Mērījumi rehabilitācijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Izprast SFK koncepta izmantošanu klīniskajā praksē, sociālo pakalpojumu plānošanā, datu iegūšanā, izglītībā, politikas veidošanā un citos invaliditātes un funkcionēšanas aspektos. • Izprast SFK pamatkopu zinātniskos principus un to izmantošanu dažādiem klīniskiem stāvokļiem. • Izprast pacientu funkcionēšanas problēmas atbilstoši PVO SFK terminoloģijai, kā arī analizēt funkcionēšanas ierobežojumus SFK struktūras kontekstā. • Izprast rehabilitācijā izmantojamo mērījumu psihometriskās īpašības, atbilstoši tradicionālai testa teorijai un modernai testa teorijai. • Izprast atsevišķu mērījumu un novērtējumu rezultātus un tos saistīt ar PVO piedāvātā biopsihosociālā modeļa struktūru. • Izprast novērtēšanas instrumentu un metodžu pielietojumu atbilstoši savai specialitātei un rehabilitācijas multiprofesionālajā kontekstā.
Prasmes
1.Integrēt zināšanas un piemērot labākos pieejamos zinātniskos pierādījumus, izvēloties funkcionēšanas ierobežojumu novērtēšanas metodes. Aprakstīt funkcionēšanas ierobežojumus un spēt saistīt dažādu funkcionēšanas novērtēšanas iznākumus, atbilstoši SFK struktūrai. Integrēt zināšanas un piemērot labākos pieejamos zinātniskos pierādījumus, izvēloties funkcionēšanas novērtēšanas instrumentus (mērījumus) konkrētās klīniskās situācijās. Analizēt klīnisko mērījumu un novērtējumu rezultātus dinamikā. Plānot rehabilitācijas pasākumus multiprofesionālā komandā, pamatojoties uz novērtējumu rezultātiem.
Kompetences
1.• Kritiski novērtēt un sistematizēt informāciju par funkcionēšanas traucējumiem no zinātnes, klīniskās un veselības perspektīvām. • Izmantot SFK piedāvāto konceptu klīniskajā praksē, sociālo pakalpojumu plānošanā, datu iegūšanā, izglītībā, politikas veidošanā un citos invaliditātes un funkcionēšanas aspektos, atbilstoši savai rehabilitācijas disciplīnai. • Pārdomāt un pieņemt uz pierādījumiem balstītu pieeju funkcionālo spēju novērtēšanai sadarbojoties multiprofesionālā rehabilitācijas komandā. • Spēt analizēt izmantojamo mērījumu īpašības no zinātnes, klīniskās un veselības perspektīvām, kā arī kritiski izvērtēt dažādu novērtēšanas metožu pielietojuma pamatojumu dažādās klīniskās situācijās. • Paust viedokli par metodēm un novērtējumiem savās disciplīnās. • Transformēt integrētas zināšanas un prasmes par dažādiem novērtējumiem rehabilitācijā efektīvā terapijas plānā specifiskās klīniskajās situācijās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Klīniskā gadījuma analīze:
* problēmu saistīšana ar SFK;
* novērtēšanas instrumentu piemeklēšana konkrētai problēmai;
* rehabilitācijas plāna izstrāde
2. Prezentācijas sagatavošana par mērījumu psihometriskajām īpašībām;
3. Sistemātiska literatūras pārskata sagatavošana par konkrētā klīniskā situācijā izmantojamiem novērtēšanas instrumentiem:
* sistemātiska literatūras meklēšana, instrumentu identificēšana;
* mērījumu satura analīze un savstarpēja salīdzināšana;
* mērījumu psihometrisko īpašību analīze un salīdzināšana;
* prezentācijas sagatavošana sitemātiska literatūras pārskata rezultātu ziņošanai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Vērtēšanai tiks izmantots kumulatīvais vērtējums, kas tiks aprēķināts, balstoties uz klīniskā gadījuma analīzi (30%), studenta dalības nodarbībās un lekcijās (20%), sistemātiska literatūras pārskata ziņojumu (30%) un prezentāciju (20%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
SFK pamatkopas zinātniskie principi un to izmantošana dažādiem klīniskiem stāvokļiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, to izvēle un lietošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Psihometriskās īpašības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Psihometriskās īpašības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Mērījumu īpašību analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Mērījumu saistīšana ar SFK konceptu (linking)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Instrumenti vides novērtēšanai. Vides faktoru novērtēšanas iespējas, nozīme praksē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Mērījumu saturaanalīze un savstarpēja salīdzināšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Mērījumu saturaanalīze un savstarpēja salīdzināšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
6
|
Tēmas
|
Noslēguma jautājumi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
International Classification of Functioning, Disability and Health. Geneva: World Health Organization; 2001.
Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Rīga: Pasaules Veselības Organizācija; 2003.
World Health Organization. How to use the ICF: A Practical Manual for usinf the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Exposure Draft for comment. October 2013. Geneva: WHO
Bickenbach J., Cieza A., Rauch A., Stucki G. ICF Core Sets: Manual for Clinical Practice. Hogrefe Publishing; 2012.
Cieza A, Geyh S, Chatterji S, Kostanjsek N, Ustün B, Stucki G. ICF linking rules: an update based on lessons learned. J Rehabil Med. 2005 Jul;37(4):212-8.
Streiner, D.L., & Norman, G.R. (latest edition). Health Measurement Scales. A Practical Guide to their Development and Use. Oxford: Oxford University Press.
Papildu literatūra
Finch, E., Brooks, D., Stratford, P.W., & Mayo, N.E. (latest edition). Physical Rehabilitation Outcome Measures. A Guidance to Enhanced Decision Making. Hamilton, Ontario: BC Decker Inc.
Frank-Stromborg, M., & Olsen, S.J. (latest edition). Instruments for Clinical Health-Care Research. London: Jones and Bartlett Publishers.
Citi informācijas avoti
Elektroniskie resursi