Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ķermeņa fenomenoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
HZK_030
Zinātnes nozare
Filozofija, ētika un reliģija; Izziņas un apziņas teorija (epistemoloģija, gnozeoloģija)
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Māszinības; Rehabilitācija; Zobārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt studentus ar fenomenoloģiskās pieejas lomu veselības aprūpes sfērā, parādot pacienta iemiesotās pieredzes būtisko lomu ārstēšanas procesā.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Students spēs definēt un izskaidrot svarīgākos fenomenoloģiskās pieejas jēdzienus (pieredze, intencionalitāte, miesa un ķermenis, iemiesotība, ķermeņa tēls un ķermeņa shēma), kā arī raksturot un izvērtēt iemiesotās pieredzes nozīmi veselības aprūpē. Students spēs raksturot medicīnas fenomenoloģijas nozīmi diskusijās par veselības aprūpes uzlabošanu.

Prasmes

1.Students spēs analizēt konkrētus ar veselības aprūpi saistītus gadījumus, balstoties kursā apgūtajos fenomenoloģijas jēdzienos.

Kompetences

1.Izmantojot apgūtās zināšanas par fenomenoloģisko pieeju, students spēs loģiski noformulēt tās noderīgumu veselības aprūpes kontekstā. Students spēs analizēt dažādas ar veselības aprūpes praksi saistītas problēmas, izmantojot fenomenoloģisko pieeju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Obligātās literatūras un semināru lasāmvielas apguve. Pirms katra semināra studentiem ir jāizlasa semināra lasāmviela, jāgatavojas atbildēt uz jautājumiem par tajā paustajiem jēdzieniem, idejām un argumentiem. 2. Patstāvīgi sagatavoties eksāmenam par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros. 3. Strādājot grupā, sagatavot prezentāciju, balstoties konkrēta gadījuma aplūkošanā, kurā studenti demonstrē fenomenoloģiskās pieejas nozīmi veselības aprūpē. 4. Kursa noslēgumā studenti e-studijās aizpilda kursa novērtēšanas anketas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Dalība semināros individuāli un grupā (30% no gala vērtējuma). Students aktīvi piedalās visos semināros, saprot un spēj formulēt semināra lasāmvielā paustās idejas, produktīvi iesaistās diskusijās par semināra tēmas jautājumiem, argumentē savu pozīciju, diskusijās izmanto atbilstošu terminoloģiju, diskusijās atsaucas uz semināra lasāmvielu. Patstāvīgā pētījuma sagatavošana un prezentēšana (30%). Studenti grupā sagatavo patstāvīgu pētījumu, kurā analizē pacienta iemiesotās pieredzes lomu veselības aprūpē. 2. Eksāmens (40% no gala vērtējuma). Students raksta eksāmenu, kurā tiek vērtētas viņa zināšanas par kursā apgūtajām tēmām.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads medicīnas fenomenoloģijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads medicīnas fenomenoloģijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Miesas pieredzes struktūras
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dzimumiskota ķermeņa pieredze
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Slimība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Slimība: gadījumu analīze
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Miesas pieredze medicīnas aprūpes kontekstā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Miesas pieredze medicīnas aprūpes kontekstā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izmainītas ķermeniskās pieredzes
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā ķermeņa pieredze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Miesa un emocijas: kauns
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Miesa un identitāte
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Novecošanas un miršanas fenomenoloģija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnoloģijas un veselības aprūpe
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Miesas pieredze medicīnas kontekstā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārbaudes darbs
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Carel, H. 2020. The locked-down body: Embodiment in the age of pandemic. The Philosopher, 108(3), 12–17.

2.

Carel, H. 2012. The Art of Medicine: “How Do You Feel?”: Oscillating Perspectives in the Clinic. Perspectives. 379, 2334-2335. (akceptējams izdevums)

3.

Dolezal, L. 2015. The Phenomenology of Shame in the Clinical Encounter. Medicine, Health Care and Philosophy. 18, 567-576.

4.

Grīnfelde, M. 2023. Body objectified? Phenomenological perspective on patient objectification in teleconsultation. Medicine, Health Care and Philosophy 26, 335–349.

5.

Grīnfelde, M. 2018. The Four Dimensions of Embodiment and the Experience of Illness. AVANT. The Journal of the Philosophical-Interdisciplinary Vanguard. 9(2), 107–27.

6.

Heinamaa, S. 2014. Transformations of Old Age. In: Stoller, S., ed. Simone de Beauvoir’s Philosophy of Age: Gender, Ethics, and Time. Berlin: De Gruyter. 167-189.

7.

Svenaeus, F. 2013. Anorexia Nervosa and the Body Uncanny: A Phenomenological Approach. Philosophy, Psychiatry, & Psychology. 20(1), 81-91.

8.

Slatman, J. 2014. Multiple Dimensions of Embodiment in Medical Practices. Medicine, Health Care and Philosophy. 17, 549-557.

Papildu literatūra

1.

Roth, W.-M. 2012. First-Person Methods. Toward an Empirical Phenomenology of Experience. Rotterdam, Boston, Taipei: Sense Publishers.

2.

Svenaeus, F. 2022. The Hermeneutics of Medicine and the Phenomenology of Health: Steps towards a Philosophy of Medical Practice. 2nd edition. Dordrecth: Kluwer.

3.

Toombs, K. S., ed. 2001. Handbook of Phenomenology and Medicine. Dordrecth: Springer.

4.

Young, I. M. 2005. Throwing Like a Girl: A Phenomenology of Feminine Body Comportment, Motility, and Spatiality. In: Young, I. M. On Female Body Experience. Oxford: Oxford University Press. 27-45.

5.

Zeile, R. K., Kall, F. L., eds. 2014. Feminist Phenomenology and Medicine. Albany: SUNY Press.

Citi informācijas avoti

1.

Smith, D. W. 2013. Phenomenology. In: Zalta, E. N., ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. [viewed 28.03.2022.]