Civilā un vides aizsardzība, pirmā palīdzība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, aurk@rsu.lv, +371 67061579
Par studiju kursu
Mērķis
Pilnveidot studējošo kompetenci pirmās palīdzības sniegšanā. Informēt par civilās aizsardzības struktūru un organizāciju valstī, kā arī pienākumiem un pasākumiem dažādu katastrofu gadījumos, lai nodrošinātu adekvātu un savlaicīgu rīcību. Informēt par būtiskākajiem vides aspektiem (gaisu, ūdeni, augsni, pārtiku u.c.) un to potenciālo ietekmi uz veselību un drošību, kā arī kontroli, novēršanu un samazināšanu (atbilstoši MK noteikumiem nr. 716 “Minimālās prasības obligātā civilās aizsardzības kursa saturam un nodarbināto civilās aizsardzības apmācības saturam”, kas pieņemti 15.12.2017.).
Priekšzināšanas
Bioloģija, fizika, ķīmija (vidusskolas kursu līmenī).
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • raksturot sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmas nozīmi dzīvībai svarīgu funkciju uzturēšanā; • aprakstīt pirmās palīdzības sniedzēja rīcības plānu negadījuma vietā; • aprakstīt pieaugušo un bērnu pamata atdzīvināšanas algoritmus; • nosaukt un raksturot ārējās un iekšējās asiņošanas klīniskās pazīmes, asiņošanas apturēšanas metodes; • aprakstīt šoka attīstības mehānismus, pretšoka pasākumus; • nosaukt kaulu lūzumu, locītavu mežģījumu, cīpslu un muskuļu sastiepumu pazīmes un pirmo palīdzību cietušajiem; • nosaukt ārējās vides kaitīgo faktoru nelabvēlīgo ietekmi uz cilvēka organismu (pārkaršanu, atdzišanu, apsaldējumus). Apgūtas zināšanas par civilās aizsardzības sistēmas struktūru, tiesisko regulējumu, organizāciju un vadību; zināšanas par valsts, pašvaldību, juridisko un fizisko personu uzdevumiem, tiesībām un pienākumiem civilās aizsardzības jomā; zināšanas par paaugstinātas bīstamības objektiem, apdraudējuma risku novērtēšanu, īpašnieku vai tiesisko valdītāju pienākumiem un tiesībām; zināšanas par pašvaldību civilās aizsardzības komisijām; zināšanas par civilās aizsardzības pasākumu plānošanu; zināšanas par bīstamām vielām, to klasifikāciju un prasībām to glabāšanai un pārvadājumiem; zināšanas par starptautiskās palīdzības lūgšanu un sniegšanu; par individuālajiem aizsardzības līdzekļiem katastrofas gadījumā; zināšanas par īpašiem tiesiskajiem režīmiem un rīcībām specifiskos objektos. Izpratne par dažādiem vides faktoriem, to ietekmi uz veselību un drošību, rīcību dažādās ar vidi saistītās ārkārtas situācijās.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • efektīvi rīkoties nelaimes gadījuma vietā pirms NMP brigādes atbraukšanas; • veikt cietušo vitālo funkciju novērtēšanu pirmshospitālā posmā; • veikt pamata atdzīvināšanas pasākumus pieaugušajiem un bērniem; • sniegt pirmo palīdzību svešķermeņa aspirācijas gadījumā; • veikt ārējās asiņošanas apturēšanu ar tiešā spiediena, spiedošā pārsēja metodēm; • veikt pretšoka pasākumu kompleksu; • sniegt pirmo palīdzību traumu gadījumā; • sniegt pirmo palīdzību temperatūras izraisīto bojājumu gadījumā; • sniegt pirmo palīdzību krampju gadījumā; • demonstrēt spēju strādāt pēc komandas darba principiem, savas kompetences ietvaros. Studiju kursa apguves rezultātā students zinās, kā apzināt dažādus apdraudējumus un to, kā rīkoties dažādās ārkārtas situācijās. Spēs patstāvīgi, kritiski analizēt, atrast informāciju un datus, veicot vides veselības problēmu identifikāciju, kā arī izvērtēt to nozīmi cilvēka veselības saglabāšanā un nostiprināšanā.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēs efektīvi sniegt pirmo palīdzību cietušajam dažādās dzīvībai un veselībai kritiskās situācijās optimālā veidā, izmantojot pieejamos resursus, kā arī pareizi rīkoties dažādās ārkārtas situācijās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Teorētiskā sagatavošanās nodarbībām, izmantojot e-studijās ievietotus materiālus.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lai varētu kārtot gala pārbaudījumu ir jāizpilda sekojoši kritēriji:
