Uzvedības analīzes un kontroles stratēģijas
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt zināšanas par uzvedības izpausmju ABC (priekšnosacījumi, uzvedība, sekas). Mācīt nodrošināt pozitīvas uzvedības vadības stratēģijas, kas bremzē/novērš nelabvēlīgas uzvedības izpausmes. Iemācīt proaktīvas uzvedības stratēģijas. Sniegt zināšanas par palīglīdzekļu, atbalsta izmantošana praktiskā skolas vidē sporta un veselības stundā.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Izglītības iestādes vadība, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs, Ergonomiskie un drošības principi sporta stundā, Funkcionālie ierobežojumi un fiziskie vingrinājumi, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgās zināšanas par uzvedības izpausmju ABC (priekšnosacījumi, uzvedība, sekas). 2. Pozitīvas uzvedības vadības stratēģijas, kas bremzē/novērš nelabvēlīgas uzvedības izpausmes, par proaktīvām uzvedības stratēģijām.
Prasmes
1.3. Pielietot praktiski uzvedības vadīšanas principu izmantošanu praktiskā skolas vidē sporta un veselības stundā. 4. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot Studiju un praktiskos darbu individuāli vai komandā. 5. Novērtēt pozitīvo uzvedību veicinošos parametrus un to pielietošanas secību.
Kompetences
1.7. Izmantot uzvedības vadīšanas metodes atbilstoši audzēkņu ar SIV hronoloģiskam vecumam, izvēlēties individuāli atbilstošas uzvedības kontroles metodes. 8. Demonstrē prasmes par daļēju fiziska norādījumu sniegšanu, par pilnu fizisku/ manuālu norādījumu sniegšanu, par pāra palīgu instrukciju izmantošanu, par sadarbības metodēm sporta un veselības stundā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Gatavoties semināriem un kontroldarbiem par tēmām:
1. Uzvedības izpausmes, ABC (priekšnosacījumi, uzvedība, sekas).
2. Pozitīvas uzvedības vadības stratēģijas, kas bremzē/novērš nelabvēlīgas uzvedības izpausmes.
3. Proaktīvas uzvedības stratēģijas.
Praktisko darbu patstāvīga veikšana:
1. Palīglīdzekļu un atbalsta izmantošana praktiskā skolas vidē sporta un veselības stundā.
Gatavoties eksāmenam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studējošo zināšanas un prasmes tiek novērtētas trīs kontroldarbos:
1. Uzvedības izpausmes, ABC (priekšnosacījumi, uzvedība, sekas).
2. Pozitīvas uzvedības vadības stratēģijas, kas bremzē/novērš nelabvēlīgas uzvedības izpausmes.
3. Proaktīvas uzvedības stratēģijas.
Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas vienā praktiskā darbā:
1. Palīglīdzekļu un atbalsta izmantošana praktiskā skolas vidē sporta un veselības stundā.
Studējošie apgūst prasmes: sagatavot praktiskā darba teorētisko pamatojumu, individuāli un kolektīvi izmērīt funkcionālo ierobežojumu objektīvas pazīmes saistībā ar uzvedības analīzes un kontroles stratēģijām.
Studiju kursa noslēgumā, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par Studiju kursu, punktu kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm.
Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi.
Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošajam izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem četriem paredzētajiem pārbaudes darbiem.
Praktiskajos darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda mērījumu protokols. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību normai, jāveic to interpretēšana.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības izpausmju ABC (priekšnosacījumi, uzvedība, sekas).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības izpausmju ABC (priekšnosacījumi, uzvedība, sekas).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības izpausmju ABC (priekšnosacījumi, uzvedība, sekas).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības izpausmju ABC (priekšnosacījumi, uzvedība, sekas).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības izpausmju ABC (priekšnosacījumi, uzvedība, sekas).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības izpausmju ABC (priekšnosacījumi, uzvedība, sekas).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvas uzvedības vadības stratēģijas, kas bremzē/novērš nelabvēlīgas uzvedības izpausmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvas uzvedības vadības stratēģijas, kas bremzē/novērš nelabvēlīgas uzvedības izpausmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvas uzvedības vadības stratēģijas, kas bremzē/novērš nelabvēlīgas uzvedības izpausmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvas uzvedības vadības stratēģijas, kas bremzē/novērš nelabvēlīgas uzvedības izpausmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvas uzvedības vadības stratēģijas, kas bremzē/novērš nelabvēlīgas uzvedības izpausmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pproaktīvas uzvedības stratēģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pproaktīvas uzvedības stratēģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pproaktīvas uzvedības stratēģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pproaktīvas uzvedības stratēģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pproaktīvas uzvedības stratēģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pproaktīvas uzvedības stratēģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pproaktīvas uzvedības stratēģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Palīglīdzekļu, atbalsta izmantošana praktiskā skolas vidē sporta un veselības stundā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Palīglīdzekļu, atbalsta izmantošana praktiskā skolas vidē sporta un veselības stundā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Palīglīdzekļu, atbalsta izmantošana praktiskā skolas vidē sporta un veselības stundā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Palīglīdzekļu, atbalsta izmantošana praktiskā skolas vidē sporta un veselības stundā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Palīglīdzekļu, atbalsta izmantošana praktiskā skolas vidē sporta un veselības stundā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Palīglīdzekļu, atbalsta izmantošana praktiskā skolas vidē sporta un veselības stundā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation, and sport. 6th ed. New York: McGraw Hill.
Winnick, J. P. & Porretta, D. (Eds.). (2017). Adapted physical education and sport. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics.
Block, M. E. (2016). Including students with disabilities in physical education. New York: McGraw Hill.
Papildu literatūra
Lavay, B.B., & French, R. (2015). Positive Behavior Management in Physical Activity Setting. Human Kinetics Publishers. 3rd ed.