Harmoniska personība
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Dot studējošajiem iespēju apzināties ikviena cilvēka nepieciešamību attīstīties sešās dzīves jomās (garīgajā, sociālajā, emocionālajā, fiziskajā, intelektuālajā, profesionālajā) un pilnveidot prasmes uzņemties atbildību par mērķtiecīgu personības attīstīšanu.
Priekšzināšanas
Veiksmīgai studiju kursa apguvei nepieciešamas kritiskās domāšanas, komunikācijas, pašrefleksijas un empātijas pamatiemaņas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie spēs attēlot harmoniskas personības attīstības sešu dimensiju modeli.
Tabula "Harmoniska personības attīstība" • Zināšanu pārbaude
2.Studējošie spēs nosaukt un atpazīt piecas mīlestības valodas.
Zināšanu pārbaude • Prezentācija "ES"
3.Studējošie spēs aprakstīt būtiskākās atšķirības starp koučingu un mentoringu.
Zināšanu pārbaude • Uzdevums "Koučings"
4.Studējošie spēs nosaukt piecus 21. gs. izglītības pamatbalstus.
Zināšanu pārbaude
Prasmes
1.Pilnveidotas prasmes veidot attieksmi pret katru cilvēku kā vērtību, tajā skaitā sevi.
Tabula "Harmoniska personības attīstība" • Prezentācija "ES" • Uzdevums "Garīgums fotogrāfijās" • Refleksija "Mīlestība un cilvēka vērtība" • Uzdevums "Grāmatas lasīšana personības izaugsmei" • Uzdevums "Apzinātības pastaiga" • Pašrefleksija "Mans pasaules uzskats" • Studiju kursa dienasgrāmata
2.Pilnveidotas prasmes veidot attieksmi pret dzīvi un dzīvību kā vērtību.
Prezentācija "ES" • Uzdevums "Koučings" • Refleksija "Mīlestība un cilvēka vērtība" • Uzdevums "Apzinātības pastaiga" • Studiju kursa dienasgrāmata
3.Pilnveidotas prasmes veidot cieņpilnu komunikāciju ar citiem cilvēkiem, uztverot attiecības kā vērtību un atzīstot samērīgu brīvību pasaules uzskatu dažādībā.
Uzdevums "Garīgums fotogrāfijās" • Pašrefleksija "Mans pasaules uzskats" • Aktīva līdzdalība lekcijās un nodarbībās
4.Pilnveidotas prasmes laika plānošanā un mērķu izvirzīšanā.
Tabula "Harmoniska personības attīstība" • Uzdevums "Koučings" • Uzdevums "Grāmatas lasīšana personības izaugsmei" • Studiju kursa dienasgrāmata
Kompetences
1.Pilnveidotas spējas rūpēties par savu veselību, savas personības attīstību, veicot atbilstošas izvēles.
Tabula "Harmoniska personības attīstība" • Uzdevums "Koučings" • Refleksija "Mīlestība un cilvēka vērtība" • Uzdevums "Grāmatas lasīšana personības izaugsmei" • Uzdevums "Apzinātības pastaiga" • Studiju kursa dienasgrāmata • Aktīva līdzdalība lekcijās un nodarbībās
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Tabula "Harmoniska personības attīstība" |
8,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Uzdevums paredzēts kā reflektīvs darbs, kas palīdz studējošajam apzināties savu personības attīstības procesu sešās labbūtības dimensijās: garīgajā, fiziskajā, emocionālajā, sociālajā, intelektuālajā un profesionālajā. Aizpildot tabulu, studējošais tiek aicināts pārdomāt, kas šobrīd viņa dzīvē veicina katras dimensijas attīstību, un izvirzīt turpmākos soļus attīstībai attiecīgajā jomā. Aizpildītā tabula kalpos kā individuāla vīzija personības attīstīšanai un tiks izmantota turpmākās refleksijās. Detalizēts uzdevuma apraksts pieejams e-studijās. Maksimālais iegūstamais vērtējums par izpildītu uzdevumu ir 4 punkti, ja tas tiek iesniegts norādītajā termiņā. |
||
|
2.
