Ģimenes psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Raksturo ģimenes psiholoģijas teorijas un virzienus. Izprot pāru dinamiku un mīlestības formas. Atpazīst konfliktus ģimenē un izprot to cēloņus un sekas.
Pētījuma analīze
Prasmes
1.Prot izveidot savas dzimtas ģeneoloģisko koku. Skaidro faktorus, kas ietekmē ģimenes dinamiku.
Dzimtas ģenealoģiskais koks
Kompetences
1.Izprot ģimenes sistēmas un likumsakarības tajā.
Pārbaudījums
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Mūsdienu pētījumu analīze par ģimenes sistēmām un likumsakarībām tajā.
2. Genogrammas izveidošana, attiecību raksturojumi, saņemtais mantojums. Paaudžu nozīmīgu stāstu analīze, musturi, komunikāciju modeļi un lomas.
3. Esejas izveide: Es un ģimene. Esejas izstrādei: Izveidot savas izcelsmes ģimenes ģenealoģiju, analizēt tur redzamās likumsakarības kontekstā ar savu personīgo attīstības vēsturi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pētījuma analīze |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Mūsdienu pētījumu analīze par ģimenes sistēmām un likumsakarībām tajā – 30% |
||
|
2.
Dzimtas ģenealoģiskais koks |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Genogrammas izveidošana, attiecību raksturojumi, saņemtais mantojums. Paaudžu nozīmīgu stāstu analīze, musturi, komunikāciju modeļi un lomas. Esejas "Es un mana dzimta" izstrādei: Izveidot savas izcelsmes ģimenes ģenealoģiju, analizēt tur redzamās likumsakarības kontekstā ar savu personīgo attīstības vēsturi |
||
|
3.
Pārbaudījums |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Rakstisks eksāmena darbs par ģimenes psiholoģijas tematiem – 40% |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes psiholoģijas priekšmets, teorijas, virzieni un pētījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 1. Klasiskā psihoanalīze par ģimenes attiecībām, psihodinamiskā teorija.
Apraksts
Psihoanalītiskās teorijas pārstāvji Z. Freids, N. Akermans u.c.. Neapzināto procesu ietekme uz dzīves scenārijiem un partnera izvēli. Darba tehnikas un pielietotie paņēmieni (interpretācija, konfrontācija, sapņu analīze u.c.) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 2. Piesaistes teorijas un objektattiecību teorijas.
Apraksts
Piesaistes teorija- D. Boulbijs, M. Einsvorta u.c. Droša piesaiste, nedroša piesaiste Objektattiecību teorijas pamatlicēji- M. Kleina, D.V. Vinikots u.c. Agrīno attiecību nozīme personības attīstībā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes sistēmu teorijas, ģimenes teorijā balstītās terapijas koncepcijas.
Apraksts
Sistēmiski terapeitisko modeļu apraksts: klasiskie modeļi, naratīvas pieejas. Strukturālās ģimenes terapija, vairākpaaudžu (transģenerāciju) modelis u.c. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apmierinātība ar attiecībām pāriem ar bērniem un bez bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Romantiskā mīlestība, tās loma attiecībās un ģimenes veidošanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimene kā sistēma, genogrammas izveidošanas aspekti. Genogrammma – vizuāls un shematisks ģimenes attēlojums, šajā gadījumā, četrās paaudzēs, kas palīdz atsegt ģimenes attiecību veidus, musturus, komunikāciju modeļus, lomas, ģimenes atmosfēra starp dažādām apakšsistēmām, nozīmīgus ģimenes stāstus un noslēpumus.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ģimene kā sistēma, genogrammas izveidošanas aspekti. Genogrammma – vizuāls un shematisks ģimenes attēlojums, šajā gadījumā, četrās paaudzēs, kas palīdz atsegt ģimenes attiecību veidus, musturus, komunikāciju modeļus, lomas, ģimenes atmosfēra starp dažādām apakšsistēmām, nozīmīgus ģimenes stāstus un noslēpumus.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pāra attiecību dinamika: teorija un pētījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Es un mana ģimene. Diskusija grupā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikti, to risināšana, mediācija, jaunas attiecības, saliktās ģimenes.
Apraksts
Konfliktu risināšanas modeļi. Konfliktu loma ģimenes kontekstā. Mediācija darbā ar ģimeni |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konflikti, to risināšana, mediācija, jaunas attiecības, saliktās ģimenes.
Apraksts
Konfliktu risināšanas modeļi. Konfliktu loma ģimenes kontekstā. Mediācija darbā ar ģimeni |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes konsultēšanas aspekti.
Apraksts
Konsultēšanas modeļa izvēle. konsultantam nepieciešamās prasmes un zināšanas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes konsultēšanas aspekti.
Apraksts
Konsultēšanas modeļa izvēle. konsultantam nepieciešamās prasmes un zināšanas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rakstisks eksāmens
Apraksts
Atbildes uz jautājumiem par ģimenes attiecībām un struktūras veidiem, pāru attiecību dinamiku, ģimenes funkcionalitāti un disfunkcionalitāti, attiecību veidiem, emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes pazīmēm, konfliktu risināšanas iespējām ģimenē u.c. kursā apgūtām tēmām |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes psiholoģijas priekšmets, teorijas, virzieni un pētījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 1. Klasiskā psihoanalīze par ģimenes attiecībām, psihodinamiskā teorija.
