Lietišķās etiķetes pamati un profesionālā komunikācija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Izpratne par lietišķās etiķetes un profesionālās komunikācijas pamatiem, attīstot prasmes profesionālai uzvedībai, efektīvai saskarsmei un attiecību veidošanai dažādās darba un sociālās situācijās.
Priekšzināšanas
Ētika, Vadības teorija, vispārējā un saskarsmes psiholoģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zina lietišķās etiķetes sadarbības pamatprincipus, oficiālās un neoficiālās saskarsmes formas un paņēmienus.
Prasmes
1.Prot teorētiskās zināšanas lietišķajā etiķetē un uzvedības kultūrā pielietot praktiski kopējā mērķa sasniegšanas interesēs.
Kompetences
1.Spēj patstāvīgi un komandā risināt lietišķas sadarbības jautājumus, organizēt lietšķos kontaktus un realizēt komunikatīvos procesus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Prezentācijas izstrāde par izvēlēto tēmu |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Rakstisks darbs PWP versijā |
||
|
2.
Profesionālās etiķetes nozīme un noteikumi konkrētajā jomā |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izstrādāt nelielu apmācības materiālu (PowerPoint prezentācija vai video), kas saistīts ar darba vidi |
||
|
3.
Profesionālās saskarsmes un pašprezentācijas analīze |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Aprakstīt profesionālu situāciju (piemēram, darba intervija, sanāksme, prezentācija utt.) un analizēt savu pašprezentāciju un profesionālo komunikāciju |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Lietišķā etiķete un profesionālā komunikācija |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lietišķās etiķetes pamati un nozīme mūsdienu sabiedrībā
Apraksts
Lietišķās etiķetes būtība, tās vēsturiskā attīstība un nozīme mūsdienu profesionālajā un akadēmiskajā vidē. Etiķetes loma attiecību veidošanā un uzticības radīšanā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašprezentācija: izskats, stāja un pirmā iespaida nozīme
Apraksts
Cilvēka ārējais izskats, ķermeņa valoda un pirmā iespaida radīšana. Pieklājības žesti un pieņemamās normas dažādās situācijās. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sasveicināšanās un iepazīšanās etiķete
Apraksts
Dažādi sveicināšanās veidi, pieklājīgas frāzes, roku spiediena kultūra, ņemot vērā statusu un hierarhiju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā komunikācija: mutiskā un rakstiskā etiķete
Apraksts
Runas māksla komunikācijā, kā arī formāla un neformāla rakstiska saziņu – vēstuļu, ziņojumu un e-pasta saziņa. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saziņa e-pastos un sociālos tīklos profesionālā vidē
Apraksts
Digitālās etiķetes noteikumi: kā rakstīt profesionālu e-pastu, kā veidot profilu sociālos tīklos. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedība darba intervijā un darba vidē
Apraksts
Kā sagatavoties intervijām: kā uzvesties, ģērbties, atbildēt uz jautājumiem un kā saglabāt profesionālu uzvedību ikdienas darba gaitās. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības normas sanāksmēs un prezentācijās
Apraksts
Tiek apspriesta pieklājīga uzvedība grupas darba situācijās: runāšanas kārtība, klausīšanās, jautājumu uzdošana, kā arī etiķete publiskās uzstāšanās laikā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apģērba etiķete dažādos profesionālos kontekstos
Apraksts
Apģērba izvēle (kodekss). Atbilstoša apģērba izvēle dažādām situācijām. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Galda etiķetes pamati
Apraksts
Galda kultūras pamati: galda piederumu lietošana, pasūtījumu veikšana restorānā, sarunas pie galda un citu uzvedības normu ievērošana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru etiķete un uzvedība starptautiskā vidē
Apraksts
Kultūru atšķirības lietišķajā etiķetē – kā nepārkāpt robežas, kas tiek uzskatīts par pieklājīgu vai nepieklājīgu dažādās valstīs. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tālruņu un videokonferenču etiķete
Apraksts
Profesionālai komunikācijai pa tālruni, kā arī uzvedībai attālināto sapulču laikā (Zoom, Team platformās). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizitkaršu apmaiņas noteikumi un nozīme biznesa vidē
Apraksts
Kā pareizi nodot un pieņemt vizītkartes, kāda informācija tām jāietver un kā šo procesu veikt ar cieņu dažādās kultūrās. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komandas darbs un kolēģu savstarpējā cieņa
Apraksts
Ietver sadarbību, pienākumu dalīšanu, atbildības uzņemšanos un pieklājīgu attieksmi pret kolēģiem, arī stresa situācijās. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konfliktu risināšana ar cieņu un profesionalitāti
Apraksts
stratēģijas, kā risināt nesaskaņas profesionāli, saglabājot cieņu un izvairoties no neproduktīvām situācijām vai personīgiem uzbrukumiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Etiķete profesionālos pasākumos un tīklošanās
Apraksts
Kā uzvesties konferencēs, izstādēs un citos pasākumos, kur nepieciešams iepazīties, veidot kontaktus un uzturēt komunikāciju pēc tam. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laika plānošana un punktualitāte, kā cieņas izrādīšana
Apraksts
Uzsvērta laika vērtība, punktualitātes nozīme lietišķajā komunikācijā un praktiski padomi efektīvai laika pārvaldībai. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dubkēvičs L., Ķestere I. Saskarsme. Lietišķā etiķete. R.: Jumava, 2003.(akceptējams izdevums)
Kincāns V. Etiķete sadzīvē, lietišķajos kontaktos, starptautiskajās attiecībās. R.:SIA Biznesa partneri, 2000. (akceptējams izdevums)
Vanderbilta E. Lielā etiķetes grāmata. R.:Jumava, 2012. (akceptējams izdevums)
Ķestere I. Lietišķā etiķete.Eiropas pieredze. R.:Zvaigzne ABC, 2007 (akceptējams izdevums)
Odiņa A. Lietišķās un oficiālās uzvedības grāmata. R: Apgāds Zelta grauds, 2011. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Myka Meier – Business Etiquette Made Easy: The Essential Guide to Professional Success (2020)
Vicki McLeod – Effective Communication at Work: Speaking and Writing Well in the Modern Workplace (2020)
Lizzie Post – Etiquette: The Centennial Edition (2022)
Isabelle Vladoiu – Business Etiquette Secrets (2020)
Fosters D. Lietišķā etiķete Eiropā. R:, Zvaigzne ABC, 2005. (akceptējams izdevums)
Veics V. Uzvedības kultūra saskarsmē. R: , 2000. (akceptējams izdevums)