Sociālā darba filozofija un vēsture
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Apgūt sociālā darba nozares vēsturi un attīstīt studējošo spēju analizēt sociālās labklājības jomas jautājumus filozofiskās domas un vēsturisko notikumu kopsakarībās.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie izprot sociālā darba kā profesijas un akadēmiskas disciplīnas attīstību filozofiskās domas un vēsturisko notikumu kopsakarībās.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie izskaidro un argumentēti diskutē par sociālā darba jomas problēmjautājumiem, parāda vēsturiski pamatotu, zinātnisku pieeju sociālā darba problēmjautājumu izpētē un analīzē.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie patstāvīgi iegūst, atlasa un analizē informāciju sociālā darba nozarē kopumā un sociālā darbinieka profesijā, parāda, ka izprot un spēj vērtēt vēsturisko un filozofisko uzskatu ietekmes uz sociālā darba nozares attīstību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras avotu patstāvīgas studijas, prezentācijas sagatavošana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Lekciju un nodarbību apmeklējums, aktivitāte un līdzdalība nodarbību laikā, patstāvīgi sagatavotie mājas darbi. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filozofijas jēdziens. Klasiskās filozofiskās gudrības specifika – prasme vispārināt.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Domāšana un gudrība. (Refleksija par filozofisku tekstu).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Esamība kā klasiskās filozofijas centrālais jautājums. Kustība un attīstība. Telpa un laiks. Kvalitatīvās pārtapšanas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filozofiskās kategorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesa raksturojums: jutekliski empīriskā pasaules izziņa un racionālā esamības apguve. Patiesības problēma. Galvenie filozofijas vēsturiskie posmi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks attiecībās ar pasauli no filozofijas vēstures perspektīvas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli filozofiskie, tiesiskie, ētiskie un politiskie aspekti sociālajā darbā. Nabadzība un labklājība (vēsturiska perspektīva).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nabadzības apkarošana. Nabadzības Likums (1601), tā vēsturiskā loma labklājības veicināšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās transformācijas 18.-19. gadsimtā. Cilvēks un brīvība. Filantropija un sociālais progress (Dž. Adams). Zinātniskā filantropija – sociālā darba profesijas vēsturiskais avots.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātne un sociālās kustības 19./20.gs. mijā. Vācu labklājības modelis. Apdrošināšana. (Otto Bismarks (1862-1890)). Sociālā darba kā profesijas veidošanās. (Anglo-sakšu skola. M.Ričmonda „Sociālā diagnoze”).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
M.Ričmonda „Sociālā diagnoze”.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Labklājība un sociālais darbs. H.Beveridža plāns (1942). Sociālā darba starptautiskās organizācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Labklājības valsts modeļi un sociālais darbs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba Latvijā vēsturiskie avoti. Sociālās apgādības likums (1928.g.). Sociālās labklājības jautājumu risināšana Padomju periodā Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāla darba attīstība Latvijā pēc Neatkarības atjaunošanas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba attīstības perspektīvas: mūsdienu diskusijas pasaulē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filozofijas jēdziens. Klasiskās filozofiskās gudrības specifika – prasme vispārināt.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Esamība kā klasiskās filozofijas centrālais jautājums. Kustība un attīstība. Telpa un laiks. Kvalitatīvās pārtapšanas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filozofiskās kategorijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks attiecībās ar pasauli no filozofijas vēstures perspektīvas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli filozofiskie, tiesiskie, ētiskie un politiskie aspekti sociālajā darbā. Nabadzība un labklājība (vēsturiska perspektīva).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās transformācijas 18.-19. gadsimtā. Cilvēks un brīvība. Filantropija un sociālais progress (Dž. Adams). Zinātniskā filantropija – sociālā darba profesijas vēsturiskais avots.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
M.Ričmonda „Sociālā diagnoze”.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba Latvijā vēsturiskie avoti. Sociālās apgādības likums (1928.g.). Sociālās labklājības jautājumu risināšana Padomju periodā Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāla darba attīstība Latvijā pēc Neatkarības atjaunošanas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba attīstības perspektīvas: mūsdienu diskusijas pasaulē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Gladden, Jessica Lyn. Social Work Leaders Through History. 2018
Berg-Weger, Marla. Social Work and Social Welfare. 2016
Vilka, L. Sociālā darba izglītībai Latvijā 20 gadu: vēsturisks atskats un ieskats mūsdienu problemātikā. LZA Vēstis, 2009
Papildu literatūra
Why Philosophy is Important
What Is Philosophy? - Intro to the Philosophy of the Human Person - PHILO-notes Daily Whiteboard
Domas par Antīko filozofiju. 1990
Vilks, A. Pasaules filozofija: Antoloģija. 1. daļa. – Rīga: RaKa, 2001
Vilks, A. Pasaules filozofija: Antoloģija. 2. daļa. – Rīga: RaKa, 2002
Žurnāls "Sociālais darbs Latvijā". (Labklājības Ministrijas izdevumi.)
Kūle, M., Kūlis, R.. Filosofija. – Rīga, 1998
Vilks, A. Filozofija Latvijā: Antoloģija. – Rīga: RaKa, 2001
Citi informācijas avoti
Raico, Ralph. The History of the Industrial Revolution and the Social Policies of Otto von Bismarck.