Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Radošās aktivitātes ergoterapijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_004
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir sagatavot studentus terapeitisku, drošu un radošu grupu nodarbību vadīšanai ergoterapijas praksēs, kas ietver grupu plānošanu, vadīšanu, izvērtēšanu un dokumentēšanu, kā arī spēju demonstrēt grupas vadīšanai nepieciešamās attieksmes un uzvedību. Kursa mērķis ir attīstīt studentu radošo domāšanu un problēmrisināšanas prasmes, kas nepieciešamas gan terapeitisku grupu nodarbību vadīšanā, gan darbā ar individuāliem klientiem.

Priekšzināšanas

Konceptuālajos prakses modeļos, psiholoģijā, nodarbē un kultūrvidē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Skaidro grupu darba nozīmi ergoterapijas praksē, identificē grupas darba priekšrocības un ierobežojumus, potenciālos riskus, mērķa auditoriju grupas nodarbībām Uzskaita grupu nodarbību veidus (tipus), atpazīst un spēj nosaukt grupu nodarbību struktūrelementus, skaidro normas un noteikumus grupā. Atšķir grupas modeļus un skaidro grupas dinamiku, identificē terapeitiskos faktorus grupā. Skaidro ergoterapeitam nepieciešamās īpašības, prasmes, attieksmes un vērtības, lai efektīvi spētu vadīt grupu darbu. Nosauc un skaidro teorijas un terapeitiskas metodes, ko iespējams pielietot grupu darbā. Nosauc un raksturo radošo aktivitāšu veidus, skaidro tos multikulturālā kontekstā, apraksta radošo aktivitāšu un radošuma nozīmi ergoterapijā, ietekmi uz pacienta/klienta atveseļošanos. Identificē un apraksta Dizaina domāšanas soļus, skaidro dizaina domāšanas soļu izmantošanas iespējas rehabilitācijā.

Prasmes

1.Veido terapeitisku grupas nodarbību dokumentāciju, uzstāda mērķus, izvirza uzdevumus, analizē un novērtē grupas procesu un dinamiku. Pamato radošo aktivitāšu pielietošanu ergoterapijas procesā, salīdzina aktivitāšu grūtības pakāpes, paredz nepieciešamos resursus, modificē aktivitātes, atbilstoši pacienta/klienta vajadzībām. Demonstrē grupas vadīšanai nepieciešamās komunikācijas un fasilitācijas prasmes. Novērtē radošo aktivitāšu ietekmi uz dažāda vecuma pacientu/klientu grupām funkcionēšanas traucējumiem, izmantojot ergoterapijas novērtēšanas metodes. Pielieto dizaina domāšanas soļus problēmsituāciju izvērtēšanai un risinājumu atklāšanai darbā ar individuāliem pacientiem/klientiem.

Kompetences

1.Plāno, organizē, vada un novērtē terapeitiskas grupas nodarbības, kas ir drošas, mērķtiecīgas, radošas un atbilstošas pacientu/klientu izvirzītajiem mērķiem. Adaptē vidi, nodarbes, metodes un vadības stilu, atbilstoši grupas dalībnieku vajadzībām. Integrē zināšanas un prasmes par teorijām un metodēm grupu darba īstenošanā, dažādām pacientu/klientu mērķa grupām. Piedāvā risinājumus kompleksām problēmām, kas izstrādāti, balstoties uz Dizaina domāšanas soļiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi apgūst studiju kursa teorētiskos materiālus. Sagatavo un vada vienu grupas nodarbību pārējiem studentiem, iekļaujot arī grupas nodarbības plāna un novērtēšanas protokolu izstrādi. Patstāvīgi, sadarbojoties ar komandas biedriem, izstrādā projekta darbu, kurā, izmantojot Dizaina domāšanas principus, rada risinājumu kādai no grūtībām, ar ko saskaras studējošie, izstrādā projekta darba prezentāciju. Patstāvīgi izlasa grāmatu "Creative confidence" un sagatavo eseju par tēmu "Mana radošā drosme". Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Apmeklētas studiju kursa nodarbības, aktīva studenta iesaiste diskusijās un atgriezeniskajā saitē. Izplānota un novadīta viena grupas nodarbība pārējiem studentiem, iesniegti grupu darba plānošanas un novērtēšanas protokoli. Komandās izstrādāti projektu darbi, kas, izmantojot Dizaina domāšanas soļus, risina kādu aktuālu studentu problēmu. Iesūtīta eseja par tēmu "Mana radošā drosme".

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Darbs ar motivāciju un pašvērtējumu ergoterapijas grupās
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Dizaina domāšana. Izvēle, prototipēšana, testēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Emociju atpazīšana un uzvedības regulēšana grupu darbā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Līderība kā prasme, līderis terapeitiskā grupu darbā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dizaina domāšanas pielietošana praksē ar klientiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Problēmsituācijas grupu darbā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ievads studiju kursā. Grupu darbs, tā nozīme indivīda un grupas radošuma attīstīšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Studiju kursa noslēgums - projektu darbu prezentācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dizains kā problēmrisināšanas prasme. Dizaina domāšanas pamatprincipi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Flow stāvoklis, tā nozīme cilvēka labsajūtas un veselības veicināšanā ergoterapijas praksē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Radošo aktivitāšu pielietošana ergoterapijas praksē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Dizaina domāšana. Empātiska situācijas izpēte, problēmas definēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Pieredzes izglītība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Radošās domāšanas attīstīšanas tehnikas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Problēmsituācijas grupu darbā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dizaina domāšana, ideācijas process
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Walters, J., Laprairie, D., Mason, H. 2022. Creative activities. In: Bryant, W., Fieldhouse, J., Plastow, N.A., eds. Creek's Occupational Therapy and Mental Health. Elsevier, 278.-297.p.

2.

Cole, M.B. 2022. Client-centred groups. In: Bryant, W., Fieldhouse, J., Plastow, N.A., eds. Creek's Occupational Therapy and Mental Health. Elsevier, 278.-297.p.

3.

Schwartzberg, S.L., Barnes, M.A. 2011. The Functional Group Model. The Israeli Journal of Occupation Therapy. 23(2) W7-E26.

4.

Kelley, T., Kelley, D. 2013. Creative confidence: unleashing the creative potential within us all. Harper Collins Publishers. 2013.

5.

Hansen, B. W., Erlandsson, L.K., Leufstadius, C. 2021. A concept analysis of creative activities as intervention in occupational therapy. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 28(1), 63–77.

6.

Mollo, K. S., Avery, M. 2017. The Occupational Designer: New Frontiers in Teaching and Clinical Practice. In: OT Practice Vol. 22, CE1–CE8. Bethesda: American Occupational Therapy Association, Inc.

7.

Krolikowski, K. A., Bi, M., Baggott, C. M., Khorzad, R., Holl, J. L., Kruser, J. M. 2022. Design thinking to improve healthcare delivery in the intensive care unit: Promise, pitfalls, and lessons learned. Journal of Critical Care, 69, 153999–153999.

8.

Müllersdorf, M., Ivarsson, A. 2016. What, Why, How – Creative Activities in Occupational Therapy Practice in Sweden. Occupational Therapy International. 23(4), 369–378.

9.

Edwards, L., & Owen-Booth, B. 2021. An exploration of engagement in community based creative activities as an occupation for older adults. Irish Journal of Occupational Therapy, 49(1), 51-57.

Papildu literatūra

1.

Anderson, S. 2022. Cultivating Cultural Humility in Occupational Therapy through Experiential Strategies and Modeling. The Open Journal of Occupational Therapy.

2.

ZHAO, Z., YU, L., LYU, S., WANG, H. 2023. Improving Self-management for Long COVID: Using Double Diamond Model to Design A mHealth App. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting. 67(1), 2274-2280.

3.

Fieldhouse, J., Sempik, J. 2022. Nature-based practice. In: Bryant, W., Fieldhouse, J., Plastow, N.A., eds. Creek's Occupational Therapy and Mental Health. Elsevier, 278.-297.p.

4.

Reid, D. 2011. Mindfulness and flow in occupational engagement: Presence in doing. Canadian Journal of Occupational Therapy, 78, 50-56.

5.

Howe, M.C., Schwartzberg, S.L., 1995. Stage one: Design. In: Lippincott, J.B.. ed. A Functional Approach to Group Work in Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins, 131-169.p.

6.

Hitch, D., Lhuede, K., Giles, S., Low, R., Cranwell, K., Stefaniak, R. 2020. Perceptions of leadership styles in occupational therapy practice. Leadership in Health Services, 33(3), 295-306.

7.

Capmbel, E. 2011. DESIGN & REHABILITATION: A three-day workshop in design for people with spinal cord injuries. RSA Projects.

8.

Shine 2012 Final report. Improving self-efficacy in Spinal Cord Injury Patients through “Design Thinking” rehabilitation workshops. Sheffield Teaching Hospitals NHS Foundation Trust, 2014.

9.

Richards, G. 2022. Management and leadership. In: Bryant, W., Fieldhouse, J., Plastow, N.A., eds. Creek's Occupational Therapy and Mental Health. Elsevier, 278.-297.p.

10.

Sutton, M.J., Allen, K. 2019. Emotify! : the power of the human element in game-based learning, serious games, and experiential education.

Citi informācijas avoti

1.

American Journal of Occupational Therapy, Australian Journal of Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy, Scandinavian Journal of Occupational Therapy, RSU datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti.