Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vispārīgā attīstības un sporta psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_508
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, vppk@rsu.lv, +371 67061590

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot vispārīgu priekšstatu par sporta psiholoģijas zinātni un sporta psiholoģiskajiem aspektiem, galvenajiem psiholoģijas virzieniem un nozarēm, pētniecības metodēm; veidot izpratni par cilvēka psihes galvenajām likumsakarībām, psihiskajiem procesiem, personību, indivīda emocionālo un kognitīvo attīstību dažādos vecumosmos, personības attīstību ietekmējošajiem aspektiem.

Priekšzināšanas

Nav.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• raksturo psiholoģiju kā zinātni un tās galvenos uzdevumus; • nosauc mūsdienu psiholoģijas galvenos virzienus; • raksturo psiholoģijas vēsturisko attīstību; • apraksta cilvēka psihes galvenās likumsakarības; • raksturo psihisko attīstību virzošos spēkus; • izprot cilvēka psihiskās attīstības likumsakarības; • atpazīst cilvēka psihiskās īpašības un stāvokļus, psihiskos procesus; • nosauc galvenās pētīšanas metodes psiholoģijā; • raksturo indivīda kognitīvo un emocionālo attīstību dažādos vecumposmos; • nosauc vides ietekmes faktorus sportā; • apraksta motīvu veidus sportā; • atpazīst dažādas emocijas un jūtas; • izprot fiziskās, tehniskās un taktiskās sagatavotības psiholoģiskos aspektus; • raksturo psiholoģiskās sagatavotības galvenos veidus; • apraksta sporta sacensību psihoemocionālos aspektus; • raksturo sportistu psiholoģisko sagatavotību treniņos un sacensībās; • izprot sociālpsiholoģiskos aspektus sportā.

Prasmes

1.• apraksta galvenos psiholoģijas virzienus un nozares; • apraksta psihes pamata likumsakarības; • apraksta personības individuāli tipoloģiskās īpatnības.

Kompetences

1.• atšķir dažādus psihiskos fenomenus; • atšķir dažādus psiholoģijas virzienus un nozares; • diskutē par sporta psiholoģijas zinātnes pamatjēdzieniem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studenti patstāvīgi lasa norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus, galvenos secinājumus, sagatavo ar citiem dalībniekiem prezentāciju par norādīto tēmu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
• Aktīva dalība semināros (20%); • Sistemātiska, patstāvīga iepriekš norādītas teorētiskās literatūras apguve (20%); • Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija (20%); • Rakstisks eksāmens (40%). Aktīvi piedalīties semināros Prasības: Students aktīvi piedalās visos semināros, produktīvi iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatojot un aizstāvēt savu viedokli, diskutējot izmanto atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus un sagatavot prezentāciju par konkrēto tēmu. Prasības: Iepazīstināt pārējos studentus ar konkrēto sporta psiholoģijas tēmu, pasniedzot informāciju saprotami un secīgi, uzsverot pašu būtiskāko, stāstīto papildinot ar piemēriem un ilustrējot ar uzskates līdzekļiem. Prezentācijas laikā ir jācenšas iesaistīt pārējos kursabiedrus uzdodot tiem kādus uzdevumus vai jautājumus. Prezentācijas beigās jāizdara kopsavilkums par konkrēto tēmu.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, īsa psiholoģijas zinātnes vēsture, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta psiholoģiskie aspekti, vides ietekmes faktori sportā, sports un personība, sportista personības virzība un sportiskās darbības motivācija, motīvu veidi sportā, motivācijas veidošanās. Personības psihiskās attīstības raksturojums dažādu autoru koncepcijās, vides nozīme personības attīstībā, dažādu vecumposmu indivīdu kognitīvā un emocionālā attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihisko procesu raksturojums, sportistu individuālās īpašības, sportistu emocionālie un gribas raksturojumi, emociju veidi, emocijas un jūtas, emocionālās iezīmes, stress un agresija sportā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta psiholoģija praksē, fiziskās, tehniskās un taktiskās sagatavotības psiholoģiskie aspekti, psiholoģiskās sagatavotības galvenie veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta sacensību psihoemocionālie aspekti, pirmsstarta stāvokļu raksturojums, emocionālie stāvokļi un sportista darbība, veiksmes un neveiksmes pārdzīvošana sportā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu psiholoģiskā sagatavotība treniņos un sacensībās, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana, emociju paškontroles un pašregulācijas metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportists komandā un savstarpējās attiecības, sociālpsiholoģiskie jautājumi sportā, līderība sportā, saskarsmes īpatnības sportā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskā palīdzība un atbalsts sportistam.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, īsa psiholoģijas zinātnes vēsture, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta psiholoģiskie aspekti, vides ietekmes faktori sportā, sports un personība, sportista personības virzība un sportiskās darbības motivācija, motīvu veidi sportā, motivācijas veidošanās. Personības psihiskās attīstības raksturojums dažādu autoru koncepcijās, vides nozīme personības attīstībā, dažādu vecumposmu indivīdu kognitīvā un emocionālā attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihisko procesu raksturojums, sportistu individuālās īpašības, sportistu emocionālie un gribas raksturojumi, emociju veidi, emocijas un jūtas, emocionālās iezīmes, stress un agresija sportā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta psiholoģija praksē, fiziskās, tehniskās un taktiskās sagatavotības psiholoģiskie aspekti, psiholoģiskās sagatavotības galvenie veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta sacensību psihoemocionālie aspekti, pirmsstarta stāvokļu raksturojums, emocionālie stāvokļi un sportista darbība, veiksmes un neveiksmes pārdzīvošana sportā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu psiholoģiskā sagatavotība treniņos un sacensībās, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana, emociju paškontroles un pašregulācijas metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportists komandā un savstarpējās attiecības, sociālpsiholoģiskie jautājumi sportā, līderība sportā, saskarsmes īpatnības sportā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskā palīdzība un atbalsts sportistam.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Weinberg, R. S. & Gould, D. (2015). Foundations of sport and exercise psychology. Champaign: Human Kinetics.

2.

Ābele, A. (2009). Sporta psiholoģijas pamati. Rīga: RaKa.

3.

Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija. Rīga: Zvaigzne, ABC.

4.

Karageorghis, C., & Terry, P. (2011). Inside Sport Psychology. Champaign: Human Kinetics.

5.

Weinberg, R. & Gould, D. (2011). Foundations of Sport and Exercise Psychology. Champaign: Human Kinetics.

Papildu literatūra

1.

Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU.

2.

Borns, L.E., Ruso, N.F. (2001). Psiholoģija: izturēšanās un tās konteksts 1.d., 2.d., 3.d. 4.d. Rīga: RaKa.

3.

Baechle, T. R. & Earle, R. W. (2008). Essentials of strength training and conditioning. Champaign: Human Kinetics.

4.

Carlstedt, R. (2013). Evidence Based Applied Sport Psychology: A Practitioner's Manual. New York: Springer Publishing Company.

5.

Weiner, I. B. (2013). Handbook of Psychology. Hoboken: Wiley.

6.

Coon, D. (2010). Introduction to Psychology: Gateweys to Mind and Behavior. Belmont; Wadsworth: Cengage Learning

7.

Gross, R. (2010). Psychology: the Science of Mind and Behaviour. London: Hodder Education.

8.

Gray, P. (2011). Psychology. New York: Worth Publishers.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Applied Sport Psychology

2.

International Journal of Sport and Exercise Psychology

3.

American Journal of Psychology

4.

American Psychologist

5.

Annual Review of Psychology

6.

Psychological Bulletin