Vispārēja un tiesību psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pārzina psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm, ir ieguvuši zināšanas personības psiholoģijā, analizē pamatproblēmas un faktus, zina terminoloģiju, orientējas, izprot un pārzina pamata teorijas un procesus psiholoģijā, kritiski izvērtē teorijas mūsdienu kontekstā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pielieto dažādus psiholoģijas terminus un salīdzina teorijas, pielieto kursā iegūtās kognitīvās un praktiskās prasmes, lai veiktu profesionālos uzdevumus un risinātu tiesību psiholoģijas izpētes problēmas.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie orientējas psiholoģijas teorijās, ir ieguvuši nelielas pašanalīzes iemaņas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Zinātniskais referāts.
Referātu tēmas:
1. Juridiskās psiholoģijas attīstības vēsture.
2. Melu psiholoģija.
3. Noziedznieka personība, tās veidošanās problēmas.
4. Prokurora (tiesneša, policista, advokāta) darbības psiholoģiskie aspekti.
5. Noziedzīgās uzvedības motivācija.
6. Psihologa loma kriminālprocesā.
7. Jurista darbības psiholoģiskie aspekti un problēmas.
8. Psiholoģisko metožu pielietojums pratināšanas procesā.
9. Tiesneša (prokurora, jurista, advokāta) psiholoģiskais portrets.
10. Poligrāfa izmantošanas psiholoģiskie aspekti.
11. Noziedzīgo nodarījumu psiholoģiskie motīvi.
12. Noziedznieka personības veidošanas psiholoģiskie aspekti.
13. Kriminālsodu izpildes psiholoģiskie aspekti.
14. Latvijas kriminālās subkultūras psiholoģiskais raksturojums.
15. Sievietes – noziedznieces psiholoģiskās īpatnības.
16. Jauniešu noziedzīgās uzvedības psiholoģiskie aspekti.
17. Terorisma psiholoģiskās problēmas.
18. Upura psiholoģiskais raksturojums.
19. Juridiskā konflikta atrisinājuma psiholoģiskie aspekti.
Varbūt arī citas tēmas, tikai tās iepriekš jāsaskaņo ar pasniedzēju!
2. variants – kādas noziedzīgu darbību veikušas personas dzīvesstāsta ievākšana un analīze.
P.S. Iespējami arī grupu darbi. Referāts jānodod līdz eksāmenam.
Plaģiāts netiks pieņemts!
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Prasības sekmīgai kursa apguvei:
1. Aktīva līdzdalība visās praktiskajās nodarbībās ir obligāta.
2. Kavētās praktiskās nodarbības ir jāatstrādā.
3. Kursa laikā studentiem ir jāizpilda visi mājās darbi.
4. Kursa laikā studentiem jāuzraksta zinātniskais referāts par izvēlēto tēmu.
5. Kursu noslēdz rakstisks eksāmens.
Kursa galīgo atzīmi veido:
Apmeklējums – 10%.
Mājas darbi – 20%.
Referāta atzīme – 30%.
Eksāmena atzīme – 40%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Juridiskā psiholoģija. Vispārējās un juridiskās psiholoģijas pētīšanas metodes. Personība. Personības izpētes metodes.
Apraksts
Literatūra: • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 3.daļa – R: RaKa, 2001., 234-275.lpp
• Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 50-58.lpp.
• Vilks A. Kriminoloģija. – R: Nordic, 2004., 225-242.lpp.
• Garleja R., Vidnere M. Psiholoģijas un sociālās uzvedības aspekti ekonomikā. – R.: RaKa, 2000, 79-87.lpp.
• Miķelsons U. Juridiskās psiholoģijas j
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas aizsākumi. Psiholoģija kā zinātne, tās izpētes priekšmets, iedalījums un virzieni.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 7-75.lpp.
• Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 1.daļa – R: RaKa, 2001., 8-36.lpp
• Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 6-49.lpp.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes psiholoģija. Neverbālā valoda.
Apraksts
Literatūra: • Miķelsons U. Neverbālās komunikācijas analīze // http://www.eksperts.gold.lv/Neverbala_komunikacija.pdf
• Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku: Saskarsmes psiholoģija. – R.:Kamene, 2006. 41-54.lpp.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes psiholoģija. Neverbālā valoda.
Apraksts
Literatūra: • Miķelsons U. Neverbālās komunikācijas analīze // http://www.eksperts.gold.lv/Neverbala_komunikacija.pdf
• Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku: Saskarsmes psiholoģija. – R.:Kamene, 2006. 41-54.lpp.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras aspekti psiholoģijā. Multikulturālā vide un globalizācija. Saskarsmes psiholoģija.
Apraksts
Literatūra: • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 1.daļa – R: RaKa, 2001., 122-160.lpp
• Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku: Saskarsmes psiholoģija. – R.: Kamene, 2006. 9-16.lpp.
