Pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt zināšanas par pašefektivitātes un pašregulācijas konceptiem. Sniegt praktisku iespēju attīstīt šīs prasmes un veicināt psiholoģisko labbūtību, analizējot saikni starp uzvedību un pašregulācijas un pašefektivitātes konceptiem. Attīstīt kompetences šo konceptu pielietošanā gan personīgajā dzīvē, gan turpmākajā profesionālajā darbībā.
Priekšzināšanas
Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti definē pašefektivitātes un pašregulācijas jēdzienus.
Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām
2.Apraksta psiholoģiskās labbūtības ietekmējošus faktorus.
Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām
3.Apraksta pašregulācijas un pašefektivitātes lomu indivīda funkcionēšanā un psiholoģiskajā labbūtībā.
Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām
Prasmes
1.Analizē saistību starp indivīda pārliecībām, uzvedību un sasniegumiem.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
2.Kritiski analizē savu uzvedību un psiholoģisko labbūtību.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
3.Analizē individuālos mērķus un pašregulācijas un pašefektivitātes attīstības paņēmienus.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
Kompetences
1.Studenti diskutē par saistību starp cilvēku uzvedību, pašregulāciju un psiholoģisko labbūtību.
Plāns psiholoģiskās labbūtības veicināšanai • Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
2.Formulē individuālo mērķi un izstrādā tā sasniegšanas plānu.
Plāns psiholoģiskās labbūtības veicināšanai • Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
3.Pielieto veselīgās prakses, lai uzlabotu psiholoģisko labbūtību un sasniegumus.
Plāns psiholoģiskās labbūtības veicināšanai • Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti aizpilda pašpārbaudes testus un uzdevumus par lekciju tēmām. |
||
|
2.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām |
15,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Studenti apgūtst literatūru un gatavojas diskusijai par par nodarbības tēmu. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. |
||
|
3.
Atgriezeniskā saite par studiju kursu |
-
|
-
|
|
Studiju kursa noslēgumā studenti aizpilda studiju kursa novērtēšanas anketu. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Plāns psiholoģiskās labbūtības veicināšanai |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Students individuāli izstrādā plānu psiholoģiskās labklājības uzlabošanai un prezentē to pēdējā nodarbībā. Vērtēšanas kritēriji patstāvīgi izstrādātajam individuālajam plānam: 1. Izvērtējot individuālās dzīves jomas, formulēta problēmjoma un savas uzvedības problēma, sniegts tās apraksts, rakturojot, kā tā ietekmē indivīda psiholoģisko labbūtību – 1 punkts; 2. Izvirzīts skaidri definēts mērķis problēmjomas risināšanai - 1 punkts; 3. Aprakstīti soļi virzībai uz mērķi - 1 punkts; 4. Formulēts sasniedzamais rezultāts – 1 punkts; 5. Pēc izvēles tiek aprakstīta viena no pašregulācijas metodēm un tiek sniegta pašrefleksija par šīs tehnikas izmantošanu – 2 punkti; 6. Tiek izmantoti 2-4 literatūras avoti un atbilstošu atsauču izmantošana – 2 punkti. 7. Individuālais plāns prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā.
Apraksts
Lekcijā tiek sniegts ieskats tēmās par pašefektivitāti un pašregulāciju. Studiju kursa saturs un prasības. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka uzvedību un psiholoģisko labbūtību ietekmējošie faktori. Psiholoģisko labbūtību veicinošās prakses. Prāta kļūdas.
Apraksts
Lekcijā tiek apskata fiziskā, ekonomiskā, sociālā, emocionālā, psiholoģiskā labbūtība un faktori, kas to ietekmē, kā arī veidi, kā to uzlabot. Tiek pārrunāta tēma par prāta kļūdām. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apzinātība un pašnovērošana. Dzīves jomu izvērtējums.
