Veselības traucējumu un funkcionālo spēju novērtēšana un rehabilitācija
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais iemācās klasificēt personas funkcionēšanas iespējas un traucējumus ķermeņa struktūru un funkciju, aktivitāšu un dalības līmenī un aprakstīt iespējamo vides un personas faktoru ietekmi uz funkcionēšanu, balstoties uz Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas (SFK) pamatprincipiem un nosaukt un aprakstīt multiprofesionālās un multidisciplinārās komandas locekļus, to lomu, mērķus un pielietotās metodes psihiatriskajā rehabilitācijā.
Prasmes
1.Studējošais izprot dažādu slimību ilgtermiņa sekas dažādās SFK dimensijās un plānot un organizēt komandas darbu, ar mērķi palīdzēt pacientiem attīstīt fiziskās, emocionālās, sociālās un intelektuālās prasmes, kas nepieciešamas, lai dzīvotu, mācītos un strādātu sabiedrībā pēc iespējas augstākā neatkarības līmenī.
Kompetences
1.Studējošais spēj novērtēt funkcionēšanas traucējumus ķermeņa funkciju un struktūru, aktivitāšu un dalības līmenī, ņemot vērā vides un personas faktorus, plānot komandas darbu, kas vērsts uz pacienta prasmju attīstīšanu un piemērotas vides nodrošināšanu, maksimālai sociālai funkcionēšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepazīties ar biopsihosociālā modeļa izmantošanu un rehabilitācijas lomu personu ar funkcionēšanas ierobežojumiem novērtēšanā, rehabilitācijā, tai skaitā funkcionēšanas uzlabošanā. Izprast sociālo funkcionēšanu mājas dzīvē, attiecībās, izglītības un darba iespējas, līdzdalību sabiedrībā, kā arī vides lomu pacientu rehabilitācijā. Patstāvīgs darbs ar literatūru.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa beigās teorētisko un praktisko zināšanu pārbaude.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
Tēmas
|
Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija, tās praktiskā pielietošana medicīniskā ekspertīzē.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
Tēmas
|
Starptautiskās funkcionēšanas klasifikācijas pamatojums, mērķi, īpašības un komponentes.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
Tēmas
|
Biopsihosociālā modeļa izmantošana rehabilitācijā un funkcionēšanas ierobežojumu novērtēšanā.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
Tēmas
|
SFK domēnu - aktivitāšu un dalības izvērtēšana.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
Tēmas
|
Vides loma pacientu rehabilitācijā. Iekļaujoša sabiedrība. Vides un personīgo faktoru ietekme uz ķermeņa struktūru funkcionēšanu aktivitāšu un dalības līmenī.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas spēju izvērtēšanas metodika dažādos cilvēka vecuma posmos.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
Tēmas
|
Medicīniskā un profesionālā rehabilitācija
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
Tēmas
|
Imobilitātes negatīvās sekas, novērtēšana, diagnostika un ārstēšana. Centrālās nervu sistēmas organizska bojājuma sekas (spasticitāte, rīšanas traucējumi, skolioze u.c.), novērtēšana, diagnostika un ārstēšana.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
Tēmas
|
Likumdošanas aspekti funkcionēšanas un darbspēju izvērtēšanā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
David X. C. 2020. Braddom's Physical Medicine and Rehabilitation. 6th ed. Netherlands: Elsevier.
Walter R. F. et al. 2020. DeLisa's Physical Medicine and Rehabilitation: Principles and Practice. 6th ed. Wolters Kluwer.
Barnes, M.P., Ward, A. 2000. Textbook of Rehabilitation Medicine. United Kingdom: Oxford University Press.
Fayers, P.M., Machin, D. 2000. Quality of Life, Assessment, Analysis and Interpretation. United States: John Wiley& Sons.
Pasaules Veselības Organizācija. 2003. Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Rīga.