• Reņģe V. Sociālā psiholoģija. – R.: Zvaigzne ABC, 2002., 119-135.lpp
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības individuāli tipoloģiskās īpašības: temperaments, raksturs, spējas un dotības. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 171.-209.
• Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. – R.: Zvaigzne ABC, 2000., 10-57.lpp
• Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 3.daļa – R: RaKa, 2001., 13-59.lpp
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības individuāli tipoloģiskās īpašības: temperaments, raksturs, spējas un dotības. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 171.-209.
• Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. – R.: Zvaigzne ABC, 2000., 10-57.lpp
• Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 3.daļa – R: RaKa, 2001., 13-59.lpp
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Debates un diskusijas kā saskarsmes elements, pārliecināšana, tās nozīme publiskajās uzstāšanās.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Mājas darbs: Semināra apmeklējums ir obligāts. Studenti tiek sadalīti 2 grupās. Iepriekšējā semināra nodarbībā tiek izvēlēta tēma par kuru katram ir jāgata
Literatūra: • Reņģe, V. Psiholoģija: savstarpējo attiecību psiholoģija. – Rīga: Zvaigzne ABC, 2004.
• Omārova S. Cilvēks dzīvo grupā. Sociālā psiholoģija. – R.: Kamene, 1998.
• Robert E. How to Debate, (Revised Ed.) Franklin Watts, 1994.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Debates un diskusijas kā saskarsmes elements, pārliecināšana, tās nozīme publiskajās uzstāšanās.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Mājas darbs: Semināra apmeklējums ir obligāts. Studenti tiek sadalīti 2 grupās. Iepriekšējā semināra nodarbībā tiek izvēlēta tēma par kuru katram ir jāgata
Literatūra: • Reņģe, V. Psiholoģija: savstarpējo attiecību psiholoģija. – Rīga: Zvaigzne ABC, 2004.
• Omārova S. Cilvēks dzīvo grupā. Sociālā psiholoģija. – R.: Kamene, 1998.
• Robert E. How to Debate, (Revised Ed.) Franklin Watts, 1994.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izziņas darbība: sajūtas un uztvere, atmiņa, uzmanība, domāšana un runa, iztēle un jaunrade.
Apraksts
Literatūra: • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 1.daļa – R: RaKa, 2001., 164 - 219.lpp
• Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 2.daļa – R: RaKa, 2001., 56-157.lpp
• Garlejs G. Psiholoģiskās domāšanas attīstība.// Garīgās veselības veicināšanas aspekti. – R.: 1998, 65-84.lpp
• Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 79-91.lpp.
• Kreativitātes attīstība u
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izziņas darbība: sajūtas un uztvere, atmiņa, uzmanība, domāšana un runa, iztēle un jaunrade.
Apraksts
Literatūra: • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 1.daļa – R: RaKa, 2001., 164 - 219.lpp
• Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 2.daļa – R: RaKa, 2001., 56-157.lpp
• Garlejs G. Psiholoģiskās domāšanas attīstība.// Garīgās veselības veicināšanas aspekti. – R.: 1998, 65-84.lpp
• Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 79-91.lpp.
• Kreativitātes attīstība u
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības attīstība. Personības attīstības krīzes.
Apraksts
Literatūra: • Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. – R.: Zvaigzne ABC, 2000., 81-92.lpp
• Kulbergs J. Krīze un attīstība. – Liepāja, LPA, 1998., 23-78.lpp.
• Svence, G. Attīstības psiholoģija. - Rīga : Zvaigzne ABC, 1999
• Svence G. Pieaugušo psiholoģija. – R:RaKa, 2003., 97-116.lpp
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības attīstība. Personības attīstības krīzes.
Apraksts
Literatūra: • Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. – R.: Zvaigzne ABC, 2000., 81-92.lpp
• Kulbergs J. Krīze un attīstība. – Liepāja, LPA, 1998., 23-78.lpp.
• Svence, G. Attīstības psiholoģija. - Rīga : Zvaigzne ABC, 1999
• Svence G. Pieaugušo psiholoģija. – R:RaKa, 2003., 97-116.lpp
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas psiholoģija. Penitenciārā psiholoģija. Vardarbības psiholoģija. Viktimoloģija.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Videomateriāla vai grāmatas analīze.
Literatūra: • Vorobjovs A. Sociālā psiholoģija - R: SIA „Izglītības soļi”, 2002., 231-309.lpp.
• Reņģe V. Sociālā psiholoģija – R: Zvaigzne ABC, 2002, 136-159.lpp.
