Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vispārēja un tiesību psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
JF_032
Zinātnes nozare
Civiltiesības; Tiesību zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Tiesību zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt studentus ar psiholoģiju kā zinātni, tās pielietojumu un veicināt šo zināšanu piemērošanu juridiskajā praksē. Sekmēt, atklāt un izprast pieaugušu, psihiski veselu cilvēku psihes attīstības īpatnības, procesus, stāvokļus un īpašības. Attīstīt šo parādību izpratni, kas palīdzētu veiksmīgi organizēt saskarsmi tiesiskās izziņas un juridiskās darbības jomā.

Priekšzināšanas

Tiesību filozofija, loģika.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pārzina psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm, ir ieguvuši zināšanas personības psiholoģijā, analizē pamatproblēmas un faktus, zina terminoloģiju, orientējas, izprot un pārzina pamata teorijas un procesus psiholoģijā, kritiski izvērtē teorijas mūsdienu kontekstā.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pielieto dažādus psiholoģijas terminus un salīdzina teorijas, pielieto kursā iegūtās kognitīvās un praktiskās prasmes, lai veiktu profesionālos uzdevumus un risinātu tiesību psiholoģijas izpētes problēmas.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie orientējas psiholoģijas teorijās, ir ieguvuši nelielas pašanalīzes iemaņas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Zinātniskais referāts. Referātu tēmas: 1. Juridiskās psiholoģijas attīstības vēsture. 2. Melu psiholoģija. 3. Noziedznieka personība, tās veidošanās problēmas. 4. Prokurora (tiesneša, policista, advokāta) darbības psiholoģiskie aspekti. 5. Noziedzīgās uzvedības motivācija. 6. Psihologa loma kriminālprocesā. 7. Jurista darbības psiholoģiskie aspekti un problēmas. 8. Psiholoģisko metožu pielietojums pratināšanas procesā. 9. Tiesneša (prokurora, jurista, advokāta) psiholoģiskais portrets. 10. Poligrāfa izmantošanas psiholoģiskie aspekti. 11. Noziedzīgo nodarījumu psiholoģiskie motīvi. 12. Noziedznieka personības veidošanas psiholoģiskie aspekti. 13. Kriminālsodu izpildes psiholoģiskie aspekti. 14. Latvijas kriminālās subkultūras psiholoģiskais raksturojums. 15. Sievietes – noziedznieces psiholoģiskās īpatnības. 16. Jauniešu noziedzīgās uzvedības psiholoģiskie aspekti. 17. Terorisma psiholoģiskās problēmas. 18. Upura psiholoģiskais raksturojums. 19. Juridiskā konflikta atrisinājuma psiholoģiskie aspekti. Varbūt arī citas tēmas, tikai tās iepriekš jāsaskaņo ar pasniedzēju! 2. variants – kādas noziedzīgu darbību veikušas personas dzīvesstāsta ievākšana un analīze. P.S. Iespējami arī grupu darbi. Referāts jānodod līdz eksāmenam. Plaģiāts netiks pieņemts! Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Prasības sekmīgai kursa apguvei: 1. Aktīva līdzdalība visās praktiskajās nodarbībās ir obligāta. 2. Kavētās praktiskās nodarbības ir jāatstrādā. 3. Kursa laikā studentiem ir jāizpilda visi mājās darbi. 4. Kursa laikā studentiem jāuzraksta zinātniskais referāts par izvēlēto tēmu. 5. Kursu noslēdz rakstisks eksāmens. Kursa galīgo atzīmi veido: Apmeklējums – 10%. Mājas darbi – 20%. Referāta atzīme – 30%. Eksāmena atzīme – 40%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Juridiskā psiholoģija. Vispārējās un juridiskās psiholoģijas pētīšanas metodes. Personība. Personības izpētes metodes.
Apraksts
Literatūra: • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 3.daļa – R: RaKa, 2001., 234-275.lpp • Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 50-58.lpp. • Vilks A. Kriminoloģija. – R: Nordic, 2004., 225-242.lpp. • Garleja R., Vidnere M. Psiholoģijas un sociālās uzvedības aspekti ekonomikā. – R.: RaKa, 2000, 79-87.lpp. • Miķelsons U. Juridiskās psiholoģijas j
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģijas aizsākumi. Psiholoģija kā zinātne, tās izpētes priekšmets, iedalījums un virzieni.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 7-75.lpp. • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 1.daļa – R: RaKa, 2001., 8-36.lpp • Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 6-49.lpp.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes psiholoģija. Neverbālā valoda.
Apraksts
Literatūra: • Miķelsons U. Neverbālās komunikācijas analīze // http://www.eksperts.gold.lv/Neverbala_komunikacija.pdf • Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku: Saskarsmes psiholoģija. – R.:Kamene, 2006. 41-54.lpp.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes psiholoģija. Neverbālā valoda.
Apraksts
Literatūra: • Miķelsons U. Neverbālās komunikācijas analīze // http://www.eksperts.gold.lv/Neverbala_komunikacija.pdf • Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku: Saskarsmes psiholoģija. – R.:Kamene, 2006. 41-54.lpp.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras aspekti psiholoģijā. Multikulturālā vide un globalizācija. Saskarsmes psiholoģija.
Apraksts
Literatūra: • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 1.daļa – R: RaKa, 2001., 122-160.lpp • Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku: Saskarsmes psiholoģija. – R.: Kamene, 2006. 9-16.lpp. • Reņģe V. Sociālā psiholoģija. – R.: Zvaigzne ABC, 2002., 119-135.lpp
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības individuāli tipoloģiskās īpašības: temperaments, raksturs, spējas un dotības. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 171.-209. • Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. – R.: Zvaigzne ABC, 2000., 10-57.lpp • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 3.daļa – R: RaKa, 2001., 13-59.lpp
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības individuāli tipoloģiskās īpašības: temperaments, raksturs, spējas un dotības. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 171.-209. • Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. – R.: Zvaigzne ABC, 2000., 10-57.lpp • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 3.daļa – R: RaKa, 2001., 13-59.lpp
