Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vispārējā rehabilitācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_272
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
5,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir radīt izpratni par medicīniskās rehabilitācijas pamatprincipiem, saturu un nozīmi veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā, sniedzot informāciju par medicīniskās rehabilitācijas organizāciju Latvijas veselības aprūpes sistēmā, medicīniskās rehabilitācijas mērķiem, uzdevumiem un praktisko lietošanu medicīniskā un sociālā aspektā, vispusīgu cilvēka veselības un ar veselību saistītu stāvokļu novērtēšanas principiem, atbilstoši Starptautiskai funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijai (SFK), kā arī iepazīstinot ar multiprofesionālas komandas darba principiem un iesaistīto rehabilitācijas profesionāļu kompetencēm un lomu rehabilitācijas komandā.

Priekšzināšanas

Profesionālajos studiju kursos, atbilstoši katra studējošā specializācijai, funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšanā un klasifikācijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu veidiem, iekļaušanas kritērijiem un medicīniskās rehabilitācijas pamatprincipiem, kā arī studējošie iegūs zināšanas par medicīniskās rehabilitācijas procesā iesaistīto profesionāļu kompetencēm un lomu multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.

Prasmes

1.Kursa apguves rezultātā studējošie spēs analizēt klīniskos gadījumus, lietojot SFK pamatprincipus un atbilstošas SFK pamatkopas, izskaidros funkcionālo spēju novērtēšanas pamatprincipus rehabilitācijas komandas ietvaros, spēs sadarboties rehabilitācijas komandas ietvaros un uzstādīt rehabilitācijas ilgtermiņa un īstermiņa mērķus, spēs piedalīties individuālā rehabilitācijas plāna sastādīšanā, spēs sagatavot individuālu rehabiitācijas plānu, izmantojot atbilstošas rehabilitācijas tehnoloģijas, novērtēt rehabilitācijas rezultātus un plānot pēctecīgus rehabilitācijas pakalpojumus.

Kompetences

1.Kursa apguves rezultātā studējošie prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot multiprofesionālas rehabilitācijas komandas darbā: • interpretēt dažādus funkcionēšanas aspektus – ķermeņa funkciju un struktūru, aktivitāšu un dalības, kā arī to mijiedarbību ar veselības stāvokli un kontekstuālajiem faktoriem; • veikt novērtēšanas instrumentu izvēli, atbilstoši klīniskajai situācijai; • piedalīties rehabilitācijas plāna izveidē dažādām klīniskām situācijām; • sagatavot funkcionālā speciālista atzinumu, tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai; • diskutēt par identificēto problēmu iespējamiem risinājumiem, medicīniskās rehabilitācijas sistēmas ietvaros.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Klīniskā gadījuma analīze, sagatavota rehabilitācijas problēmrisināšanas forma. 1. Aizpildīt daudz-atbilžu testu e-studijās, atbilstoši galvenajām kursa tēmām (50 jautājumi). 2. Veikt klīniskā gadījuma analīzi multiprofesionālā komandā: pacienta novērtēšana, izmantojot standartizētus mērījumus, funkcionēšanas ierobežojumu sistematizēšana, izmantojot Rehabiitācijas problēmrisināšanas formu. 4. Sagatavot prezentāciju ar klīniskā gadījuma analīzi par rehabilitācijā iesaistīto speciālistu lomu, kompetencēm un veicamajiem uzdevumiem. 5. Sagatavot, iesniegt un prezentēt ziņojumu par klīniskā gadījuma analīzi multiprofesionālā komandā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Multiprofesionālas komandas zņojums par klīniskā gadījuma analīzi: Pacienta novērtējums (standartizēti mērījumi); Rehabilitācijas problēmrisināšanas veidlapa (Steiner et al, 2002); Multiprofesionālas komandas raksturojums; Rehabilitācijas mērķi (ilgtermiņa, īstermiņa); Rehabilitācijas plāns; Rehabilitācijas rezultātu novērtēšana; Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojums un Atzinums tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai; Rehabilitācijas pakalpojumu pēctecība; Rekomendācijas pacientam un tuviniekiem; Izmantotie literatūras avoti; Multiprofesionālas komandas pašrefleksija par komandas darbu.
2.

