Mutes veselības veicināšana klīniku un populācijas līmenī
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 20, tsk@rsu.lv, +371 67455560
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1.daļa - Iegūs izpratni par primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Iegūs izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā. 2.daļa - Uzvedības zinātnes, tostarp psiholoģiskie un socioloģiskie principi, kas ir saskarsmes prasmju, saziņas un uzvedības modifikācijas pamatā. Uzvedības faktori, kas atvieglo zobārstniecības profilaktiskās aprūpes sniegšanu. Ar pacientiem saistītie faktori, kas ietekmē profilaktisko ieteikumu rezultātus, piemēram, gaidas, spēja ievērot ieteikumus ilgtermiņā un roku veiklība. Neverbālā komunikācija, piemēram, intonācija, ķermeņa valoda, sēdus pozīcija un acu kontakts. Uzvedības intervences, piemēram, motivējošās intervijas. Zināt, kā palīdzēt pacientam atpazīt saistību starp mutes dobuma un sistēmiskām slimībām. Zināt ar kultūru saistītās uzvedības atšķirības. Pārzināt jauno stratēģiju un materiālu teorētisko pamatu zobu kariesa un citu cieto zobu audu slimību profilaksei un ārstēšanai. Rentgenogrāfiju novērtēšanu, saistībā ar kariesa un citu zobu cieto audu traucējumu konstatēšanu un novērtēšanu. Profilakses un neinvazīvās ārstēšanas materiālu, līdzekļu un metožu iedarbības veids, sastāvs, īpašības, ierobežojumi un blakusparādības. Dažādu mutes dobuma slimību novērtēšanas indeksi.
Prasmes
1.1.daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības - pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas nosacījumus, izglītot pacientus kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā. 2.daļa - Nodibināt uzticības pilnas attiecības starp pacientu un zobārstu. Komunikācija ar pacientiem vai citām personām par riska novērtējuma rezultātiem un ieteikumu sniegšana, lai pacienti varētu samazināt jaunu kariesa bojājumu rašanās un/vai esošo bojājumu progresēšanas risku nākotnē. Identificēt pacientu cerības, vēlmes, attieksmi, vajadzības un izvirzītās prasības, apsverot profilaktiskās ārstēšanas plānošanu. Identificēt psiholoģiskos, fiziskos un sociālos faktorus, kas var ietekmēt pacientam piemēroto profilaktisko pasākumu ievērošanu un līdz ar to arī nozīmētās profilaktiskās ārstēšanas iznākumu. Iesaistīt pacientu, lai veicinātu viņa izpratni par slimību un sekmētu sadarbību profesionālos un individuālos profilakses pasākumos kā ieguldījumu viņa mutes veselības uzlabošanā nākotnē. Iegūt informētu piekrišanu visu profilaktiskās aprūpes pakalpojumu sniegšanai. Sadarboties ar citiem zobārstniecības komandas locekļiem un skaidri apzināties viņu lomu un pienākumus individualizētas profilaktiskās aprūpes un uzturēšanas laikā. Atbilstoši dalīties informācijā un profesionālajās zināšanās ar citiem veselības aprūpes speciālistiem un zināt, kad nosūtīt augsta kariesa riska pacientus uz sekundāro aprūpi. Izglītot pacientus par cieto zobu audu slimību etioloģiju un mudināt viņus uzņemties atbildību par savu mutes veselību. Izglītot pacientus par mutes veselībai svarīgiem ēšanas paradumiem. Mācīt pacientus veikt atbilstošus mutes higiēnas pasākumus. Veikt profesionālu zobu higiēnu. Atbilstoši lietot profesionālos fluorīdu līdzekļus. Kontrolēt pacienta aplikuma kontroles efektivitāti. Uzklāt okluzālos un proksimālos sīlantus. Ņemt vērā riska grupu vajadzības (piemēram, gados vecu cilvēku, invalīdu vai pacientu ar sistēmiskām vai psihiskām slimībām). Kariesa un citu zobu cieto audu bojājumu reģistrēšana, izmantojot atbilstošus indeksus dažādos slimības izplatības līmeņos sabiedrības veselības jomā.
