Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kvalitatīvās pētījumu metodes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_140
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt studentus ar galvenajām kvalitatīvo pētījumu metodēm, iegūt izpratni par kvalitatīvajām metodēm un to būtiskajām atšķirībām no kvantitatīvajām metodēm. Kursa gaitā tiek veidota izpratne par kvalitatīvā pētījuma procesu un tā posmiem, par galvenajām kvalitatīvā pētījuma metodēm, kā arī par datu vākšanu un to analīzi kvalitatīvajā pētījumā.

Priekšzināšanas

Apgūts studiju kurss „Sociālo pētījumu metodes”.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Apgūtas zināšanas par zinātnisko pieeju un zinātnes mērķiem sociālajās zinātnēs; kvalitatīvo metodoloģiju sociālo zinātņu pētījumā; kvalitatīvā pētījuma struktūru un dizainu; par kvalitatīvajām pētījuma datu ieguves un analīzes metodēm.

Prasmes

1.Prot identificēt un pielietot praksē svarīgākās teorijas, jēdzienus, datu ieguves un analīzes metodes. Studenti prot izvēlēties pētījuma mērķim un uzdevumiem atbilstošas metodes. Prot izstrādāt pētījuma pieteikumu.

Kompetences

1.Studenti var veikt kvalitatīvo pētījumu, atbilstoši kvalitatīvās metodoloģijas nosacījumiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studenti kursa laikā darba grupās sagatavo pētījuma projektu, veic intervijas un fokusgrupu diskusijas. Līdzdalība praktiskajās nodarbībās ir obligāta (nepiedalīšanās gadījumā patstāvīgi jāizstrādā praktiskie darbi). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
• Mājas darbi – 20% • Pētījums – 40% • Prezentācija – 40%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvantitatīvā un kvalitatīvā pieeja sociālajās zinātnēs. Kvalitatīvā pētījuma specifika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma norise un posmi. Pētniecības ētika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma projekta izstrāde un apspriešana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu ieguves metode: intervija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studentu novadīto interviju apspriešana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu ieguves metode: fokusgrupa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studentu novadīto fokusgrupu apspriešana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Antropoloģijas izpētes metodes: līdzdalīgais novērojums. Radošās izpētes metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma datu analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma datu analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma rezultātu atspoguļošana un publicēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studentu grupu izstrādāto pētījuma projektu prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvantitatīvā un kvalitatīvā pieeja sociālajās zinātnēs. Kvalitatīvā pētījuma specifika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma norise un posmi. Pētniecības ētika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu ieguves metode: intervija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studentu novadīto interviju apspriešana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu ieguves metode: fokusgrupa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studentu novadīto fokusgrupu apspriešana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma datu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studentu grupu izstrādāto pētījuma projektu prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Harding, J. 2019. Qualitative Data Analysis. From Start to Finish. 2nd ed. SAGE Publications.

2.

Mārtinsone K., Pipere A. 2021. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte

3.

Raksti un grāmatas no Sage Research Methods datubāzē

Papildu literatūra

1.

Bogdan R., Taylor S. 1984. Introduction to Qualitative Research Methods. New York: Wiley&Sons.

2.

Briggs. C.L. 1986. Learning how to ask. A sociolinguistic appraisal of the role of the interview in social science research. Cambridge University Press.

3.

Creswell John W. 2007. Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing among Five Approaches. 2nd ed., SAGE Publications.

4.

Flick U. 2014. An Introduction to Qualitative Research, SAGE Publications.

5.

Glaser B.G., Strauss A. 1967. The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. New Brunswick; London: Aldine Transaction.

6.

Kroplijs A., Raščevska M. 2004. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: Raka.

7.

Kvale S. 1996. Interviews. An introduction to Qualitative Research Interviewing. SAGE Publications.

8.

Mārtinsone K., Pipere A. 2011. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: Raka.

9.

Ragin Ch.C. 1994. Constructing Social Research. California: Pine Forge Press.

10.

Roberts. B. 2000. Biographical Research. Buckingham: Open University Press.

11.

Silverman D. 2014. Interpreting Qualitative Data. SAGE Publications.

12.

Skultāne V. Š. 2005. The testimony of lives: narrative and memory in post-Soviet Latvia. London; New York: Routledge.