Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālā darba filozofija un vēsture

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_204
Zinātnes nozare
Socioloģija un sociālais darbs; Socioloģijas teorija un vēsture
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt sociālā darba nozares vēsturi un attīstīt studējošo spēju analizēt sociālās labklājības jomas jautājumus filozofiskās domas un vēsturisko notikumu kopsakarībās.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie izprot sociālā darba kā profesijas un akadēmiskas disciplīnas attīstību filozofiskās domas un vēsturisko notikumu kopsakarībās.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie izskaidro un argumentēti diskutē par sociālā darba jomas problēmjautājumiem, parāda vēsturiski pamatotu, zinātnisku pieeju sociālā darba problēmjautājumu izpētē un analīzē.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie patstāvīgi iegūst, atlasa un analizē informāciju sociālā darba nozarē kopumā un sociālā darbinieka profesijā, parāda, ka izprot un spēj vērtēt vēsturisko un filozofisko uzskatu ietekmes uz sociālā darba nozares attīstību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras avotu patstāvīgas studijas, prezentācijas sagatavošana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
10 balles

Lekciju un nodarbību apmeklējums, aktivitāte un līdzdalība nodarbību laikā, patstāvīgi sagatavotie mājas darbi.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filozofijas jēdziens. Klasiskās filozofiskās gudrības specifika – prasme vispārināt.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Domāšana un gudrība. (Refleksija par filozofisku tekstu).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Esamība kā klasiskās filozofijas centrālais jautājums. Kustība un attīstība. Telpa un laiks. Kvalitatīvās pārtapšanas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filozofiskās kategorijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesa raksturojums: jutekliski empīriskā pasaules izziņa un racionālā esamības apguve. Patiesības problēma. Galvenie filozofijas vēsturiskie posmi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēks attiecībās ar pasauli no filozofijas vēstures perspektīvas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāli filozofiskie, tiesiskie, ētiskie un politiskie aspekti sociālajā darbā. Nabadzība un labklājība (vēsturiska perspektīva).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nabadzības apkarošana. Nabadzības Likums (1601), tā vēsturiskā loma labklājības veicināšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālās transformācijas 18.-19. gadsimtā. Cilvēks un brīvība. Filantropija un sociālais progress (Dž. Adams). Zinātniskā filantropija – sociālā darba profesijas vēsturiskais avots.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātne un sociālās kustības 19./20.gs. mijā. Vācu labklājības modelis. Apdrošināšana. (Otto Bismarks (1862-1890)). Sociālā darba kā profesijas veidošanās. (Anglo-sakšu skola. M.Ričmonda „Sociālā diagnoze”).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

M.Ričmonda „Sociālā diagnoze”.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labklājība un sociālais darbs. H.Beveridža plāns (1942). Sociālā darba starptautiskās organizācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labklājības valsts modeļi un sociālais darbs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba Latvijā vēsturiskie avoti. Sociālās apgādības likums (1928.g.). Sociālās labklājības jautājumu risināšana Padomju periodā Latvijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāla darba attīstība Latvijā pēc Neatkarības atjaunošanas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba attīstības perspektīvas: mūsdienu diskusijas pasaulē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filozofijas jēdziens. Klasiskās filozofiskās gudrības specifika – prasme vispārināt.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Esamība kā klasiskās filozofijas centrālais jautājums. Kustība un attīstība. Telpa un laiks. Kvalitatīvās pārtapšanas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filozofiskās kategorijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēks attiecībās ar pasauli no filozofijas vēstures perspektīvas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāli filozofiskie, tiesiskie, ētiskie un politiskie aspekti sociālajā darbā. Nabadzība un labklājība (vēsturiska perspektīva).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālās transformācijas 18.-19. gadsimtā. Cilvēks un brīvība. Filantropija un sociālais progress (Dž. Adams). Zinātniskā filantropija – sociālā darba profesijas vēsturiskais avots.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

M.Ričmonda „Sociālā diagnoze”.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba Latvijā vēsturiskie avoti. Sociālās apgādības likums (1928.g.). Sociālās labklājības jautājumu risināšana Padomju periodā Latvijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāla darba attīstība Latvijā pēc Neatkarības atjaunošanas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba attīstības perspektīvas: mūsdienu diskusijas pasaulē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Gladden, Jessica Lyn. Social Work Leaders Through History. 2018

2.

Berg-Weger, Marla. Social Work and Social Welfare. 2016

3.

Richmond, M. Social diagnosis.

4.

Vilka, L. Sociālā darba izglītībai Latvijā 20 gadu: vēsturisks atskats un ieskats mūsdienu problemātikā. LZA Vēstis, 2009

Papildu literatūra

1.

Why Philosophy is Important

2.

What Is Philosophy? - Intro to the Philosophy of the Human Person - PHILO-notes Daily Whiteboard

3.

Domas par Antīko filozofiju. 1990

4.

Vilks, A. Pasaules filozofija: Antoloģija. 1. daļa. – Rīga: RaKa, 2001

5.

Vilks, A. Pasaules filozofija: Antoloģija. 2. daļa. – Rīga: RaKa, 2002

6.

Fred W Powell. The Politics of Social Work. 2001

7.

Žurnāls "Sociālais darbs Latvijā". (Labklājības Ministrijas izdevumi.)

8.

Kūle, M., Kūlis, R.. Filosofija. – Rīga, 1998

9.

Vilks, A. Filozofija Latvijā: Antoloģija. – Rīga: RaKa, 2001

Citi informācijas avoti

1.

Raico, Ralph. The History of the Industrial Revolution and the Social Policies of Otto von Bismarck.

2.

Legacies of Social Change: 100 Years of Professional Social Work in the United States.

3.

How do the American and Swedish Welfare States Differ?