Grupu konsultēšana mākslu terapijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti apraksta grupas veidošanas, vadīšanas un attīstības principus; analizē un salīdzina grupu konsultēšanas teorētiskos modeļus; raksturo mākslas terapeita darbības specifiku, funkcijas un robežas dažādās profesionālās vidēs; pārzina grupu vadīšanas ētiskos jautājumus.
Prasmes
1.Nodibināt kontaktu ar pacientu/klientu. Plānot un veikt izvērtēšanu, t.sk. uz mākslu balstītu. Analizēt informāciju, kas ievākta izvērtēšanas gaitā. Integrēt ievākto informāciju un veikt secinājumus. Sagatavot izvērtēšanas kopsavilkumu (sākotnējās izvērtēšanas formu) par uz mākslu balstītās izvērtēšanas rezultātu un citus dokumentus, kas ir nozīmīgi pacienta/klienta problēmu risināšanā. Sniegt pacientam/klientam vai viņa aizbildnim/vecākiem atgriezenisko saiti par uz mākslu balstītās izvērtēšanas rezultātu. Sniegt multiprofesionālas vai starpdisciplināras komandas vadītājam un dalībniekiem informāciju par uz mākslu balstītās izvērtēšanas rezultātu. Vienoties ar pacientu/klientu par mērķiem mākslas terapijā. Izveidot mākslas terapijas stratēģiju atbilstoši izvirzītajam mērķim. Īstenot mākslas terapijas procesu. Veikt mākslas terapijas procesa starpizvērtēšanu, lai pārbaudītu izvelētās stratēģijas atbilstību virzībā uz mērķi. Veikt mākslas terapijas procesa rezultāta novērtējumu. Sagatavot kopsavilkumu par mākslas terapijas procesu un rezultātu un citus dokumentus, kas ir nozīmīgi pacienta/klienta problēmu risināšanā. Noslēgt mākslas terapijas procesu ar pacientu/klientu. Sniegt multiprofesionālas vai starpdisciplināras komandas vadītājam un dalībniekiem informāciju par mākslas terapijas procesu, rezultātiem, un rekomendācijas. Iekļauties multiprofesionālā un starpdisciplinārā komandas darbā. Izskaidrot savas un citu profesiju pārstāvjiem savu profesionālo darbību, mērķus un uzdevumus, iespējas un ierobežojumus. Ievērot mākslas terapeita profesionālās ētikas kodeksu. Identificēt mākslas terapeita profesionālās ētikas jautājumus. Risināt mākslas terapeita profesionālās ētikas jautājumus.
Kompetences
1.Izmantojot apgūtās zināšanas par grupu veidošanu, vadīšanu un attīstības principiem, studenti, atbilstoši konkrētai situācijai, klientu/pacientu vajadzībām un mērķiem, patstāvīgi izstrādā mākslu terapijas grupas darba plānu. Grupas simulācijas un lomu spēles veidā studenti organizē un vada mākslu terapijas grupas sesiju kādā no profesionālajām vidēm (veselības aprūpe, sociālā vai izglītības vide). Analizējot savas grupas vadītāja prasmes lomu spēlē, atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Nostiprināt lekciju materiālu, lasot norādīto literatūru un aktīvi piedaloties praktiskajās nodarbībās.
2. Mācību procesā, izmantojot lomu spēles, izveidot grupas simulāciju, izvērtēt piedāvāto klientu/pacientu piemērotību grupai un mākslas terapijai specializācijā, noteikt iespējamo sadarbības mērķi un izstrādāt iespējamo mākslas terapijas plānu. Praktiski lomu spēlē prezentēt vienas sesijas daļas darbu ar izveidoto grupu. Reflektēt par iespējamām problēmām, grūtībām darbā ar grupu.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Aktīva dalība nodarbībās (jautājumi, diskusija par izlasīto, refleksija, atgriezeniskā saite): par katru nodarbību tiešsaistē vai klātienē, kur studējošais ir bijis sagatavojies, aktīvi iesaistījies, tiek piešķirti 2 punkti. Par nodarbību, kura tiek kavēta un pēc tam atstrādāta - 1 punkts.
