Sporta medicīna
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Apgūt sporta medicīnas zināšanu pamatus, prasmes un sporta speciālistiem nepieciešamās kompetences.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Uzņēmējdarbība un grāmatvedība, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Biomehānika un ergonomika, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Izglītības iestādes vadība, Šķēršļu pārvarēšanas pamati un metodika, Priekšmetu pārvietošanas pamati un metodika, Pārvietošanās pamati un metodika, Iekļaujošā un speciālā sporta izglītība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Kustību rotaļas un spēles, Āra aktivitātes: pārvietošanās ar sporta inventāru saturs un metodika un/vai Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Peldēšana pamati un metodika, Sporta vēsture, Sporta filosofija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Sporta medicīnas pamatjautājums, kā veselību veicinošas un nodrošinošas sistēmas darbība, tās mērķi, uzdevumi, darbības organizācija. 2. Bērnu, jauniešu un sportistu medicīniski profilaktisko pārbaužu organizācija un saturs atbilstoši MK noteikumiem Nr. 594 no 06.09.2016“, kas nosaka bērnu un sportistu ar paaugstinātu slodzi veselības aprūpes un medicīniskās uzraudzības kārtību.
Prasmes
1.3. Noteikt un novērtēt stāju, ķermeņa somatotipu, kāju un pēdu stāvokli. 4. Noteikt bērnu un jauniešu, fizisko attīstību, spēj novērtēt to atbilstību Latvijas bērnu un jauniešu fiziskās attīstības antropometriskajiem standartiem. 5. Noteikt un spēj izvērtēt un analizēt ķermeņa masas sastāvu. 6. Sniegt pirmo palīdzību.
Kompetences
1.7. Izvērtēt bērnu un jauniešu fizisko sagatavotību un organisma funkcionālās spējas pielietojot EIROFIT testus, analizēt rezultātus dinamikā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga datu analīze, secinājumu izdarīšana. Praktisko darbu protokolu noformēšana.
Gatavošanās semināra nodarbībām.
Gatavošanās Studiju kursa pārbaudījumam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Attieksme pret studijām, attīstības dinamika, darbs semināros 10%
Patstāvīgi veiktie praktiskie darbi 20%
Studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi 70%.
Praktisko darbu, semināru un laboratorijas darbu vērtēšanas kritēriji.
Praktiskie darbi:
1-2 punkti – zināšanas un prasmes praktisko darbu izstrādāšanā,
1-2 punkti – praktisko darbu noformējums,
1-2 punkti – atbildes uz darba uzdevumiem, kompetence vērtējumu, secinājumu un rekomendāciju izdarīšanā.
Semināru nodarbības:
1-2 punkti – aktīva piedalīšanās, zināšanu demonstrēšana,
1 punkts – attieksme pret studijām, attīstības dinamika.
Laboratorijas darbu vērtēšanas kritēriji:
4–5 punkti – atbildes uz mazāk par 25% jautājumu
6–7 punkti – atbildes uz 25-40% jautājumu
8–9 punkti – atbildes uz 40-50% jautājumu
10-11 punkti – atbildes uz 50-60% jautājumu
12-13 punkti – atbildes uz 60-70% jautājumu
14-16 punkti – atbildes uz 70-80% jautājumu
17-19 punkti – atbildes uz 80-90% jautājumu
20-21 punkti - atbildes uz 90-100% jautājumu
22- 23 punkti – atbildes virs 100% jautājumu, liecina par dziļu jautājumu izpratni un spēju atbildes saistīt ar veselības, sporta u.c. zinātņu atziņām, jaunāko zinātnisko literatūru.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta medicīnas priekšmets. Sporta medicīnas dienests, darba organizācija, galvenie uzdevumi. Sportistu medicīniskās pārbaudes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sportista anamnēze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās attīstības noteikšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās attīstības noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stājas un somatotipa noteikšana. Kāju un pēdas stāvokļa noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās attīstības noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dopinga kontrole sportā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
EIROFIT testi fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšana un vērtēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Lāriņš, V. 2022. Sporta medicīna. Teorija un prakse. Rīga: Jumava
Papildu literatūra
ACSM’s Exercise Testing and Prescription. (American College of Sports Medicine, sen. Ed. Madeline Podenostro Bayles) , 2nd Ed., Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2024, -490 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
ACSM's Introduction to Exercise Science. (Potteiger J. (auth.), American College of Sports Medicine) 4th Ed., Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2023, -568 pPiemērots angļu valodas plūsmai
ACSM's Fitness Assessment Manual (American College of Sports Medicine, Feito Y., Magal M. (auth.)), 6th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2021.Piemērots angļu valodas plūsmai
Pasaules Antidopinga Kodekss. WADA (Pasaules Anidopinga aģentūra).
Citi informācijas avoti
Trenera rokasgrāmata. Rīga: Apgāds Jumava, 2022.
Sportistu un bērnu ar paaugstinātu fizisko slodzi veselības aprūpes un medicīniskās uzraudzības kārtība. Ministru kabineta noteikumi Nr. 594. Latvijas Vēstnesis, 174, 2016.