Bērnu zobārstniecība I
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Definēt bērnu zobārstniecības slimību diagnostikā, profilaksē, ārstēšanas plānošanā, konservatīvā un ķirurģiskā ārstēšanā, prognozes noteikšanā. Nodrošināt uz pierādījumiem balstītu zināšanu apguvi bērnu zobu slimību patoloģijā, mikrobioloģijā, endodontijā, integrējot specialitātes jomu ar citām zobārstniecības un medicīnas nozarēm.
Prasmes
1.Prot diagnosticēt bērnu zobu slimības un diferenciālās diagnozes. Prot pielietot uz pierādījumiem balstītas ārstēšanas metodes konservatīvā, ķirurģiskā un endodontiskā zobu ārstēšanā. Prasmes integrētai pieejai, ar citām zobārstniecības nozarēm saistītu ārstēšanas plānošanas prasmju apguve. Profesionāli komunicēt ar pacientiem, personālu un kolēģiem. Veic multidisciplināru traumatisku zobu bojājumu aprūpi sadarbībā ar citiem speciālistiem.
Kompetences
1.Speciālista līmenī spēt diagnosticēt un ārstēt bērnu zobu un mutes dobuma saslimšanas. Nodrošināt augstākās pakāpes kompetenci bērnu zobārstniecībā, atbilstoši zobārstniecības subspecialitātes Bērnu zobārsts nolikumam atbilstoša grāda iegūšanu. Būt kompetentam strādāt zobārstniecības iestādēs, atbilstoši savas specialitātes profilam, ko nosaka profesionālā asociācija, privātpraksē, atbilstoši spēkā esošajai likumdošanai, un augstskolā studentu un ārstu apmācībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Apmeklēt seminārus.
Strādāt SI Bērnu nodaļā, pieņemt pacientus pēc pieraksta, dežūras, veikt zobu labošanu un ekstrakcijas vispārējā narkozē.
Ārstēt zobu traumas, ārstēt traumas, kurām nepieciešama multi-disciplināra pieeja, integrējot aprūpē papildus speciālistus.
Apmeklēt kopējās RSU rezidentiem paredzētās lekcijas. Piedalīties studentu apmācībā.
Sagatavoties VP un aizstāvēt studiju procesā izstrādāto rezidenta zinātniski pētniecisko darbu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Sekmīga studiju procesa izpilde 10%;
Rezidentūras Valsts pārbaudījumā notiek rezidenta teorētisko zināšanu pārbaude 20%;
Valsts pārbaudījuma komisijas klātbūtnē aizstāv sagatavotu zinātnisku darbu, klīnisku vai lietišķu pētījumu, kuru rakstiskā veidā iepriekš iesniedz komisijai 30%;
prezentē 10 klīniskos gadījumus ar izmeklēšanas datiem, ārstēšanas plānu un ārstēšanas rezultātiem (4 traumas, 2 karoloģija, 2 iedzimti attīstības defekti, 2 narkozes pacienti) 40%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstītas zobārstniecības principi, literatūras mērķtiecīga meklēšana
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Pētījumu dizaini, pierādījumu līmeņi, publikāciju kritiska izvērtēšana pēc vadlīnijām
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Mutes mikrobioma loma mutes veselības saglabāšanā, izmaiņas kariesa attīstībā
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Mutes mikrobioma loma mutes veselības saglabāšanā, izmaiņas periodonta slimību attīstībā
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Iepazīstināšana ar rezidentūras noteikumiem ZPD tēmas izvēle
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
TZB bērnu vecumā, izmeklēšana, diagnozes uzstādīšana, standartizācija
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Zoba cieto audu traumas, kronīša lūzumi, komplicēti kronīša lūzumi.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Zoba cieto audu traumas, saknes horizontāli un kronīša saknes lūzumi
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Zoba pavadošo audu traumas, luksācijas
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
TZB totāla zoba luksācija
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Saskarsme bērnu zobārstniecībā
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Bērna psihoemocionālās sadarbības spēju novērtēšana, bērna vadīšanas principi
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Infekcijas kontrole bērnu zobārstniecībā
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Stomatorentgenoloģija bērnu zobārstniecībā.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Rtg diagnostiskas metodes, pielietojums bērnu zobārstniecībā
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Agrīns mazu bērnu kariess, diagnostika, profilakses un ārstēšanas iespējas
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes modeļi bērniem ar garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
"Wright’s Behaviour Management in Dentistry for Children" - Kupietzky. 3rd edition. 2021. MO: Wiley Blackwell
"Textbook and Color Atlas of Traumatic Injuries to the Teeth" - Andreasen. 4th edition. 2018. Oxford, UK: Blackwell Publishing LTD
"Dentistry for the Child and Adolescent" - Dean, Mc Donald, Avery. 11th edition. 2022. Maryland Heights, MO: Mosby Elsevier
"Handbook of Pediatric Dentistry" - Widmer, Cameron. 5th edition. 2021. St Louis, MO: Elsevier Health Sciences
"Contemporary Orthodontics" - William Proffit, Henry Fields, Brent Larson, David Sarver. 6th edition. 2018. Mosby
„Pediatric Dentistry at a Glance“- Monty Duggal, Agnus Cameron, Jack Toumba. Copyright 2013, Wiley-Blackwell, Oxford, UK.
"Orthodontics: Current Principles and Techniques" - Graber LW, Vanarsdall RL, Vig KWL, Huang GJ. 6th edition. 2016. Elsevier
„Handbook of Pediatric Dentistry, 4th Edition“- Angus Cameron, Richard Widmer. Copyright 2013, Mosby.
”Pediatric Dentistry”- Richard Welbury, Monty S. Duggal, Marie Therese Hosey. 4th edition. Copyright 2012. Oxford University press.
”Revolutions in Pediatric Dentistry”- Christian H. Splieth. 1st edition. Copyright 2011., Quintessence publishing.
“Pediatric Dentistry A Clinical Approach”- Goran Koch, Sven Poulsen. 2nd edition. Copyright 2009, Wiley-Blackwell, Copenhagen.
„Clinical Approaches to Oral Mucosal Disorders: Part 1, An Issue of Dental Clinics, Thomas Sollectio, Eric Stoopler. Copyright 2013
„Treatment Planning for Traumatized Teeth”, - Tsukiboshi Mitsuhiro, Yamauchi U. 2nd edition, Copyright 2012, Quintessence publishing.
„Quintessentials – 6 Periodontal Management of Children, Adolescents and Young Adults”- Clerehugh Valeric, Tungait A. Quintessence publishing.
„Dental Materials at a Glance”. 2nd edition. I. Anthony von Fraunhofer. Copyright 2013, Wiley-Blackwell.
„Endodontology: An Integrated Biological and Clinical View”. Ricucci, Domenico und Squeria I. Copyright 2013, Quintessence Publishing.
Papildu literatūra
„Whats in Your Mouth? Whats in Your Childs Mouth?"/ Terry, Douglas A. Copyright 2010, Quintessence Publishing.
„Current Therapy in Orthodontics”. Ravinda Nada & Sunil Kapila. Copyright 2010, Mosby.
„Advanced Operative Dentistry A practical approach”. David Ricketts & David Bartlett. Copyright 2011, Churchill Livingstone
“Handbook of Paediatric Dentistry". D. Cameron – 2009.
“Textbook and color Atlas of traumaticinjuries to the teeth” – J.O. Andreasen, F.M. Andreasen. 4th edition. 2007, Munksgaard
Bonita, Ruth, Beaglehole, Robert, Kjellström, Tord & World Health Organization. Basic epidemiology, 2nd edition. 2006. World Health Organization.
Citi informācijas avoti
IJPD – International Journal of Paediatric Dentistry - free access for IAPD members