Pierādījumos balstīta aprūpe un māsu profesionālā darbība
Studiju kursa īstenotājs
-
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Iegūtas pamatzināšanas un izpratne par pierādījumos balstītas aprūpes būtību, nozīmi, iespējām, dažādiem pētījumu veidiem un avotiem.
Prasmes
1.Studējošie pratīs atrast un izvērtēt zinātniskus pierādījumus pētījumos, atbilstoši prezentēt un komunicēt par tiem.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie attīsta kompetenci: izvērtēt zinātniskus pierādījumus aprūpes pētniecībā, ņemot vērā veselības aprūpes kontekstu, integrējot un lietojot situācijai atbilstošas prasmes, zināšanas, attieksmi.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs mazās grupās un individuāli. • Klasē: seminārs par tēmas izvēli un PICO jautājuma formulēšanu, diskusija. • Patstāvīgais darbs: zinātnisku pierādījumu meklēšana, atrašana un apraksta sagatavošana. • Klasē: patstāvīgā darba prezentācija.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eksāmens: Patstāvīgā darba prezentācija kursa noslēgumā. Vērtēšanas kritēriji: 1. Vērtēšana notiek ar atzīmi 10 ballu sistēmā, kur zemākais sekmīgais vērtējums ir 4 balles. 2. Piecas patstāvīgi sagatavotas un prezentētas prezentācijas kursa laikā – 60%. 3. Pastāvīgā darba prezentācija kursa noslēgumā, kura satur zemāk minētos punktus – 40%: • PICO; • Jautājums (latviski, angliski); • Atslēgas vārdi (latviski, angliski); • Tēmas teorētiskais pamatojums, 150 – 200 vārdi (uzrādot izmantotos zinātniskos avotus); • Apraksts par pierādījumu meklēšanas un atrašanas procesu; • Pierādījumu apkopojums (latviski) un atbilde uz PICO jautājumu; • Kopsavilkums.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pierādījumos balstīta prakse – būtība, terminoloģija, teorētiskie un praktiskie aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumi un to veidi veselības aprūpē. Pētījumu pierādījumu un rekomendāciju līmeņi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Informācijas meklēšana un izvērtēšana dažādos resursos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstītas aprūpes kā metodes pamatprincipi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija bibliotēkā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bibliotēkas nodarbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par pētnieciskās tēmas un jautājuma formulēšanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par PICO izveidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par atslēgas vārdiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par PICO jautājuma formulēšanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par pierādījumu ticamību un kvalitāti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par biomedicīnas pētījumos izmantoto gala rezultātu izteikšanas veidiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par ētiskiem aspektiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par zinātnisku pierādījumu prezentāciju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par zinātnisku pierādījumu komunicēšanu ar pacientiem un citiem veselības aprūpes speciālistiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par zinātnisku rezultātu pielietojumu praksē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes (2011) sast. K.Mārtinsone, Rīga: Raka
Znotiņa I. (2014) Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi - labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana. Mācību materiāls informācijpratībā, Rīga: RSU
Spila D., Znotiņa I. (2014)10 Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos. Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga:RSU
Papildu literatūra
Ellis P. (2016) Evidence-based Practice in Nursing, 3rd ed., SAGE Publ. Ltd.