1. Sekmīgi nokārtoti visi daudzatbilžu testi pēc videolekcijām.
2. Sekmīgi nokārtoti visi pirmsnodarbību testi.
3. Apmeklētas un ieskaitītas visas praktiskās nodarbības.
Vērtējumu veido: kumulatīvais vērtējums par testiem (50%) un kursa gala pārbaudījums – rakstisks eksāmens (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Rīcība negadījuma vietā. Pirmās palīdzības sniedzēja drošība. Pieaugušo pamatatdzīvināšanas pasākumi (ar AED algoritmu)
Apraksts
Anotācija: Praktisko nodarbību laikā mācībspēka vadībā studenti apgūst rīcības secību negadījuma vietā un pamatatdzīvināšanas prasmes un manekeniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Rīcība negadījuma vietā. Pirmās palīdzības sniedzēja drošība. Pieaugušo pamatatdzīvināšanas pasākumi (ar AED algoritmu)
Apraksts
Anotācija: Praktisko nodarbību laikā mācībspēka vadībā studenti apgūst rīcības secību negadījuma vietā un pamatatdzīvināšanas prasmes un manekeniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pamatatdzīvināšanas pasākumu praktiskā norise (īpatnības jaundzimušajiem, bērniem, pusaudžiem). Pirmā palīdzība svešķermeņa aspirācijas gadījumā. Pirmā palīdzība slīkšanas gadījumā
Apraksts
Anotācija: Nodarbības laikā studenti pilnveido pamatatdzīvināšanas prasmes uz manekeniem ar atgriezeniskās saites iespējām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvībai bīstama asiņošana. Šoks
Apraksts
Anotācija: Praktisko nodarbību laikā mācībspēka vadībā studenti apgūst masīvās ārējas asiņošanas apturēšanas prasmes, pirmās palīdzības sniegšanu cietušajam ar šoka pazīmēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Traumas. Kukaiņu kodumi. Anafilakse
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Termiski bojājumi. Ķīmiskie apdegumi. Saindēšanas gadījumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība neatliekamos stāvokļos. Akūtas saindēšanās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Civilā aizsardzība un tās vispārējie uzdevumi, struktūra, regulējums, organizācija. Iesaistīto tiesības un pienākumi, uzdevumi. Valstī iespējamās katastrofas un to potenciālās sekas, apdraudējuma risku novērtēšana, pasākumu plānošana un iespējamās rīcības. Ikdienā iespējamās bīstamās situācijas (iekšējie un ārējie apdraudējumi), svarīgākās vispārējās prasības drošai uzvedībai dažādās situācijās sadzīvē, transportā, dabā, publiskās vietās, kā arī elektroniskajā vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ar apkārtējo vidi saistītās ārkārtas situācijas, to novērtēšana, sekas un pasākumu plānošana. Industriālie riski, to novērtēšana, sekas un pasākumu plānošana. Specifiskie riski atbilstoši izmantotajām ķīmiskajām vielām un aprīkojumam. Radiācijas drošība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Terorisms un tā izpausmes. Civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas – valstī kopumā un konkrētās struktūrvienībās. Starptautiskā sadarbība. Indivīda rīcība (t.sk. evakuācijas pasākumi), izdzirdot trauksmes signālu un aizsardzības pasākumi. Dažādu speciālistu (t.sk. veselības aprūpes) iespējamā iesaiste, loma un rīcības ārkārtas situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Vides veselība un aizsardzība. Aktualitātes un būtiskākās vides izraisītās veselības un drošības problēmas. Globālo klimata izmaiņu ietekme. Būtiskākie vides faktori, to identificēšana un novērtēšana (gaiss, ūdens, augsne, troksnis, dažādi piesārņojumi u. tml.). Rīcība dažādu vides aspektu mazināšanā un rīcībai ar vidi saistītās ārkārtas situācijās.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Rīcība negadījuma vietā. Pirmās palīdzības sniedzēja drošība. Pieaugušo pamatatdzīvināšanas pasākumi (ar AED algoritmu)
Apraksts
