Zinātniski pamatotu profilakses programmu plānošana un novērtēšana
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Spēs radīt jaunas zināšanas zinātnes integrācijas procesā sabiedrības veselības stratēģijas organizācijā.
Prasmes
1.Pratīs argumentēti paskaidrot aspektus, identificēt zinātniski pamatotas problēmas veselības aprūpes sistēmā.
Kompetences
1.Spēs plānot, izstrādāt un novērtēt zinātniski pamatotu profilakses programmu sabiedrības veselības veicināšanā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Pētnieciskā darba, zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrāde, sabiedrības veselības veicināšanā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju laikā uzdevumu izpilde -50%;
Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrāde, prezentācija, spēja atbildēt uz uzdotiem jautājumiem -50%
patstāvīgais darbs, patstāvīgā darba prezentācija.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zinātņu klasifikācija un integrācija praksē. Zinātnes un sabiedriskās prakses sakarība. Zinātniskās izzinās līmeni un metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstītas medicīnas process. Zinātnes attīstības problēmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības stratēģija Latvijā: pārskats, analīze, īstenošana praksē. Sabiedrības veselības pārraudzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības stratēģija Latvijā: pārskats, analīze, īstenošana praksē. Sabiedrības veselības pārraudzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības stratēģija Latvijā: pārskats, analīze, īstenošana praksē. Sabiedrības veselības pārraudzība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības problēmas identifikācija un formulējums. Veselības problēmu dimensijas. Jaunas problēmas veselības aprūpē, Helsisms. Metodoloģiskas pieejas veselības problēmu izpētei.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības problēmas identifikācija un formulējums. Veselības problēmu dimensijas. Jaunas problēmas veselības aprūpē, Helsisms. Metodoloģiskas pieejas veselības problēmu izpētei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības problēmas identifikācija un formulējums. Veselības problēmu dimensijas. Jaunas problēmas veselības aprūpē, Helsisms. Metodoloģiskas pieejas veselības problēmu izpētei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības problēmas identifikācija un formulējums. Veselības problēmu dimensijas. Jaunas problēmas veselības aprūpē, Helsisms. Metodoloģiskas pieejas veselības problēmu izpētei.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes organizācija. Veselības sistēma, tās funkcijas. Veselības aprūpes sistēmas darbības uzlabošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes organizācija. Veselības sistēma, tās funkcijas. Veselības aprūpes sistēmas darbības uzlabošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes organizācija. Veselības sistēma, tās funkcijas. Veselības aprūpes sistēmas darbības uzlabošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Profilakses modeļi, profilakses programmu veidi. Slimību profilakses organizācija un īstenošana Latvijā. Rezultāts veselības aprūpē. Fundamentāli principi tālākai veselības aizsardzības attīstībai Eiropā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Profilakses modeļi, profilakses programmu veidi. Slimību profilakses organizācija un īstenošana Latvijā. Rezultāts veselības aprūpē. Fundamentāli principi tālākai veselības aizsardzības attīstībai Eiropā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Profilakses modeļi, profilakses programmu veidi. Slimību profilakses organizācija un īstenošana Latvijā. Rezultāts veselības aprūpē. Fundamentāli principi tālākai veselības aizsardzības attīstībai Eiropā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Profilakses modeļi, profilakses programmu veidi. Slimību profilakses organizācija un īstenošana Latvijā. Rezultāts veselības aprūpē. Fundamentāli principi tālākai veselības aizsardzības attīstībai Eiropā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskais uzskats par veselību. Jēdziena veselības kompetence konceptuālā analīze. Veselības uzvedības konceptuālie modeli. Veselības veicināšanas principi profilakses darbā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskais uzskats par veselību. Jēdziena veselības kompetence konceptuālā analīze. Veselības uzvedības konceptuālie modeli. Veselības veicināšanas principi profilakses darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskais uzskats par veselību. Jēdziena veselības kompetence konceptuālā analīze. Veselības uzvedības konceptuālie modeli. Veselības veicināšanas principi profilakses darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskais uzskats par veselību. Jēdziena veselības kompetence konceptuālā analīze. Veselības uzvedības konceptuālie modeli. Veselības veicināšanas principi profilakses darbā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrādes posmi un realizācijas iespējas: loģiskā modeļa soļi, intervences noteikšana un izvērtēšana (indikatori)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrādes posmi un realizācijas iespējas: loģiskā modeļa soļi, intervences noteikšana un izvērtēšana (indikatori)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrādes posmi un realizācijas iespējas: loģiskā modeļa soļi, intervences noteikšana un izvērtēšana (indikatori)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrādes posmi un realizācijas iespējas: loģiskā modeļa soļi, intervences noteikšana un izvērtēšana (indikatori)
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Veselības veicināšanas un slimību profilakses plāns, Aktualizēts Veselības veicināšanas un slimību profilakses starpsektoru sadarbības komitejā 14.06.2019.
Can people afford to pay for health care? New evidence on financial protection in Europe / Copenhagen : WHO Regional Office for Europe, 2019
Latvijas Zinātņu Akadēmijas stratēģija 2021.-2027. gadam. Latvijas Zinātņu Akadēmija, 2021, 43.lpp
Daiga Behmane, Alina Dudele, Anita Villeruša, et.al. Latvia Health System Review 2019, Health Systems in Transition. Vol 21 No 4, 2019 Dec; 21(4):1-165
Konceptuālais ziņojums "Par veselības aprūpes sistēmas reformu". (Ministru kabineta 2017. gada 7. augusta rīkojums Nr. 394)
Pamatnostādņu projekts "Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027.gadam". Veselības Ministrija, 2021
Ārvalstu studentiem/For international students:
Can people afford to pay for health care? New evidence on financial protection in Europe / Copenhagen : WHO Regional Office for Europe, 2019
Papildu literatūra
Ināra Upmale. Pieaugušo veselības izglītības darba organizācija un vadība primārās veselības aprūpes māsas praksē. Promocijas darbs, LU, Rīga, 2013., 201. lpp.
Juris Bārzdiņš. Uz procesu orientētas vadīšanas ieviešanas iespējas slimnīcā. Promocijas darbs, LU, Rīga 2015., 190. lpp.
Preventing disease through healthy environments : a global assessment of the burden of disease from environmental risks \ Geneva : WHO,2016
Ārvalstu studentiem/For international students:
Preventing disease through healthy environments : a global assessment of the burden of disease from environmental risks \ Geneva : WHO,2016