Prezentācija "ES" |
8,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Šis uzdevums ir personības pašizziņas darbs, kura mērķis ir palīdzēt apzināties sevi un to kā veidojusies personība, kādi notikumi un cilvēki to ir ietekmējuši. Izmantojot PowerPoint vai citu prezentāciju rīku, studējošais sagatavo 7 minūšu prezentāciju, kurā atspoguļo būtiskus aspektus par sevi. Prezentācija ir personisks stāsts, kurā tiek godīgi un brīvi dalīts tas, ko katrs ir gatavs atklāt. Detalizēts uzdevuma apraksts pieejams e-studijās. Maksimālais iegūstamais vērtējums par izpildītu uzdevumu ir 4 punkti, ja tas tiek iesniegts norādītajā termiņā. |
||
|
3.
Uzdevums "Koučings" |
8,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Uzdevums ietver 90 min tikšanos grupās pa trim, lai izmēģinātu koučinga pieeju, meklējot risinājumu kādam no izaicinājumiem savā dzīvē. Pēc tam tiek iesniegta rakstiska refleksija, atbildot uz jautājumiem par koučinga metodes izmēģinājuma pieredzi. Detalizēts uzdevuma apraksts pieejams e-studijās. Maksimālais iegūstamais vērtējums par izpildītu uzdevumu ir 4 punkti, ja tas tiek iesniegts norādītajā termiņā. |
||
|
4.
Uzdevums "Garīgums fotogrāfijās" |
8,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Radošās izpausmes uzdevums, lai reflektētu par garīgumu. Studējošie nofotografē vai izvēlas 4 fotogrāfijas no personīgā arhīva, kurām dod sekojošus nosaukumus: (1) garīgums, (2) garīgums manā ģimenē, (3) garīgums manā augstskolā, (4) garīgums sportā. Pie katras fotogrāfijas nepieciešams pievienot vismaz trīs teikumu aprakstu, paskaidrojot, kādēļ izvēlēts tieši šāds foto. Maksimālais iegūstamais vērtējums par izpildītu uzdevumu ir 4 punkti, ja tas tiek iesniegts norādītajā termiņā. |
||
|
5.
Refleksija "Mīlestība un cilvēka vērtība" |
8,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Uzdevums ir reflektīvs rakstu darbs, kura mērķis ir palīdzēt studējošajiem dziļāk izprast mīlestības un cilvēka vērtības savstarpējo saistību personīgā un sabiedriskā kontekstā. Studējošie, atbildot uz jautājumiem, reflektē par radio raidījumu ciklā "Esmu dzīvs" dzirdēto un YouTube kanālā "Special Books by Special Kids" redzēto. Detalizēts uzdevuma apraksts pieejams e-studijās. Maksimālais iegūstamais vērtējums par izpildītu uzdevumu ir 4 punkti, ja tas tiek iesniegts norādītajā termiņā. |
||
|
6.
Uzdevums "Grāmatas lasīšana personības izaugsmei" |
8,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Uzdevums ietver vienas grāmatas izlasīšanu personības attīstīšanai un reflektēšanu par tās saturu. Grāmatu studējošais izvēlas pēc saviem individuāli izvirzītajiem kritērijiem. Detalizēts uzdevuma apraksts pieejams e-studijās. Maksimālais iegūstamais vērtējums par izpildītu uzdevumu ir 4 punkti, ja tas tiek iesniegts norādītajā termiņā. Sekmīga vērtējuma iegūšanai studiju kursā šis ir obligāti veicams uzdevums. |
||
|
7.
Uzdevums "Apzinātības pastaiga" |
8,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Uzdevums ir praktisks pašrefleksijas vingrinājums ar mērķi veicināt apzinātības attīstību – spēju būt klātesošam konkrētajā mirklī ar pilnu uzmanību, bez sprieduma un steigas. Apzinātības pastaiga tiek veikta individuāli, veltot laiku apzinātai apkārtējās vides un iekšējo sajūtu vērošanai. Pēc pastaigas studējošais sagatavo īsu refleksiju (apjoms 1 lapa), kurā apraksta pieredzēto. Detalizēts uzdevuma apraksts pieejams e-studijās. Maksimālais iegūstamais vērtējums par izpildītu uzdevumu ir 4 punkti, ja tas tiek iesniegts norādītajā termiņā. |
||
|
8.
