Psihologa profesionālā darbība un ētika
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +371 67409183
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti raksturo psihologa darbību dažādās profesionālās darbības jomās, pārzina psihologa darbības pamatprincipus. Studenti brīvi orientējas psihologu ētikas kodeksā.
Prasmes
1.Studenti patstāvīgi pielieto psihologa darbību reglamentējošo dokumentāciju, lai analizētu ar psihologa darbu saistītas situācijas. Izmanto ētikas kodeksu, lai analizētu ētiski jūtīgas profesionālās situācijas.
Kompetences
1.Studējošie spēj analizēt un argumentēt psihologa darbības piemērus, izmantojot profesionālos standartus, normatīvos aktus un ētikas principus, pamatojot pieņemtos lēmumus simulētās situācijās. Studējošie demonstrē spēju izvērtēt profesionālās darbības kvalitāti un atbilstību ētikas prasībām, pamatojoties uz aprakstītiem vai izdomātiem gadījumiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lai sekmīgi nokārtotu šo studiju kursu:
- Izpildīti visi e-vidē (e-studijās) ievietotie testi – testu rezultātu vidējais vērtējums vismaz 4 balles.
Visu iegūto vērtējumu baļļu kopusumma – gala vērtējums lekciju kursā vismaz 4 balles.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gadījuma apraksts, kas ietver psihologa profesionālās darbības pārkāpumu (precīzi, atzīmējot/iekrāsojot pārkāpumu, norādot tā atšifrējumu) (25%) ievietot e-vidē
- MsWord l-3pp formātā izklāstīt situāciju, kas ir, protams, izdomāta - bet, tāpat, varētu būt reāla psihologa profesionālajā darbībā - izcelt pārkāpumus un tā indikatorus, ierosas - iekrāsot/atzīmēt. Norādīt attiecīgo Psihologa likuma pantu vai Ētikas kodeksa puktu. Rakstiski pamatot izvēlēto pārkāpumu - secinājumi, kādēļ pārkāpums būtu patiesi iespējams, īstenojot psihologa profesionālo darbību.
- Psihologa profesionālās darbības gadījuma apraksta analīze - vai ir profesionālo darbību regulējošo dokumentu pārkāpums, neprofesionalitāte, ētikas dilemma - gadījuma aprakstā (precīzi un detalizēti) atrast psihologa profesionālajā darbībā īstenotās nepilnības, kļūdas, pārkāpumus, kā arī - skaidrot, kādēļ šis ir pārkāpums, neprofesionalitāte u.t.l. (25%) lekcijas/nodarbības laikā - (30 min) Lūgums paņemt līdzi atbilstošu tehnisko ierīci darbam ar MS Word dokumentu
- Sagatavot aprakstoši gadījuma aprakstā pieļauto psihologa profesionālās darbības kļūdu, nepilnību, pārkāpumu analīzi - skaidrot, kādēļ tā ir neprofesionalitāte, vai pārkāpums.
(Balstīt izpratnē par Psihologu likumu un/vai Ētikas kodeksu, Psihologu noteikumiem (MK), Psihologu profesijas standaru)
!!! Papildpunkts - Rakstiski 1/5 lpp formātā izvirzīt ieteikumus psihologam - lai turpmāk savā profesionālajā darbībā potenciāli nerastos šādi vai līdzīgi profesionālās darbības pārkāpumi (ieteikumi - jēgpilni un konstruktīvi).
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
- Dalība lekcijās un seminārnodarbībās (10%).
- 3 īso testu rezultāti (e-studijās) (20%).
- 4. testa, kas ietver gan atvērtos, gan slēgtos jautājumus, rezultāti (e-studijās) (20%).
- Gadījuma apraksts, kas ietver psihologa profesionālās darbības pārkāpumu (precīzi, jāatzīmē un jānorāda pārkāpums, tā skaidrojums) (25%).
- Psihologa profesionālās darbības pārkāpuma, neprofesionalitātes atšifrēšana gadījuma aprakstā (precīzi un detalizēti, paužot izpratni) (25%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija ieskats par studiju kursa saturu, vērtēšanas kritērijiem un pārbaudījumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija ieskats par studiju kursa saturu, vērtēšanas kritērijiem un pārbaudījumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Atšķirības starp psihiatru, psihologu, psihoterapijas speciālistu un ārstu-psihoterapeitu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Atšķirības starp psihiatru, psihologu, psihoterapijas speciālistu un ārstu-psihoterapeitu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa sadarbība ar citu profesiju pārstāvjiem. Psihologa profesionālās darbības jomas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa sadarbība ar citu profesiju pārstāvjiem. Psihologa profesionālās darbības jomas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihologu likums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihologu likums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihologu noteikumi un profesijas standarts
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihologu noteikumi un profesijas standarts
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa profesionālās darbības regulējums un saistošā dokumentācija psihologa darbā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Vispārīgie ētiskie aspekti psihologa profesionālajā darbībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Vispārīgie ētiskie aspekti psihologa profesionālajā darbībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie un tiesiskie aspekti psihologa profesionālajā darbībā - īstenojot psiholoģisko palīdzību attālināti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihohigiēna. Dzīvesspēks
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihohigiēna. Dzīvesspēks
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija ieskats par studiju kursa saturu, vērtēšanas kritērijiem un pārbaudījumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Atšķirības starp psihiatru, psihologu, psihoterapijas speciālistu un ārstu-psihoterapeitu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa sadarbība ar citu profesiju pārstāvjiem. Psihologa profesionālās darbības jomas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihologu likums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihologu noteikumi un profesijas standarts
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Vispārīgie ētiskie aspekti psihologa profesionālajā darbībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Psihohigiēna. Dzīvesspēks
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Psihologu ētikas kodekss. Izdots saskaņā ar Psihologu likuma 7.panta ceturtās daļas 3.punktu.
European association of professional psychologists associations. Meta-code of ethics.