Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_360
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Zobārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas par pašefektivitātes un pašregulācijas konceptiem. Sniegt praktisku iespēju attīstīt šīs prasmes un veicināt psiholoģisko labbūtību, analizējot saikni starp uzvedību un pašregulācijas un pašefektivitātes konceptiem. Attīstīt kompetences šo konceptu pielietošanā gan personīgajā dzīvē, gan turpmākajā profesionālajā darbībā.

Priekšzināšanas

Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti definē pašefektivitātes un pašregulācijas jēdzienus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām

2.Apraksta psiholoģiskās labbūtības ietekmējošus faktorus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām

3.Apraksta pašregulācijas un pašefektivitātes lomu indivīda funkcionēšanā un psiholoģiskajā labbūtībā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām

Prasmes

1.Analizē saistību starp indivīda pārliecībām, uzvedību un sasniegumiem.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām

2.Kritiski analizē savu uzvedību un psiholoģisko labbūtību.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām

3.Analizē individuālos mērķus un pašregulācijas un pašefektivitātes attīstības paņēmienus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām

Kompetences

1.Studenti diskutē par saistību starp cilvēku uzvedību, pašregulāciju un psiholoģisko labbūtību.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Plāns psiholoģiskās labbūtības veicināšanai Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām

2.Formulē individuālo mērķi un izstrādā tā sasniegšanas plānu.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Plāns psiholoģiskās labbūtības veicināšanai Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām

3.Pielieto veselīgās prakses, lai uzlabotu psiholoģisko labbūtību un sasniegumus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Plāns psiholoģiskās labbūtības veicināšanai Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti aizpilda pašpārbaudes testus un uzdevumus par lekciju tēmām.

2.

Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām

15,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studenti apgūtst literatūru un gatavojas diskusijai par par nodarbības tēmu.

Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts.

3.

Atgriezeniskā saite par studiju kursu

-
-

Studiju kursa noslēgumā studenti aizpilda studiju kursa novērtēšanas anketu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Plāns psiholoģiskās labbūtības veicināšanai

60,00% no gala vērtējuma
10 balles

Students individuāli izstrādā plānu psiholoģiskās labklājības uzlabošanai un prezentē to pēdējā nodarbībā. Vērtēšanas kritēriji patstāvīgi izstrādātajam individuālajam plānam: 1. Izvērtējot individuālās dzīves jomas, formulēta problēmjoma un savas uzvedības problēma, sniegts tās apraksts, rakturojot, kā tā ietekmē indivīda psiholoģisko labbūtību – 1 punkts; 2. Izvirzīts skaidri definēts mērķis problēmjomas risināšanai - 1 punkts; 3. Aprakstīti soļi virzībai uz mērķi - 1 punkts; 4. Formulēts sasniedzamais rezultāts – 1 punkts; 5. Pēc izvēles tiek aprakstīta viena no pašregulācijas metodēm un tiek sniegta pašrefleksija par šīs tehnikas izmantošanu – 2 punkti; 6. Tiek izmantoti 2-4 literatūras avoti un atbilstošu atsauču izmantošana – 2 punkti. 7. Individuālais plāns prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā.
Apraksts

Lekcijā tiek sniegts ieskats tēmās par pašefektivitāti un pašregulāciju. Studiju kursa saturs un prasības.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka uzvedību un psiholoģisko labbūtību ietekmējošie faktori. Psiholoģisko labbūtību veicinošās prakses. Prāta kļūdas.
Apraksts

Lekcijā tiek apskata fiziskā, ekonomiskā, sociālā, emocionālā, psiholoģiskā labbūtība un faktori, kas to ietekmē, kā arī veidi, kā to uzlabot. Tiek pārrunāta tēma par prāta kļūdām.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apzinātība un pašnovērošana. Dzīves jomu izvērtējums.
Apraksts