Pašrefleksija "Mans pasaules uzskats" |
8,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Šis uzdevums ir rakstu darbs, kura mērķis palīdzēt studējošajiem apzināties un formulēt savu pasaules uzskatu – to, kā viņi redz cilvēku, dzīvi, realitāti, vērtības, eksistences jēgu. Uzdevums rosina pārdomāt un godīgi izteikt savu personīgo skatījumu, aplūkojot to dažādu lielo jautājumu kontekstā. Studējošie var balstīt pašrefleksijas tekstu gan personīgajā pieredzē, gan literatūrā un pārdomās, kas radušās diskusijās kursa gaitā. Šis uzdevums netiek vērtēts pēc pareizām vai nepareizām atbildēm, bet pēc pārdomu dziļuma, personīgas iesaistes un spējas strukturēti izklāstīt savu skatījumu, atbildot uz uzdevuma aprakstā iekļautajiem jautājumiem (detalizēta informācija pieejama e-studijās). Darba apjoms 2 lapas. Maksimālais iegūstamais vērtējums par izpildītu uzdevumu ir 4 punkti, ja tas tiek iesniegts norādītajā termiņā. |
||
|
9.
Studiju kursa dienasgrāmata |
8,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Studiju kursa dienasgrāmata ietver pašrefleksiju par studiju kursa gaitā sasniedzamajiem individuālajiem mērķiem un laika plānošanas efektivitāti patstāvīgo darbu veikšanai, kā arī pateicības attieksmes veidošanu, izvēloties studiju kursa laikā katru dienu pierakstīt dienasgrāmatā vienu pateicību. Maksimālais iegūstamais vērtējums par izpildītu uzdevumu ir 4 punkti, ja tas tiek iesniegts norādītajā termiņā. |
||
|
10.
Aktīva līdzdalība lekcijās un nodarbībās |
20,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Aktīva līdzdalība lekcijās un nodarbībās, iesaistoties diskusijās un uzdevumu veikšanā, veido nozīmīgu daļu no kopējā vērtējuma, jo tādā veidā tiek veicināta dziļāka izpratne par apspriestajām tēmām, attīstīta kritiskā domāšana, komunikācijas prasmes un spēja reflektēt par savu personīgo attīstību. Līdzdalība lekcijās un nodarbībās ir iespēja mācīties no citu studējošo pieredzes un skatījuma. Par līdzdalību lekcijā vai nodarbībā tiek piešķirts viens punkts. Maksimālais iegūstamais vērtējums par aktīvu iesaisti visās kontaktnodarbībās ir 10 punkti. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Zināšanu pārbaude |
8,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Rakstveida zināšanu pārbaudījums, atbildot uz jautājumiem par harmoniskas personības attīstības sešu dimensiju modeli, pieciem izglītības pamatbalstiem, piecām mīlestības valodām, atšķirībām starp koučingu un mentoringu. Maksimālais iegūstamais vērtējums par uzdevuma izpildi, parādot teicamas zināšanas, ir 4 punkti. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā
Apraksts
Ievada nodarbībā studējošie iepazīsies ar studiju kursa mērķi un struktūru, uzzinās par pedagoģiskajām pieejām un mācību metodēm, kuras tiks pielietotas studiju kursa satura apguvē. Tiks sniegts pārskats par galvenajām tēmām, kuras paredzēts aplūkot kursa laikā. Studējošie saņems skaidrojumu par galvenajām zināšanām, prasmēm un kompetencēm, ko iespējams attīstīt, aktīvi piedaloties studiju procesā, un veidos izpratni par kursa nozīmi viņu personīgajā un profesionālajā izaugsmē. Tiks izskaidrota vērtēšanas sistēma studiju kursā, lai studējošie saprastu, kā tiks novērtēti viņu sasniegumi. |
|
Mūsdienu vēsturiskais konteksts.
Apraksts
Tēmas apskats ietver izpratnes gūšanu par izmaiņām sabiedrības domāšanā no 1. līdz 21. gs., pievēršot uzmanību dažādiem pasaules uzskatu modeļiem (kosmocentrismam, teocentrismam, antropocentrismam un sociocentrismam), analizējot to nozīmi cilvēka attiecībās ar sevi, sabiedrību, dabu un garīgumu. Tiks sniegts īss teorētisks ieskats kultūras un domāšanas attīstības stadijās Rietumu civilizācijā (apgaismība, modernitāte, modernisms, postmodernisms un metamodernisms), iezīmējot to ietekmi uz mākslu, sabiedrību, zinātni un pasaules uzskatu veidošanos. |
|
Pieci izglītības pamatbalsti 21. gs.
Apraksts
Apgūstot šo tēmu, studējošie iepazīsies ar pieciem galvenajiem izglītības pamatbalstiem, kas veido mūžizglītības pamatus 21. gadsimtā. Tiks aplūkoti šādi pamatbalsti: mācīties būt, mācīties zināt, mācīties darīt, mācīties kopā dzīvot, mācīties izvēlēties. |
|
Personības labbūtības sešu dimensiju modelis.
