Psihoterapija un psihosociālā rehabilitācija
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Iegūs zināšanas par: • Par 12 soļu terapijas pamatprincipiem • Par atkarības slimības nolieguma veidiem • Par īso intervenci ar vispārēju stāvokļu un problēmu izvērtējumu • Par tiešo un netiešo intervenci • Par līdzatkarību • Par rehabilitācijas principiem un pamatmetodēm
Prasmes
1.Pēc kursa apguves iegūs prasmi: • Rakstiskā un mutiskā komunikācijā • Spēja loģiski izteikties, argumentēt, izdarīt secinājumus • Attīstīt spēju konfrontēt grupā un individuāli • Pieņemt atbildīgus lēmumus, saglabāt pašsavaldīšanās spējas • Spēja izvērtēt un veidot motivāciju atturībai • Spēja vadīt grupu, individuālās un ģimenes terapijas nodarbības • Atbilstošā veidā to atspoguļot medicīniskajā dokumentācijā.
Kompetences
1.Iegūs kompetences: • Pārzināt profesionālo 12 soļu terminoloģiju • Realizēt īso intervenci ar problēmu izvērtēšanu • Pārzināt multiprofesionālas komandas darba principus • Noskaidrot informāciju par pašpalīdzības kustībām • Organizēt tālāko aprūpi rehabilitācijas iestādēs • Apzināties savas profesionālās kompetences robežas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Sagatavo prezentāciju pacientiem par atkarības slimības būtību un attīstību, recidīva pazīmēm.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaude 1 reizi studiju kursa laikā, mutisks pārbaudes darbs, praktiska piedalīšanās grupas terapijas nodarbībā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Uzvedības intervences. Psihoterapijas metodes. Bērnu motivēšana un jaunu uzvedības modeļu veidošana.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Narkotisko un psihotropo vielu atkarīgo pacientu rehabilitācijas pamatprincipi, resocializācijas etapi.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Atkarīgo pacientu psihoterapeitiskās ārstēšanas metodes, individuālā, grupu, ģimenes psihoterapija
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Psihoterapijas tehnikas – klarifikācija, konfrontācija, interpretācija. Empātiska klausīšanās kā psihoterapijas tehnika. Rezistence.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Psihes aizsargmehānismi atkarīgajiem, kā tos pazīt un ko ar tiem darīt. Motivāciju pastiprinoša terapija.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Oto Leša atkarīgo klasifikācija un ar to saistītās atšķirīgās pieejas ārstēšanas procesam.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Recidīvu profilakse izmantojot KBT. Klīniskie modeļi un intervējošās stratēģijas. Recidīva procesu un brīdinājuma pazīmes.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
12 soļu terapijas principi. Minesotas modelis. Pašpalīdzības grupas.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
Līdzatkarība, kā ģimenes slimība.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
I.Yalom. Theory and practice group psychotherapy, 4th ed. Basic Books, 1995
J.Scott Rutan, Walter N.Stone and Joseph Shay. Psychodinamic Group Psychotherapy, 4th ed. Guilford Press, 2007
Paleg Kim, Jongsma Arthur E. Jr. The group therapy treatment planner. 2nd ed., 2005
Narkoloģija Astrīdas Stirnas redakcijā. Medicīnas Apgāds, 2008.
Autoru kolektīvs. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC, 2016
Sudraba Velga, Mārtinsone Kristīne. Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīgas Stradiņa Universitāte, 2018
Papildu literatūra
Sudraba Velga, Skaldere-Darmudasa Gunita. Psihosomatiskā medicīna. Rīgas Stradiņa universitāte, 2022