Analītiskās statistikas metodes psiholoģijas pētījumos
Studiju kursa īstenotājs
Baložu iela 14, A korpuss, Rīga, +371 67060897, statistika@rsu.lv, www.rsu.lv/statlab
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie lieto matemātiskās statistikas terminoloģiju; izskaidro atšķirības starp dažādām viendimensiju un daudzdimensiju statistikas metodēm; nosauc un raksturo viendimensiju un daudzdimensiju statistikas datu apstrādes metodes, kas jāpielieto dažādiem pētījuma dizainiem.
Prasmes
1.Studējošie tehniski pārvalda dažādu pētniecības statistisko metožu izpildi SPSS datorprogrammā – apstrādā pētījuma datus; analizē statistiskos rādītājus; atbilstoši izvirzītajai hipotēzei/ pētījuma jautājumam, korekti apraksta iegūtos rezultātus.
Kompetences
1.Studējošie spēj, izmantojot datortehnoloģijas, profesionāli risināt dažādus psiholoģijas pētījumā izvirzītos uzdevumus, pielieto noteiktam pētījuma dizainam atbilstošas datu apstrādes metodes; analizē un interpretē datu apstrādes rezultātus; formulē korektus secinājumus par pētījumā izvirzīto hipotēžu pierādīšanu vai noraidīšanu vai par pētījuma jautājumiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus. Patstāvīgi veikt dotos uzdevumus datu apstrādē (studējošajiem doti nosacīta pētījuma sākotnējie dati ar noteiktiem pētījuma ietvaros uzdevumiem Excel dokumentā; studējošie pilda uzdevumus, sniedzot iegūto rezultātu korektu noformējumu un interpretāciju; darbs iesniedzams elektroniskā formā).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
(1) Izpildīti mājas darbi par datu apstrādi.
1. Ģenerālā kopa un izlase.
2. Dispersiju analīze.
3. Regresiju analīze.
4. Komponentu analīze. Faktoranalīze.
(2) Eksāmena darbs – patstāvīgs individuāla uzdevuma risinājums SPSS programmā.
Gala vērtējums.
- Studentiem, kuri ir iesnieguši VISUS mājas darbus (četrus) un katrs no tiem ir ieguvis vērtējumu vismaz 4 balles, gala vērtējumu kursā veido mājas darbu vērtējumu vidējais aritmētiskais rādītājs.
- Studentiem, kuri nav iesnieguši VISUS mājas darbus vai kāds no mājasdarbiem ir ieguvis vērtējumu mazāku nekā 4 balles, ir jākārto rakstisks eksāmens. Šajā gadījumā gala vērtējumu veido 2 komponentes: mājasdarbu vērtējumu vidējais aritmētiskais rādītājs un eksāmena atzīme (proporcijās 50 : 50).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pētījums psiholoģijā. Kvantitatīvs un kvalitatīvs pētījums. Ģenerālā kopa un izlase. Pētījumā pielietojamo statistisko metožu klasifikācija un to pielietošanas shēmas. Datu mērījumu skalas un aprakstošā statistika. Slēdzienstatistika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Viendimensiju statistika – SPSS izmantošana datu apstrādē un analīzē, rezultātu noformēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Dispersijas analīze (ANOVA, MANOVA, MANCOVA, jaukta dizaina MANOVA).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Dispersijas analīze – SPSS izmantošana datu apstrādē un analīzē, rezultātu noformēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Regresijas analīze: standarta, secīgā, soļu metode.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Regresijas analīze – IBM SPSS izmantošana datu apstrādē un analīzē, rezultātu noformēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Ieskats mediācijas un moderācijas analīzē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Komponentanalīze un faktoranalīze. Apstiprinošā un izpētošā faktoranalīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Faktoru izdalīšanas metodes. Faktoru rotācijas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Faktoranalīze – IBM SPSS izmantošana datu apstrādē un analīzē, rezultātu noformēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Testa pantu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Testa pantu analīze – SPSS izmantošana datu apstrādē un analīzē, rezultātu noformēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Pētniecība: teorija un prakse (2016). K. Mārtinsones, A. Piperes, D. Kamerādes redakcijā. Rīga: RAKA
Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics 5th ed. SAGE
Raščevska M. (2005). Psiholoģisko testu un aptauju konstruēšana un adaptācija. Rīga: Raka.
Leech, N.L., Barrett, K.C., & Morgan, G.A. (2008). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation. 3rd ed. New York: London: Lawrence Erlbaum Associates.
Papildu literatūra
Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. (2011). Sastādījusi K. Mārtinsone. Rīga: RAKA.
Moore D. S. (2003). The basic practice of statistics. New York: W. H. Freeman & Company.
Raščevska M., Kristapsone S. (2000). Statistika psiholoģijas pētījumos. Rīga: Izglītības soļi.
Наследов А. Д. (2006). Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных. СПб.: Речь.
Сидоренко Е. (2001). Методы математической обработки в психологии. СПб.: Речь.
Arhipova, I. Bāliņa, S. (2006). Statistika ekonomikā. Risinājumi ar SPSS un Microsoft Excel. Mācību līdzeklis 2. izdevums. Rīga: Datorzinību Centrs, - 364 lpp.
Krastiņš O. (2003) Ekonometrija. Rīga: LR CSP.
Krastiņš O., Ciemiņa I. (2003). Statistika. Rīga: LR CSP.
Lasmanis, A., Kangro, I. (2004). Faktoru analīze. Rīga: Izglītības soļi.
Citi informācijas avoti
British Journal of Mathematical and Statistical Psychology. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)2044-8317
Choosing the Correct Statistical Test in SAS, STATA and SPSS. Available from: http://www.ats.ucla.edu/stat/mult_pkg/whatstat/default.htm
How to choose a statistical test. Available from: http://www.graphpad.com/www/book/choose.htm
Selecting statistics. Available from: http://www.socialresearchmethods.net/selstat/ssstart.htm
SPSS tutorials:
Statistics tutorials. Available from: www.statsoft.com/textbook/stathome.html
Metodiskie norādījumi maģistra darbu izstrādei RSU veselības psiholoģijas un supervīzjas studiju programmām. / K. Mārtinsone, V. Perepjolkina, J. Ļevina, J. Ļubenko, J. Koļesņikova, K. Vende, D. Kamerāde, J. I. Mihailovs, S. Silniece, J. Duhovska; V.