Apraksts
Studējošie iepazīsies ar personības labbūtības sešu dimensiju modeli, kas sniedz holistisku skatījumu uz cilvēka attīstību un līdzsvarotu dzīvi. Modelis ietver šādas savstarpēji saistītas dimensijas: fizisko, emocionālo, intelektuālo, sociālo, profesionālo un garīgo (spirituālo). Katra dimensija pārstāv nozīmīgu cilvēka dzīves jomu, kurā nepieciešama apzināta attīstība, lai nodrošinātu pilnvērtīgu pašizpausmi, iekšēju līdzsvaru un jēgpilnas dzīves izjūtu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Laika plānošana un personīgo mērķu izvirzīšana.
Apraksts
Tēmas apguve palīdz apzināties efektīvas laika plānošanas nozīmi un personīgo mērķu izvirzīšanu kā būtiskus faktorus personīgajā un profesionālajā izaugsmē. Tiks aplūkots SMART modelis mērķu izvirzīšanā un ABCD sratēģija laika plānošanā, mācoties izvirzīt prioritātes. Studējošie analizēs savus ieradumus, noteiks prioritātes un veidos individuālu rīcības plānu, lai veicinātu mērķtiecīgu un līdzsvarotu dzīvesveidu. |
|
Spēja un prasme izvēlēties.
Apraksts
Šajā nodarbībā studējošie reflektēs par izvēles brīvības nozīmi un cilvēka spēju izdarīt izvēles, balstoties vērtībās, pašizziņā un atbildībā. Tiks aplūkoti faktori, kas ietekmē izvēli – iekšējie (vērtības, emocijas, motīvi, intuīcija, ticība, māņticība) un ārējie (vide, sociālais spiediens, informācijas pieejamība). Tiks diskutēts arī par izvēles saistību ar personīgo brīvību, identitāti un atbildību par sekām. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mans pasaules uzskats.
Apraksts
Iedziļinoties šajā tēmā, studējošie reflektēs par savu pasaules uzskatu – par veidu, kādā viņi uztver sevi, citus cilvēkus, sabiedrību, dabu un eksistenci kopumā. Diskusijas ietvers sekojošus jautājumus: vai eksistē patiesība? vai pastāv Dievs, kas ir Radītājs? kāda ir cilvēka izcelsme? kāda ir cilvēka dzīves jēga? kas notiek ar cilvēku pēc nāves? vai pastāv materiālā un nemateriālā realitāte? kā atšķirt labu no ļauna? Tiks aplūkoti faktori, kas ietekmē pasaules uzskata veidošanos, tostarp kultūra, ģimene, izglītība, personīgā pieredze un sabiedriskie notikumi. Patstāvīgo uzdevumu un diskusiju mērķis saistībā ar šo tēmu ir veicināt pašizziņu, spēju argumentēti formulēt un izteikt savu skatījumu, spēju ieklausīties citu cilvēku perspektīvā, lai apzinātos pasaules uzskatu daudzveidību un potenciālu mainīties. |
|
Garīgums un cilvēku izpratne par to - dažādi pasaules uzskati.
Apraksts
Tēmas apguve ietver īsu teorētisku ieskatu par garīguma izpratni kristietībā, jūdaismā, islāmā, hinduismā, budismā, neopagānismā, sekulārajā pasaules uzskatā, un studējošo diskusijas par garīguma izpratni viņu pasaules uzskatā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Koučings kā instruments personības attīstīšanai.
Apraksts
Nodarbībā studējošie iepazīsies ar koučinga pamatprincipiem un to pielietojumu personīgās izaugsmes veicināšanā. Nodarbībā iekļauts praktisks vingrinājums trīs cilvēku grupā, lai studējošie izmēģinātu aktīvu klausīšanos, atvērtu jautājumu uzdošanu un atbalstošas sarunas veidošanu. Studējošie reflektēs par koučinga pieredzi un tās potenciālu personības attīstībā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka dzīvības, dzīves un personības vērtība.