Apraksts
Lekcijā tiek apskatīti apzinātības un pašnovērošanas koncepti. Tiek skaidrota pašnovērošanas nozīme dzīves labklājības uzlabošanā un uzvedības mainīšanā, kā arī aprakstīti soļi apzinātības un pašnovērošanas veicināšanai. Praktiskajā nodarbībā studenti veic dzīves jomu izvērtējumu, analizē savu vērtību sistēmu, kā arī identificē problēmjomu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apzinātība un pašnovērošana. Dzīves jomu izvērtējums.
Apraksts
Lekcijā tiek apskatīti apzinātības un pašnovērošanas koncepti. Tiek skaidrota pašnovērošanas nozīme dzīves labklājības uzlabošanā un uzvedības mainīšanā, kā arī aprakstīti soļi apzinātības un pašnovērošanas veicināšanai. Praktiskajā nodarbībā studenti veic dzīves jomu izvērtējumu, analizē savu vērtību sistēmu, kā arī identificē problēmjomu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmumu pieņemšana.
Apraksts
Lekcijā tiek apspriests uzvedības pārmaiņu transteorētiskais modelis un visi tā posmi. Šis modelis tiek izmantots šī kursa laikā, lai mainītu kādu konkrētu uzvedību. Tiek apskatīti veidi, kā notiek lēmumu pieņemšanas process. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmumu pieņemšana.
Apraksts
Lekcijā tiek apspriests uzvedības pārmaiņu transteorētiskais modelis un visi tā posmi. Šis modelis tiek izmantots šī kursa laikā, lai mainītu kādu konkrētu uzvedību. Tiek apskatīti veidi, kā notiek lēmumu pieņemšanas process. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mērķu izvirzīšanas pamatprincipi.
Apraksts
Lekcijā iek apskatīta mērķa formulēšanas būtība un nozīmīgums, pārrunāta mērķu uzstādīšana izmantojot SMART metodi. Nodarbības laikā studenti patstāvīgi izstrādā savu SMART mērķi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mērķu izvirzīšanas pamatprincipi.
Apraksts
Lekcijā iek apskatīta mērķa formulēšanas būtība un nozīmīgums, pārrunāta mērķu uzstādīšana izmantojot SMART metodi. Nodarbības laikā studenti patstāvīgi izstrādā savu SMART mērķi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un stresa pārvarēšana.
Apraksts
Lekcijā tiek aprakstīta stresa teorija, stresa faktori. Tiek skaidrots stresa un stresa reakciju process. Lekcija sniedz izpratni par stresa avotiem, palīdz identificēt stresa reakcijas. Ir izskaidrotas pozitīvā stresa un toksiskā stresa atšķirības. Ir aprakstīta uz emocijām vērsta un uz problēmu vērsta stresa pārvarēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašregulācijas koncepts un teorija.
Apraksts
Lekcijā tiek pārrunāta pašregulācijas teorija un pašregulācijas stratēģijas. Tiek apskatīti veidi, kā uzlabot savas pašregulācijas prasmes. Nodarbībā tiek praktizētas pašregulācijas metodes. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un emociju regulācija.
Apraksts
Lekcijā tiek skaidrota emociju teorija. Ir aprakstītas pamata un kompleksās emocijas, emociju funkcijas, primārās un sekundārās emocijas, emociju fizioloģiskais modelis. Tiek skaidrota emocionālās apzināšanās un emociju regulēšanas nozīme. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivācija un tās loma pašregulācijā.
Apraksts
Lekcijā tiek izskaidrotas galvenās motivācijas definīcijas, aprakstīta iekšējā un ārējā motivācija. Tiek sniegts plašāks cilvēka vajadzību skaidrojums. Dots pašnoteikšanās teorijas apraksts. Tiek skaidrota motivācijas nozīme mērķa sasniegšanā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašefektivitātes koncepts. Pašefektivitātes attīstība un veicināšanas principi.
