Genomikas pielietojums medicīnā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, +371 67061542
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izglītojamie iegūs zināšanas par genomiku, svarīgākajām datubāzēm ģenētikā, kas tiek izmantotas ģenētisko variantu klīniskajā interpretācijā, galvenajām datu iegūšanas un apstrādes metožu pamatprincipiem.
Prasmes
1.Meklēt, atlasīt, klasificēt un analizēt liela apjoma nākamās paaudzes sekvencēšanas datus, izmantojot dažādus digitālos rīkus un tehnoloģijas, lai veiktu ģenētisko variantu klasifikāciju un klīnisko interpretāciju.
Kompetences
1.1. Rada sarežģītu problēmu risinājumus patstāvīgi veicot ģenētisko variantu klasifikāciju un to klīnisko interpretāciju izmantojot nākamās paaudzes sekvencēšanas datus (lielos datus), pārlūko, meklē un atlasa datus, informāciju un digitālo saturu, izmantojot dažādus digitālos rīkus un tehnoloģijas, kā programmatūras rīkus (piem. FASTQC, VcfTools, VariantInterpreter, SEQR) un dažādas datubāzes (piem. Ensembl/GENCODE, UniProt, gnomAD), lai rastu risinājumus maz definētām sarežģītām problēmām kā ģenētisko variantu klasifikācijai un klīniskajai interpretācijai molekulārās diagnozes uzstādīšanai. 2. Izprot nākamās paaudzes sekvencēšanas datu ieguves un interpretācijas procesu (laboratorijas un bioinformātikas apstrādes posmus) un spēj identificēt potenciālos kļūdu avotus un piedāvāt to novēršanas iespējas, tādējādi radoši lietojot digitālās tehnoloģijas. 3. Spēj izglītot un vadīt citus ārstniecības personāla kolēģus (ģenētiķus un laboratorijas ārstus) radoši izmantot digitālās tehnoloģijas ģenētisko variantu analīzes un interpretācijas jomās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Katrā nodarbībā paredzēts praktiskais darbs, lai pārbaudītu lekcijā iegūtās zināšanas un uz citiem piemēriem, zināšanu nostiprināšanai, uzdots sagatavot mājasdarbus, kas jāiesniedz līdz nākamajai nodarbībai, kurā īsi tas tiek pārrunāts. Patstāvīgo darbu tēmas ir:
1. Ģenētisko variantu nomenlatūra.
2. Izmantojot datubāzes, noskaidrot ar gēna izmaiņām saistīto slimības tipu.
3. Klīniskā ģenētisko variantu interpretācija, izmantojot The American College of Medical Genetics and Genomics (ACMG) un citas vadlīnijas – tiek izskatīti kritēriji, kas saistās ar varianta aprakstu publikācijās (kritēriji PP5 un BO6), varianta sastopamības biežuma interpretācija (BA1, BS1, BS2, PM2 PS4).
4. Sīkāks skaidrojums ģenētisko variantu interpretācijai, izmantojot paredzēšanas rīkus – PVS1, PS1, PM1 PM5, PP2, BP1 atšķirības aminoskābju maiņas, nukleotīdu maiņas bez aminoskābju maiņas, splaisa saitu, indeļu interpretēšanā.
5. Sīkāks skaidrojums ģenētisko variantu interpretācijai, balstoties uz slimības simptomiem (kritēriji PP4), varianta funkcionālajiem datiem (kritēriji BS3, PS3), in silico rīku izmantošana (kritēriji PP3 un BP4), variantu segregācija ģimenē (kritēriji BS4, PP1), varianti cis vai trans stāvoklī (kritēriji BP2, PM3); alternatīva fenotipa esamība (kritērijs BP5).
6. Variantu vizualizācija ar IGV, eksoma datu interpretācija.
7. CNV interpretēšana.
8. Konkrētu ģenētisko variantu klasifikācija, ziņošanas izvērtēšana. Klonalitātes izvērtēšana, tās nozīme klīniskā lēmuma pieņemšanā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Uz katru nodarbību (izņemot pirmo) izglītojamais ir sagatavojis mājasdarbu par iepriekšējās nodarbības tēmu, kas tiek novērtēts punktu sistēmā. Kopējam vērtējumam jābūt apmeklētām visām praktiskajām nodarbībām un iesniegtiem visiem mājasdarbiem. Kursa noslēgumā studējošajam ir jākārto eksāmens, kas tiek novērtēts punktu skalā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģenētisko variāciju veidi, to nomenklatūra. Gēnu ekspresija (transkriptoms). Proteīnu veidi un to uzbūve.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Ģenētisko variāciju veidi, to nomenklatūra. Gēnu ekspresija (transkriptoms). Proteīnu veidi un to uzbūve.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Slimību molekulārie patomehānismi. Gēna-slimības saistība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Slimību molekulārie patomehānismi. Gēna-slimības saistība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskā variāciju interpretācija. ACMG vadlīnijas un ClinGen & ACGS piedāvātās izmaiņas. Svarīgākās klīniskās datubāzes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskā variāciju interpretācija. ACMG vadlīnijas un ClinGen & ACGS piedāvātās izmaiņas. Svarīgākās klīniskās datubāzes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskā variāciju interpretācija. ACMG vadlīnijas un ClinGen & ACGS piedāvātās izmaiņas. Svarīgākās klīniskās datubāzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskā variāciju interpretācija. ACMG vadlīnijas un ClinGen & ACGS piedāvātās izmaiņas. Svarīgākās klīniskās datubāzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskā variāciju interpretācija. ACMG vadlīnijas un ClinGen & ACGS piedāvātās izmaiņas. Svarīgākās klīniskās datubāzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskā variāciju interpretācija. ACMG vadlīnijas un ClinGen & ACGS piedāvātās izmaiņas. Svarīgākās klīniskās datubāzes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nākamās paaudzes sekvencēšanas galvenās metodes, bioinformātisko analīzes metožu īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Nākamās paaudzes sekvencēšanas galvenās metodes, bioinformātisko analīzes metožu īpatnības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kopiju skaita variācijas (angļ. copy number variations) CNV – to noteikšanas veidi un interpretēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Kopiju skaita variācijas (angļ. copy number variations) CNV – to noteikšanas veidi un interpretēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Somatisko variantu detektēšana un interpretēšana, to klīniskā nozīme un reportēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Somatisko variantu detektēšana un interpretēšana, to klīniskā nozīme un reportēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Alberts Bruce, et al. Molecular Biology of the Cell. 7th ed. W. W. Norton & Company, 2022.
Posey JE., Harel T., Liu P., Rosenfeld JA., James RA., et al. Resolution of Disease Phenotypes Resulting from Multilocus Genomic Variation. N Engl J Med. 2017 Jan 5;376(1):21-31. doi: 10.1056/NEJMoa1516767
Schubert J., Wu J., Li MM., Cao K. Best Practice for Clinical Somatic Variant Interpretation and Reporting. Clin Lab Med. 2022 Sep;42(3):423-434. doi: 10.1016/j.cll.2022.04.006. Epub 2022 Aug 22. PMID: 36150821.
Li MM., Cottrell CE., Pullambhatla M., Roy S., et al. Assessments of Somatic Variant Classification Using the Association for Molecular Pathology/American Society of Clinical Oncology/College of American Pathologists Guidelines: A Report from the Association for Molecular Pathology. J Mol Diagn. 2023 Feb;25(2):69-86. doi: 10.1016/j.jmoldx.2022.11.002. Epub 2022 Dec 9. PMID: 36503149.