Deju un kustību terapija II
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apraksta un salīdzina dažādus DKT virzienus un izskaidro DKT procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām dažādos procesa etapos. Apraksta grupas un individuālo DKT procesa specifiku.
Prasmes
1.Izvēlas DKT metodes un tehnikas atbilstoši dažādām klientu/pacientu grupām, izvirza atbilstošus DKT mērķus, izveido DKT stratēģiju, kas ir atbilstoša mērķim un klientu/pacietnu grupas grūtībām un vajadzībām. Maģistranti pielieto DKT metodes un tehnikas saskaņā ar DKT mērķi simulācijas un terapeitiskā situācijā, īsteno DKT procesu, analizē DKT dinamiku un novērtē iegūtos rezultātus. Maģistrants prot noformēt sesijas protokolus. Maģistranti demonstrē prasmi nodibināt kontaktu ar klientu/pacientu simulācijas situācijā un izveidot terapeitiskas attiecības, empātiski atspoguļot, pieskaņoties, sniegt klientam/pacientam verbālu un neverbālu atbalstu, veicināt izmaiņas.
Kompetences
1.Iegūst pieredzi DKT metožu un tehniku izvēlē, DKT procesa vadīšanā simulāciju spēles situācijā. Demonstrē spējas analizēt DKT procesu, savas darbības ar pacientu stiprās un vājās puses, ir pašrefleksijas pieredze.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga literatūras apguve (t.sk. jaunākie pētījumi datu bāzēs), lai sagatavotu prezentāciju par DKT teorētiskajiem principiem pacientu grupai, sagatavotu nodarbības plānu un novadītu nodarbību savu kursabiedru grupai mācību sesiju simulācijas spēles veidā ar atbilstošām metodēm un tehnikām noteiktai pacientu grupai noteiktā terapijas procesa etapā. Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Ieskaite - Sagatavota un novadīta sesija individuālam pacientam (izvēlēta pacientu grupa, vecumposms) simulācijas situācijā. Sagatavots teorētiskais pārskats par pacientu grupu (grūtības, vecumposma iezīmes), pamatprincipiem DKT. Novadīta sesija, demonstrējot prasmi nodibināt kontaktu ar klientu/pacientu simulācijas situācijā un izveidot terapeitiskas attiecības, empātiski atspoguļot, pieskaņoties, sniegt klientam/pacientam verbālu un neverbālu atbalstu, veicināt izmaiņas. Iesniegts pārskats par sesiju, aizpildot individuālā darba sesijas protoklu, analizējot savu darbu.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Ieskaite - Sagatavota un novadīta sesija pacientu grupai (izvēlēta pacientu grupa, vecumposms) simulācijas situācijā. Sagatavots teorētiskais pārskats par pacientu grupu (grūtības, vecumposma iezīmes), pamatprincipiem DKT. Novadīta sesija, demonstrējot prasmi nodibināt kontaktu ar grupu simulācijas situācijā un izveidot terapeitiskas attiecības, vadīt grupas procesu, veicināt grupas attīstību un izmaiņas. Iesniegts pārskats par sesiju, aizpildot grupas darba sesijas protoklu, analizējot savu darbu.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Izstrādāts DKT plāns konkrētai klientu/pacientu grupai konkrētā procesa etapā (20%).
2) Rakstiski apkopotas DKT metodes darbam ar konkrētu klientu/pacientu grupu (20%).
3) Prezentācija par teorētiskajiem principiem DKT darbam ar konkrēto pacientu grupu, iekļaujot atsauces uz pētījumiem (20%).
4) Praktiski novadīta viena DKT sesiju, terapeitisko prasmju demonstrācija simulācijas situācijā; sesija tiek filmēta (20%).
5) Sagatavots un iesniegts sesijas protokols par novadīto sesiju, ietverot refleksiju un analīzi par savu darbu (20%) gan individuālam darbam, gan darbam ar grupu.
Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Deju un kustību terapijas (DKT) process un stadijas.
Apraksts
Anotācija: Deju un kustību terapijas (DKT) process un stadijas. kontrakts, procesa un sesijas struktūra. DKT metodes un tehnikas dažādos etapos.
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. (2011). Deju un kustību terapija. No Mārtinsone, K. (Red.) Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336.lpp).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Deju un kustību terapijas (DKT) process un stadijas.
Apraksts
Anotācija: Deju un kustību terapijas (DKT) process un stadijas. kontrakts, procesa un sesijas struktūra. DKT metodes un tehnikas dažādos etapos.
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. (2011). Deju un kustību terapija. No Mārtinsone, K. (Red.) Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336.lpp).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas darbā sociālajā aprūpē
Apraksts
Anotācija: DKT metodes un tehnikas darbā sociālajā aprūpē. Darbs ar senioriem, geriatrija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas darbā sociālajā aprūpē
Apraksts
Anotācija: DKT metodes un tehnikas darbā sociālajā aprūpē. Darbs ar senioriem, geriatrija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT pieejas darbā ar bērniem
Apraksts
Anotācija: DKT pieejas darbā ar bērniem psihiatrijā, medicīniskajā rehabilitācijā un speciālajā izglītībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT pieejas darbā ar bērniem
Apraksts
Anotācija: DKT pieejas darbā ar bērniem psihiatrijā, medicīniskajā rehabilitācijā un speciālajā izglītībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas darbā ar bērniem psihiatrijā un medicīniskajā rehabilitācijā.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Prasmju treniņš
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas darbā ar bērniem psihiatrijā un medicīniskajā rehabilitācijā.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Prasmju treniņš
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT pieejas darbā ar pieaugušajiem psihiatrijā un medicīniskajā rehabilitācijā
Apraksts
Anotācija: BASCICS modelis darbā ar psihitrijas pacientiem. Pamatprincipi darbā ar rehabilitācijas pacientiem. ABDKT modelis hronisku sāpju pacientiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT pieejas darbā ar pieaugušajiem psihiatrijā un medicīniskajā rehabilitācijā
Apraksts
Anotācija: BASCICS modelis darbā ar psihitrijas pacientiem. Pamatprincipi darbā ar rehabilitācijas pacientiem. ABDKT modelis hronisku sāpju pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas individuālam darbam ar pieaugušajiem.
Apraksts
Anotācija: DKT metodes un tehnikas individuālam darbam ar pieaugušajiem.
Nodarbības jautājumi: Prasmju treniņš. Pieskaņošanās, paplašināšana, tēmas izstrāde kustībā, rekvizītu izmantošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas individuālam darbam ar pieaugušajiem.
Apraksts
Anotācija: DKT metodes un tehnikas individuālam darbam ar pieaugušajiem.
Nodarbības jautājumi: Prasmju treniņš. Pieskaņošanās, paplašināšana, tēmas izstrāde kustībā, rekvizītu izmantošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT grupas process, grupas attīstības stadijas
Apraksts
Anotācija: DKT grupas process, grupas attīstības stadijas. GROWTH modelis.
Nodarbības jautājumi: Grupas attīstība, terapeita uzdevumi dažādos etapos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT grupas process, grupas attīstības stadijas
Apraksts
Anotācija: DKT grupas process, grupas attīstības stadijas. GROWTH modelis.
Nodarbības jautājumi: Grupas attīstība, terapeita uzdevumi dažādos etapos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas psihiatrijas pacientu grupai
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas psihiatrijas pacientu grupai
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas grupai medicīniskajā rehabilitācijā
Apraksts
Anotācija: Radošā procesa cikliskais modelis.
Literatūra: Upmale, A., Majore-Dūšele, I. (2011). Mākslu terapijas procesa raksturojums: integratīvi eklektiskā pieeja. No Mārtinsone, K. (Red.) Mākslu terapija. RaKa: Rīga (106.-183.lpp.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas grupai medicīniskajā rehabilitācijā
Apraksts
Anotācija: Radošā procesa cikliskais modelis.