Apraksts
Lekcijā tiek aprakstīts pašefektivitātes jēdziens. Ir aprakstīta atšķirība starp pašefektivitāti un citiem jēdzieniem. Aprakstīta pašefektivitātes loma pašregulācijā. Tiek paskaidroti soļi pašefektivitātes palielināšanai. Praktiskajā nodarbībā tiek veikts pašefektivitātes mērījums. Tiek veikts gadījuma analīzes uzdevums. Nodarbībā studenti veic individuālu pašefektivitātes novērtējumu, kā arī veic pašsefektivitātes analīzes uzdevumu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašefektivitātes koncepts. Pašefektivitātes attīstība un veicināšanas principi.
Apraksts
Lekcijā tiek aprakstīts pašefektivitātes jēdziens. Ir aprakstīta atšķirība starp pašefektivitāti un citiem jēdzieniem. Aprakstīta pašefektivitātes loma pašregulācijā. Tiek paskaidroti soļi pašefektivitātes palielināšanai. Praktiskajā nodarbībā tiek veikts pašefektivitātes mērījums. Tiek veikts gadījuma analīzes uzdevums. Nodarbībā studenti veic individuālu pašefektivitātes novērtējumu, kā arī veic pašsefektivitātes analīzes uzdevumu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: manas pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Apraksts
Seminārnodarbībā studenti prezentē studiju kursa noslēguma darbu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: manas pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Apraksts
Seminārnodarbībā studenti prezentē studiju kursa noslēguma darbu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka uzvedību un psiholoģisko labbūtību ietekmējošie faktori. Psiholoģisko labbūtību veicinošās prakses. Prāta kļūdas.
Apraksts
Lekcijā tiek apskata fiziskā, ekonomiskā, sociālā, emocionālā, psiholoģiskā labbūtība un faktori, kas to ietekmē, kā arī veidi, kā to uzlabot. Tiek pārrunāta tēma par prāta kļūdām. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apzinātība un pašnovērošana. Dzīves jomu izvērtējums.
Apraksts
Lekcijā tiek apskatīti apzinātības un pašnovērošanas koncepti. Tiek skaidrota pašnovērošanas nozīme dzīves labklājības uzlabošanā un uzvedības mainīšanā, kā arī aprakstīti soļi apzinātības un pašnovērošanas veicināšanai. Praktiskajā nodarbībā studenti veic dzīves jomu izvērtējumu, analizē savu vērtību sistēmu, kā arī identificē problēmjomu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apzinātība un pašnovērošana. Dzīves jomu izvērtējums.
Apraksts
Lekcijā tiek apskatīti apzinātības un pašnovērošanas koncepti. Tiek skaidrota pašnovērošanas nozīme dzīves labklājības uzlabošanā un uzvedības mainīšanā, kā arī aprakstīti soļi apzinātības un pašnovērošanas veicināšanai. Praktiskajā nodarbībā studenti veic dzīves jomu izvērtējumu, analizē savu vērtību sistēmu, kā arī identificē problēmjomu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmumu pieņemšana.
Apraksts
Lekcijā tiek apspriests uzvedības pārmaiņu transteorētiskais modelis un visi tā posmi. Šis modelis tiek izmantots šī kursa laikā, lai mainītu kādu konkrētu uzvedību. Tiek apskatīti veidi, kā notiek lēmumu pieņemšanas process. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mērķu izvirzīšanas pamatprincipi.
Apraksts
Lekcijā iek apskatīta mērķa formulēšanas būtība un nozīmīgums, pārrunāta mērķu uzstādīšana izmantojot SMART metodi. Nodarbības laikā studenti patstāvīgi izstrādā savu SMART mērķi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mērķu izvirzīšanas pamatprincipi.
Apraksts
Lekcijā iek apskatīta mērķa formulēšanas būtība un nozīmīgums, pārrunāta mērķu uzstādīšana izmantojot SMART metodi. Nodarbības laikā studenti patstāvīgi izstrādā savu SMART mērķi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un stresa pārvarēšana.
Apraksts
Lekcijā tiek aprakstīta stresa teorija, stresa faktori. Tiek skaidrots stresa un stresa reakciju process. Lekcija sniedz izpratni par stresa avotiem, palīdz identificēt stresa reakcijas. Ir izskaidrotas pozitīvā stresa un toksiskā stresa atšķirības. Ir aprakstīta uz emocijām vērsta un uz problēmu vērsta stresa pārvarēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašregulācijas koncepts un teorija.
