Mūsdienu socioloģijas teorijas
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.zina un izprot socioloģijas teoriju vēsturisko attīstību un pēctecību, zina galvenos teorētiskos virzienus, autorus un viņu radītās teorijas.
Prasmes
1.prot atšķirt socioloģijas klasiķus un teorētiskos virzienus vienu no otra, prot salīdzināt teorētiskos virzienus un mūsdienu autoru teorijas
Kompetences
1.var pielietot socioloģijas teorijas mūsdienu sabiedrības analīzē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Sagatavošanās semināriem un patstāvīgo darbu izstrāde
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
semināri un patstāvīgie darbi 30%, tests 70%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģija un sabiedrības attīstība. Mūsdienu socioloģiskās teorijas, to klasifikācijas principi. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. K.Markss: kapitālisma raksturojums, vēsturiskais materiālisms, mācība par šķiru cīņu un ekspluatāciju, atsvešināšanās jēdziens.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģija un sabiedrības attīstība. Mūsdienu socioloģiskās teorijas, to klasifikācijas principi. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. K.Markss: kapitālisma raksturojums, vēsturiskais materiālisms, mācība par šķiru cīņu un ekspluatāciju, atsvešināšanās jēdziens.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
E.Dirkheims: mehāniskā un organiskā solidaritāte, pašnāvību socioloģiska analīze, reliģijas koncepcija, socioloģijas metode. F.Tennīsa socioloģija, kopiena un sabiedrība. M.Vēbers: sociālās darbības teorija un izpratnes socioloģija, sociālo zinātņu metodoloģija, reliģijas socioloģij, politiskā teorija. G.Zimmels: sabiedrības uzbūve, sociālā diferencēšanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
E.Dirkheims: mehāniskā un organiskā solidaritāte, pašnāvību socioloģiska analīze, reliģijas koncepcija, socioloģijas metode. F.Tennīsa socioloģija, kopiena un sabiedrība. M.Vēbers: sociālās darbības teorija un izpratnes socioloģija, sociālo zinātņu metodoloģija, reliģijas socioloģij, politiskā teorija. G.Zimmels: sabiedrības uzbūve, sociālā diferencēšanās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par klasisko teoriju nozīmi mūsdienās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ASV socioloģijas attīstība. Čikāgas skola. Strukturālais funkcionālisms: Tolkots Pārsonss, Roberts Mērtons. Kritiskā teorija: Frankfurtes skola. Neomarksisms. Konflikta teorija. Čārlza Raita Milsa radikālā socioloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ASV socioloģijas attīstība. Čikāgas skola. Strukturālais funkcionālisms: Tolkots Pārsonss, Roberts Mērtons. Kritiskā teorija: Frankfurtes skola. Neomarksisms. Konflikta teorija. Čārlza Raita Milsa radikālā socioloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simboliskais interakcionisms: Džordžs Herberts Mīds, Herberts Blūmers. Fenomenoloģijas ietekme. Etnometodoloģija: Harolds Garfinkels. Sociālās realitātes veidošana. E.Gofmanis. Apmaiņas un racionālās izvēles teorija – Dž.Homanss, P.Blaus, Dž. Kolmens.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simboliskais interakcionisms: Džordžs Herberts Mīds, Herberts Blūmers. Fenomenoloģijas ietekme. Etnometodoloģija: Harolds Garfinkels. Sociālās realitātes veidošana. E.Gofmanis. Apmaiņas un racionālās izvēles teorija – Dž.Homanss, P.Blaus, Dž. Kolmens.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Struktūras un darbības nošķīrums. Gidensa strukturācijas teorija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
J.Hābermāsa komunikatīvās darbības un publiskās telpas teorijas. P.Burdjē socioloģijas teorija. E.Gidensa, U.Beka modernitātes analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
J.Hābermāsa komunikatīvās darbības un publiskās telpas teorijas. P.Burdjē socioloģijas teorija. E.Gidensa, U.Beka modernitātes analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
J.Hābermāsa komunikatīvās darbības un publiskās telpas teorijas. P.Burdjē socioloģijas teorija. E.Gidensa, U.Beka modernitātes analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
J.Hābermāsa komunikatīvās darbības un publiskās telpas teorijas. P.Burdjē socioloģijas teorija. E.Gidensa, U.Beka modernitātes analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gidenss par globalizācijas radītajām izmaiņām sabiedrībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patēriņa sabiedrības kritika: Ž.Bodrijārs. Racionalitāte mūsdienu sabiedrībā: Dž.Ricers. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patēriņa sabiedrības kritika: Ž.Bodrijārs. Racionalitāte mūsdienu sabiedrībā: Dž.Ricers. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patēriņa sabiedrības kritika: Ž.Bodrijārs. Racionalitāte mūsdienu sabiedrībā: Dž.Ricers. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģija Latvijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
20.gs. beigu socioloģijas problēmas
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bauman Z. Liquid Modernity. Cambridge: Polity, 2000
Beck U. World Risk Society. Cambridge: Polity, 1999, rep.2008
Bourdieu P. Distinction: a Social Critique of the Judgment of Taste, Harvard University Press, 1984
Castells M. TheRiseoftheNetworkSociety, Oxford: Blackwell, 2000.
Giddens A. TheConstructionofSociety: OutlineoftheTheoryofStructuration. PolityPress, 1986.
Giddens A. RunawayWorld: HowGlobalisationisReshapingourLives,Routledge, 2002
Giddens A. TheConsequencesofModernity. Cambridge: Polity, 1990.
Gidenss E., Sabiedrības veidošanās. AGB, 1999.
Ritzer G. ModernSociologicalTheory. McGraw-HillHigherEducation, 2000.
Ritzer G. TheMcDonaldizationofSociety, PineForgePress, 2004
Webster F. TheoriesoftheInformationSociety. Routledge, 2002.
Papildu literatūra
KeySociologicalThinkers. Ed. byRobStones. MacmillanPressLtd., 1998,
ProfilesinContemporarySocialTheory. Ed.byAnthonyElliott&Bryan S. Turner, SagePublications, 2001.
Полякова, H. ХХ век в социологическихтеорияхобщества. М. Логос., 2004.