Psihologa profesionālā darbība un ētika I
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, +371 67061590
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti prot raksturot psihologa darbību dažādas profesionālās darbības nozarēs, pārzina psihologa darbības pamatprincipus. Studenti brīvi orientējas psihologu ētikas kodeksā.
Prasmes
1.Studenti pielieto psihologa darbību reglamentējošo dokumentāciju, lai analizētu ar psihologa darbu saistītas situācijas. Izmanto ētikas kodeksu, lai analizētu ētiski jūtīgas profesionālās situācijas.
Kompetences
1.Studenti pauž empātijas un cieņas pilnu attieksmi pret klientu/ pacientu un ētisko jūtīgumu, risinot profesionālās darbības jautājumus un ētiskās dilemmas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Aktīva dalība seminārnodarbībās (40%).
2. Intervijas par psihologa profesionālo darbību izstrādāšana, īstenošana un prezentēšana (60%).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Intervijas par psihologa profesionālo darbību izstrādāšana, īstenošana un prezentēšana.
1) Sagatavot interviju par psihologa profesiju.
2) Ar intervijas palīdzību jāiegūst praktizējoša psihologa (jebkurā specializācijā) un trīs cilvēku, kuri nav psihologi, pieredzi par psihologa profesionālo darbību.
3) Jāveic iegūto interviju analīze, salīdzinot atbildes starp intervējamiem.
4) Prezentēt grupā atbilstoši zemāk dotajam saturam.
5) Sagatavot 2 jautājumus par psihologa profesiju grupas diskusijai.
Seminārnodarbībās – mājas darbu izpilde. Tēmas "Ētikas praktiskā loma psihologa darbā" un „Sociālie priekšstati par psihologa profesiju”. Jautājumi diskusijai – priekšstati par psihologa profesiju, zināšanām, atbildību.
Vērtējumu veido šādi kritēriji:
1. Rakstiski un norādītajā laikā un veidā iesniegti darbi (70%).
2. Prezentācijas verbālais aspekti, (stāstījums, atbildes uz jautājumiem) (20%).
3. Diskusija grupā (uzdotie jautājumi un diskusijas veidošana), izmantojot iepriekš sagatavotos jautājumus (10%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa profesija. Psihologa zināšanas, prasmes, kompetences un tās ierobežojumi. Profesionālās asociācijas un to loma psihologa darbā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa profesija. Psihologa zināšanas, prasmes, kompetences un tās ierobežojumi. Profesionālās asociācijas un to loma psihologa darbā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sadarbība ar citu profesiju pārstāvjiem. Psihologa darbs skolā. Psihologa darbs klīnikā. Psihologa darbs organizāciju vidē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sadarbība ar citu profesiju pārstāvjiem. Psihologa darbs skolā. Psihologa darbs klīnikā. Psihologa darbs organizāciju vidē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā palīdzība un likumdošana – psihologu likuma projekts, profesijas standarts
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā palīdzība un likumdošana – psihologu likuma projekts, profesijas standarts
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālo ētikas normu vēsture. Psihologa darba ētikas pamatlikumi. Ētika un mūsdienu sabiedrības aktuālās problēmas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālo ētikas normu vēsture. Psihologa darba ētikas pamatlikumi. Ētika un mūsdienu sabiedrības aktuālās problēmas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas dimensijas un morālais jūtīgums. Klasiskās jeb mūžīgās ētiskās vērtības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas dimensijas un morālais jūtīgums. Klasiskās jeb mūžīgās ētiskās vērtības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētisku lēmumu pieņemšanas modeļi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiska reakcija uz neētisku rīcību. Konfidencialitātes ētiskie aspekti. Konfidencialitātes prasību ievērošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiska reakcija uz neētisku rīcību. Konfidencialitātes ētiskie aspekti. Konfidencialitātes prasību ievērošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kompetences ievērošana psihologa darbā. Ētika izvērtēšanā, novērtēšanā un pētniecībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Informētas piekrišanas ētiskie aspekti. Ētikas kodeksu analīze. Ētika konsultējot dažādās vidēs. Psihohigiēna
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Informētas piekrišanas ētiskie aspekti. Ētikas kodeksu analīze. Ētika konsultējot dažādās vidēs. Psihohigiēna
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Firestone, R., & Catlett, J. (2009). The Ethics of Interpersonal Relationships. London: Karnac Books.
Illovsky, M. E. (2013). Foundations of Counseling People : A Guide for the Counseling, Psychological, and Helping Professions. Springfield, Ill: Charles C Thomas.
Jungers, C. M., & Gregoire, J. (2013). Counseling Ethics : Philosophical and Professional Foundations. Danvers, MA: Springer Publishing Company.
Psiholoģija Latvijā: psihologi, izglītība, profesionālā darbība: rakstu krājums. (2012). (Sast. Mārtinsone, K.) Rīga : RaKa.
Welfel, E. (2002). Ethics in Counselling and Psychotherapy: Standarts, research and emerging issues. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing company.
Veneto, L. D., & Fruili, A. S. (2012). Psychology of Morality. Hauppauge, N.Y.: Nova Science Publishers, Inc.
Papildu literatūra
Borsos, D. P., Weikel, W. J., & Palmo, A. J. (2011). Foundations of Mental Health Counseling. Springfield, Ill: Charles C Thomas.
Koocher, G.P., Keith-Spiegel, P. (1998). Ethics in psychology: professional standards and case. New York ; Oxford : Oxford Univ. Press.
Robinson, R. H. (2014). Foundations of Forensic Vocational Rehabilitation. New York, NY: Springer Publishing Company.
Rubenis, A. (1996). Ētika XX gadsimtā: prakstiskā ētika.Rīga. Zvaigzne.
Rubenis, A. (1997). Ētika XX gadsimtā: teorētiskā ētika.Rīga. Zvaigzne.
Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. (2006.) Sast.V.Sīle. Rīga: RSU.
The Ethical practice of psychology in organizations (1998). Ed. by Rodney L. Lowman et al. Washington: American Psychological Association.
Citi informācijas avoti
Adler, J. E. (2002). Belief's Own Ethics. Cambridge, Mass: A Bradford Book.
European association of professional psychologists associations. Meta-code of ethics.
The American psychological association's ethics code.
LSPA (1999). Latvijas skolu psihologu ētikas kodekss. Rīga.
LPPA (1997). Latvijas profesionālo psihologu asociācijas ētikas kodekss. Rīga. Pieejams no: www.lppapsihologi.lv/lv/documents/41-kodeks
Latvijas Klīnisko Psihologu apvienības ētikas kodekss. Pieejams no: www.kpa.lv/kpa-dokumenti/65-tikas-kodekss
LPB Profesionālās ētikas kodekss. Pieejams no: http://www.psihologubiedriba.lv/?p=146