Cilvēka fizioloģija (Patoloģiskās fizioloģijas daļa)
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Patoloģiskajā fizioloģijā. Veido izpratni par patoloģiskajiem procesiem organismā un to patoģenēzi. Studējošie apgūst zināsanas: 1. Izpratne par dažādu slimību un vispārīgu patoloģisku procesu būtību, attīstību, cēloņiem, sekām un iznākumiem.
Prasmes
1.Patoloģiskajā fizioloģijā: 1. Prasme identificēt biežāk sastopamās patoloģijas, izvērtēt to patoģenēzes mehānismus teorētiskos klīniskajos uzdevumos.
Kompetences
1.Patoloģiskajā fizioloģijā: 1. Spēja analizēt situācijas uzdevumus noteiktu patoloģisku stāvokļu gadījumā un argumentēti izskaidrot iespējamās patoloģijas patoģenēzes mehānismus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patoloģiskajā fizioloģijā:
1) patstāvīgi iegūt dažadu organisma patoloģisko procesu aprakstus, izmantojot interneta resursus,
2) veikt datu apstrādi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus,
3) patstāvīgi apgūt dažadu organisma patoloģisko procesu izpētes metodiku un galvenos principus,
4) patstāvīgi gatavoties pieciem semināriem un pārbaudījumam – diferencētajai ieskaitei.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas 10 ballu skalas sistēmā.
Tiek izlikts viens gala vērtējums:
Summārais vērtējums punktos par katru no apgūtajiem studiju kursiem.
- summārais vērtējums punktos par kontroldarbiem (semināriem)
- vērtējums par diferencēto ieskaiti Patoloģiskajā fizioloģijā (12 – 30 punkti),
- obligāti ir jābūt izpildītiem un ieskaitītiem visiem laboratorijas darbiem un prezentācijām (vērtējums – ieskaitīts).
Lai iegūtu summāro zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu punktos par pārbaudes darbiem semestra laikā ir sekmīgi jānokārto visi kontroldarbi (tiek novērtēti punktos) un jānostrādā visi laboratorijas darbi (tiek ieskaitīti) un jāsagatavo prezentācijas.
Pārbaudes darbu (semināru, kontroldarbu, eksāmena) vērtēšanas kritēriji Par sekmīgu pārbaudes darbu nokārtošanu var iegūt 16 – 40 punktus).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu fizioloģisks raksturojums.
Jauniešu fizioloģisks raksturojums. Fizioloģiskās izmaiņas novecojot.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu fizioloģisks raksturojums.
Jauniešu fizioloģisks raksturojums. Fizioloģiskās izmaiņas novecojot.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu fizioloģisks raksturojums.
Jauniešu fizioloģisks raksturojums. Fizioloģiskās izmaiņas novecojot.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patoģenēzes vadošie locekļi. Funkcionālo un morfoloģisko pārmaiņu nozīme patoģenēzē. Vispārīgā semiotika. Slimības attīstības stadijas un iznākums.
Slimību klasifikācijas principi. Slimības gaita – pāreja hroniskā formā, recidīvs, izveseļošanās. Slimību ārstēšanas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patoloģiskā reakcija, process un stāvoklis.
Vispārīgā etioloģija un patoģenēze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apkārtējās vides faktoru ietekme uz organismu. Fizikālie, ķīmiskie, bioloģiskie faktori. Temperatūras ietekme, elektriskās, akustiskās enerģijas ietekme. Endogēnā, eksogēnā saindēšanās. Autointoksikācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma konstitūcijas nozīme patoloģijā. Konstitūcijas tipu klasifikācija. Novecošana, organisma izmaiņas.
Imūnpatoloģija. Organisma nespecifiskie aizsargfaktori. Antigēni. Antivielas. Celulārā un humorālā imunitāte. Alerģija. Etioloģija. Alerģisko reakciju klasifikācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu un endokrīnās sistēmas un uztura nozīme organisma reaktivitātē.
Anafilakse. Anafilaktiskās reakcijas cilvēkiem. Anafilakses vietējās izpausmes. Sērumslimība. Vēlīnā tipa alerģiskās reakcijas cilvēkiem. Autoimūnās slimības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu un endokrīnās sistēmas un uztura nozīme organisma reaktivitātē.
Anafilakse. Anafilaktiskās reakcijas cilvēkiem. Anafilakses vietējās izpausmes. Sērumslimība. Vēlīnā tipa alerģiskās reakcijas cilvēkiem. Autoimūnās slimības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šūnas bojājuma patoloģiskā fizioloģija. Šūnas membrānu caurlaidības traucējumi. Šūnas vielmaiņas traucējumi. Bojājuma acidoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Alerģisko reakciju terapijas un profilakses principi.