Apraksts
Studējošie iedziļinās cilvēka dzīvības, dzīves un personības vērtības jautājumos, formulējot personīgo viedokli un iesaistoties diskusijās, lai atbildētu uz jautājumiem, kad sākas cilvēka dzīvība, dzīve un personība? Diskusijās tiks aplūkoti sabiedrībā pastāvošie uzskati un tendences, kas veicina cilvēka dzīvības, dzīves un personības vērtības relativizēšanu vai degradēšanu, piemēram, totalitārisma ideoloģija, patēriņa kultūra, instrumentalizācija un cilvēka vērtēšana pēc snieguma vai produktivitātes. Studējošie reflektēs par to, kā sabiedrībā valdošā izpratne par sasniegumiem un “veiksmīgu dzīvi” ietekmē skatījumu uz cilvēka vērtību. |
|
Mīlestība un dzīves māksla.
Apraksts
Apgūstot šo tēmu studējošie izzinās mīlestību kā cilvēka dzīvē būtisku un daudzdimensionālu vērtību. Tiks aplūkoti dažādi mīlestības veidi (piemēram, pašmīlestība, tuvākmīlestība, draudzība, romantiskā un beznosacījumu mīlestība), to nozīme attiecībās, personības attīstībā un cilvēka labbūtībā. Tiks diskutēts par piecām mīlestības valodām, mīlestības saistību ar cieņu, līdzcietību, atbildību, izvēli, kā arī analizētas atšķirības starp mīlestību, iemīlēšanos, iekāri un līdzatkarību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Spēles personības attīstīšanai.
Apraksts
Nodarbība sniegs studējošajiem praktiskus rīkus un idejas, kā spēles var kļūt par efektīvu un iedvesmojošu metodi personības attīstīšanai dažādos izglītības un neformālās mācīšanās kontekstos. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Emociju apzināšanās un regulācija.
Apraksts
Šajā nodarbībā studējošie izzinās emociju nozīmi cilvēka ikdienas pieredzē, pašizziņā un starppersonu attiecībās. Tiks aplūkoti daži praktiski paņēmieni emociju identificēšanai, nosaukšanai un regulācijai. Nodarbība ietver gan īsu teorētisku ieskatu, gan praktiskus uzdevumus un refleksijas vingrinājumus. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mans profesionālais ceļš.
Apraksts
Nodarbībā studējošie reflektēs par savu profesionālo identitāti, interesēm, vērtībām un iecerēm nākotnē. Tiks analizēti personīgie resursi, prasmes un pieredze, kas var veidot pamatu apzinātam karjeras ceļam. Studējošie veiks uzdevumu, kas palīdz strukturēt domas par savu profesionālo attīstību un formulēt iespējamos nākotnes virzienus. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka dzīve kā vērtība: prezentāciju "ES" līdzdalīšana studiju biedriem.
Apraksts
Nodarbībā studējošie dalīsies ar personīgu refleksiju par savu dzīvi un personības veidošanos. Šis process veicina pašapziņu, empātijas padziļināšanu, cieņpilnu attieksmi pret dažādību un katra cilvēka unikalitāti. Vingrinājums palīdz uztvert cilvēka dzīvi – tostarp savu – kā vērtību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Jautājumi un atbildes.
Apraksts
Noslēguma nodarbība iekļaus zināšanu pārbaudi jautājumu un atbilžu formā, kā arī iespēju uzdot jautājumus docētājai un studiju biedriem par tēmām, kas saistītas ar personības attīstīšanu. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Čepmens, G. 2015. Piecas mīlestības valodas. Rīga: A&A Vision
Hīters, G. 2022. Dzīvojot nemīlestībā, kļūstam slimi. Rīga: Ziedu enerģija.
Howells, Kerry & Lucas Jo. 2023. Gratitude Practices for Teachers: A Guide to Navigating Everyday Challenges in Education. Melbourne: Amba Press,Piemērots angļu valodas plūsmai
Howells, K. 2012. Gratitude in Education: A Radical View. Rotterdam: Brill. E-book. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Peng-Keller, S., Fabian W., and Rauch, R. 2022. The Spirit of Global Health: The World Health Organization and the 'Spiritual Dimension' of Health, 1946-2021. Oxford: Oxford University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Sīlis, V., red. 2015. Filosofiskā antropoloģija I: Rakstu krājums. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
Sīlis, V. un Neiders, I., red. 2018. Filosofiskā antropoloģija II: Rakstu krājums. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
Sīlis, V. un Sīle, V., red. 2024. Filosofiskā antropoloģija III: Rakstu krājums. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
Bībele. 2024. Rīga: Latvijas Bībeles biedrība. (Marka evaņģēlijs un atsevišķas rakstu vietas, piemēram, Jņ 3:16; 1Kor 9:24-27; 1Kor 13:1-13; 1Tim 4:7-8; 1Jņ 4:7-21).