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Debates un diskusijas kā saskarsmes elements, pārliecināšana, tās nozīme publiskajās uzstāšanās.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Mājas darbs: Semināra apmeklējums ir obligāts. Studenti tiek sadalīti 2 grupās. Iepriekšējā semināra nodarbībā tiek izvēlēta tēma par kuru katram ir jāgata Literatūra: • Reņģe, V. Psiholoģija: savstarpējo attiecību psiholoģija. – Rīga: Zvaigzne ABC, 2004. • Omārova S. Cilvēks dzīvo grupā. Sociālā psiholoģija. – R.: Kamene, 1998. • Robert E. How to Debate, (Revised Ed.) Franklin Watts, 1994.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Debates un diskusijas kā saskarsmes elements, pārliecināšana, tās nozīme publiskajās uzstāšanās.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Mājas darbs: Semināra apmeklējums ir obligāts. Studenti tiek sadalīti 2 grupās. Iepriekšējā semināra nodarbībā tiek izvēlēta tēma par kuru katram ir jāgata Literatūra: • Reņģe, V. Psiholoģija: savstarpējo attiecību psiholoģija. – Rīga: Zvaigzne ABC, 2004. • Omārova S. Cilvēks dzīvo grupā. Sociālā psiholoģija. – R.: Kamene, 1998. • Robert E. How to Debate, (Revised Ed.) Franklin Watts, 1994.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izziņas darbība: sajūtas un uztvere, atmiņa, uzmanība, domāšana un runa, iztēle un jaunrade.
Apraksts
Literatūra: • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 1.daļa – R: RaKa, 2001., 164 - 219.lpp • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 2.daļa – R: RaKa, 2001., 56-157.lpp • Garlejs G. Psiholoģiskās domāšanas attīstība.// Garīgās veselības veicināšanas aspekti. – R.: 1998, 65-84.lpp • Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 79-91.lpp. • Kreativitātes attīstība u
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izziņas darbība: sajūtas un uztvere, atmiņa, uzmanība, domāšana un runa, iztēle un jaunrade.
Apraksts
Literatūra: • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 1.daļa – R: RaKa, 2001., 164 - 219.lpp • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 2.daļa – R: RaKa, 2001., 56-157.lpp • Garlejs G. Psiholoģiskās domāšanas attīstība.// Garīgās veselības veicināšanas aspekti. – R.: 1998, 65-84.lpp • Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 79-91.lpp. • Kreativitātes attīstība u
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības attīstība. Personības attīstības krīzes.
Apraksts
Literatūra: • Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. – R.: Zvaigzne ABC, 2000., 81-92.lpp • Kulbergs J. Krīze un attīstība. – Liepāja, LPA, 1998., 23-78.lpp. • Svence, G. Attīstības psiholoģija. - Rīga : Zvaigzne ABC, 1999 • Svence G. Pieaugušo psiholoģija. – R:RaKa, 2003., 97-116.lpp
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības attīstība. Personības attīstības krīzes.
Apraksts
Literatūra: • Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. – R.: Zvaigzne ABC, 2000., 81-92.lpp • Kulbergs J. Krīze un attīstība. – Liepāja, LPA, 1998., 23-78.lpp. • Svence, G. Attīstības psiholoģija. - Rīga : Zvaigzne ABC, 1999 • Svence G. Pieaugušo psiholoģija. – R:RaKa, 2003., 97-116.lpp
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupas psiholoģija. Penitenciārā psiholoģija. Vardarbības psiholoģija. Viktimoloģija.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Videomateriāla vai grāmatas analīze. Literatūra: • Vorobjovs A. Sociālā psiholoģija - R: SIA „Izglītības soļi”, 2002., 231-309.lpp. • Reņģe V. Sociālā psiholoģija – R: Zvaigzne ABC, 2002, 136-159.lpp. • Semenkova V. Drošības psiholoģija.// Uzņēmumu drošība.-R: BA Turība, 2006., 233-271.lpp • Poudžiunas I. Pārciestas vardarbības pieredzes apzināšanās jauniešiem// Latvijas Universitātes Raksti.2006. 698.sēj.: Psihol
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izziņas darbība: uzmanība, sajūtas un uztvere, atmiņa, domāšana un runa, iztēle un jaunrade. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 77- 169.lpp • Smilgainis V. Liecinieka liecību psiholoģija. – R.:LU, 1995., 3-102.lpp. • Garlejs G. Psiholoģiskās domāšanas attīstība.// Garīgās veselības veicināš
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izziņas darbība: uzmanība, sajūtas un uztvere, atmiņa, domāšana un runa, iztēle un jaunrade. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 77- 169.lpp • Smilgainis V. Liecinieka liecību psiholoģija. – R.:LU, 1995., 3-102.lpp. • Garlejs G. Psiholoģiskās domāšanas attīstība.// Garīgās veselības veicināš
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Juridiskā psiholoģija. Vispārējās un juridiskās psiholoģijas pētīšanas metodes. Personība. Personības izpētes metodes.
Apraksts
Literatūra: • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 3.daļa – R: RaKa, 2001., 234-275.lpp • Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 50-58.lpp. • Vilks A. Kriminoloģija. – R: Nordic, 2004., 225-242.lpp. • Garleja R., Vidnere M. Psiholoģijas un sociālās uzvedības aspekti ekonomikā. – R.: RaKa, 2000, 79-87.lpp. • Miķelsons U. Juridiskās psiholoģijas j
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģijas aizsākumi. Psiholoģija kā zinātne, tās izpētes priekšmets, iedalījums un virzieni.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 7-75.lpp. • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 1.daļa – R: RaKa, 2001., 8-36.lpp • Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 6-49.lpp.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izziņas darbība: sajūtas un uztvere, atmiņa, uzmanība, domāšana un runa, iztēle un jaunrade.
Apraksts
Literatūra: • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 1.daļa – R: RaKa, 2001., 164 - 219.lpp • Borns L.E., Ruso N.F. Psiholoģija. 2.daļa – R: RaKa, 2001., 56-157.lpp • Garlejs G. Psiholoģiskās domāšanas attīstība.// Garīgās veselības veicināšanas aspekti. – R.: 1998, 65-84.lpp • Ņikiforovs O. Psiholoģija pedagogiem.- R.: Izglītības soļi, 2007, 79-91.lpp. • Kreativitātes attīstība u
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības attīstība. Personības attīstības krīzes.
Apraksts
Literatūra: • Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. – R.: Zvaigzne ABC, 2000., 81-92.lpp • Kulbergs J. Krīze un attīstība. – Liepāja, LPA, 1998., 23-78.lpp. • Svence, G. Attīstības psiholoģija. - Rīga : Zvaigzne ABC, 1999 • Svence G. Pieaugušo psiholoģija. – R:RaKa, 2003., 97-116.lpp
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izziņas darbība: uzmanība, sajūtas un uztvere, atmiņa, domāšana un runa, iztēle un jaunrade. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija.
Apraksts
Literatūra: • Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. – R: SIA „Izglītības soļi”, 2000., 77- 169.lpp • Smilgainis V. Liecinieka liecību psiholoģija. – R.:LU, 1995., 3-102.lpp. • Garlejs G. Psiholoģiskās domāšanas attīstība.// Garīgās veselības veicināš
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
10 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Psiholoģija. 2.daļa. Red.-A.Miltuze & K.Mārtinsone. R: Zvaigzne, 2015