Simulācijas veidā vadīti divi grupas sesijas fragmenti - 2 punkti par katru.
Par aktīvu dalību nodarbībās un simulācijās maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, tas tiek pielīdzināts ballēm un veido 30% no gala vērtējuma.
2) Rakstiskas atbildes uz pieciem jautājumiem par grupas vadīšanas teorētiskajiem aspektiem. Katra izvērsta un pamatota atbilde tiek vērtēta ar 2 punktiem, daļēji atbildēts - 1 punkts, nav atbildēts - 0 punktu. Punktu skaits tiek pielīdzināts ballēm un veido 35% no gala vērtējuma.
3) Mazajā grupā sagatavota prezentācija vai simulācijas demonstrējums par konkrētu tematu. Tiek vērtēts ar atzīmi un veido 35% no gala vērtējuma.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu daudzveidība. Terapeitisko grupu veidi un mērķi. Dažādas teorētiskās pieejas. Klientu/pacientu atlase grupai. Grupas kompozīcija un darba plānošana. Dalībnieku sagatavošana grupai. Grupas vienošanās/kontrakts. Grupas vadītāja loma un uzdevumi. Grupas vadītāja pamata prasmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu daudzveidība. Terapeitisko grupu veidi un mērķi. Dažādas teorētiskās pieejas. Klientu/pacientu atlase grupai. Grupas kompozīcija un darba plānošana. Dalībnieku sagatavošana grupai. Grupas vienošanās/kontrakts. Grupas vadītāja loma un uzdevumi. Grupas vadītāja pamata prasmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas attīstība un dinamika. Pamata posmi grupas darbā. Grūtības grupu darbā un to risinājumi. Grupas vadīšana, sava darba analīze, supervīzijas nozīme. Aktuālie ētiskie aspekti darbā ar grupām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas attīstība un dinamika. Pamata posmi grupas darbā. Grūtības grupu darbā un to risinājumi. Grupas vadīšana, sava darba analīze, supervīzijas nozīme. Aktuālie ētiskie aspekti darbā ar grupām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu vadīšanas specifika dažādās vidēs – klīnikā, sociālajā aprūpē, izglītības iestādē. Īstermiņa grupas, to mērķi. Mākslas nozīme grupā. Komandas darbs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu vadīšanas specifika dažādās vidēs – klīnikā, sociālajā aprūpē, izglītības iestādē. Īstermiņa grupas, to mērķi. Mākslas nozīme grupā. Komandas darbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas vadīšanas praktiskie aspekti. Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas vadīšanas praktiskie aspekti. Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu. Ētikas dilemmas grupu konsultēšanā un to risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu. Ētikas dilemmas grupu konsultēšanā un to risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs ar grupu somatiskajā klīnikā un psihiatrijā: specifika. Darbs ar bērnu un jauniešu grupām: specifika. Darbs ar grupu izglītības vidē un sociālās aprūpes vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs ar grupu somatiskajā klīnikā un psihiatrijā: specifika. Darbs ar bērnu un jauniešu grupām: specifika. Darbs ar grupu izglītības vidē un sociālās aprūpes vidē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sudraba, V. un Mārtinsone, K. (2019). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīga: RSU
Bauman, S., & Shaw, L.R. (2016). Group Work with Persons with Disabilities. American Counseling Association.
DeLucia-Waack, J. (Ed.). (2014). Handbook of group counseling and psychotherapy. 2nd ed. London: Sage
Papildu literatūra
Paiča, I. (2021). Attālināta psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana grupā. No: Gulbe, Z. (sast.). Attālināta psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana. Rīga, RSU. 22.-31.lpp.
Moon, B. L. (2016). Art-based Group Therapy: Theory and Practice. Springfield: Charles C Thomas Publisher. EBSCO eBooks
Liebmann, M. (2004). Art therapy for groups: a handbook of themes and exercises. 2nd. ed. New York: Brunner-Routledge