Alterācija. Šūnas „sūkņu” darbības traucējumi to nozīme organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Perifērās asinsrites patoloģiskā fizioloģija. Arteriālā hiperēmija. Venozā hiperēmija. Išēmija. Infarkts. Kolaterālā asinsrite. Tromboze. Embolija. Asiņošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iekaisums. Iekaisuma etioloģija un patoģenēze. Eksudācija. Leikocitu emigrācija. Eksudāts un transudāts. Iekaisuma teorijas. Iekaisuma klasifikācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Termoregulācijas patoloģiskā fizioloģija. Drudzis, tā etioloģija. Drudzim līdzīgas reakcijas. Drudža stadijas. Drudzis kā organisma aizsargreakcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Hipoksija. Hipoksijas veidi. Hipoksijas kompensācijas mehānismi. Hipoksijas sekas un terapijas principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma reakcijas uz šūnu bojājumu. Šoks. Traumatiskais šoks. Kardiogēnais šoks. Anafilaktiskais šoks. Hemotransfūzijas šoks. Septiskais šoks. Jauktais šoks. Kolapss. Ģībonis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu un endokrīnās sistēmas nozīme iekaisuma attīstībā. Iekaisuma bioloģiskā nozīme organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spriedze. Trauksmes, rezistences, izsīkuma stadija. Adaptācijas slimība. H.Selje mācība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spriedzes bioloģiskā mērķtiecība un profilakses vispārējie principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nāves patoloģiskā fizioloģija. Terminālie stāvokļi. Reanimatoloģija. Postreanimācijas slimība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patoloģiskā augšana. Hiper un hipobiotiskie procesi. Labdabīgie un ļaundabīgie audzēji. Metastazēšanās. Fizikālie un bioloģiskie kancerogēnie faktori. Audzēju etioloģija. Audzēju patoģenēze. Audzēju ietekme uz organismu. Organisma ietekme uz audzēju.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nieru patoloģiskā fizioloģija. Filtrācijas traucējumi nieru kamoliņos. Reabsorbcijas un sekrēcijas traucējumi nieru kanāliņos. Nieru slimību vispārīgā patoģenēze. Vaskulārās nefropātijas. Glomerulārās nefropātijas. Grūtniecības nefropātija. Nieru mazspēja.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
12. Liepa Dz. Gremošana. Vielmaiņa. Enerģijas maiņa. Mācību LSPA studentiem. Rīga, 1991., 64 lpp.
13. Liepa Dz. Smadzeņu motorās sistēmas un veģetatīvās nervu sistēmas fizioloģija. Augstākā neirālā darbība. Kustību fizioloģija. Rīga – LVFKI, 1988., 118 lpp.
14. Thibodeau G.A., Patton K.T. Anatomy and Physiology. St.Louis,Baltimore, Boston, etc.: Mosby,1993, 968. p.
15. Pontaga I.Vecumposmu fizioloģija.1.daļa.Māc. līdzeklis LSPA studentiem. LSPA–Rīga,2012,87 lpp.
16. Pontaga I. Vecumposmu fizioloģija. 2.daļa.Māc.līdzeklis LSPA studentiem. LSPA–Rīga,2012,36 lpp
18. Malina R.M., Bouchard C., Bar-Or O. Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 2004, 728 p.
20. Pontaga I., Ūdre V. Bērnu un pusaudžu fizisko spēju attīstīšanas bioloģiskais pamatojums. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata (Galv. redaktors J.Žīdens), Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, Rīga, 2008.g., 54 – 69 lpp.
21. Leja J. Vispārējā klīniskā patoloģiskā fizioloģija. Rīga, “Zvaigzne”, 1993
22. Leja J. Peuznere E. Speciālā klīniskā patoloģiskā fizioloģija. Rīga “Zvaigzne”, 1988
23. Robbins Basic Pathology, 7th ed.. Kumar V, Cotran RS, Robbins SL. Saunders, Philadelphia, 2003, 873 lpp.
Papildu literatūra
24. Audere A., Avots A., Bērziņa A. u.c. Higiēna. - Rīga. Zvaigzne, 1991
25. Vītols Dz., Celma M., Vītols H., Tropa A. Ekoloģija un dabas aizsardzība. - Rīga. Zvaigzne, 1990., 109 Ipp.
26. Raipulis J. Vides piesārņojuma ietekme uz iedzimtību. - Rīga. Vērmaņparks, 1999., 301 Ipp.
27. Bļugers A., Davidova V., Novickis I. Infekcijas slimības. - Rīga. Zvaigzne, 1977. 431 Ipp.
28. Human Physiology (ed. Petersen O.H.). Blackwell Publishing, UK, 5th edition, 2009, 650 p.
29. Bovell D., Nimmo M., Wood L. Principles of Physiology. A Scientific Foundation of Physiotherapy. WB Saunders Company Ltd, 1996, printed in UK, 248 p.
30. Tanner J.M., Preece M.A. (Eds.). The Physiology of Human Growth. Cambridge University Press, 1989, 232 p.
31. Klīniskā medicīna. Prof. A.Lejnieka red. Medicīnas apgāds, 2010., 942.lpp.
Citi informācijas avoti
32. Aberberga-Augškalne L., Koroļova O. Fizioloģija ārstiem. SIA Medicīnas apgāds. Rīga, 2007., 516 lpp.
33. Wilmore J.H., Costill D.L. Physiology of Sport and Exercise. Human Kinetics, 1999, printed in USA, 710 p.
34. Malina R.M., Baxter-Jones A.D.G., Armstrong N., Beunen G.P., Caine D., Daly R.M., Lewis R.D., Rogol A.D., Russel K. Role of Intensive Training in the Growth and Maturation of Artistic Gymnasts ((Review article). Sports Medicine, 2013, Vol. 43, P.783–802.
35. Scholmerich P.Pathophysiologie, Klinik, Ergebnisse.2. Aufl., Stuzzgart 2000
36. Hilger, H.H. Taschenbuch der Pathophysiologie, Stuttgart 1998