Zinātniski pētnieciskā darba metodoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.- nosauc un raksturo zinātnes nozares Latvijā; - nosauc pētījuma dizaina veidus; - sakārto loģiskā secībā pētījuma posmus; - izklāsta Metodisko noteikumu nosacījumus pētījuma noformēšanas pamatprasībām; - identificē akadēmiskā godīguma veidus; - nosauc 4 juridiskās problēmas veidus un raksturo katru no tiem; - definē avotu veidus un to atrašanas iespējas zinātniski ticamiem avotiem; - apraksta tēmas un temata atšķirības; - reproducē satura nodaļu loģiskumu no parauga; - identificē pētījuma metodoloģijas 11 elementus; - nosauc metodes un tiesību normu interpretācijas metodes, prot tās rakturot; - apraksta zinātniskā rakstības stila būtību; - nosauc citu rakstības stilu pazīmes; - apraksta pētnieciskā darba nobeiguma būtību; - apkopo pētījuma rezultātus no parauga; - atpazīst pētījuma rezultāta prezentēšanas posmus..
Prasmes
1.- izskaidro un argumentē pētījuma dizaina izvēli tiesību zinātnes pētījumiem; - skaidro un pamato pētījuma posmu pēctecības nepieciešamību; - izskaidro Metodisko noteikumu būtību un atpazīst kļūdas to neievērošanā; - atpazīst akadēmiskā godīguma pārkāpumus praktiskās situācijās; - identificē juridiskās problēmas veidu konkrētā situācijā; - atpazīst un prot atrast zinātniski ticamus avotus; - prot formulēt tēmas un temata nosaukumus piemēros; - prot formulēt vienkāršu satura rādītāju no parauga; - prot izskaidrot metodoloģijas izmantošanu studiju darbā I; - prot pareizā secībā izkārtot metodoloģijas elementus un spēj raksturot šo kārtību; - spēj raksturot atšķirības metodēm un tiesību normu interpretācijas metodēm; - atpazīst tekstā zinātnisko rakstības stilu; - spēj izskaidrot pētnieciskā darba nobeiguma veidošanās mehānismu; - spēj no parauga atlasīt pētījuma rezultātus, kas virzāmi prezentācijai; - prot identificēt svarīgākos pētījuma rezultātus, kas raksturo tematu; - spēj prezentācijas paraugā (PPTX) izkārtot nobeiguma saturu; - prot darboties komandē, diskutēt argumentēt pētījuma rezultātu prezentēšanu.
Kompetences
1.- risina praktiskus akadēmiskā godīguma pārkāpumus un nepieļau tos savā darbībā; - apraksta konkrētu juridisko problēmu savam tematam; - prot atrast un izmantot zinātniski ticamus avotus savam tematam; - plāno un apraksta pētījuma metodoloģiju izvēlētajam tematam; - modificē metodes un tiesību normu interpretācijas metodes savam pētnieciskā darba tematam; - prot noformēt pētniecisko darbu, atbilstoši Metodisko noteikumu prasībām; - analizē svešu tekstu, atrodot metodoloģijas kļūdas un tās labojot; - praktiski prot prezentēt pētnieciskā darba rezultātus, izmantojot paraugu (PPTX).
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studentiem obligāti apgūstami materiāli e-studijās. Kursa laikā studentu zināšanas tiek pārbaudītas regulāri – kontroldarbi, darbs grupās, aktivitāte semināros. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
50% obligāts apmeklējums – 20%. Dalība grupu darbā – 20%. Sekmīgi nokārtots noslēguma tests – 20%. Individuāls mājas darbs [pētnieciskā darba ievads] – 20%. Rakstisks eksāmens – 20%. Eksāmenu kārto tie studenti, kuri izpildījuši kursa prasības. Studiju kursa gala vērtējums veido vidējā atzīme.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1. tēma. Zinātne. Pētniecība un pētījums. Pētījuma dizains
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1. tēma. Zinātne. Pētniecība un pētījums. Pētījuma dizains
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2. tēma. Pētījuma posmi. Pētījuma noformēšana. Pētījuma ētika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2. tēma. Pētījuma posmi. Pētījuma noformēšana. Pētījuma ētika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
3. tēma. Pētījuma problēma – pētījuma pamats.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
3. tēma. Pētījuma problēma – pētījuma pamats.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
3. tēma. Pētījuma problēma – pētījuma pamats.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
3. tēma. Pētījuma problēma – pētījuma pamats.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
4. tēma. Informācijas atlase. Zinātniski ticami avoti.
5. tēma. Tēma un temats. Temata formulēšana.
6. tēma. Pētījuma virzība jeb pētījuma plāns
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
7. tēma. Ievads jeb pētījuma metodoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
7. tēma. Ievads jeb pētījuma metodoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
8. tēma. Zinātniskais rakstības stils. Nodaļu izstrāde pētījumā. Nobeigums – pētījuma rezultāti.
9. tēma. 9. tēma. Pētījuma rezultātu prezentēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
8. tēma. Zinātniskais rakstības stils. Nodaļu izstrāde pētījumā. Nobeigums – pētījuma rezultāti.
9. tēma. 9. tēma. Pētījuma rezultātu prezentēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
8. tēma. Zinātniskais rakstības stils. Nodaļu izstrāde pētījumā. Nobeigums – pētījuma rezultāti.
9. tēma. 9. tēma. Pētījuma rezultātu prezentēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
8. tēma. Zinātniskais rakstības stils. Nodaļu izstrāde pētījumā. Nobeigums – pētījuma rezultāti.
9. tēma. 9. tēma. Pētījuma rezultātu prezentēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
8. tēma. Zinātniskais rakstības stils. Nodaļu izstrāde pētījumā. Nobeigums – pētījuma rezultāti.
9. tēma. 9. tēma. Pētījuma rezultātu prezentēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1. tēma. Zinātne. Pētniecība un pētījums. Pētījuma dizains
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
3. tēma. Pētījuma problēma – pētījuma pamats.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
8. tēma. Zinātniskais rakstības stils. Nodaļu izstrāde pētījumā. Nobeigums – pētījuma rezultāti.
9. tēma. 9. tēma. Pētījuma rezultātu prezentēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
8. tēma. Zinātniskais rakstības stils. Nodaļu izstrāde pētījumā. Nobeigums – pētījuma rezultāti.
9. tēma. 9. tēma. Pētījuma rezultātu prezentēšana
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. Pētniecība. Teorija un prakse. Rīga: RaKa, 2016. 546 lpp.
Kristapsone, S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2014. 352 lpp.
Pētnieciskā darba izstrādes, noformēšanas un aizstāvēšanas metodiskie noteikumi. Rīga: RSU JF Dome, 2021. gada 17. jūnija sēde, Protokols Nr. 8-3-1/13/2021
Papildu literatūra
Eko, U. Kā uzrakstīt diplomdarbu. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2006. 319 lpp.
Mārtinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: RaKA, 2011. 284 lpp.