Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihologa profesionālā darbība un ētika I

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_493
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, +371 67061590

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt studentus ar psihologa darbības specifiku dažādās vidēs, psihologa darbību reglamentējošo likumdošanu un psihologa darba ētiku.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti prot raksturot psihologa darbību dažādas profesionālās darbības nozarēs, pārzina psihologa darbības pamatprincipus. Studenti brīvi orientējas psihologu ētikas kodeksā.

Prasmes

1.Studenti pielieto psihologa darbību reglamentējošo dokumentāciju, lai analizētu ar psihologa darbu saistītas situācijas. Izmanto ētikas kodeksu, lai analizētu ētiski jūtīgas profesionālās situācijas.

Kompetences

1.Studenti pauž empātijas un cieņas pilnu attieksmi pret klientu/ pacientu un ētisko jūtīgumu, risinot profesionālās darbības jautājumus un ētiskās dilemmas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Aktīva dalība seminārnodarbībās (40%). 2. Intervijas par psihologa profesionālo darbību izstrādāšana, īstenošana un prezentēšana (60%).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Intervijas par psihologa profesionālo darbību izstrādāšana, īstenošana un prezentēšana. 1) Sagatavot interviju par psihologa profesiju. 2) Ar intervijas palīdzību jāiegūst praktizējoša psihologa (jebkurā specializācijā) un trīs cilvēku, kuri nav psihologi, pieredzi par psihologa profesionālo darbību. 3) Jāveic iegūto interviju analīze, salīdzinot atbildes starp intervējamiem. 4) Prezentēt grupā atbilstoši zemāk dotajam saturam. 5) Sagatavot 2 jautājumus par psihologa profesiju grupas diskusijai. Seminārnodarbībās – mājas darbu izpilde. Tēmas "Ētikas praktiskā loma psihologa darbā" un „Sociālie priekšstati par psihologa profesiju”. Jautājumi diskusijai – priekšstati par psihologa profesiju, zināšanām, atbildību. Vērtējumu veido šādi kritēriji: 1. Rakstiski un norādītajā laikā un veidā iesniegti darbi (70%). 2. Prezentācijas verbālais aspekti, (stāstījums, atbildes uz jautājumiem) (20%). 3. Diskusija grupā (uzdotie jautājumi un diskusijas veidošana), izmantojot iepriekš sagatavotos jautājumus (10%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihologa profesija. Psihologa zināšanas, prasmes, kompetences un tās ierobežojumi. Profesionālās asociācijas un to loma psihologa darbā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihologa profesija. Psihologa zināšanas, prasmes, kompetences un tās ierobežojumi. Profesionālās asociācijas un to loma psihologa darbā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sadarbība ar citu profesiju pārstāvjiem. Psihologa darbs skolā. Psihologa darbs klīnikā. Psihologa darbs organizāciju vidē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sadarbība ar citu profesiju pārstāvjiem. Psihologa darbs skolā. Psihologa darbs klīnikā. Psihologa darbs organizāciju vidē
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā palīdzība un likumdošana – psihologu likuma projekts, profesijas standarts
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā palīdzība un likumdošana – psihologu likuma projekts, profesijas standarts
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālo ētikas normu vēsture. Psihologa darba ētikas pamatlikumi. Ētika un mūsdienu sabiedrības aktuālās problēmas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālo ētikas normu vēsture. Psihologa darba ētikas pamatlikumi. Ētika un mūsdienu sabiedrības aktuālās problēmas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētikas dimensijas un morālais jūtīgums. Klasiskās jeb mūžīgās ētiskās vērtības
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētikas dimensijas un morālais jūtīgums. Klasiskās jeb mūžīgās ētiskās vērtības
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētisku lēmumu pieņemšanas modeļi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiska reakcija uz neētisku rīcību. Konfidencialitātes ētiskie aspekti. Konfidencialitātes prasību ievērošana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiska reakcija uz neētisku rīcību. Konfidencialitātes ētiskie aspekti. Konfidencialitātes prasību ievērošana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kompetences ievērošana psihologa darbā. Ētika izvērtēšanā, novērtēšanā un pētniecībā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Informētas piekrišanas ētiskie aspekti. Ētikas kodeksu analīze. Ētika konsultējot dažādās vidēs. Psihohigiēna
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Informētas piekrišanas ētiskie aspekti. Ētikas kodeksu analīze. Ētika konsultējot dažādās vidēs. Psihohigiēna
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Firestone, R., & Catlett, J. (2009). The Ethics of Interpersonal Relationships. London: Karnac Books.

2.

Illovsky, M. E. (2013). Foundations of Counseling People : A Guide for the Counseling, Psychological, and Helping Professions. Springfield, Ill: Charles C Thomas.

3.

Jungers, C. M., & Gregoire, J. (2013). Counseling Ethics : Philosophical and Professional Foundations. Danvers, MA: Springer Publishing Company.

4.

Psiholoģija Latvijā: psihologi, izglītība, profesionālā darbība: rakstu krājums. (2012). (Sast. Mārtinsone, K.) Rīga : RaKa.

5.

Welfel, E. (2002). Ethics in Counselling and Psychotherapy: Standarts, research and emerging issues. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing company.

6.

Veneto, L. D., & Fruili, A. S. (2012). Psychology of Morality. Hauppauge, N.Y.: Nova Science Publishers, Inc.

Papildu literatūra

1.

Borsos, D. P., Weikel, W. J., & Palmo, A. J. (2011). Foundations of Mental Health Counseling. Springfield, Ill: Charles C Thomas.

2.

Koocher, G.P., Keith-Spiegel, P. (1998). Ethics in psychology: professional standards and case. New York ; Oxford : Oxford Univ. Press.

3.

Robinson, R. H. (2014). Foundations of Forensic Vocational Rehabilitation. New York, NY: Springer Publishing Company.

4.

Rubenis, A. (1996). Ētika XX gadsimtā: prakstiskā ētika.Rīga. Zvaigzne.

5.

Rubenis, A. (1997). Ētika XX gadsimtā: teorētiskā ētika.Rīga. Zvaigzne.

6.

Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. (2006.) Sast.V.Sīle. Rīga: RSU.

7.

The Ethical practice of psychology in organizations (1998). Ed. by Rodney L. Lowman et al. Washington: American Psychological Association.

Citi informācijas avoti

1.

Adler, J. E. (2002). Belief's Own Ethics. Cambridge, Mass: A Bradford Book.

2.

European association of professional psychologists associations. Meta-code of ethics.

3.

The American psychological association's ethics code.

4.

LSPA (1999). Latvijas skolu psihologu ētikas kodekss. Rīga.

5.

LPPA (1997). Latvijas profesionālo psihologu asociācijas ētikas kodekss. Rīga. Pieejams no: www.lppapsihologi.lv/lv/documents/41-kodeks

6.

Latvijas Klīnisko Psihologu apvienības ētikas kodekss. Pieejams no: www.kpa.lv/kpa-dokumenti/65-tikas-kodekss‎

7.

LPB Profesionālās ētikas kodekss. Pieejams no: http://www.psihologubiedriba.lv/?p=146