• Semenkova V. Drošības psiholoģija.// Uzņēmumu drošība.-R: BA Turība, 2006., 233-271.lpp
• Poudžiunas I. Pārciestas vardarbības pieredzes apzināšanās jauniešiem// Latvijas Universitātes Raksti.2006. 698.sēj.: Psihol
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izziņas darbība: uzmanība, sajūtas un uztvere, atmiņa, domāšana un runa, iztēle un jaunrade. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 77- 169.lpp
• Smilgainis V. Liecinieka liecību psiholoģija. – R.:LU, 1995., 3-102.lpp.
• Garlejs G. Psiholoģiskās domāšanas attīstība.// Garīgās veselības veicināš
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izziņas darbība: uzmanība, sajūtas un uztvere, atmiņa, domāšana un runa, iztēle un jaunrade. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 77- 169.lpp
• Smilgainis V. Liecinieka liecību psiholoģija. – R.:LU, 1995., 3-102.lpp.
• Garlejs G. Psiholoģiskās domāšanas attīstība.// Garīgās veselības veicināš
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Juridiskā psiholoģija. Vispārējās un juridiskās psiholoģijas pētīšanas metodes. Personība. Personības izpētes metodes.
Apraksts
Literatūra: • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 3.daļa – R: RaKa, 2001., 234-275.lpp
• Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 50-58.lpp.
• Vilks A. Kriminoloģija. – R: Nordic, 2004., 225-242.lpp.
• Garleja R., Vidnere M. Psiholoģijas un sociālās uzvedības aspekti ekonomikā. – R.: RaKa, 2000, 79-87.lpp.
• Miķelsons U. Juridiskās psiholoģijas j
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas aizsākumi. Psiholoģija kā zinātne, tās izpētes priekšmets, iedalījums un virzieni.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 7-75.lpp.
• Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 1.daļa – R: RaKa, 2001., 8-36.lpp
• Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 6-49.lpp.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izziņas darbība: sajūtas un uztvere, atmiņa, uzmanība, domāšana un runa, iztēle un jaunrade.
Apraksts
Literatūra: • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 1.daļa – R: RaKa, 2001., 164 - 219.lpp
• Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 2.daļa – R: RaKa, 2001., 56-157.lpp
• Garlejs G. Psiholoģiskās domāšanas attīstība.// Garīgās veselības veicināšanas aspekti. – R.: 1998, 65-84.lpp
• Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 79-91.lpp.
• Kreativitātes attīstība u
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības attīstība. Personības attīstības krīzes.
Apraksts
Literatūra: • Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. – R.: Zvaigzne ABC, 2000., 81-92.lpp
• Kulbergs J. Krīze un attīstība. – Liepāja, LPA, 1998., 23-78.lpp.
• Svence, G. Attīstības psiholoģija. - Rīga : Zvaigzne ABC, 1999
• Svence G. Pieaugušo psiholoģija. – R:RaKa, 2003., 97-116.lpp
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izziņas darbība: uzmanība, sajūtas un uztvere, atmiņa, domāšana un runa, iztēle un jaunrade. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 77- 169.lpp
• Smilgainis V. Liecinieka liecību psiholoģija. – R.:LU, 1995., 3-102.lpp.
• Garlejs G. Psiholoģiskās domāšanas attīstība.// Garīgās veselības veicināš
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Psiholoģija. 2.daļa. Red.-A.Miltuze & K.Mārtinsone. R: Zvaigzne, 2015
Karpova Ā. Personība: teorija un to rādītāji. R.: Zvaigzne ABC, 1998
Jungs K.G. Psiholoģiskie tipi. R.: Zvaigzne, 1993
Adlers A. Psiholoģija un dzīve. R.: 1992
Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. R.: Zvaigzne ABC, 1999
Reņģe V. Sociālā psiholoģija. R.: Zvaigzne ABC, 2002
Vorobjovs A. Sociālā psiholoģija. R.: Izglītības soļi, 2002
Berbs L., Ruso N. Psiholoģija 3.daļa. R.: RaKa, 2001
Liebert R.M., Spiegel M.D. Personality: strategies and issues. 6th ed. Brocks/ Cole Publishing company, Pacific Grove, California
Pīzs A. Ķermeņa valoda. R.: Jumava, 2006
Papildu literatūra
Freids Z. Psihoanalīzes nozīme un vēsture. Lielvārds: Lielvārds, 1994
Freids Z. Totēms un tabu. R.: Minerva, 1995
Jungs K.G. Dvēseles pasaule. R.: Spektrs, 1994
Šuvajevs I. Dzīļu psiholoģija. R.: Zvaigzne ABC, 2002
Eriksons E.H. Identitāte: jaunība un krīze. R.: Jumava, 1998
Froms Ē. Mīlestības māksla. R.: Jumava, 1994
Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. СПб: Питер Пресс, 1997
Майерс Д. Социальная психология. СПб: Питер, 1996