Apraksts
Lekcijā tiek pārrunāta pašregulācijas teorija un pašregulācijas stratēģijas. Tiek apskatīti veidi, kā uzlabot savas pašregulācijas prasmes. Nodarbībā tiek praktizētas pašregulācijas metodes. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un emociju regulācija.
Apraksts
Lekcijā tiek skaidrota emociju teorija. Ir aprakstītas pamata un kompleksās emocijas, emociju funkcijas, primārās un sekundārās emocijas, emociju fizioloģiskais modelis. Tiek skaidrota emocionālās apzināšanās un emociju regulēšanas nozīme. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašefektivitātes koncepts. Pašefektivitātes attīstība un veicināšanas principi.
Apraksts
Lekcijā tiek aprakstīts pašefektivitātes jēdziens. Ir aprakstīta atšķirība starp pašefektivitāti un citiem jēdzieniem. Aprakstīta pašefektivitātes loma pašregulācijā. Tiek paskaidroti soļi pašefektivitātes palielināšanai. Praktiskajā nodarbībā tiek veikts pašefektivitātes mērījums. Tiek veikts gadījuma analīzes uzdevums. Nodarbībā studenti veic individuālu pašefektivitātes novērtējumu, kā arī veic pašsefektivitātes analīzes uzdevumu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: manas pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Apraksts
Seminārnodarbībā studenti prezentē studiju kursa noslēguma darbu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: manas pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Apraksts
Seminārnodarbībā studenti prezentē studiju kursa noslēguma darbu. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Diener, E., Oishi, S., & Tay, L. 2018. Advances in subjective well-being research. Nature Human Behaviour, 2(4), 253-260.Piemērots angļu valodas plūsmai
Flaten, M., Absi, M. 2016. The neuroscience of pain, stress, and emotion: psychological and clinical implications. Academik press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kathleen D. Vohs, Roy F. Baumeister. 2018. Handbook of Self-Regulation. 3rd Edition : Research, Theory, and Applications. Vol Third edition. The Guilford PressPiemērots angļu valodas plūsmai
McCarty, R. 2023. Stress, Health, and Behavior / Richard McCarty.Piemērots angļu valodas plūsmai
Thompson, E. 2020. Coping with Stress / Elissa Thompson and Linda Bickerstaff.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Bandura, A. 2012. On the functional properties of perceived self-efficacy revisited. Journal of Management, 38(1), 9-44.Piemērots angļu valodas plūsmai
Moksnes, U. K., Eilertsen, M. B., Ringdal, R., Bjørnsen, H. N., & Rannestad, T. 2019. Life satisfaction in association with self‐efficacy and stressor experience in adolescents – self‐efficacy as a potential moderator. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 33(1), 222–230.Piemērots angļu valodas plūsmai
Ngamaba, K., Panagioti, H., & Armitage, M. 2018. Income inequality and subjective well-being: A systematic review and meta-analysis. Quality of Life Research, 27(3), 577-596.Piemērots angļu valodas plūsmai
Sears, R. W. 2015. Building competence in mindfulness-based cognitive therapy: transcripts and insights for working with stress, anxiety, depression, and other problems. New York: Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Schwarzer, R., Renner, B. 2011. Health-specific self-efficacy scales.Piemērots angļu valodas plūsmai
White, R.C. 2018. The stress management workbook : de-stress in 10 minutes or less. Emeryville, CA : Althea PressPiemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Scientific articles form PubMed, ScienceDirect, Ebsco data bases.Piemērots angļu valodas plūsmai
RSU Psiholoģijas dienas 2024. Forest Therapy: A Pathway to Protect Forests and Promote Human HealthPiemērots angļu valodas plūsmai
RSU Scientific Conference 2019 Improvement of emotion regulation: a focus of the psychological care.Piemērots angļu valodas plūsmai