Anotācija: Praktisko nodarbību laikā mācībspēka vadībā studenti apgūst rīcības secību negadījuma vietā un pamatatdzīvināšanas prasmes un manekeniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Rīcība negadījuma vietā. Pirmās palīdzības sniedzēja drošība. Pieaugušo pamatatdzīvināšanas pasākumi (ar AED algoritmu)
Apraksts
Anotācija: Praktisko nodarbību laikā mācībspēka vadībā studenti apgūst rīcības secību negadījuma vietā un pamatatdzīvināšanas prasmes un manekeniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pamatatdzīvināšanas pasākumu praktiskā norise (īpatnības jaundzimušajiem, bērniem, pusaudžiem). Pirmā palīdzība svešķermeņa aspirācijas gadījumā. Pirmā palīdzība slīkšanas gadījumā
Apraksts
Anotācija: Nodarbības laikā studenti pilnveido pamatatdzīvināšanas prasmes uz manekeniem ar atgriezeniskās saites iespējām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvībai bīstama asiņošana. Šoks
Apraksts
Anotācija: Praktisko nodarbību laikā mācībspēka vadībā studenti apgūst masīvās ārējas asiņošanas apturēšanas prasmes, pirmās palīdzības sniegšanu cietušajam ar šoka pazīmēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Traumas. Kukaiņu kodumi. Anafilakse
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Termiski bojājumi. Ķīmiskie apdegumi. Saindēšanas gadījumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība neatliekamos stāvokļos. Akūtas saindēšanās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Civilā aizsardzība un tās vispārējie uzdevumi, struktūra, regulējums, organizācija. Iesaistīto tiesības un pienākumi, uzdevumi. Valstī iespējamās katastrofas un to potenciālās sekas, apdraudējuma risku novērtēšana, pasākumu plānošana un iespējamās rīcības. Ikdienā iespējamās bīstamās situācijas (iekšējie un ārējie apdraudējumi), svarīgākās vispārējās prasības drošai uzvedībai dažādās situācijās sadzīvē, transportā, dabā, publiskās vietās, kā arī elektroniskajā vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ar apkārtējo vidi saistītās ārkārtas situācijas, to novērtēšana, sekas un pasākumu plānošana. Industriālie riski, to novērtēšana, sekas un pasākumu plānošana. Specifiskie riski atbilstoši izmantotajām ķīmiskajām vielām un aprīkojumam. Radiācijas drošība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Terorisms un tā izpausmes. Civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas – valstī kopumā un konkrētās struktūrvienībās. Starptautiskā sadarbība. Indivīda rīcība (t.sk. evakuācijas pasākumi), izdzirdot trauksmes signālu un aizsardzības pasākumi. Dažādu speciālistu (t.sk. veselības aprūpes) iespējamā iesaiste, loma un rīcības ārkārtas situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Vides veselība un aizsardzība. Aktualitātes un būtiskākās vides izraisītās veselības un drošības problēmas. Globālo klimata izmaiņu ietekme. Būtiskākie vides faktori, to identificēšana un novērtēšana (gaiss, ūdens, augsne, troksnis, dažādi piesārņojumi u. tml.). Rīcība dažādu vides aspektu mazināšanā un rīcībai ar vidi saistītās ārkārtas situācijās.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Praktisko nodarbību materiāli un E-studiju resursi.
European Resuscitation Council. "Guidelines for Resuscitation: 2017 Update".Piemērots angļu valodas plūsmai
Vai Tu zini, kā rīkoties ārkārtas situācijās? Rīga: Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests. 2020, 9 lpp.
Papildu literatūra
First Aid Manual. DK Publishing, 2021.Piemērots angļu valodas plūsmai
Rīcība ārkārtas situācijās. RSU, 2011.
Vides veselība. RSU, 2008.
Eglīte M. Darba medicīna. 2.izdevums. Rīga, 2012.
G. M. Piazza, et al. ACEP First Aid Manual. New York: DK Publishing, 2014.Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
"Minimālās prasības obligātā civilās aizsardzības kursa saturam un nodarbināto civilās aizsardzības apmācības saturam" (MK noteikumi Nr. 716).