Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Neatliekamās situācijas dzemdniecībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
AURK_068
Zinātnes nozare
Dzemdniecība un ginekoloģija; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Anestezioloģijas, reanimatoloģijas un klīnisko simulāciju katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, aurk@rsu.lv, +371 67061579

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt prasmes komandas darba nodrošināšanai dzemdniecībā neatliekamās situācijās (kopā strādājot ārstiem un vecmātēm) nodrošinot sievietes un jaundzimušā veselības stāvokļa izvērtēšanu un veselības traucējumu laicīgu diagnosticēšanu un ārstniecību.

Priekšzināšanas

Reproduktīvas sistēmas anatomija un fizioloģija; Fizioloģiska dzemdniecība; Patoloģiska dzemdniecība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūst izpratni par dzemdību procesa izvērtēšanas nozīmi, apgūs augļa un grūtnieces, dzemdētājas, nedēļnieces pašsajūtas objektīvas uzraudzīšanas metodes un iegūst izpratni par ārsta un vecmātes lomu I, II un III dzemdību periodā, par augļa sirds toņu izvērtēšanu, sievietes ginekoloģisko izmeklējumu indikācijām, veikšanu, rezultātu interpretāciju, papildizmeklējumu veikšanas indikācijas, rezultātu interpretāciju, pacientu dokumentāciju un to sagatavošanu neatliekamai operatīvai rīcībai.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie būs apguvuši specifiskās izmeklēšanas metodes un manipulācijas dzemdniecībā neatliekamās situācijās un dokumentācijas aizpildīšanu. Pratīs izklausīt augļa sirdstoņus un izvērtēt KTG pierakstu. Praktiski spēs rīkoties neatliekamās situācijās dzemdniecībā.

Kompetences

1.Studējošie apgūs iemaņas komandas darbā dzemdniecībā neatliekamās situācijās (sadarbojoties topošajām vecmātēm un ārstiem) un sadarbībā ar pacienti un viņas piederīgajiem ārstniecības procesā. Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs izvērtēt un pielietot atbilstošas klīniskās manipulācijas, medicīniskās ierīces un citas aktivitātes optimālas un drošas pacientu aprūpes nodrošināšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Teorētiskais materiāls pašmācībai pirms praktiskās nodarbības.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Jābūt apmeklētām visām nodarbībām. Tiks vērtētas studentu aktīva dalība nodarbībās, laicīga patstāvīgo un pārbaudes darbu sekmīga nokārtošana (50%), gala pārbaudījuma sekmīga nokārtošana (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Neatliekamas situācijas – vecmātes un ginekologa, dzemdību speciālista, pienākumi, netehniskas prasmes
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Neatliekamas situācijas – vecmātes un ginekologa, dzemdību speciālista, pienākumi, netehniskas prasmes
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Strukturēta pieeja pacientam. Smagi slimas grūtnieces/nedēļnieces atpazīšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Strukturēta pieeja pacientam. Smagi slimas grūtnieces/nedēļnieces atpazīšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Smaga preeklampsija un eklampsija – rīcība neatliekamajā situācijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Smaga preeklampsija un eklampsija – rīcība neatliekamajā situācijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Sepse, septisks šoks – rīcība neatliekamajā situācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Sepse, septisks šoks – rīcība neatliekamajā situācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Akūts ķeizargrieziens – dzemdību aprūpes komandas rīcība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Akūts ķeizargrieziens – dzemdību aprūpes komandas rīcība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Patoloģiska KTG – atpazīšana, rīcības taktika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Patoloģiska KTG – atpazīšana, rīcības taktika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Pēcdzemdību asiņošana – profilakse, atpazīšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Pēcdzemdību asiņošana – profilakse, atpazīšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Patoloģiskas dzemdības – darbs komandā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Tests – klīniskās situācijas
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Dudenhausen, J., Grab, D., Obladen, M., Pschyrembel, W., & Travis, S. (2014). Practical Obstetrics. De Gruyter.

2.

Troiano, N., Baird, S., & Witcher, P. (2018). High-Risk & Critical Care: Obstetrics. Wolters Kluwer.

3.

Chandraharan Edwin"Handbook of CTG Interpretation: From Patterns to Physiology". (2017). Cambridge University Press.

4.

WHO recommendations (2016). “Standards for improving quality of maternal and newborn care in health facilities”.

5.

RCOG, Guidelines

Papildu literatūra

1.

Sentilhes, L., Sénat, M. V., Boulogne, A. I., Deneux-Tharaux, C., et.al. (2016). Shoulder dystocia: guidelines for clinical practice from the French College of Gynecologists and Obstetricians (CNGOF). European journal of obstetrics, gynecology, and reproductive biology, 203, 156–161.

2.

"Midwifery Practice: Critical Illness, Complications And Emergencies Case Book". (2012). Raynor M., Marshall J. McGraw-Hill Education.

3.

Maternal Newborn Nursing Care Plans / edited by Carol J. Green, Graceland University School of Nursing, Independence, Missouri. (2016). 3rd edition. Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning. ix, 472 lpp.

4.

Snow S., Taylor K., Carpenter J. (2016). "Rapid Midwifery". John Wiley & Sons, Incorporated.

5.

NHS, Pre eclampsia, Eclampsia and Severe Hypertension. (2014). C.Biswas. Cons Obstetrician. May. V4

Citi informācijas avoti

1.

WHO recommendations (2018). “Intrapartum care for a positive childbirth experience”.

2.

www.medicalaidfilms.org