Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības traucējumu un funkcionālo spēju novērtēšana un rehabilitācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REX_028
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Pilnveidot studējošā priekšstatu par Starptautisko funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikāciju, mērķi, īpašībām un komponentēm un to praktisko pielietošanu, kā arī profesionālās piemērotības noteikšanas organizēšanu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošais iemācās klasificēt personas funkcionēšanas iespējas un traucējumus ķermeņa struktūru un funkciju, aktivitāšu un dalības līmenī un aprakstīt iespējamo vides un personas faktoru ietekmi uz funkcionēšanu, balstoties uz Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas (SFK) pamatprincipiem un nosaukt un aprakstīt multiprofesionālās un multidisciplinārās komandas locekļus, to lomu, mērķus un pielietotās metodes psihiatriskajā rehabilitācijā.

Prasmes

1.Studējošais izprot dažādu slimību ilgtermiņa sekas dažādās SFK dimensijās un plānot un organizēt komandas darbu, ar mērķi palīdzēt pacientiem attīstīt fiziskās, emocionālās, sociālās un intelektuālās prasmes, kas nepieciešamas, lai dzīvotu, mācītos un strādātu sabiedrībā pēc iespējas augstākā neatkarības līmenī.

Kompetences

1.Studējošais spēj novērtēt funkcionēšanas traucējumus ķermeņa funkciju un struktūru, aktivitāšu un dalības līmenī, ņemot vērā vides un personas faktorus, plānot komandas darbu, kas vērsts uz pacienta prasmju attīstīšanu un piemērotas vides nodrošināšanu, maksimālai sociālai funkcionēšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Iepazīties ar biopsihosociālā modeļa izmantošanu un rehabilitācijas lomu personu ar funkcionēšanas ierobežojumiem novērtēšanā, rehabilitācijā, tai skaitā funkcionēšanas uzlabošanā. Izprast sociālo funkcionēšanu mājas dzīvē, attiecībās, izglītības un darba iespējas, līdzdalību sabiedrībā, kā arī vides lomu pacientu rehabilitācijā. Patstāvīgs darbs ar literatūru.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studiju kursa beigās teorētisko un praktisko zināšanu pārbaude.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija, tās praktiskā pielietošana medicīniskā ekspertīzē.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Starptautiskās funkcionēšanas klasifikācijas pamatojums, mērķi, īpašības un komponentes.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Biopsihosociālā modeļa izmantošana rehabilitācijā un funkcionēšanas ierobežojumu novērtēšanā.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

SFK domēnu - aktivitāšu un dalības izvērtēšana.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Vides loma pacientu rehabilitācijā. Iekļaujoša sabiedrība. Vides un personīgo faktoru ietekme uz ķermeņa struktūru funkcionēšanu aktivitāšu un dalības līmenī.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Funkcionēšanas spēju izvērtēšanas metodika dažādos cilvēka vecuma posmos.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Medicīniskā un profesionālā rehabilitācija
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Imobilitātes negatīvās sekas, novērtēšana, diagnostika un ārstēšana. Centrālās nervu sistēmas organizska bojājuma sekas (spasticitāte, rīšanas traucējumi, skolioze u.c.), novērtēšana, diagnostika un ārstēšana.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Likumdošanas aspekti funkcionēšanas un darbspēju izvērtēšanā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Semināru skaits:
1
Ilgums (nedēļās):
2
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

David X. C. 2020. Braddom's Physical Medicine and Rehabilitation. 6th ed. Netherlands: Elsevier.

2.

Walter R. F. et al. 2020. DeLisa's Physical Medicine and Rehabilitation: Principles and Practice. 6th ed. Wolters Kluwer.

3.

International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)

4.

Community-based rehabilitation: CBR guidelines

5.

Barnes, M.P., Ward, A. 2000. Textbook of Rehabilitation Medicine. United Kingdom: Oxford University Press.

6.

Fayers, P.M., Machin, D. 2000. Quality of Life, Assessment, Analysis and Interpretation. United States: John Wiley& Sons.

7.

White Book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe

8.

Pasaules Veselības Organizācija. 2003. Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Rīga.

Citi informācijas avoti

1.

www.netwibes.com/info_med

4.

www.scirus.com