Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kvalitatīvās pētniecības metodes psiholoģijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_311
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt doktorantu kompetenci kvalitatīvajā pētniecībā, kritiski izvērtējot kvalitatīvās pētniecības metožu iespējas veselības psiholoģijas pētījumos un pilnveidot prasmes, zinātniski korekti integrēt šīs iespējas sava promocijas darba tēmas ietvaros.

Priekšzināšanas

Maģistra līmeņa kursi kvalitatīvajā pētniecībā, maģistra līmeņa pieredze pētniecībā, informācijpratība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Spēj teorētiski izskaidrot, ar ko kvalitatīva pētījuma dizains atšķiras no kvantitatīva pētījuma dizaina (datu veids, ieguve, analīze). Apraksta kvalitatīva pētījuma priekšrocības un trūkumus, salīdzinot ar kvantitatīvo pētījumu, definē kvalitatīvās pētniecības izmantošanas nosacījumus psiholoģijas nozarē. Pārzina kvalitatīvās pētniecības terminoloģiju, jaunāko literatūru.

Prasmes

1.Modelē kvalitatīvo datu vākšanas un analīzes vispārējos principus un to konkretizēšanas un pielietošanas īpatnības savam promocijas darbam. Prot izvērtēt lasīto kvalitatīvo pētījumu atbilstību zinātniskā stipruma kritērijiem un akadēmiski korekta zinātniskā pētījuma prasībām. Spēj kritiski izvērtēt aplūkotajos veselības psiholoģijas pētījumos pielietotos dizainus, datu ieguves, apstrādes un analīzes veidus. Radoši un refleksīvi konstruē savu kvalitatīvā pētnieka identitāti.

Kompetences

1.Izstrādā kvalitatīva pētījuma vai jauktā pētījuma projektu atbilstoši sava promocijas darba tematam/jomai, demonstrējot savas literatūras analīzes un sintēzes spējas, prasmi pamatot pētījuma aktualitāti, problēmu, formulēt mērķi un pētniecisko jautājumu/us, izvēlēties piemērotas pētījuma metodes, izvērtēt pētījuma projekta ierobežojumus un zinātnisko stiprumu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Izvēlēties izpildei vienu no diviem uzdevumiem (eseju vai literatūras sarakstu, atkarībā no iepriekšējās pieredzes un promocijas darba orientācijas uz kvalitatīvo pētījumu): 1. Eseja: uzrakstīt eseju (max. 1000 vārdu) „Mana kvalitatīvā pētnieka identitāte”; 2. Literatūras saraksts: izveidot literatūras sarakstu (ne mazāk kā 20 avotu), kas atspoguļotu kvalitatīvās pētniecības pieejas, dizainus, datu vākšanas un analīzes metodes, zinātniskā stipruma nodrošināšanu atbilstoši sava promocijas darba tēmai/ jomai. Rakstiskais eksāmens: Kvalitatīvā pētījuma projekta izstrāde atbilstoši sava promocijas darba tēmai/ jomai.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Izmantojot pašrefleksijas, introspekcijas u.c. pašizpētes pieejas, uzrakstīt uz naratīvo pašinterviju balstītu eseju, ietverot galvenos ar kvalitatīvo pētniecību saistītos doktoranta identitātes aspektus (10%). 2. Izveidot literatūras sarakstu, kas atspoguļotu kvalitatīvā pētījuma pieejas, dizainus, datu vākšanas/ analīzes metodes, zinātniskā stipruma nodrošināšanu atbilstoši promocijas darba tēmai/ jomai, ietverot mācību literatūru, monogrāfijas un pētnieciskos rakstus (10%). 3. Rakstiskā eksāmena vērtēšanas kritēriji (90%): Izstrādāt pētījuma projektu ar šādu struktūru un satura prasībām: 1) sava promocijas darba tēma; 2) kvalitatīvās metodes/ dizaina izvēles pamatojums; 3) metodes/ metožu apraksts; 4) mijiedarbība ar pētāmajiem; 5) metodes realizācijas gaita; 6) iegūtie rezultāti, to prezentācija, apstrāde un interpretācija; 7) metodes zinātniskā stipruma pamatojums; 8) pētnieka ietekme uz pētījumu un tā rezultātiem; 9) pētījuma ierobežojumi; 10) secinājumi; 11) izmantotā literatūra.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētniecība, tās izmantošana psiholoģijas un veselības psiholoģijas pētījumos. Kvalitatīvo pētījumu dizainu un datu vākšanas metožu izvēles nosacījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētniecība, tās izmantošana psiholoģijas un veselības psiholoģijas pētījumos. Kvalitatīvo pētījumu dizainu un datu vākšanas metožu izvēles nosacījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvo datu analīze: vispārējo principu modelēšana un konkretizēšana individuālam promocijas darbam.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvo datu analīze: vispārējo principu modelēšana un konkretizēšana individuālam promocijas darbam.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma plānošana. Pētījuma dalībnieku atlase kvalitatīvajā pētniecībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma plānošana. Pētījuma dalībnieku atlase kvalitatīvajā pētniecībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvās pētniecības izmantošanas iespēju konstruēšana un izvērtēšana sava promocijas darba ietvaros. Zinātniskais stiprums kvalitatīvajā pētniecībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvās pētniecības izmantošanas iespēju konstruēšana un izvērtēšana sava promocijas darba ietvaros. Zinātniskais stiprums kvalitatīvajā pētniecībā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bowling, A. (2014). Research methods in health: Investigating health and health services. Open University Press.

2.

Creswell, J. W. & Creswell, J.D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage.

3.

Howitt, D. (2019). Introduction to qualitative methods in psychology: Putting theory into practice (4th ed.). Pearson Education Ltd.

4.

Kroplijs, A., & Raščevska, M. (2010). Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: Raka (jaunākais izdevums latviešu valodā).

5.

Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (Red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.

Papildu literatūra

1.

Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences (9th ed.). Boston: Allyn & Bacon.

2.

Bryman, A., & Burgess, R.G. (Eds.) (1994). Analyzing qualitative data. Routledge.

3.

Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S. (Eds.) (2000). Handbook of qualitative research (2nd ed.). Sage.

4.

Goodwin, C. J. (2018). Research in psychology. Methods and design (8th ed.). New York: John Wiley & Sons, Inc.

5.

Smith, J.A (Ed.) (2003). Qualitative psychology: A practical guide to research methods (2nd ed.). London: Sage.

6.

Kvale, S. (1996). Interviews. An introduction to qualitative research interviewing. Sage.

7.

Reavey P. (Ed.) (2011). Visual methods in psychology: Using and interpreting images in qualitative research. Psychology Press.

8.

Wertz, F. J. (2011). Five ways of doing qualitative analysis. Guilford Publications Inc.

Citi informācijas avoti

1.

Baptiste, I. (2001). Qualitative Data Analysis: Common Phases, Strategic Differences, 2001. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 2(3).

2.

Qualitative Social Research (On-line journal) ISSN: 1438-5627 Available from: http://www.qualitative-research.net/fqs/fqs-eng.htm

3.

Qualitative Inquiry ISSN: 1077-8004 Published by SAGE. Available from: http://www.sagepub.com/journals/Journal200797

4.

Qualitative Research in Psychology ISSN: 1478-0887 Published by Taylor and Francis. Available from: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/14780887.asp

5.

Zinātniskie raksti no Scopus, Web of Science, PubMed u.c. datu bāzēm