Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ievads ekoloģijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
BUMK_007
Zinātnes nozare
Bioloģija; Ekoloģija; Medicīniskā biotehnoloģija; Vides biotehnoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt visaptverošas zināšanas un saprašanu par sugu un organismu mijiedarbību ar apkārtējo vidi - biotiskiem un abiotiskiem faktoriem un par to kā darbojas ekosistēmas.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas bioloģijā un ķīmijā (vidusskolas programmas apjomā).

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc studiju kursa apgūšanas studenti spēs lietot un saprast ekoloģijā lietoto terminoloģiju, izpratīs ekoloģiskās organizācijas līmeņus, sapratīs galvenos bioģeoķīmiskos ciklus un bioakumulācijas likumus, gūs priekšstatu par sugu un indivīdu savstarpējām attiecībām, evolūcijas principiem kā arī varēs un nosaukt galvenās vides aizsardzības programmas. Studenti iegūs zināšanas par aktuālākajām problēmām ekoloģijā, arī kontekstā ar cilvēka veselību.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs izmantot gaismas mikroskopu, pratīs plānot eksperimentus, ievākt paraugus no apkārtējās vides un rīkoties ar tiem drošā veidā. Kursa ietvaros apspriedīsim ar kritisku informācijas analīzi sastītas iemaņas.

Kompetences

1.Spēja analizēt dažāda līmeņa ekoloģiskās problēmas, izvērtēt iespējamos risinājumus. Spēja izvērtēt dažādu darbību ekoloģiskās sekas pirms šo darbību veikšanas. Spēja izvērtēt ekoloģisko situāciju kontekstā ar cilvēku veselību. Studenti iegūs pamatzināšanas aizsargājamo sugu likumdošanā un to starptautiskajā tirdzniecībā. Sapratne par dažāgu sugu pielietojumu iespējām medicīnā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Akarībā no konkrētās nodarbības, patstāvīgie darbi būs dažādi. Piemāram grupās vai individuāli sagatavotas īsas (5 - 10 min) prezentācijas vai individuāla informācijas meklēšana populārzinātniskajā vai zinātniskajā literatūrā par piedāvātajām tēmām, kas aptver dabas aizsardzību vai aktuālus ekoloģiskus jautājumus. Studiju kursa laikā plānota ekskursija uz Latvijas Universitātes Botānisko dārzu, kas iekļaus praktisko uzdevumu par augu ar noteiktām īpašībām atrašanu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Tiks vērtēta patstāvīgo darbu izpilde - atbilstība uzdotajai tēmai, skaidrojumu kvalitāte, spēja uzdevuma kontekstā argumentēti analizēt dažādus ar ekoloģiju saistītus jautājumus. Studiju kursa beigās studentiem jāraksta kontroldarbs, kurā atspoguļosies viņu spējas pielietot priekšmetā iegūtās zināšanas. Vērtējums ir kumulatīva atzīme, no kuras 30% veido patstāvīgais darbs un 70% - rezultāts gala pārbaudījumā. Gala pārbaudījums sastāv no 10 atvērtā tipa jautājumiem.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads, ekoloģisko pētījumu galvenie virzieni un pieejas, evolūcija, evolūcijas pierādījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioģeoķīmiskie cikli, sukcesija, biotopi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Limitējošie faktori, abiotisko faktoru ietekme uz sugu izplatību.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Hidroekoloģija, apkārtējās vides aizsardzība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Populāciju ekoloģija, barošanās stratēģijas, vairošanās stratēģijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioloģiskā daudzveidība, ģenētiskā daudzveidība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ekoloģijas definīcijas un jēdzieni; dzīvnieku pēdas un izkārnījumi, to lietošana ekoloģijas pētījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Barības ķēdes, barības tīkli, to izmaiņas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioindikatoru sugu izmantošana apkārtējās vides raksturošanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nodarbība botāniskajā dārzā. Floristiskie reģioni. Augu adaptācija un loma ekosistēmās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ekoloģisko ziepju pagatavošana; cilvēka ietekmes uz apkārtējo vidi samazināšana; informācijas par vielu kaitīgumu/nekaitīgumu kritiska uztvere.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saldūdens ūdenstilpņu ekosistēma (floras un faunas, fitoplanktona un zooplanktona paraugu apskate).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Evolūcija (videomateriālu demonstrēšana un diskusija par dažādiem evolūcijas aspektiem, vienlaicīgi parādot bioloģiskās un ģenētiskās daudzveidības nozīmi).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Piesārņojums, piesārņojuma aprite dabā, studentu grupu darbs un prezentācijas par šo tēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nodarbība zooloģiskajā dārzā. Dzīvnieku pielāgošanās spējas, nišu ieņemšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kontroldarbs.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

V. Melecis. 2011. Ekoloģija. LU Akadēmiskais apgāds, Rīga. (akceptējams izdevums)

2.

M. Begon, C.R. Townsend. 2021. Ecology: from Individuals to Ecosystems. Wiley; 5th edition

3.

Ārvalstu studentiem/For International students:

4.

M. Begon, C.R. Townsend. 2021. Ecology: from Individuals to Ecosystems. Wiley; 5th edition

Papildu literatūra

1.

M. Begon, R.W. Howarth, C.R. Townsend, 2014, Essentials of Ecology. Wiley; 4th edition

2.

M. Molles, B. Borrell. 2010. Environment: Science, Issues, Solutions. W. H. Freeman; Illustrated edition

3.

O. Nikodemus, G. Brūmelis (red.), 2015, Dabas aizsardzība. LU akadēmiskais apgāds, Rīga. 2. izdevums.

4.

Ārvalstu studentiem/For International students:

5.

M. Molles, B. Borrell. 2010. Environment: Science, Issues, Solutions. W. H. Freeman; Illustrated edition

6.

M. Begon, R.W. Howarth, C.R. Townsend, 2014, Essentials of Ecology. Wiley; 4th edition

Citi informācijas avoti

1.

earth.nullschool.net (On-line map of atmospheric and hydrospheric conditions)

4.

Plants for a future database

5.

Global invasive species database.

6.

Ārvalstu studentiem/For International students:

7.

Plants for a future database

9.

earth.nullschool.net (On-line map of atmospheric and hydrospheric conditions)