Apraksts
Psihoanalītiskās teorijas pārstāvji Z. Freids, N. Akermans u.c.. Neapzināto procesu ietekme uz dzīves scenārijiem un partnera izvēli. Darba tehnikas un pielietotie paņēmieni (interpretācija, konfrontācija, sapņu analīze u.c.) |
|
Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 2. Piesaistes teorijas un objektattiecību teorijas.
Apraksts
Piesaistes teorija- D. Boulbijs, M. Einsvorta u.c. Droša piesaiste, nedroša piesaiste Objektattiecību teorijas pamatlicēji- M. Kleina, D.V. Vinikots u.c. Agrīno attiecību nozīme personības attīstībā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes sistēmu teorijas, ģimenes teorijā balstītās terapijas koncepcijas.
Apraksts
Sistēmiski terapeitisko modeļu apraksts: klasiskie modeļi, naratīvas pieejas. Strukturālās ģimenes terapija, vairākpaaudžu (transģenerāciju) modelis u.c. |
|
Apmierinātība ar attiecībām pāriem ar bērniem un bez bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Romantiskā mīlestība, tās loma attiecībās un ģimenes veidošanā.
|
|
Ģimene kā sistēma, genogrammas izveidošanas aspekti. Genogrammma – vizuāls un shematisks ģimenes attēlojums, šajā gadījumā, četrās paaudzēs, kas palīdz atsegt ģimenes attiecību veidus, musturus, komunikāciju modeļus, lomas, ģimenes atmosfēra starp dažādām apakšsistēmām, nozīmīgus ģimenes stāstus un noslēpumus.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pāra attiecību dinamika: teorija un pētījumi.
|
|
Es un mana ģimene. Diskusija grupā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikti, to risināšana, mediācija, jaunas attiecības, saliktās ģimenes.
Apraksts
Konfliktu risināšanas modeļi. Konfliktu loma ģimenes kontekstā. Mediācija darbā ar ģimeni |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes konsultēšanas aspekti.
Apraksts
Konsultēšanas modeļa izvēle. konsultantam nepieciešamās prasmes un zināšanas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rakstisks eksāmens
Apraksts
Atbildes uz jautājumiem par ģimenes attiecībām un struktūras veidiem, pāru attiecību dinamiku, ģimenes funkcionalitāti un disfunkcionalitāti, attiecību veidiem, emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes pazīmēm, konfliktu risināšanas iespējām ģimenē u.c. kursā apgūtām tēmām |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mark Stanton; Robert Welsh. (2011) Specialty Competencies in Couple and Family Psychology. Series: Series in Specialty Competencies in Professional Psychology. New York : Oxford University Press. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)
Zhiling Feng; Lizhi Xu; Peng Cheng; Li Zhang; Ling-Jiang Li; Wei-Hui Li. (2020) The psychological impact of COVID-19 on the families of first-line rescuers. Indian Journal of Psychiatry. Supplement, Vol. 62, pS438-S444. 7p. DOI: 10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_1057_20. , Database: Academic Search Complete
The Wiley-Blackwell handbook of family psychology. (2009) ed. by Bray J.H. & Stanton, M. Malden, MA : Wiley-Blackwell. ProQuest
Russo, Maria; De Luca, Anabella. (2009) Psychology of Family Relationships. New York : Nova Science Publishers, Inc. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)
Linton, Janice. (2020) Reducing Stress and Anger Among Family Members. Critical Care Nurse. Dec2020, Vol. 40 Issue 6, p72-74. 3p. 1 Chart. DOI: 10.4037/ccn2020372. Database: Academic Search Complete
Papildu literatūra
Rudzītis, Viesturs. (2004) Bendes meitiņa un viņas tēvs: atkarības psihodrāma 8 cēlienos ar sākumu un beigām, pasakām un mītiem, ar dzeju un eksistenciālismu, zinātni un mākslu. Rīga: Jāņa Rozes apg.
Estesa, Klarisa Pinkola. (2012) Sievietes, kuras skrien ar vilkiem: pirmatnējās sievietes spēku meklējot. Rīga: Zvaigzne ABC
Lī, Nikijs, Lī, Sīla. (2012) Laulāto kurss: rokasgrāmata. Rīga : Alfa Latvija, 2012. 118 lpp.
Karpova, Ārija. (2006) Ģimenes psiholoģija : Lekciju kurss - Rīga: RaKa, 2006. - 445 lpp. (Pedagoģiskā bibliotēka). - Bibliogr.: 443.-445. lpp. ISBN
Family psychology: the art of the science. (2005). Ed. by Pinsof, W.M. & Lebow, J. L. Oxford: Oxford University Press. Ebook Central Academic Complete ProQuest
Zērta, N. (2025).Mīlestība atnāk pati. Ar attiecībām ir jāstrādā. Rīga: Ģimenes psiholoģijas centrs Lina
Citi informācijas avoti
Family Process
Journal of Family Psychology