Ievads ekoloģijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc studiju kursa apgūšanas studenti spēs lietot un saprast ekoloģijā lietoto terminoloģiju, izpratīs ekoloģiskās organizācijas līmeņus, sapratīs galvenos bioģeoķīmiskos ciklus un bioakumulācijas likumus, gūs priekšstatu par sugu un indivīdu savstarpējām attiecībām, evolūcijas principiem kā arī varēs un nosaukt galvenās vides aizsardzības programmas. Studenti iegūs zināšanas par aktuālākajām problēmām ekoloģijā, arī kontekstā ar cilvēka veselību.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs izmantot gaismas mikroskopu, pratīs plānot eksperimentus, ievākt paraugus no apkārtējās vides un rīkoties ar tiem drošā veidā. Kursa ietvaros apspriedīsim ar kritisku informācijas analīzi sastītas iemaņas.
Kompetences
1.Spēja analizēt dažāda līmeņa ekoloģiskās problēmas, izvērtēt iespējamos risinājumus. Spēja izvērtēt dažādu darbību ekoloģiskās sekas pirms šo darbību veikšanas. Spēja izvērtēt ekoloģisko situāciju kontekstā ar cilvēku veselību. Studenti iegūs pamatzināšanas aizsargājamo sugu likumdošanā un to starptautiskajā tirdzniecībā. Sapratne par dažāgu sugu pielietojumu iespējām medicīnā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Akarībā no konkrētās nodarbības, patstāvīgie darbi būs dažādi. Piemāram grupās vai individuāli sagatavotas īsas (5 - 10 min) prezentācijas vai individuāla informācijas meklēšana populārzinātniskajā vai zinātniskajā literatūrā par piedāvātajām tēmām, kas aptver dabas aizsardzību vai aktuālus ekoloģiskus jautājumus.
Studiju kursa laikā plānota ekskursija uz Latvijas Universitātes Botānisko dārzu, kas iekļaus praktisko uzdevumu par augu ar noteiktām īpašībām atrašanu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Tiks vērtēta patstāvīgo darbu izpilde - atbilstība uzdotajai tēmai, skaidrojumu kvalitāte, spēja uzdevuma kontekstā argumentēti analizēt dažādus ar ekoloģiju saistītus jautājumus. Studiju kursa beigās studentiem jāraksta kontroldarbs, kurā atspoguļosies viņu spējas pielietot priekšmetā iegūtās zināšanas. Vērtējums ir kumulatīva atzīme, no kuras 30% veido patstāvīgais darbs un 70% - rezultāts gala pārbaudījumā. Gala pārbaudījums sastāv no 10 atvērtā tipa jautājumiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads, ekoloģisko pētījumu galvenie virzieni un pieejas, evolūcija, evolūcijas pierādījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioģeoķīmiskie cikli, sukcesija, biotopi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Limitējošie faktori, abiotisko faktoru ietekme uz sugu izplatību.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Hidroekoloģija, apkārtējās vides aizsardzība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Populāciju ekoloģija, barošanās stratēģijas, vairošanās stratēģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskā daudzveidība, ģenētiskā daudzveidība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekoloģijas definīcijas un jēdzieni; dzīvnieku pēdas un izkārnījumi, to lietošana ekoloģijas pētījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Barības ķēdes, barības tīkli, to izmaiņas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioindikatoru sugu izmantošana apkārtējās vides raksturošanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība botāniskajā dārzā. Floristiskie reģioni. Augu adaptācija un loma ekosistēmās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekoloģisko ziepju pagatavošana; cilvēka ietekmes uz apkārtējo vidi samazināšana; informācijas par vielu kaitīgumu/nekaitīgumu kritiska uztvere.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saldūdens ūdenstilpņu ekosistēma (floras un faunas, fitoplanktona un zooplanktona paraugu apskate).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Evolūcija (videomateriālu demonstrēšana un diskusija par dažādiem evolūcijas aspektiem, vienlaicīgi parādot bioloģiskās un ģenētiskās daudzveidības nozīmi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piesārņojums, piesārņojuma aprite dabā, studentu grupu darbs un prezentācijas par šo tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība zooloģiskajā dārzā. Dzīvnieku pielāgošanās spējas, nišu ieņemšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kontroldarbs.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
V. Melecis. 2011. Ekoloģija. LU Akadēmiskais apgāds, Rīga. (akceptējams izdevums)
M. Begon, C.R. Townsend. 2021. Ecology: from Individuals to Ecosystems. Wiley; 5th edition
Ārvalstu studentiem/For International students:
M. Begon, C.R. Townsend. 2021. Ecology: from Individuals to Ecosystems. Wiley; 5th edition
Papildu literatūra
M. Begon, R.W. Howarth, C.R. Townsend, 2014, Essentials of Ecology. Wiley; 4th edition
M. Molles, B. Borrell. 2010. Environment: Science, Issues, Solutions. W. H. Freeman; Illustrated edition
O. Nikodemus, G. Brūmelis (red.), 2015, Dabas aizsardzība. LU akadēmiskais apgāds, Rīga. 2. izdevums.
Ārvalstu studentiem/For International students:
M. Molles, B. Borrell. 2010. Environment: Science, Issues, Solutions. W. H. Freeman; Illustrated edition
M. Begon, R.W. Howarth, C.R. Townsend, 2014, Essentials of Ecology. Wiley; 4th edition
Citi informācijas avoti
Ārvalstu studentiem/For International students: