Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Zinātniski pamatotu profilakses programmu plānošana un novērtēšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_037
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Spēj veikt inovāciju radīšanu un apvienot teoriju un metodes zinātniski pamatotu profilakses programmu plānošanā un novērtēšanā, saprast to pielietojumu veselības aprūpē un mācēt pielietot praksē.

Priekšzināšanas

Sabiedrības veselībā un epidemioloģijā, pētniecībā, infekciju kontrolē, internajā medicīnā un statistikā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Spēs radīt jaunas zināšanas zinātnes integrācijas procesā sabiedrības veselības stratēģijas organizācijā.

Prasmes

1.Pratīs argumentēti paskaidrot aspektus, identificēt zinātniski pamatotas problēmas veselības aprūpes sistēmā.

Kompetences

1.Spēs plānot, izstrādāt un novērtēt zinātniski pamatotu profilakses programmu sabiedrības veselības veicināšanā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Pētnieciskā darba, zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrāde, sabiedrības veselības veicināšanā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studiju laikā uzdevumu izpilde -50%; Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrāde, prezentācija, spēja atbildēt uz uzdotiem jautājumiem -50% patstāvīgais darbs, patstāvīgā darba prezentācija.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Zinātņu klasifikācija un integrācija praksē. Zinātnes un sabiedriskās prakses sakarība. Zinātniskās izzinās līmeni un metodes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstītas medicīnas process. Zinātnes attīstības problēmas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sabiedrības veselības stratēģija Latvijā: pārskats, analīze, īstenošana praksē. Sabiedrības veselības pārraudzība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sabiedrības veselības stratēģija Latvijā: pārskats, analīze, īstenošana praksē. Sabiedrības veselības pārraudzība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sabiedrības veselības stratēģija Latvijā: pārskats, analīze, īstenošana praksē. Sabiedrības veselības pārraudzība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sabiedrības veselības problēmas identifikācija un formulējums. Veselības problēmu dimensijas. Jaunas problēmas veselības aprūpē, Helsisms. Metodoloģiskas pieejas veselības problēmu izpētei.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sabiedrības veselības problēmas identifikācija un formulējums. Veselības problēmu dimensijas. Jaunas problēmas veselības aprūpē, Helsisms. Metodoloģiskas pieejas veselības problēmu izpētei.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sabiedrības veselības problēmas identifikācija un formulējums. Veselības problēmu dimensijas. Jaunas problēmas veselības aprūpē, Helsisms. Metodoloģiskas pieejas veselības problēmu izpētei.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sabiedrības veselības problēmas identifikācija un formulējums. Veselības problēmu dimensijas. Jaunas problēmas veselības aprūpē, Helsisms. Metodoloģiskas pieejas veselības problēmu izpētei.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Veselības aprūpes organizācija. Veselības sistēma, tās funkcijas. Veselības aprūpes sistēmas darbības uzlabošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Veselības aprūpes organizācija. Veselības sistēma, tās funkcijas. Veselības aprūpes sistēmas darbības uzlabošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Veselības aprūpes organizācija. Veselības sistēma, tās funkcijas. Veselības aprūpes sistēmas darbības uzlabošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Profilakses modeļi, profilakses programmu veidi. Slimību profilakses organizācija un īstenošana Latvijā. Rezultāts veselības aprūpē. Fundamentāli principi tālākai veselības aizsardzības attīstībai Eiropā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Profilakses modeļi, profilakses programmu veidi. Slimību profilakses organizācija un īstenošana Latvijā. Rezultāts veselības aprūpē. Fundamentāli principi tālākai veselības aizsardzības attīstībai Eiropā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Profilakses modeļi, profilakses programmu veidi. Slimību profilakses organizācija un īstenošana Latvijā. Rezultāts veselības aprūpē. Fundamentāli principi tālākai veselības aizsardzības attīstībai Eiropā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Profilakses modeļi, profilakses programmu veidi. Slimību profilakses organizācija un īstenošana Latvijā. Rezultāts veselības aprūpē. Fundamentāli principi tālākai veselības aizsardzības attīstībai Eiropā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Zinātniskais uzskats par veselību. Jēdziena veselības kompetence konceptuālā analīze. Veselības uzvedības konceptuālie modeli. Veselības veicināšanas principi profilakses darbā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Zinātniskais uzskats par veselību. Jēdziena veselības kompetence konceptuālā analīze. Veselības uzvedības konceptuālie modeli. Veselības veicināšanas principi profilakses darbā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Zinātniskais uzskats par veselību. Jēdziena veselības kompetence konceptuālā analīze. Veselības uzvedības konceptuālie modeli. Veselības veicināšanas principi profilakses darbā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Zinātniskais uzskats par veselību. Jēdziena veselības kompetence konceptuālā analīze. Veselības uzvedības konceptuālie modeli. Veselības veicināšanas principi profilakses darbā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrādes posmi un realizācijas iespējas: loģiskā modeļa soļi, intervences noteikšana un izvērtēšana (indikatori)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrādes posmi un realizācijas iespējas: loģiskā modeļa soļi, intervences noteikšana un izvērtēšana (indikatori)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrādes posmi un realizācijas iespējas: loģiskā modeļa soļi, intervences noteikšana un izvērtēšana (indikatori)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrādes posmi un realizācijas iespējas: loģiskā modeļa soļi, intervences noteikšana un izvērtēšana (indikatori)
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Veselības veicināšanas un slimību profilakses plāns, Aktualizēts Veselības veicināšanas un slimību profilakses starpsektoru sadarbības komitejā 14.06.2019.

2.

Can people afford to pay for health care? New evidence on financial protection in Europe / Copenhagen : WHO Regional Office for Europe, 2019

3.

Latvijas Zinātņu Akadēmijas stratēģija 2021.-2027. gadam. Latvijas Zinātņu Akadēmija, 2021, 43.lpp

4.

Daiga Behmane, Alina Dudele, Anita Villeruša, et.al. Latvia Health System Review 2019, Health Systems in Transition. Vol 21 No 4, 2019 Dec; 21(4):1-165

5.

Konceptuālais ziņojums "Par veselības aprūpes sistēmas reformu". (Ministru kabineta 2017. gada 7. augusta rīkojums Nr. 394)

6.

Pamatnostādņu projekts "Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027.gadam". Veselības Ministrija, 2021

7.

Ārvalstu studentiem/For international students:

8.

Can people afford to pay for health care? New evidence on financial protection in Europe / Copenhagen : WHO Regional Office for Europe, 2019

Papildu literatūra

1.

Ināra Upmale. Pieaugušo veselības izglītības darba organizācija un vadība primārās veselības aprūpes māsas praksē. Promocijas darbs, LU, Rīga, 2013., 201. lpp.

2.

Juris Bārzdiņš. Uz procesu orientētas vadīšanas ieviešanas iespējas slimnīcā. Promocijas darbs, LU, Rīga 2015., 190. lpp.

3.

Preventing disease through healthy environments : a global assessment of the burden of disease from environmental risks \ Geneva : WHO,2016

4.

Ārvalstu studentiem/For international students:

5.

Preventing disease through healthy environments : a global assessment of the burden of disease from environmental risks \ Geneva : WHO,2016

Citi informācijas avoti

1.

Promoting health, preventing disease: the economic case / Maidenhead: Berkshire, 2015., 25. p

2.

Health System Efficiency: How to make measurement matter for policy and management / WHO, 2016., 266.p