Kompetences
1.1.daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē un realizācijā iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās. 2.daļa - Pielietot bioloģijas, vispārējās medicīnas, fundamentālo un klīnisko disciplīnu zināšanas un izpratni par kariesa diagnostiku, profilaksi un kontroli indivīdu un populāciju līmenī. Efektīvi, interaktīvi un pārdomāti informēt par profilakses aspektiem visu vecumu pacientus, viņu ģimenes un aprūpētājus, ņemot vērā pacienta/ģimenes vecumu, sociālos apstākļus un vidi. Ievākt, interpretēt un sintezēt visu būtisko informāciju, lai formulētu atbilstošas ārstēšanas iespējas, kuras arī spēj izklāstīt un apspriest ar pacientu, lai kopīgi pieņemtu lēmumu par individuālu ārstēšanas plānu. Tas ietver profilaktiskās aprūpes stratēģiju atbilstoši vajadzībām, riskiem un atbilstību individuālā, ģimenes, grupas vai sabiedrības līmenī. Neinvazīvo ārstēšanas metožu izvēlē ņem vērā ne tikai zoba stāvokli, bet arī ar pacientu saistītos faktorus, un spēj novērtēt ārstēsanas rezultātus un riskus laikā, attiecīgi mainot un papildinot ārstēšanas plānu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1.daļa - Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām, prezentāciju sagatavošana un informatīvu bukletu vai video izstrāde.
Voluntāri - katrs students prakses laikā pirmsskolas un skolas izglītības iestādēs veido savu prezentācijas un nodarbības modeli mutes veselības izglītošanā, atskaitās par to ar uzstāšanos pēdējā seminārā.
2.daļa - Uz katru nodarbību studentiem jāiepazīstas ar materiāliem e-studijās (metodiskiem un video materiāliem un zinātniskiem rakstiem); Uz 7. nodarbību studentiem jāsagatavo pilnīgi aizpildītas pacienta kartes ar kariesa riska novērtējumu, ārstēšanas plānu un vēstuli pacientam. Kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Sagatavot 3 dažādas prezentācijas, atbilstoši semināru uzdevumiem. Voluntāri - izglītojošais darbs mutes veselības veicināšanā pirmsskolas un sākumskolas izglītības iestādēs - veido savu prezentācijas un nodarbības modeli mutes veselības izglītošanā, realizē to un prezentē savu pieredzi pēdējā studiju kursa semināra laikā.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. daļa:
Studiju kursa laikā, prezentāciju un informatīvu bukletu izstrāde mutes veselības veicināšanā. Voluntāri - atskaite par izglītojošo darbu ar bērniem pirmsskolas un sākumskolas izglītības iestādēs.
2.daļa:
Beigu vērtējumā visiem uzdevumiem ar vērtējumu "ieskaitīts/neieskaitīts" (ieskaitot apmeklējumu) jābūt novērtētiem ar "ieskaitīts", bet pārējiem uzdevumiem - ar atzīmi. Galīgo vērtējumu aprēķina no trim atzīmēm:
1) Visi procentuālie vērtējumi tiks saskaitīti, lai aprēķinātu visu nodarbību pārbaudījumu kopvērtējumu semestra laikā (25% no gala vērtējuma).
2) Klīnisko karšu aizpildīšana tiks novērtēta ar otro atzīmi (25% no gala atzīmes).
3) Pēdējās nodarbības laikā pasniedzējs uzdos mutiskus jautājumus katram studentam individuāli, novērtējot atbildes ar trešo atzīmi (50% no gala atzīmes).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Komunikācija ar pacientu, motivējošās intervēšanas principi, zobu tīrīšanas apmācība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zobu pastas un citi fluorīda produkti lietošanai mājās. Profesionāli lietojamie fluorīdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Okluzālo un proksimālo sīlantu uzlikšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Klīniskās kartes aizpildīšna (KPE, BPE, CPITN, aplikuma indeksi), zobu tīrīšanas apmācība, profesionālā higiēna, profesionālās fluorīdu aplikācijas un sīlantu aplikācijas - pacientu pieņemšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Klīniskās kartes aizpildīšna (KPE, BPE, CPITN, aplikuma indeksi), zobu tīrīšanas apmācība, profesionālā higiēna, profesionālās fluorīdu aplikācijas un sīlantu aplikācijas - pacientu pieņemšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Klīniskās kartes aizpildīšna (KPE, BPE, CPITN, aplikuma indeksi), zobu tīrīšanas apmācība, profesionālā higiēna, profesionālās fluorīdu aplikācijas un sīlantu aplikācijas - pacientu pieņemšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Klīniskās kartes aizpildīšna (KPE, BPE, CPITN, aplikuma indeksi), zobu tīrīšanas apmācība, profesionālā higiēna, profesionālās fluorīdu aplikācijas un sīlantu aplikācijas - pacientu pieņemšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zobārstniecības aprūpes modeļi Eiropā. Zobārstniecības aprūpes modelis Latvijā. Izglītojošas programmas pasaulē mutes veselības veicināšanā. Labas prakses piemēri, arī Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads sabiedrības veselības aprūpē vēsturiskie aspekti. Primārā mutes veselības aprūpe. Otavas harta. Kopējas stratēģijas, kuras tiek rekomendētas daudzu hronisku saslimšanu profilaksei un arī mutes saslimšanu profilaksei (kopējo riska faktoru pieeja). Augšupteces un lejupteces koncepts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zobu higiēnistu apmācības modelis Latvijā un pasaulē. Vēsturiskie aspekti. Profesijas standarts Latvijā. Profilakses stunda zobu higiēnista kabinetā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Smēķēšana un mutes veselība. Epidemioloģiskie dati. Pasīvā smēķēšana, smēķēšana un sievietes veselība. Galvenās smēķēšanas izraisītās sekas mutē. Nikotīnaizvietojošā terapija. Zobārstniecības komandas lomā smēķēšanas atmešanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zobu traumu profilakse. Epidemioloģiskie rādītāji un etioloģija. Pirmā palīdzība zoba kroņa lūzuma gadījumā un pie pilnīgi izsista zoba. Sabiedrības informēšana par iespējām novērst zobu traumas, vadlīnijas profilaktiskām aktivitātēm. Video.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
3
|
Tēmas
|
Zobārstniecības aprūpes modelis Latvijā, studentiem atbildot uz noteiktiem jautājumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
3
|
Tēmas
|
Mutes veselības izglītošana un veicināšana visās vecuma grupās: smēķēšanas izraisītās sekas mutē, smēķēšanas atmešanas iespējas un zobārstniecības komandas loma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
3
|
Tēmas
|
Zobu traumu profilakse. Aizsargkapes. /Ja, būs iespēja realizēt - studenti prezentē savas lekcijas, rotaļspēles, kuras novadītas pirmsskolas izglītības iestādēs (PII). Iepriekš iepazīstoties ar prakses nolikumu pirmsskolas izglītības iestādēs (PII). Iepazīšanās ar programmu "Mutes veselības mācības programma PII iestādēm Rīgas pilsētā" 2014.g. - grāmata (58 lpp.), buklets (8 lpp.), 2 plakāti.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Burt and Eklund's dentistry, dental practice, and the community / St. Louis, Missouri : Elsevier : AAPHD, American Association of Public Health Dentistry, [2021]
Daly B., Watt R.G., Batchelor P., Treasure E. Essential Dental Public Health. 2nd Edition. Oxford University Press, 2013.
Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 300 p.
E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. ISBN (pdf) 978-9934-514-36-4, 1-56.lpp.
Maldupa I, Sopule A, Uribe SE, Brinkmane A, Senakola E. Caries Prevalence and Severity for 12-Year-Old Children in Latvia. Int Dent J. 2021 Jun;71(3):214–23.
Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management, 3rd Edition. Wiley-Blackwell, 2015.
Goldberg M. Understanding Dental Caries – from Pathogenesis to Prevention and Therapy. Springer, 2016.
Papildu literatūra
EU Manual of Dental Practise. 5th Edition, 2014.
Sheiham A., Bonecher M. Promoting Children`s Oral Health: Theory and Practice. 2nd ed. Quintessence LTDA, 2014.
Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu : rokasgrāmata primārās un perinatālās aprūpes speciālistiem nikotīna atkarīgu pacientu diagnosticēšanai un īsās intervences sniegšanai pacientu smēķēšanas atmešanas veicināšanai.
Ross M. Keat Jean-Christophe Fricain, Sylvain Catros, Luis Monteiro, et.al. The Dentist’s Role in Smoking Cessation Management − A Literature Review and Recommendations: Part 2. Dent Update 2018; 45: 298–309. Part 1.Dent Update 2018; 45: 197–206.
Paula Moynihan, Yuka Makino, Poul Erik Petersen,| Hiroshi Ogawa. Implications of WHO Guideline on Sugars for dental health professionals. Community Dent Oral Epidemiol. 2018;46:1–7.
Sheiham A, James WP. Diet and Dental Caries: The Pivotal Role of Free Sugars Reemphasized. J Dent Res. 2015 Oct;94(10):1341-7.
Senneby A, Mejàre I, Sahlin NE, Svensäter G, Rohlin M. Diagnostic accuracy of different caries risk assessment methods. A systematic review. J Dent. 2015 Dec;43(12):1385-93.
Gimenez T, Piovesan C, Braga MM, Raggio DP, Deery C, Ricketts DN, et al. Visual Inspection for Caries Detection A Systematic Review and Meta-analysis. J Dent Res. 2015 Jul;94(7):895-904.
Citi informācijas avoti
Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Willey online library, EBSCO, Dyna Med.