Pārbaudījums

-
-
Tests; Klīniskā gadījuma prezentācija.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Fizioterapijas pamati un fizioterapeita loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ievadnodarbība: darbs multiprofesionāla rehabilitācijas komandā.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Medicīniskās rehabilitācijas organizācija. Rehabilitācijas nozares definīcija, pamatprincipi un galveno rehabilitācijas jēdzienu skaidrojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Rehabilitācijas plāns un rehabilitācijas pakalpojumu pēctecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Tehnisko palīglīdzekļu aprites sistēma Latvijā un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Tehnisko palīglīdzekļu aprites sistēma Latvijā un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Fizioterapijas pamati un fizioterapeita loma multiprofesionālā komandā.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Audiologopēdijas pamati un audiologopēda loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ergoterapijas pamati un ergoterapeita loma multiprofesionālā komandā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Tehniskās ortopēdijas pamati un tehniskā ortopēda loma multiprofesionālā komandā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Audiologopēdijas pamati un audiologopēda loma multiprofesionālā komandā.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Uzturzinātnes pamati un uztura speciālista loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ergoterapijas pamati un ergoterapeita loma multidisciplinārā rehabilitācijas komandā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Multiprofesionāls komandas darbs: klīnisko gadījumu prezentācija.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Tehniskās ortopēdijas pamati un tehniskā ortopēda loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Uzturzinātnes pamati un uztura speciālista loma multiprofesionālā komandā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Kontaktstundas:
54 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ergoterapijas pamati un ergoterapeita loma multiprofesionālā komandā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ievadnodarbība: darbs multiprofesionāla rehabilitācijas komandā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Tehnisko palīglīdzekļu aprites sistēma Latvijā un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Tehniskās ortopēdijas pamati un tehniskā ortopēda loma multiprofesionālā komandā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Audiologopēdijas pamati un audiologopēda loma multiprofesionālā komandā.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Audiologopēdijas pamati un audiologopēda loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Rehabilitācijas plāns un rehabilitācijas pakalpojumu pēctecība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojums
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Tehniskās ortopēdijas pamati un tehniskā ortopēda loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Multiprofesionāls komandas darbs: klīnisko gadījumu prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Fizioterapijas pamati un fizioterapeita loma multiprofesionālā komandā.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Medicīniskās rehabilitācijas organizācija. Rehabilitācijas nozares definīcija, pamatprincipi un galveno rehabilitācijas jēdzienu skaidrojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Tehnisko palīglīdzekļu aprites sistēma Latvijā un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojums.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Uzturzinātnes pamati un uztura speciālista loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Fizioterapijas pamati un fizioterapeita loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Uzturzinātnes pamati un uztura speciālista loma multiprofesionālā komandā.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ergoterapijas pamati un ergoterapeita loma multidisciplinārā rehabilitācijas komandā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Kontaktstundas:
54 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Steiner W., et al. Use of the ICF Model as a Clinical Problem-Solving Tool in Physical Therapy and Rehabilitation Medicine

2.

ICF Core Sets in Clinical Practice

3.

Richard J. Siegert, William M. M. Levack. Rehabilitation Goal Setting: Theory, Practice and Evidence. 2015

Papildu literatūra

1.

Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK). PVO, Rīga, 2003.

2.

Package of interventions for rehabilitation. World Health Organization, 2023

Citi informācijas avoti

1.

Ministru kabineta noteikumi Nr.555. Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība

2.

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums

3.

Ministru kabineta noteikumi Nr. 878 Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi

4.

Invaliditātes likums.

5.

Pašvaldību saistošie noteikumi

6.

Rehabilitācijas medicīniskie pakalpojumi

7.

Noteikumi par individuālo rehabilitācijas plānu personai ar prognozējamu invaliditāti un personai ar invaliditāti.

8.

Individuālais rehabilitācijas plāns.

9.

Vaivaru Tehnisko palīglīdzekļu centrs