Literatūra: Upmale, A., Majore-Dūšele, I. (2011). Mākslu terapijas procesa raksturojums: integratīvi eklektiskā pieeja. No Mārtinsone, K. (Red.) Mākslu terapija. RaKa: Rīga (106.-183.lpp.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas grupai sociālajā rehabilitācijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas grupai sociālajā rehabilitācijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas grupai speciālajā izglītībā
Apraksts
Anotācija: Attīstošā pieeja DKT.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas grupai speciālajā izglītībā
Apraksts
Anotācija: Attīstošā pieeja DKT.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas grupās bērniem un pieaugušajiem
Apraksts
Anotācija: Metožu un tehniku apkopojums DKT.
Literatūra: Mārtinsone, K. (Sast.) (2010). Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. RaKa: Rīga.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT metodes un tehnikas grupās bērniem un pieaugušajiem
Apraksts
Anotācija: Metožu un tehniku apkopojums DKT.
Literatūra: Mārtinsone, K. (Sast.) (2010). Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. RaKa: Rīga.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (akceptējams izdevums)
Chaiklin, S., & Wengrower, H. (Eds.). (2009). The art and science of dance/movement therapy: Life is dance. New York: Routledge. (akceptējams izdevums)
Payne, H. (Ed.). (2017). Essentials of Dance Movement Psychotherapy: International Perspectives on Theory, Research, and Practice. Taylor & Francis.
Tortora, S. (2006). The Dancing Dialogue: Using the Communicative Power of Movement with Young Children. Paul H.Brookes Publishing (akceptējams izdevums)
Goodill, S. (2005) An introduction to medical dance/movement therapy : health care in motion. London ; Philadelphia : Jessica Kingsley Publishers.
Mārtinsone, K. (Sast.) (2020). Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. RaKa: Rīga.
Lara, J. (2015). Autism Movement Therapy (R) Method: Waking up the Brain!. Jessica Kingsley Publishers.
Meekums, B. (2002). Dance movement therapy: A creative psychotherapeutic approach. Sage. (akceptējams izdevums)
Karkou, V., & Sanderson, P. (2000). Dance movement therapy in UK education. In: Research in Dance Education, 1(1), 69-86. (akceptējams izdevums)
Lundy, H. 2009. Movement therapy techniques and therapeutic holding with children : study of the effectiveness of dance/movement therapy techniques to augment thereapuetic restraint with children in residential treatment. Saarbrücken : VDM Verlag Dr. Müller
Papildu literatūra
Karkou, V., Oliver, S., & Lycouris, S. (Eds.). (2017). The Oxford Handbook of Dance and Wellbeing. Oxford University Press.
Karkou, V. and Sanderson, P. (2006). Arts Therapies: A Research-based Map of the Field. Edinburgh: Elsevier.
Arts therapies in schools: Research and practice. Ed. V.Karkou. Jessica Kingsley Publishers. (2010).
Mārtinsone, K., Mihailova, S., et.al. (2008). Mākslu terapija un tās attīstības konteksti (integratīvi eklektiskā pieeja Latvijā). Rīga: RSU.
Halprin, D. (2003). The expressive body in life, art, and therapy: Working with movement, metaphor and meaning. Jessica Kingsley Publishers.
Levy, F. J. (2005). Dance/Movement Therapy. A Healing Art. AAHPERD Publications, PO Box 704, Waldorf, MD 20601. 2nd ed.
Ed. A.Heiderscheit. (2015). Creative arts therapies and clients with eating disorders. London: Jessica Kingsley Publishers.
Eds. Lee, H. & Adams, T. (2011). Creative approaches in dementia care. Houndmills, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan.
Citi informācijas avoti
The Arts in psychotherapy
Body, Movement and Dance in Psychotherapy