Lekcijā tiek apskatīti apzinātības un pašnovērošanas koncepti. Tiek skaidrota pašnovērošanas nozīme dzīves labklājības uzlabošanā un uzvedības mainīšanā, kā arī aprakstīti soļi apzinātības un pašnovērošanas veicināšanai. Praktiskajā nodarbībā studenti veic dzīves jomu izvērtējumu, analizē savu vērtību sistēmu, kā arī identificē problēmjomu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apzinātība un pašnovērošana. Dzīves jomu izvērtējums.
Apraksts

Lekcijā tiek apskatīti apzinātības un pašnovērošanas koncepti. Tiek skaidrota pašnovērošanas nozīme dzīves labklājības uzlabošanā un uzvedības mainīšanā, kā arī aprakstīti soļi apzinātības un pašnovērošanas veicināšanai. Praktiskajā nodarbībā studenti veic dzīves jomu izvērtējumu, analizē savu vērtību sistēmu, kā arī identificē problēmjomu.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmumu pieņemšana.
Apraksts

Lekcijā tiek apspriests uzvedības pārmaiņu transteorētiskais modelis un visi tā posmi. Šis modelis tiek izmantots šī kursa laikā, lai mainītu kādu konkrētu uzvedību. Tiek apskatīti veidi, kā notiek lēmumu pieņemšanas process.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmumu pieņemšana.
Apraksts

Lekcijā tiek apspriests uzvedības pārmaiņu transteorētiskais modelis un visi tā posmi. Šis modelis tiek izmantots šī kursa laikā, lai mainītu kādu konkrētu uzvedību. Tiek apskatīti veidi, kā notiek lēmumu pieņemšanas process.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mērķu izvirzīšanas pamatprincipi.
Apraksts

Lekcijā iek apskatīta mērķa formulēšanas būtība un nozīmīgums, pārrunāta mērķu uzstādīšana izmantojot SMART metodi. Nodarbības laikā studenti patstāvīgi izstrādā savu SMART mērķi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mērķu izvirzīšanas pamatprincipi.
Apraksts

Lekcijā iek apskatīta mērķa formulēšanas būtība un nozīmīgums, pārrunāta mērķu uzstādīšana izmantojot SMART metodi. Nodarbības laikā studenti patstāvīgi izstrādā savu SMART mērķi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un stresa pārvarēšana.
Apraksts

Lekcijā tiek aprakstīta stresa teorija, stresa faktori. Tiek skaidrots stresa un stresa reakciju process. Lekcija sniedz izpratni par stresa avotiem, palīdz identificēt stresa reakcijas. Ir izskaidrotas pozitīvā stresa un toksiskā stresa atšķirības. Ir aprakstīta uz emocijām vērsta un uz problēmu vērsta stresa pārvarēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašregulācijas koncepts un teorija.
Apraksts

Lekcijā tiek pārrunāta pašregulācijas teorija un pašregulācijas stratēģijas. Tiek apskatīti veidi, kā uzlabot savas pašregulācijas prasmes. Nodarbībā tiek praktizētas pašregulācijas metodes.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas un emociju regulācija.
Apraksts

Lekcijā tiek skaidrota emociju teorija. Ir aprakstītas pamata un kompleksās emocijas, emociju funkcijas, primārās un sekundārās emocijas, emociju fizioloģiskais modelis. Tiek skaidrota emocionālās apzināšanās un emociju regulēšanas nozīme.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivācija un tās loma pašregulācijā.
Apraksts

Lekcijā tiek izskaidrotas galvenās motivācijas definīcijas, aprakstīta iekšējā un ārējā motivācija. Tiek sniegts plašāks cilvēka vajadzību skaidrojums. Dots pašnoteikšanās teorijas apraksts. Tiek skaidrota motivācijas nozīme mērķa sasniegšanā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašefektivitātes koncepts. Pašefektivitātes attīstība un veicināšanas principi.
Apraksts

