Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Analītiskās statistikas metodes psiholoģijas pētījumos

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SL_026
Zinātnes nozare
Matemātika; Varbūtību teorija un matemātiskā statistika
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Statistikas mācību laboratorija
Kontaktinformācija

Baložu iela 14, A korpuss, Rīga, +371 67060897, statistika@rsu.lv, www.rsu.lv/statlab

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt pamatzināšanas par analītiskās statistikas metodēm, attīstīt prasmes pielietot analītiskās statistikas metodes psiholoģijas pētījumā iegūto datu apstrādē un analīzē.

Priekšzināšanas

Bakalaura līmeņa pieredze pētniecībā, bakalaura līmenim atbilstošas zināšanas par statistiskas datu apstrādes metodēm.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie lieto matemātiskās statistikas terminoloģiju; izskaidro atšķirības starp dažādām viendimensiju un daudzdimensiju statistikas metodēm; nosauc un raksturo viendimensiju un daudzdimensiju statistikas datu apstrādes metodes, kas jāpielieto dažādiem pētījuma dizainiem.

Prasmes

1.Studējošie tehniski pārvalda dažādu pētniecības statistisko metožu izpildi SPSS datorprogrammā – apstrādā pētījuma datus; analizē statistiskos rādītājus; atbilstoši izvirzītajai hipotēzei/ pētījuma jautājumam, korekti apraksta iegūtos rezultātus.

Kompetences

1.Studējošie spēj, izmantojot datortehnoloģijas, profesionāli risināt dažādus psiholoģijas pētījumā izvirzītos uzdevumus, pielieto noteiktam pētījuma dizainam atbilstošas datu apstrādes metodes; analizē un interpretē datu apstrādes rezultātus; formulē korektus secinājumus par pētījumā izvirzīto hipotēžu pierādīšanu vai noraidīšanu vai par pētījuma jautājumiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus. Patstāvīgi veikt dotos uzdevumus datu apstrādē (studējošajiem doti nosacīta pētījuma sākotnējie dati ar noteiktiem pētījuma ietvaros uzdevumiem Excel dokumentā; studējošie pilda uzdevumus, sniedzot iegūto rezultātu korektu noformējumu un interpretāciju; darbs iesniedzams elektroniskā formā).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
(1) Izpildīti mājas darbi par datu apstrādi. 1. Ģenerālā kopa un izlase. 2. Dispersiju analīze. 3. Regresiju analīze. 4. Komponentu analīze. Faktoranalīze. (2) Eksāmena darbs – patstāvīgs individuāla uzdevuma risinājums SPSS programmā. Gala vērtējums. - Studentiem, kuri ir iesnieguši VISUS mājas darbus (četrus) un katrs no tiem ir ieguvis vērtējumu vismaz 4 balles, gala vērtējumu kursā veido mājas darbu vērtējumu vidējais aritmētiskais rādītājs. - Studentiem, kuri nav iesnieguši VISUS mājas darbus vai kāds no mājasdarbiem ir ieguvis vērtējumu mazāku nekā 4 balles, ir jākārto rakstisks eksāmens. Šajā gadījumā gala vērtējumu veido 2 komponentes: mājasdarbu vērtējumu vidējais aritmētiskais rādītājs un eksāmena atzīme (proporcijās 50 : 50).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījums psiholoģijā. Kvantitatīvs un kvalitatīvs pētījums. Ģenerālā kopa un izlase. Pētījumā pielietojamo statistisko metožu klasifikācija un to pielietošanas shēmas. Datu mērījumu skalas un aprakstošā statistika. Slēdzienstatistika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Viendimensiju statistika – SPSS izmantošana datu apstrādē un analīzē, rezultātu noformēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Dispersijas analīze (ANOVA, MANOVA, MANCOVA, jaukta dizaina MANOVA).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Dispersijas analīze – SPSS izmantošana datu apstrādē un analīzē, rezultātu noformēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Regresijas analīze: standarta, secīgā, soļu metode.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Regresijas analīze – IBM SPSS izmantošana datu apstrādē un analīzē, rezultātu noformēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Ieskats mediācijas un moderācijas analīzē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Komponentanalīze un faktoranalīze. Apstiprinošā un izpētošā faktoranalīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Faktoru izdalīšanas metodes. Faktoru rotācijas metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Faktoranalīze – IBM SPSS izmantošana datu apstrādē un analīzē, rezultātu noformēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Testa pantu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Testa pantu analīze – SPSS izmantošana datu apstrādē un analīzē, rezultātu noformēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Pētniecība: teorija un prakse (2016). K. Mārtinsones, A. Piperes, D. Kamerādes redakcijā. Rīga: RAKA

2.

Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics 5th ed. SAGE

3.

Raščevska M. (2005). Psiholoģisko testu un aptauju konstruēšana un adaptācija. Rīga: Raka.

4.

Leech, N.L., Barrett, K.C., & Morgan, G.A. (2008). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation. 3rd ed. New York: London: Lawrence Erlbaum Associates.

Papildu literatūra

1.

Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. (2011). Sastādījusi K. Mārtinsone. Rīga: RAKA.

2.

Moore D. S. (2003). The basic practice of statistics. New York: W. H. Freeman & Company.

3.

Raščevska M., Kristapsone S. (2000). Statistika psiholoģijas pētījumos. Rīga: Izglītības soļi.

4.

Наследов А. Д. (2006). Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных. СПб.: Речь.

5.

Сидоренко Е. (2001). Методы математической обработки в психологии. СПб.: Речь.

6.

Arhipova, I. Bāliņa, S. (2006). Statistika ekonomikā. Risinājumi ar SPSS un Microsoft Excel. Mācību līdzeklis 2. izdevums. Rīga: Datorzinību Centrs, - 364 lpp.

7.

Krastiņš O. (2003) Ekonometrija. Rīga: LR CSP.

8.

Krastiņš O., Ciemiņa I. (2003). Statistika. Rīga: LR CSP.

9.

Lasmanis, A., Kangro, I. (2004). Faktoru analīze. Rīga: Izglītības soļi.

Citi informācijas avoti

1.

British Journal of Mathematical and Statistical Psychology. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)2044-8317

2.

Choosing the Correct Statistical Test in SAS, STATA and SPSS. Available from: http://www.ats.ucla.edu/stat/mult_pkg/whatstat/default.htm

3.

How to choose a statistical test. Available from: http://www.graphpad.com/www/book/choose.htm

4.

Selecting statistics. Available from: http://www.socialresearchmethods.net/selstat/ssstart.htm

5.

SPSS tutorials:

9.

Statistics tutorials. Available from: www.statsoft.com/textbook/stathome.html

10.

Metodiskie norādījumi maģistra darbu izstrādei RSU veselības psiholoģijas un supervīzjas studiju programmām. / K. Mārtinsone, V. Perepjolkina, J. Ļevina, J. Ļubenko, J. Koļesņikova, K. Vende, D. Kamerāde, J. I. Mihailovs, S. Silniece, J. Duhovska; V.

11.

Laerd Statistics: SPSS Statistics Tutorials and Statistical Guides