Psihoterapijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti spēs analizēt ēšanas traucējumu emocionālos etiopatoģenētiskos faktorus, spēs aprakstīt indikācijas psihoterapijai pacientiem ar ēšanas traucējumiem.
Prasmes
1.Studenti spēs veidot terapeitiskas uztura speciālista-pacienta attiecības, pratīs atpazīt psihoterapijas indikācijas pacientiem ar ēšanas traucējumiem.
Kompetences
1.Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar ēšanas traucējumiem, izprast diagnostiskos kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Sagatavot klīnisko gadījumu diskusijai grupā par atbilstošo nodarbības tēmu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%
1. Pacientu psihiskās veselības kritērijus, psihiskās aizsardzības mehānismus (20%)
2. Ēšanas traucējumu veidus, saistību ar personības faktoriem, ietekmējošajiem emocionālajiem faktoriem (20%)
3. Terapeitisku uztura speciālista-pacienta attiecību veidošanas principi (20%)
II. Prasmes: 40%
1. Terapeitisku uztura speciālista-pacienta attiecību veidošanas pamati (20%)
2. Uztura speciālista – pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%)
Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs.
To veido:
1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles:
a. Video materiāla analīze un/vai
b. Klīniskā gadījuma apraksts un/vai
c. Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai
d. Daudz atbilžu tests un/vai
e. Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu.
2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām.
Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes:
- Izcili nokārtots starppārbaudījums;
- 100% nodarbību un lekciju apmeklējums;
- Aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs VAI sagatavota prezentācija par cikla nodarbības tēmu a) literatūras apskats; b) klīniskais gadījums; c) jaunākais pētījums.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis. Psihosomatiskā medicīna. Personības jēdziens. Personības attīstība un veselība no dažādu teoriju viedokļa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihiskie aizsardzības mehānismi. Personības funkcionēšanas līmeņi – neirotiskais, robežlīmeņa, psihotiskais.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personības rakstura organizācijas struktūras - narcistiska, histēriska, depresīva, obsesīvi-kompulsīva, šizoīda.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Starppārbaudījums. Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihoterapijas jēdziens. Psihoterapijas indikācijas, kontrindikācijas. Psihoterapijas salīdzinājums ar psihiatriju un medikamentozo terapiju. Psihoterapijas metodes I. Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā, psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, nobeiguma fāze), transference, kontrtransference, rezistence.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihoterapijas metodes II. Atbalsta psihoterapija dažādās medicīnas specialitātēs. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Ēšanas traucējumi – simptomātika, etioloģija, diagnostiskie kritēriji, ārstēšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Terapeitiskas uztura speciālista – pacienta attiecības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Klīnisko situāciju analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Klīnisko situāciju analīze. Jautājumi. Eksāmens (rakstisks).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis. Psihosomatiskā medicīna. Personības jēdziens. Personības attīstība un veselība no dažādu teoriju viedokļa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihiskie aizsardzības mehānismi. Personības funkcionēšanas līmeņi – neirotiskais, robežlīmeņa, psihotiskais.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personības rakstura organizācijas struktūras - narcistiska, histēriska, depresīva, obsesīvi-kompulsīva, šizoīda.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Starppārbaudījums. Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihoterapijas jēdziens. Psihoterapijas indikācijas, kontrindikācijas. Psihoterapijas salīdzinājums ar psihiatriju un medikamentozo terapiju. Psihoterapijas metodes I. Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā, psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, nobeiguma fāze), transference, kontrtransference, rezistence.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihoterapijas metodes II. Atbalsta psihoterapija dažādās medicīnas specialitātēs. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Ēšanas traucējumi – simptomātika, etioloģija, diagnostiskie kritēriji, ārstēšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Terapeitiskas uztura speciālista – pacienta attiecības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Klīnisko situāciju analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Klīnisko situāciju analīze. Jautājumi. Eksāmens (rakstisks).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
The therapeutic relationship between a client and dietitian: A systematic integrative review of empirical literature, 2022
Managing eating disorders. Countertransference and other dynamic processes in the therapeutic milieu, 2013
Psychoanalytic Diagnosis. 2nd edition, 2011
Artūrs Utināns - Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums)
B.Luban-Plozza, W.Poldinger, F.Kroger – Psych osomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
J.Kovel. A complete guide to therapy. From psychoanalysis to behaviour modification. Penguin Books. 1976.
Dennis Brown, Jonathan Pedder, & Anthony Bateman. Introduction to Psychotherapy. Taylor and Francis, 2010.
Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43.
Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp.
Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule. 2004. 2. 36- 40.
Gunta Ancāne, D.Šmite, A.Ancāns. Emocionāla distresa un muskuloskeletālas disfunkcijas mijiedarbība pacientiem ar hroniskām muguras lejasdaļas sāpēm/ /Zinātniskie raksti: 2006.g.medicīnas nozares pētnieciskā darba publikācijas. RSU.-Rīga, 2007. 86.-96.lpp.
Gunta Ancāne, Andrejs Ancāns. Stress 21.gadsimtā. Kā palīdzēt sev un pacientiem. Latvijas Ārsts. 2, 2009, 10-15.
Gunta Ancāne. Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13.