Lekcijā tiek aprakstīts pašefektivitātes jēdziens. Ir aprakstīta atšķirība starp pašefektivitāti un citiem jēdzieniem. Aprakstīta pašefektivitātes loma pašregulācijā. Tiek paskaidroti soļi pašefektivitātes palielināšanai. Praktiskajā nodarbībā tiek veikts pašefektivitātes mērījums. Tiek veikts gadījuma analīzes uzdevums. Nodarbībā studenti veic individuālu pašefektivitātes novērtējumu, kā arī veic pašsefektivitātes analīzes uzdevumu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašefektivitātes koncepts. Pašefektivitātes attīstība un veicināšanas principi.
Apraksts

Lekcijā tiek aprakstīts pašefektivitātes jēdziens. Ir aprakstīta atšķirība starp pašefektivitāti un citiem jēdzieniem. Aprakstīta pašefektivitātes loma pašregulācijā. Tiek paskaidroti soļi pašefektivitātes palielināšanai. Praktiskajā nodarbībā tiek veikts pašefektivitātes mērījums. Tiek veikts gadījuma analīzes uzdevums. Nodarbībā studenti veic individuālu pašefektivitātes novērtējumu, kā arī veic pašsefektivitātes analīzes uzdevumu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs: manas pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Apraksts

Seminārnodarbībā studenti prezentē studiju kursa noslēguma darbu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs: manas pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Apraksts

Seminārnodarbībā studenti prezentē studiju kursa noslēguma darbu.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka uzvedību un psiholoģisko labbūtību ietekmējošie faktori. Psiholoģisko labbūtību veicinošās prakses. Prāta kļūdas.
Apraksts

Lekcijā tiek apskata fiziskā, ekonomiskā, sociālā, emocionālā, psiholoģiskā labbūtība un faktori, kas to ietekmē, kā arī veidi, kā to uzlabot. Tiek pārrunāta tēma par prāta kļūdām.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apzinātība un pašnovērošana. Dzīves jomu izvērtējums.
Apraksts

Lekcijā tiek apskatīti apzinātības un pašnovērošanas koncepti. Tiek skaidrota pašnovērošanas nozīme dzīves labklājības uzlabošanā un uzvedības mainīšanā, kā arī aprakstīti soļi apzinātības un pašnovērošanas veicināšanai. Praktiskajā nodarbībā studenti veic dzīves jomu izvērtējumu, analizē savu vērtību sistēmu, kā arī identificē problēmjomu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apzinātība un pašnovērošana. Dzīves jomu izvērtējums.
Apraksts

Lekcijā tiek apskatīti apzinātības un pašnovērošanas koncepti. Tiek skaidrota pašnovērošanas nozīme dzīves labklājības uzlabošanā un uzvedības mainīšanā, kā arī aprakstīti soļi apzinātības un pašnovērošanas veicināšanai. Praktiskajā nodarbībā studenti veic dzīves jomu izvērtējumu, analizē savu vērtību sistēmu, kā arī identificē problēmjomu.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmumu pieņemšana.
Apraksts

Lekcijā tiek apspriests uzvedības pārmaiņu transteorētiskais modelis un visi tā posmi. Šis modelis tiek izmantots šī kursa laikā, lai mainītu kādu konkrētu uzvedību. Tiek apskatīti veidi, kā notiek lēmumu pieņemšanas process.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mērķu izvirzīšanas pamatprincipi.
Apraksts

Lekcijā iek apskatīta mērķa formulēšanas būtība un nozīmīgums, pārrunāta mērķu uzstādīšana izmantojot SMART metodi. Nodarbības laikā studenti patstāvīgi izstrādā savu SMART mērķi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mērķu izvirzīšanas pamatprincipi.
Apraksts

Lekcijā iek apskatīta mērķa formulēšanas būtība un nozīmīgums, pārrunāta mērķu uzstādīšana izmantojot SMART metodi. Nodarbības laikā studenti patstāvīgi izstrādā savu SMART mērķi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un stresa pārvarēšana.
Apraksts

Lekcijā tiek aprakstīta stresa teorija, stresa faktori. Tiek skaidrots stresa un stresa reakciju process. Lekcija sniedz izpratni par stresa avotiem, palīdz identificēt stresa reakcijas. Ir izskaidrotas pozitīvā stresa un toksiskā stresa atšķirības. Ir aprakstīta uz emocijām vērsta un uz problēmu vērsta stresa pārvarēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašregulācijas koncepts un teorija.
Apraksts

Lekcijā tiek pārrunāta pašregulācijas teorija un pašregulācijas stratēģijas. Tiek apskatīti veidi, kā uzlabot savas pašregulācijas prasmes. Nodarbībā tiek praktizētas pašregulācijas metodes.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas un emociju regulācija.
Apraksts

Lekcijā tiek skaidrota emociju teorija. Ir aprakstītas pamata un kompleksās emocijas, emociju funkcijas, primārās un sekundārās emocijas, emociju fizioloģiskais modelis. Tiek skaidrota emocionālās apzināšanās un emociju regulēšanas nozīme.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašefektivitātes koncepts. Pašefektivitātes attīstība un veicināšanas principi.
Apraksts

Lekcijā tiek aprakstīts pašefektivitātes jēdziens. Ir aprakstīta atšķirība starp pašefektivitāti un citiem jēdzieniem. Aprakstīta pašefektivitātes loma pašregulācijā. Tiek paskaidroti soļi pašefektivitātes palielināšanai. Praktiskajā nodarbībā tiek veikts pašefektivitātes mērījums. Tiek veikts gadījuma analīzes uzdevums. Nodarbībā studenti veic individuālu pašefektivitātes novērtējumu, kā arī veic pašsefektivitātes analīzes uzdevumu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs: manas pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Apraksts

Seminārnodarbībā studenti prezentē studiju kursa noslēguma darbu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs: manas pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Apraksts

Seminārnodarbībā studenti prezentē studiju kursa noslēguma darbu.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Diener, E., Oishi, S., & Tay, L. 2018. Advances in subjective well-being research. Nature Human Behaviour, 2(4), 253-260.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Flaten, M., Absi, M. 2016. The neuroscience of pain, stress, and emotion: psychological and clinical implications. Academik press.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Kathleen D. Vohs, Roy F. Baumeister. 2018. Handbook of Self-Regulation. 3rd Edition : Research, Theory, and Applications. Vol Third edition. The Guilford PressPiemērots angļu valodas plūsmai

4.

McCarty, R. 2023. Stress, Health, and Behavior / Richard McCarty.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Thompson, E. 2020. Coping with Stress / Elissa Thompson and Linda Bickerstaff.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Bandura, A. 2012. On the functional properties of perceived self-efficacy revisited. Journal of Management, 38(1), 9-44.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Moksnes, U. K., Eilertsen, M. B., Ringdal, R., Bjørnsen, H. N., & Rannestad, T. 2019. Life satisfaction in association with self‐efficacy and stressor experience in adolescents – self‐efficacy as a potential moderator. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 33(1), 222–230.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Ngamaba, K., Panagioti, H., & Armitage, M. 2018. Income inequality and subjective well-being: A systematic review and meta-analysis. Quality of Life Research, 27(3), 577-596.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Sears, R. W. 2015. Building competence in mindfulness-based cognitive therapy: transcripts and insights for working with stress, anxiety, depression, and other problems. New York: Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Schwarzer, R., Renner, B. 2011. Health-specific self-efficacy scales.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

White, R.C. 2018. The stress management workbook : de-stress in 10 minutes or less. Emeryville, CA : Althea PressPiemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Scientific articles form PubMed, ScienceDirect, Ebsco data bases.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

RSU Psiholoģijas dienas 2024. Forest Therapy: A Pathway to Protect Forests and Promote Human HealthPiemērots angļu valodas plūsmai

3.

RSU Scientific Conference 2019 Improvement of emotion regulation: a focus of the psychological care.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

RSU Scientific Conference 2019. Self-help practice as form of individual psychological supportPiemērots angļu valodas plūsmai