2.

Karpova Ā. Personība: teorija un to rādītāji. R.: Zvaigzne ABC, 1998

3.

Jungs K.G. Psiholoģiskie tipi. R.: Zvaigzne, 1993

4.

Adlers A. Psiholoģija un dzīve. R.: 1992

5.

Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. R.: Zvaigzne ABC, 1999

6.

Reņģe V. Sociālā psiholoģija. R.: Zvaigzne ABC, 2002

7.

Vorobjovs A. Sociālā psiholoģija. R.: Izglītības soļi, 2002

8.

Berbs L., Ruso N. Psiholoģija 3.daļa. R.: RaKa, 2001

9.

Liebert R.M., Spiegel M.D. Personality: strategies and issues. 6th ed. Brocks/ Cole Publishing company, Pacific Grove, California

10.

Pīzs A. Ķermeņa valoda. R.: Jumava, 2006

Papildu literatūra

1.

Freids Z. Psihoanalīzes nozīme un vēsture. Lielvārds: Lielvārds, 1994

2.

Freids Z. Totēms un tabu. R.: Minerva, 1995

3.

Jungs K.G. Dvēseles pasaule. R.: Spektrs, 1994

4.

Šuvajevs I. Dzīļu psiholoģija. R.: Zvaigzne ABC, 2002

5.

Eriksons E.H. Identitāte: jaunība un krīze. R.: Jumava, 1998

6.

Froms Ē. Mīlestības māksla. R.: Jumava, 1994

7.

Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. СПб: Питер Пресс, 1997

8.

Майерс Д. Социальная психология. СПб: Питер, 1996