Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Mērījumi rehabilitācijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_146
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
12,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir veicināt studentu prasmes pielietot dažādas novērtēšanas metodes un novērtējumus un kritiski analizēt to rezultātus specifiskās klīniskās situācijās. Zināšanas vērstas uz multiprofesionālu un uz pierādījumiem balstītu perspektīvu, kā arī visaptverošu veselības redzējumu. Kursa laikā paredzēts sniegt studentiem teorētiskās zināšanas par SFK lietošanas zinātnisko pamatojumu un tās izmantošanas veidiem un iespējām funkcionēšanas aprakstīšanā, dažādos aspektos, kā arī sniegt teorētiskās un metodoloģiskās zināšanas par novērtēšanas instrumentiem un metodēm dažādās rehabilitācijas specialitātēs un to izmantošanu.

Priekšzināšanas

Zināšanas par Pasaules Veselības organizācijas (PVO) Starptautisko Funkcionēšanas, Nespējas un Veselības klasifikāciju (SFK), tās mērķiem, īpašībām, definīcijām un struktūru. Izprast dažādus funkcionēšanas aspektus – ķermeņa funkciju un struktūru, aktivitāšu un dalības, kā arī to mijiedarbību ar veselības stāvokli un kontekstuālajiem faktoriem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• Izprast SFK koncepta izmantošanu klīniskajā praksē, sociālo pakalpojumu plānošanā, datu iegūšanā, izglītībā, politikas veidošanā un citos invaliditātes un funkcionēšanas aspektos. • Izprast SFK pamatkopu zinātniskos principus un to izmantošanu dažādiem klīniskiem stāvokļiem. • Izprast pacientu funkcionēšanas problēmas atbilstoši PVO SFK terminoloģijai, kā arī analizēt funkcionēšanas ierobežojumus SFK struktūras kontekstā. • Izprast rehabilitācijā izmantojamo mērījumu psihometriskās īpašības, atbilstoši tradicionālai testa teorijai un modernai testa teorijai. • Izprast atsevišķu mērījumu un novērtējumu rezultātus un tos saistīt ar PVO piedāvātā biopsihosociālā modeļa struktūru. • Izprast novērtēšanas instrumentu un metodžu pielietojumu atbilstoši savai specialitātei un rehabilitācijas multiprofesionālajā kontekstā.

Prasmes

1.Integrēt zināšanas un piemērot labākos pieejamos zinātniskos pierādījumus, izvēloties funkcionēšanas ierobežojumu novērtēšanas metodes. Aprakstīt funkcionēšanas ierobežojumus un spēt saistīt dažādu funkcionēšanas novērtēšanas iznākumus, atbilstoši SFK struktūrai. Integrēt zināšanas un piemērot labākos pieejamos zinātniskos pierādījumus, izvēloties funkcionēšanas novērtēšanas instrumentus (mērījumus) konkrētās klīniskās situācijās. Analizēt klīnisko mērījumu un novērtējumu rezultātus dinamikā. Plānot rehabilitācijas pasākumus multiprofesionālā komandā, pamatojoties uz novērtējumu rezultātiem.

Kompetences

1.• Kritiski novērtēt un sistematizēt informāciju par funkcionēšanas traucējumiem no zinātnes, klīniskās un veselības perspektīvām. • Izmantot SFK piedāvāto konceptu klīniskajā praksē, sociālo pakalpojumu plānošanā, datu iegūšanā, izglītībā, politikas veidošanā un citos invaliditātes un funkcionēšanas aspektos, atbilstoši savai rehabilitācijas disciplīnai. • Pārdomāt un pieņemt uz pierādījumiem balstītu pieeju funkcionālo spēju novērtēšanai sadarbojoties multiprofesionālā rehabilitācijas komandā. • Spēt analizēt izmantojamo mērījumu īpašības no zinātnes, klīniskās un veselības perspektīvām, kā arī kritiski izvērtēt dažādu novērtēšanas metožu pielietojuma pamatojumu dažādās klīniskās situācijās. • Paust viedokli par metodēm un novērtējumiem savās disciplīnās. • Transformēt integrētas zināšanas un prasmes par dažādiem novērtējumiem rehabilitācijā efektīvā terapijas plānā specifiskās klīniskajās situācijās.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Klīniskā gadījuma analīze: * problēmu saistīšana ar SFK; * novērtēšanas instrumentu piemeklēšana konkrētai problēmai; * rehabilitācijas plāna izstrāde 2. Prezentācijas sagatavošana par mērījumu psihometriskajām īpašībām; 3. Sistemātiska literatūras pārskata sagatavošana par konkrētā klīniskā situācijā izmantojamiem novērtēšanas instrumentiem: * sistemātiska literatūras meklēšana, instrumentu identificēšana; * mērījumu satura analīze un savstarpēja salīdzināšana; * mērījumu psihometrisko īpašību analīze un salīdzināšana; * prezentācijas sagatavošana sitemātiska literatūras pārskata rezultātu ziņošanai.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Vērtēšanai tiks izmantots kumulatīvais vērtējums, kas tiks aprēķināts, balstoties uz klīniskā gadījuma analīzi (30%), studenta dalības nodarbībās un lekcijās (20%), sistemātiska literatūras pārskata ziņojumu (30%) un prezentāciju (20%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
6

Tēmas

SFK pamatkopas zinātniskie principi un to izmantošana dažādiem klīniskiem stāvokļiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
6

Tēmas

Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, to izvēle un lietošana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
6

Tēmas

Psihometriskās īpašības
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
6

Tēmas

Psihometriskās īpašības
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
6

Tēmas

Mērījumu īpašību analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
6

Tēmas

Mērījumu saistīšana ar SFK konceptu (linking)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
6

Tēmas

Instrumenti vides novērtēšanai. Vides faktoru novērtēšanas iespējas, nozīme praksē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
6

Tēmas

Mērījumu saturaanalīze un savstarpēja salīdzināšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
6

Tēmas

Mērījumu saturaanalīze un savstarpēja salīdzināšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
6

Tēmas

Noslēguma jautājumi
Kopā kredītpunkti (ECTS):
12,00
Kontaktstundas:
72 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

International Classification of Functioning, Disability and Health. Geneva: World Health Organization; 2001.

2.

Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Rīga: Pasaules Veselības Organizācija; 2003.

3.

World Health Organization. How to use the ICF: A Practical Manual for usinf the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Exposure Draft for comment. October 2013. Geneva: WHO

4.

Bickenbach J., Cieza A., Rauch A., Stucki G. ICF Core Sets: Manual for Clinical Practice. Hogrefe Publishing; 2012.

5.

Cieza A, Geyh S, Chatterji S, Kostanjsek N, Ustün B, Stucki G. ICF linking rules: an update based on lessons learned. J Rehabil Med. 2005 Jul;37(4):212-8.

6.

Streiner, D.L., & Norman, G.R. (latest edition). Health Measurement Scales. A Practical Guide to their Development and Use. Oxford: Oxford University Press.

Papildu literatūra

1.

Finch, E., Brooks, D., Stratford, P.W., & Mayo, N.E. (latest edition). Physical Rehabilitation Outcome Measures. A Guidance to Enhanced Decision Making. Hamilton, Ontario: BC Decker Inc.

2.

Frank-Stromborg, M., & Olsen, S.J. (latest edition). Instruments for Clinical Health-Care Research. London: Jones and Bartlett Publishers.

Citi informācijas avoti

1.

Elektroniskie resursi