiecības, saliktās ģimenes.
Apraksts

Konfliktu risināšanas modeļi. Konfliktu loma ģimenes kontekstā. Mediācija darbā ar ģimeni

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes konsultēšanas aspekti.
Apraksts

Konsultēšanas modeļa izvēle. konsultantam nepieciešamās prasmes un zināšanas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rakstisks eksāmens
Apraksts

Atbildes uz jautājumiem par ģimenes attiecībām un struktūras veidiem, pāru attiecību dinamiku, ģimenes funkcionalitāti un disfunkcionalitāti, attiecību veidiem, emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes pazīmēm, konfliktu risināšanas iespējām ģimenē u.c. kursā apgūtām tēmām

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mark Stanton; Robert Welsh. (2011) Specialty Competencies in Couple and Family Psychology. Series: Series in Specialty Competencies in Professional Psychology. New York : Oxford University Press. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)

2.

Zhiling Feng; Lizhi Xu; Peng Cheng; Li Zhang; Ling-Jiang Li; Wei-Hui Li. (2020) The psychological impact of COVID-19 on the families of first-line rescuers. Indian Journal of Psychiatry. Supplement, Vol. 62, pS438-S444. 7p. DOI: 10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_1057_20. , Database: Academic Search Complete

3.

The Wiley-Blackwell handbook of family psychology. (2009) ed. by Bray J.H. & Stanton, M. Malden, MA : Wiley-Blackwell. ProQuest

4.

Russo, Maria; De Luca, Anabella. (2009) Psychology of Family Relationships. New York : Nova Science Publishers, Inc. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)

5.

Linton, Janice. (2020) Reducing Stress and Anger Among Family Members. Critical Care Nurse. Dec2020, Vol. 40 Issue 6, p72-74. 3p. 1 Chart. DOI: 10.4037/ccn2020372. Database: Academic Search Complete

Papildu literatūra

1.

Rudzītis, Viesturs. (2004) Bendes meitiņa un viņas tēvs: atkarības psihodrāma 8 cēlienos ar sākumu un beigām, pasakām un mītiem, ar dzeju un eksistenciālismu, zinātni un mākslu. Rīga: Jāņa Rozes apg.

2.

Estesa, Klarisa Pinkola. (2012) Sievietes, kuras skrien ar vilkiem: pirmatnējās sievietes spēku meklējot. Rīga: Zvaigzne ABC

3.

Lī, Nikijs, Lī, Sīla. (2012) Laulāto kurss: rokasgrāmata. Rīga : Alfa Latvija, 2012. 118 lpp.

4.

Karpova, Ārija. (2006) Ģimenes psiholoģija : Lekciju kurss - Rīga: RaKa, 2006. - 445 lpp. (Pedagoģiskā bibliotēka). - Bibliogr.: 443.-445. lpp. ISBN

5.

Family psychology: the art of the science. (2005). Ed. by Pinsof, W.M. & Lebow, J. L. Oxford: Oxford University Press. Ebook Central Academic Complete ProQuest

6.

Zērta, N. (2025).Mīlestība atnāk pati. Ar attiecībām ir jāstrādā. Rīga: Ģimenes psiholoģijas centrs Lina

Citi informācijas avoti

1.

Family Process

2.

Journal of Family Psychology