Neatliekamās situācijas dzemdniecībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, aurk@rsu.lv, +371 67061579
Par studiju kursu
Mērķis
Apgūt prasmes komandas darba nodrošināšanai dzemdniecībā neatliekamās situācijās (kopā strādājot ārstiem un vecmātēm) nodrošinot sievietes un jaundzimušā veselības stāvokļa izvērtēšanu un veselības traucējumu laicīgu diagnosticēšanu un ārstniecību.
Priekšzināšanas
Reproduktīvas sistēmas anatomija un fizioloģija; Fizioloģiska dzemdniecība; Patoloģiska dzemdniecība.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūst izpratni par dzemdību procesa izvērtēšanas nozīmi, apgūs augļa un grūtnieces, dzemdētājas, nedēļnieces pašsajūtas objektīvas uzraudzīšanas metodes un iegūst izpratni par ārsta un vecmātes lomu I, II un III dzemdību periodā, par augļa sirds toņu izvērtēšanu, sievietes ginekoloģisko izmeklējumu indikācijām, veikšanu, rezultātu interpretāciju, papildizmeklējumu veikšanas indikācijas, rezultātu interpretāciju, pacientu dokumentāciju un to sagatavošanu neatliekamai operatīvai rīcībai.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie būs apguvuši specifiskās izmeklēšanas metodes un manipulācijas dzemdniecībā neatliekamās situācijās un dokumentācijas aizpildīšanu. Pratīs izklausīt augļa sirdstoņus un izvērtēt KTG pierakstu. Praktiski spēs rīkoties neatliekamās situācijās dzemdniecībā.
Kompetences
1.Studējošie apgūs iemaņas komandas darbā dzemdniecībā neatliekamās situācijās (sadarbojoties topošajām vecmātēm un ārstiem) un sadarbībā ar pacienti un viņas piederīgajiem ārstniecības procesā. Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs izvērtēt un pielietot atbilstošas klīniskās manipulācijas, medicīniskās ierīces un citas aktivitātes optimālas un drošas pacientu aprūpes nodrošināšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Teorētiskais materiāls pašmācībai pirms praktiskās nodarbības.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Jābūt apmeklētām visām nodarbībām. Tiks vērtētas studentu aktīva dalība nodarbībās, laicīga patstāvīgo un pārbaudes darbu sekmīga nokārtošana (50%), gala pārbaudījuma sekmīga nokārtošana (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Neatliekamas situācijas – vecmātes un ginekologa, dzemdību speciālista, pienākumi, netehniskas prasmes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Neatliekamas situācijas – vecmātes un ginekologa, dzemdību speciālista, pienākumi, netehniskas prasmes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Strukturēta pieeja pacientam. Smagi slimas grūtnieces/nedēļnieces atpazīšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Strukturēta pieeja pacientam. Smagi slimas grūtnieces/nedēļnieces atpazīšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Smaga preeklampsija un eklampsija – rīcība neatliekamajā situācijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Smaga preeklampsija un eklampsija – rīcība neatliekamajā situācijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Sepse, septisks šoks – rīcība neatliekamajā situācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Sepse, septisks šoks – rīcība neatliekamajā situācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Akūts ķeizargrieziens – dzemdību aprūpes komandas rīcība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Akūts ķeizargrieziens – dzemdību aprūpes komandas rīcība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Patoloģiska KTG – atpazīšana, rīcības taktika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Patoloģiska KTG – atpazīšana, rīcības taktika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pēcdzemdību asiņošana – profilakse, atpazīšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pēcdzemdību asiņošana – profilakse, atpazīšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Patoloģiskas dzemdības – darbs komandā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Tests – klīniskās situācijas
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dudenhausen, J., Grab, D., Obladen, M., Pschyrembel, W., & Travis, S. (2014). Practical Obstetrics. De Gruyter.
Troiano, N., Baird, S., & Witcher, P. (2018). High-Risk & Critical Care: Obstetrics. Wolters Kluwer.
Chandraharan Edwin"Handbook of CTG Interpretation: From Patterns to Physiology". (2017). Cambridge University Press.
WHO recommendations (2016). “Standards for improving quality of maternal and newborn care in health facilities”.
Papildu literatūra
Sentilhes, L., Sénat, M. V., Boulogne, A. I., Deneux-Tharaux, C., et.al. (2016). Shoulder dystocia: guidelines for clinical practice from the French College of Gynecologists and Obstetricians (CNGOF). European journal of obstetrics, gynecology, and reproductive biology, 203, 156–161.
"Midwifery Practice: Critical Illness, Complications And Emergencies Case Book". (2012). Raynor M., Marshall J. McGraw-Hill Education.
Maternal Newborn Nursing Care Plans / edited by Carol J. Green, Graceland University School of Nursing, Independence, Missouri. (2016). 3rd edition. Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning. ix, 472 lpp.
Snow S., Taylor K., Carpenter J. (2016). "Rapid Midwifery". John Wiley & Sons, Incorporated.
NHS, Pre eclampsia, Eclampsia and Severe Hypertension. (2014). C.Biswas. Cons Obstetrician. May. V4